Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker absolut att han kan få rida på ponnyn i den mängden som du beskriver. Djur och ridning är ju ofta väldigt bra terapi, och om du tycker att det har hjälpt honom mycket så låt honom få rida.

Jag lät min brukare få sitta på min lilla islänning, som egentligen är på tok för liten för hennes tyngd. Hon satt där i 2 min och vi gick några meter över stallplanen. Det betydde jättemycket för henne så jag tycker absolut att det var ok, även om jag inte skulle göra det ofta. Man får ju använda sunt förnuft. Lider hästen av detta? Troligtvis inte när det är i så lite. Och som sagt så får ni ju ut så mycket av det.

Jag tycker absolut att han kan få rida på ponnyn i den mängden som du beskriver. Djur och ridning är ju ofta väldigt bra terapi, och om du tycker att det har hjälpt honom mycket så låt honom få rida.

Jag lät min brukare få sitta på min lilla islänning, som egentligen är på tok för liten för hennes tyngd. Hon satt där i 2 min och vi gick några meter över stallplanen. Det betydde jättemycket för henne så jag tycker absolut att det var ok, även om jag inte skulle göra det ofta. Man får ju använda sunt förnuft. Lider hästen av detta? Troligtvis inte när det är i så lite. Och som sagt så får ni ju ut så mycket av det.

Ja vi får verkligen ut mycket och 10 minuter är nog egentligen överskattat tror inte det är så länge egentligen. Han är absolut inte för tung utan det är bara längden och ponnyn ser inte ut att ha något emot det

Jag tycker inte att det är någon fara. Jag tycker själv att det är värre med att en ryttare är för tung för hästen.
Jag själv var en liten bit längre på min b-ponny när vi tävlade regionalt och nationellt, men jag var smal som en sticka.
Och en mer välmående 22 åring fick man leta efter. :)

KingCoochStella003.jpg

KingCoochStella076.jpg

(Bockade på varje ärevarv :love:)

DSC00222.jpg

Tack! Tycker egentligen själv att han är lite lång men han tycker det är så roligt och min vågra han inte rida för den är stor och tyvärr hur gärna jag än skulle vilja kan jag inte hålla en ponny i varje storlek för att de ska få rid 10 minuter 3 ggr i veckan

Tack! Tycker egentligen själv att han är lite lång men han tycker det är så roligt och min vågra han inte rida för den är stor och tyvärr hur gärna jag än skulle vilja kan jag inte hålla en ponny i varje storlek för att de ska få rid 10 minuter 3 ggr i veckan

citerar ;)

I den utsträckningen tycker inte jag heller att det är någonting, och som du beskriver: "Han sitter balanserat", ingenting du behöver oroa dig för.. Barnen rider ju som sagt inte värsta dressyrpass.. :rofl:

Nä något värsta dressyrpass är det absolut inte. Blev faktikst förvånad över hur stabil han trots allt satt där på hästen. Vilket alla tre gjord och de är naturbegåvningar de små liven.

Är det värst att väga för mycket för sin ponny eller att vara för lång för sin ponny ?

Jag själv tycker att det är värre med en för tung ryttare, om båda alternativen är lika välbalanserade i sadeln.

Jag tränar för elitryttare i dressyr och hon har inte sagt något om att jag skulle vara obalanserad eller någonting men hon kanske inte vill eller vågar säga det om det skulle vara att jag var för stor eller för lång :S

Är det värst att väga för mycket för sin ponny eller att vara för lång för sin ponny ?

Eftersom längden samverkar med balansen och egentligen bara stör när balanspunkten förskjuts (och det ska inte mycket till!) så tycker jag också tyngden. Vikten är ju lika mycket även om man är välbalanserad. Obalans gör saken värre, men balans gör det inte bättre.

Beror helt på hur ponnyn ser ut, och hur du ser ut.

Min häst är en maxad b-ponny och jag är 167. Men det finns massor med c-ponnys som är alldeles för små för mig, så ingenting går att säga så rakt av.

Eller när ens storlek stör eller skadar hästen.

En del verkar inte inse att de är för stora. För nåt år sen var det ett äkta skräckexemplar på det i denna tråden. En kraftig vuxen som vägde närmare 100 och som red på en liten B-ponny. Alldeles åt fanders galet enligt mig, men personen i fråga tyckte inte att det gjorde något, eftersom det var en kraftigare ponny. Ponnyn var inte kraftigare än min lilla islänning, och det såg helt sjukt ut enligt mig och väldigt många andra i tråden.

Så tyvärr är det inte alla som känner när de är för stora.

Ne, men jag hoppas min dressyrtränare säger till om jag vore för stor för min ponny, jag tror inte (80% säker) att vikten är något problem, mer längden. Men min dressyrtränare har inte sagt något till mig att jag skulle vara obalanserad eller för stor på honom och det hoppas jag att hon skulle säga om jag vorde det.
Kan tillägga att jag har en duktig dressyrtränare, (hon tävlar själv på elitnivå och är uttagen till svenska elitlaget i dressyr) Så hon vet sin sak lixom :)

Väldigt intressant tråd, måste jag säga! :idea:

Jag undrar om ni tycket att jag är för stor för en d-ponny (144-145cm) ?
Kan berätta att det är en tinker (valack, 11år) av den grova typen och som har mycket muskler ;) Han har väldigt bred och kompakt rygg!

Själv är jag nästan 173cm och väger ca 56kg! :D

(Har tyvärr ingen bild :()

Hej!
jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag är 11 år och är 1,50cm lång och väger ca 40 kg, vi funderar på att köpa häst/ponny men jag vet inte om jag ska ha en A, B, C eller D ponny. Jag vill ha den så länge som möjligt, helst tills jag blir 18 år. Så vilken slags ponny tycker ni att jag ska köpa?? Tacksam för svar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar