Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*kl*

Tycker ni jag ser för stor/lång ut?

clear-round-kateryd-24-april-004_88420525.jpg

Ingen som tycker något?:angel::(

Försök gärna att få en bild från sidan. Nästintill omöjligt att se på nuvarande bild.

kl

tror ni att jag, 168 cm lång, ca 70 kg tung, kan rida en haflinger av den grövre typen på 147 cm?:)

Hej!
Jag är 14 år, väger 52 kg och är 169 cm lång..
Jag rider ett arabiskt fullblod.., hon är 148-150 cm stor, vet inte exakt..
Till frågan: Är jag för stor, eller för tung? :crazy:

Nej på båda frågorna. Vågar jag säga utan att ha sett det med egna ögon.

KL Jag är själv 177 cm lång (lååånga ben), 52 kg och rider min grövre D ponny på 145,1. Jag anser själv inte att jag är för lång. Tävlar aktivt i dressyr och har aldrig hört något heller :)

Väger ca 57kg.. Om jag ska ha en ganska smäcker häst, ungefär hur stor tycker ni den ska va?

Beror ju helt på hur den är byggd. Smäcker säger inte så mycket. Och även om man säger en ungefärlig höjd så kan en vara på tok för liten och en annan kännas stor. Du får prova dig fram.

Just vikten kan ju skilja så otroligt mycket och beror på så mycket mer än bara vikten. Men om man går till minimum vad jag tror är möjligt så minst D-ponny. Enligt mitt tycke.

Omöjligt att säga. Jag känner mig kortare på en kraftig D ponny än en smäcker häst på 165. Jag är själv 177 cm lång.

Måste få fråga då om ni tycker sonen min ser alldels för stor ut på barnens ponny. Jag vet att han är lång men är han på tok för lång?

31233308.jpg

Måste få fråga då om ni tycker sonen min ser alldels för stor ut på barnens ponny. Jag vet att han är lång men är han på tok för lång?

31233308.jpg

Enligt mig ser han för lång ut ja! Men kanske inte så himla mycket, barnen rider väl inte ponnyn så hårt?
Skulle vara bättre om du hade en bild från sidan :)

Enligt mig ser han för lång ut ja! Men kanske inte så himla mycket, barnen rider väl inte ponnyn så hårt?

Citerar ditt inlägg :)

Till TS, jag förstår vad Polinette menar, men jag kom att tänka på en till sak. Mer eller mindre orutinerade barn har inte hunnit fått den balansen som krävs för att sitta rakt och stilla över hästen. Då blir det flaggstångseffekten, något som kan vara jobbigt för hästen att bära runt på dagligen.

Han skrittar bara och det gör han max 10 minuter. Lite terapi för han är jätterädd för höjder och har funktionshinder. Så detta är den första hästen han vågat sitta på. men har sitter otroligt stilla och fint i sadeln faktiskt

Citerar ditt inlägg :)

Till TS, jag förstår vad Polinette menar, men jag kom att tänka på en till sak. Mer eller mindre orutinerade barn har inte hunnit fått den balansen som krävs för att sitta rakt och stilla över hästen. Då blir det flaggstångseffekten, något som kan vara jobbigt för hästen att bära runt på dagligen.

Ja ajg förstår också vad ni menar. Men han sitter otroligt stilla(för att vara nybörjare) och eftersom han bara rider max 10 minuter per gång vilket är kanske varannan dag så tänkte jag att det kanske inte är så farligt. Han har växt så mycket som människa nu när han vågat rida så det skulle göra mig ont om jag blev tvugen att säga att han måste sluta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar