Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Emmy_romeo: Har du en fråga så går det nog utmärkt att skriva den här .. precis som du nu gjort ;)
Om jag uppfattat din fråga korrekt så undrar du hur man ska veta vilken storlek som passar en samt vart man kan lägga ut en annons?
- För att veta vilken typ av häst som kan tänkas passa dig måste vi ju veta lite mer om dig, hur lång du är, hur erfaren du är och vart du vill göra med din ponny. Vikten är för det mesta ganska ointressant (så länge det inte är extremt alltså) utan det är snarare längden som kan ställa till problem.
Är du för lång får hästen svårt att balansera upp dig och är hästen alldeles för stor för dig kan det ju försvåra din ridning.
- En annons kan du lägga ut här på Bukefalos, eller på andra annonssajter (googla!) Har du/din familj inte haft häst förut rekomenderar jag att ni söker efter en medryttarhäst alternativt en foderhäst till att börja med.

En häst kan bära 20 procent av sin egen kroppsvikt. tex. Väger hästen 100 kg får du väga 20 kg.

En häst kan bära 20 procent av sin egen kroppsvikt. tex. Väger hästen 100 kg får du väga 20 kg.

Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Den forskning som gjorts visade att hästar visade fysiska tecken (förhöjd puls) när de bar mer än 20% av sin egen vikt.
MEN... undersökningen visade inte om var "symptomfria" när de bar 15% av sin kroppsvikt. Det fanns ju trådar om detta för inte alls länge sen, testa och sök så hittar du nog exakt vad som stod i undersökningen, för jag minns inte så bra.

Men man kan inte säga att de kan bära 20% av sin vikt, det är stor skillnad. Däremot kan man säga att hästar kan få problem om de bär mer än 20% av sin vikt, vilket de kom fram till i undersökningen. Men såklart kan det finnas undantag även här.

kl

Vad skulle ni sätta för maxvikt/längd på ryttare till den här hästen?
Hon är 160 cm, är ännu inte nämnvärt utbildad inom ridningen. Är ju inte supermusklad, men börjar så smått bära sig i skritten och arbetar helt okej med ryggen, men det kan fortfarande bli bättre, so to speak. Jag har skrivit ut max 60 kg i annonsen - tycker ni det är rimligt? Sadel, kläder osv. väger ju ändå en del det med.

Jag är 170 cm och väger 53 kg på bilderna och tycker väl egentligen att 55 vore en bättre gräns, då även jag känner mig lite stor på henne, men samtidigt vill jag inte sålla bort för många eventuellt intresserade heller.

Senast ändrad:

Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Den forskning som gjorts visade att hästar visade fysiska tecken (förhöjd puls) när de bar mer än 20% av sin egen vikt.
MEN... undersökningen visade inte om var "symptomfria" när de bar 15% av sin kroppsvikt. Det fanns ju trådar om detta för inte alls länge sen, testa och sök så hittar du nog exakt vad som stod i undersökningen, för jag minns inte så bra.

Men man kan inte säga att de kan bära 20% av sin vikt, det är stor skillnad. Däremot kan man säga att hästar kan få problem om de bär mer än 20% av sin vikt, vilket de kom fram till i undersökningen. Men såklart kan det finnas undantag även här.

Jag skulle gärna läsa mer om den här undersökningen. Jag har försökt söka på undersökning och 20% men fick inte någon lyckad träff... Kan någon hitta den? I så fall blir jag glaaad :-)

55kg tycker jag låter väldigt fjuttigt. 65 borde hon ju klara om hon inte har några speciella problem.

Jag skulle gärna läsa mer om den här undersökningen. Jag har försökt söka på undersökning och 20% men fick inte någon lyckad träff... Kan någon hitta den? I så fall blir jag glaaad :-)

Kan ha varit på islandsforumet. kika där

Jag håller med föregående, 65 klarar hon säkert utan problem om hon inte har någon skada.
Hon såg ju inte så jättenäpen ut, så även om hon inte är så musklad än så tror jag att hon fixar det.

Jag skulle sett det såhär, om jag har högre viktgräns i annonsen kanske fler hör av sig, och då är det större chans att jag hittar en duktig ryttare som passar hästen. Hittar jag en duktig ryttare så kan den lättare hjälpa hästen att muskla till sig och i slutändan blir det bättre för hästen. Eftersom man begränsar de sökande mer än man har lägre viktgräns, så kanske man inte kan få tag på en lika dutig ryttare.

kl

nu vill jag veta vad ni bukare tycker. Är jag för lång?

31585045.jpg

31585047.jpg

31585046.jpg

Själv beujade jag rida på en shettis men han fick avlivas, jag är 163 cm lång och väger 55 kilo så det ska nog gå bra

Att va så pass lång och rida en liten shetlandsponny är väll knappast att rekomendera ..

Är jag dum som rider en 24-årig islandshäst som är pigg och glad, typ 130 hög och relativt omusklad, under igångsättning? Rider ca 40 min varje gång och i alla gångarter, men mest skritt i skogen.
Har precis börjat rida henne så nu har jag testat lite för att känna om det känns bra, och det gör det. Så nu tänker vi ta det lugnt...
Jag är 156 lång och väger, enligt mig alldeles för mycket, enligt vågen 65 (:o) kg...
Hon har mjuka gångarter så jag sitter nästintill helt still i både skritt, tölt, galopp...traven är det lite värre med så den undviker jag tills vidare så hon slipper ha mig dunsande på ryggen :o

Känner mig inte för stor men klart hon känns liten när den förra jag red var 154 och rund som en tunna :p

Senast ändrad:

Jag behöver lite åsikter från er nu, vad tycker ni om min längd på den här ponnyn? Det är en ungponny jag provred som jag verkligen fastnade för, det enda jag oroar mig för är då min längd på henne. hon är bara fem år men ganska så "färdigväxt", så antagligen kommer hon inte att växa så mycket mer, dock kommer hon kanske bli lite biffigare när hon sätter mer muskler. Tyvärr är ju jag nog inte helt färdigväxt däremot, kommer antagligen att växa ca 3-4 cm till, men det är ju inte säkert.
Hur tycker ni att det ser ut? Frågar nu ingenting om min ridning eller själva ponnyn utan enbart om vad ni tycker om min längd på henne.

Här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=4Sijwk9l-ds

Du ser onekligen för lång ut, så frågan är ju hur det känns, med balans och sådant?
Kan hästen balansera er båda ordentligt och hur är din balans när du rider?

KL: Någon annan hade frågat, och blivit hänvisad hit...Jag ville läsa svaret men får väl fråga själv då...:)

Var går gränsen för viktbärande. I vissa anonnser står: ej viktbärande. Vad bör man inte väga över för att svara på en sån anonns?

Lite nyfiken, hur lång är du och hur hög är hästen?:laugh:

Vad har du tänkt använda den till?

Jag brukar inte vara så speciellt petig, rider ju själv c-ponny, men tycker allt att du ser lång ut.:laugh:

723_106644438.jpg

Va tycker ni? ser jag förlång ut för min häst?

(Får se om det funkar me bilden också)

Jag är 170 och ponnyn är 143. Angående om det kändes bra och balanserat så är svaret ja, det tyckte jag, och även ägaren/uppfödaren tyckte inte att jag störde henne med min längd. Det är isf meningen att jag ska ha henne som framförallt hopponny men även tävla lite dressyr ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar