Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag menar rund ;) Och ja, den ska sättas igång ordentligt först innan någon mer "avancerad" ryttare ska rida.

Ingen annan med erfarenhet av shettisar som kan svara?

Väldigt intressant tråd, måste jag säga! :idea:

Jag undrar om ni tycket att jag är för stor för en d-ponny (144-145cm) ?
Kan berätta att det är en tinker (valack, 11år) av den grova typen och som har mycket muskler ;) Han har väldigt bred och kompakt rygg!

Själv är jag nästan 173cm och väger ca 56kg! :D

(Har tyvärr ingen bild :()

Någon annan som har en åsikt om detta?

Islandshästar bär ju vuxna karlar på tävling så runt 80 kilo lär den ju klara med "lätthet" och säkert även mer om ryttaren är välbalanserad och skicklig.

Madelene8 - viktmässigt är det ju inga som helst problem, sen är det väl bara upp till dig att känna efter om skänklar osv ligger på bra ställe eller om du får fötterna nere vid hästens knän typ ;)

jag tror gränsen för att få rida på shettisarna på ridlekiset är 30kg/130 cm, men någon som rider bra kan vara lite större. hästarna är i vanlgia fall någorlunda välmusklade och inte jättefeta (säger i vanliga fall eftersom de går på bete nu :p), och det handlar om ridning i skogen, alltså lite backigt och knöligt. så 30-35 kg kan nog vara en rätt bra gräns för att det ska bli balanserat, även om ponnyn säkert kan bära mer.

Islandshästar bär ju vuxna karlar på tävling så runt 80 kilo lär den ju klara med "lätthet" och säkert även mer om ryttaren är välbalanserad och skicklig.

Madelene8 - viktmässigt är det ju inga som helst problem, sen är det väl bara upp till dig att känna efter om skänklar osv ligger på bra ställe eller om du får fötterna nere vid hästens knän typ ;)

Tack för svaret! :)
Jag känner mig lagom stor på honom, skänklarna är inte nedanför magen så dem är inte nere vid knänen på honom :p

Jo, men nu menar jag för "vanlig" ridning med hoppning och så också, inte bara på marken som när man tävlar islandshästgrenar :)

Då säger jag som så att det beror på häst och ryttare. En vältränad, atletisk o välbalanserad ryttare med 80 kilo muskler är ju betydligt lättare att bära än 80 kilo i form av en tjock ryttare som dunsar i sadeln o inte hänger med.

*kl*
Många i den här tråden hävdar att det är okej att vara lite för lång... Men tycker ni verkligen det är okej om ryttarens ben hänger ett par decimeter nedanför hästens mage? (Långa ryttare med långa ben som rider D-ponny)

KL
Jag har det. Är själv 177 cm lång och rider en grov connemara, 145 cm. Mina fötter är väl 7 cm under magen på honom. Jag anser att det är bättre att ha "för långa" ben än "för lång" överkropp. (Flaggstångseffekten) Så jag anser att det är ok att ha fötterna under magen, men det finns självklart gränser.

Varken jag eller min ponny stör oss på det. Vi tävlar regelbundet i dressyr, hittills på lokal nivå men har planer för högre.

Visst, det är kanske inte "snyggt" tycker jag, men man ser ju rätt många ponnyekipage med det fenomenet - benen hängandes nedanför magen. Det handlar kanske mer om hur väl ryttare kan påverka sin häst korrekt med alltför långa skänklar.
Rent fysiskt så tar kanske inte hästen stryk av att ha en för lång ryttare medan en för tung ryttare kan orsaka skador.

ang min shettis. Här är bild på Mirakel :D

39132_1416139535071_1580083254_986514_6229802_n.jpg

Hon som ägde honom innan trodde inte det skulle vara några problem att tom jag hoppar upp o rider honom någon enstaka gång (60 kg) men en ryttare som rider regelbundet inte bör väga mer än runt 30-35 kilo.

Aldrig i livet att jag hade satt 60 kg på en så liten ponny, inte ens enstaka gånger. 40 ok, men aldrig 60!
Måste bara säg att han var väldigt fin. Det är tyvärr sällan man ser fina shettisar. Jättesnygg!

Break_a_leg: Om fötterna hänger ett par dm under magen så tycket jag att man känner sig väldigt stor. Men är det 1 dm under magen, så är det inte så farligt tycker jag.
Jag har ju själv en liten islänning, och när jag rider honom med sadel så känns han inte liten, han är ganska bred och känns mycket större än han är. Men sen jag köpte honom så har han gått ner ca 100 kg och blivit mycket mindre såklart. Och därför rider jag honom inte barbacka längre, för mina ben hänger alldeles för långt ner och det känns inte bra tycker jag.
Men med sadel på (jag har ändå långa stigläder) så känns det bra. Visst blir det svårt att använda hälarna, men det är ändå inget jag eftersträvar. Han lyssnar så mycket bättre när han inte blir hackad i sidan, så det är en win-win situation tycker jag. :)

nä jag tyckte oxå det kändes lite väl häftigt?!?!

Kul att du gillade honom :) Han ska tappa ett X antal kilon så blir han ännu finare :p

Jo, lite extrakilon såg det ju ut att finnas, men ändå såg han ut att vara i långt mycket bättre fysik än många andra shettisar man ser.
Han kommer bli skitsnygg när han slimmat till sig lite.

Jag förstår vad du menar med att han ser ut som en liten rund nordsvensk.

ser man honom framifrån så finns där rätt många extrakilon ;) Allt har lagt sig på sidorna :p De har tömkört honom rätt mkt vad jag förstått o pysslat med honom massor så allt tagel är som silke! :love: Nu är jag väldigt OT så nu får jag vara tyst om lilla Mirre :D

Äsch, en rad eller två är väl inget. Jag kan skriva hur långa inlägg som helst som är helt OT. :angel:
Det är en alldeles speciell begåvning jag har. :p

Jag är 160cm och väger 60kg.
Min ponny är 145cm och jag tycker hon är i perfekt storlek :)

hahaha det låter som en trevlig begåvning ;) Vet dock att ibland blir en del bukefalister svarta i ögnen om man skriver om något helt annat :p

Ramba - ja det låter ju bra, det är ju det som är viktigt, att man själv trivs o att hästen mår bra :) Själv är jag 169 o väger 64 kg o vill helst ha en häst på 165 om jag ska känna mig helt bekväm :) Hade dock en fyraåring på 158 nu sist som var rätt krallig så han bar upp mig bra o rörde sig stort så han kändes som en "Häst" att rida. Vill inte ha ponnykänsla :D

Hej Jag ska köpa ny häst och jag undrar vad ska ska välja :) Jag är 160 cm lång och väger 48 kg ungefär. Ska jag ha en maxad c-ponny eller d-ponny? Jag är 12 år :D

Det beror väl på ponnyn... Men jag skulle nog välja en D, köper du en C är risken stor att du får byta om ett par år igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar