Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Okej tänkte det också :) Tack så mycket! :D

Vad tycker ni är maxvikt/längd för en maxad A (shettis/arab)? Och då bara för enstaka, korta ridturer :)

Inte särskilt mycket.. Den har väl mindre mage än en vanlig shettis och tar därför upp mindre skänkel som också gör så att ekipaget ser mer oproportionerligt ut, men kanske 35-40 kilo MAX?

kl

Jag rider en liten D-ponny (ca 143 cm) av sportponnytyp. Jag är närmare 165 än 170 och väger ungefär 56 kg. Vi rider ut för det mesta men tränar och dressyr och hoppar lite lätt ibland. Han är vältränad men har tidigare haft ont i ryggen pga felridning. Jag är välbalanserad med mjuk hand och han är alltid pigg och framåt.

Vad tycker ni? Är jag för stor?

Absolut inte!:laugh: Du väger ju inte speciellt mycket så.:laugh:

Jag har hittat en ponny på 143 cm som jag är väldigt sugen på att köpa. Jag är 167,5 cm lång, väger 49 kg, funkar det med längden. Alla ridlärare och övr. jag pratat med säger att det går jättebra ( jag ser nog ganska liten ut) men jag behöver bara höra några fler åsikter för att försäkra mig. Några kommentarer?:p

Jag tycker det låter ganska lagom :) Åk och provrid hästen och se hur det känns!

Jag tycker det låter ganska lagom :) Åk och provrid hästen och se hur det känns!

Jag har redan provridit och det kändes jättebra:love: Hade väl bara fått för mig innan att jag skulle ha en maxad D-ponny och sedan provred jag den här och föll pladask ;) har provat några fler men ingen mäter sig med den här, enda funderingen har varit just höjden för mig, behöver väl bara ännu lite mer bekräftelse antar jag.

Som jag har sagt tidigare, och sager igen, om man inte vager 100kg och forsoker rida en liten shettis, spelar det ingen roll.
Och igen, jag ar 175cm vager x kilo och rider min 142cm arab. Jag har aven ridit storre som jag kanner mig for stor for och mindre som jag ar for liten for.. Sa lange hasten kan bara viktimassigt och det kanns bra spelar det ju ingen roll.. Manga tycks haka fast sig pa "oh jag ar for stor/liten och kan inte rida den" utan att ha provat..
till postare ovan, strunta vad folk sager och kann vad DU tycker.. och lycka till med ny pallen..

Som jag har sagt tidigare, och sager igen, om man inte vager 100kg och forsoker rida en liten shettis, spelar det ingen roll.
Och igen, jag ar 175cm vager x kilo och rider min 142cm arab. Jag har aven ridit storre som jag kanner mig for stor for och mindre som jag ar for liten for.. Sa lange hasten kan bara viktimassigt och det kanns bra spelar det ju ingen roll.. Manga tycks haka fast sig pa "oh jag ar for stor/liten och kan inte rida den" utan att ha provat..
till postare ovan, strunta vad folk sager och kann vad DU tycker.. och lycka till med ny pallen..

Ok, låter bra! ;) tack!

Hej.. jag är jätte orolig för min häst att jag är för stor för den och de gör att jag är rädd för att rida honom för hårt ... vad tycker ni , är jag för tung? jag är 171 cm lång och väger 88kg . Jag rider en Finnhäst som är 160, han är en föredetta travare men kan har varit en ridhäst i ca 5 år och nu rids han regelbundet (skogsturer,dressyr och ibland lite hoppning)

kl

Jag rider en liten D-ponny (ca 143 cm) av sportponnytyp. Jag är närmare 165 än 170 och väger ungefär 56 kg. Vi rider ut för det mesta men tränar och dressyr och hoppar lite lätt ibland. Han är vältränad men har tidigare haft ont i ryggen pga felridning. Jag är välbalanserad med mjuk hand och han är alltid pigg och framåt.

Vad tycker ni? Är jag för stor?

Sålänge den inte har ont i ryggen nu är det ju ingen fara. Men har den ont i ryggen fortfarande så hade det inte spelat någon roll om du vägde 20 kg, det hade troligtvis ändå varit för tungt, eftersom all vikt på en ond rygg bara gör det värre.
Men om den inte har ont i ryggen är det ju ingen fara.

Nej, numera är han glad och smärtfri. Han blir masserad med jämna mellanrum och har som oftast spänningar i ryggen men det är det enda. Kiropraktor hittar ingenting. Han har ett ganska effektivt sätt att visa sitt missnöje (tänk dig rodeo :))

vikt för hänga och sitta på ungponny

Jag har ett B-ponnysto. 2 år i våras. Har tänkt leta efter en ryttare som kan hänga och sitta lite på henne under hösten. Inte ridas alltså. Hon ska bara bli insutten. Vilken maxvikt, ungefär tror ni är lagom? Ponnyn är ca 120 hög och korsning russ och shettis/fjording. Jag tänker max 50 kg. Låter det klokt?
(själv är jag för tung för att göra det. Väger 68 kg)

Hur gör ni andra som har små hästar med detta? (utan barn i rätt storlek eller med intresse)

Sv: vikt för hänga och sitta på ungponny

50kg låter som en bra maxvikt.
I början sitter man så pass korta stunder och om personen inte ska rida på hästen så tror jag inte att den gör någon skada om den skulle väga några extra kilon heller..

jag tänker som du, men det är bra att bolla sina ideer ibland så jag inte är ute och cyklar, men då håller jag mig till de max 50 kg (ungefär)som jag tänkt. (Grannarnas döttrar gör gärna jobbet, men de väger över 60 kg och jag tycker det är lite för mycket.)

Om det skulle krisa sej något helt otroligt att alla k-stads ungdomar runt 50kg skulle mystiskt försvinna, så kan jag hjälpa dej.. :p

Min vikt är 50-55kg..

Haha, men som sagt, om alla ungdomar försvinner.. :angel:

*KL*
Jag frågar igen, fick inte så mkt svar sist...
En islandshäst, stor c-ponny, kort rygg, annars "medelrobust" ponnymodell. Vad tror ni för maxvikt på ryttare där, för hoppträning osv? Alltså INTE islandsridning, 190-gubbe på 88 kg ;)

kl
vad tror ni en stor c ponny ( 75% islänning 25% new forest) tar för längd och vikt? Hästen ska hopptränas och tävlas. Även han kort i ryggen men lite grövre än en medelponny

kl
vad tror ni en stor c ponny ( 75% islänning 25% new forest) tar för längd och vikt? Hästen ska hopptränas och tävlas. Även han kort i ryggen men lite grövre än en medelponny

Absolut max 155 cm och 40 kg... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar