Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ja sackars feta människor som inte får rida. :grin: Att rida är ingen rättighet. Vill man rida och är för tung så man får banta.

Det skrämmande är dock att de/vi FÅR rida - det finns ingen lag mot det... däremot så borde de/vi inte... eller i vart fall inte med mindre än att man verkligen försöker se till att det inte uppstår skada och olägenhet för hästen.

Hej alla glada
Hoppas ni har tid för mig en sväng
Jag är inne i hästköpartankar då ekonomin är stadig och tiden finns
Jag är en tjej på 25 som pysslat med hästar i sen jag var 5 år, ridit har jag gjort on off sen 10..
Jag är mer en skogsmullemänniska, eller lunkar runt i ridhus/paddock o tränar dressyr.
Jag ligger på 95+
Men har gjort en Gastric bypass Operation för ett tag sen så jag går stadigt neråt 1 kilo i veckan ungefär.

Då jag har en sambo på cirka 110 kilo som även vill lära sig rida så lär jag ha en häst som är lite viktbärande, även för min del.

Har varit inne på andra forum o en del blir tokiga då det är otroligt dumt o vanvård o sätta upp en person på 110 kilo på en häst, andra säger att det är helt lungt bara balansen finns där.

Har fått tips om att ett grövre Varmblod kan passa?
Halvblod, sen såklart kallblod.

snälla hjälp!

Vad säger ni?

Varmblod är inte tillräckligt viktbärande.
Jag skulle satsa på en välmusklad, vältränad shire, ardenner eller möjligtvis bruksnordsvensk av större modell (minst 158). Kanske även ett halvblod av äldre och grövre modell som är 170-178 i mankhöjd.

Vad som är viktigt:
- Det räcker inte med en stor och kraftig häst, den måste vara lämpligt byggd, i lagom hull, välmusklad och såpass utbildad att den bär upp ryttaren rätt och arbetar på rätt sätt.
- Tag regelbunden hjälp av duktig instruktör då det är viktigt med en korrekt sits och att hästen går i balans, när den ska bära en så stor vikt.
- Vänj hästen vid vikten successivt - börja med korta lugna pass varannan dag (det tar 48 tim för musklerna att återhämta sig).
- Rid max 4-5 dagar i veckan och omväxla med longering, tömkörning, promenader vid hand och varför inte körning?
- Undvik att rida snävare svänga och små volter, ffa i högre tempo.
- Undvik att trava på hårdare underlag, t ex torra grusvägar på sommaren.
- Det är jätteviktigt att hitta en tillräckligt stor sadel som passar både häst och ryttare och kan fördela tyngden på en stor yta, utan att trycka på länden. Är ryttaren lite för stor för sadeln och hamnar på bakvalvet blir det ett väldigt tryck på länden på hästen, den får svårt att arbeta rätt och kan lätt få ryggproblem. Är sadeln lite för smal i bommen eller inte passar hästen perfekt för övrigt, blir skadan ännu större när ryttaren är såpass tung. Går det inte att hitta en sadel som passar både häst och ryttare är det faktiskt bättre att rida barbacka - då blir inte tyngden konstant på samma punkter hela tiden.
- Ha stenkoll på hästen, ffa rygg och ben. Låt den vila vid minsta tecken på överansträngning och ta kanske en skrittpromenad vid hand i stället.

Det är väl de råden jag kan ge. Annars är ju körning trevligt också, och det kan ju du och din sambo göra tillsammans. Kanske en kombinerad rid- och körhäst hade varit en idé.

*kl*

Letar ponny åt ungarna har har blandannat titta på maxade/övervuxna shettisar på runt 105-115 cm. Kraftiga också. Jag har hört upp till nästan 45 kg på dessa krabater så rent viktmässigt kommer det dröja innan de växer ur den men längdmässigt? :crazy: Yngsta och mellangrabben som är de som är mest intresserade ligger runt 115-120 cm nu. Äldsta grabben är redan 129 cm (men där är det mer f rågan om handikappridning och han är höjdrädd men vill ändå rida) Vad tror ni? Tanken är att den ska vara inkörd eller köras in för jag tror äldsta sonen gillar det bäst ändå. Kan de två yngsta ha glädje av en sådan liten några år innan det helt övergås till körning?

Sen när pratade vi om feta människor? Min pojkvän rider ibland, han väger +100kg. Men han är inte fet, utan hans storlek är muskler. Ska han banta bort sina muskler och sin hälosamma kropp för att få rida? Nej, han rider grövre halvblod på 160-165 cm utan problem. Hästen har inte gått av.
Naturligtvis finns en gräns, men så länge det finns en häst som inte tar skada av att bära en tung ryttare är det väl klart att man ska få rida!

Hur vet du att hästen inte tar skada? Hästar är djur som absolut inte vill visa smärta och förslitningsskador kommer ofta smygandes.
Det är fortfarande ingen rättighet att rida.

För att hästen ifråga är välkänd för mig, och visade inget tecken på att tycka det var jobbigt. Sänkte inte ryggen, ökade inte, inte ett öra bakåt. Hästens ägare är fö omkring 100kgm och har ägt hästen i 4(?) år nu. Ännu inga skador.

så du anser att man inte bör rida alls förren man når en viss vikt?
vad anser du är rätt vikt då?

Hästen är 155 cm och jag 170 cm ;)

För att hästen ifråga är välkänd för mig, och visade inget tecken på att tycka det var jobbigt. Sänkte inte ryggen, ökade inte, inte ett öra bakåt. Hästens ägare är fö omkring 100kgm och har ägt hästen i 4(?) år nu. Ännu inga skador.

Precis det här tittar även jag på - min häst rör sig likadant med mig på ryggen som när stallets 50 kgs tös rider. Det är ju rätt tydligt tycker jag om en häst har svårt att balansera sin ryttare etc. åtminstone om man känner hästen och vet hur den beter sig med andra ryttare.

Trots det överlåter jag alltså vissa tyngre pass åt lättare människor - tills jag själv nått en vikt som jag tycker passar honom bättre. Och jag rider ändå shire, enligt alla sådana där 1/6 av hästens vikt och framför allt en artikel jag läst om att en shirehäst kan bära 180 kg utan att ta skada så har jag ju GOD mariginal men är ändå lite nojig. Jag vill för allt i världen inte att han ska skadas för att jag är tung!

så du anser att man inte bör rida alls förren man når en viss vikt?
vad anser du är rätt vikt då?

Det var förvisso inte riktat till mig men jag svarar ändå.

Rätt vikt är en vikt som hästen kan bära korrekt och balansera utan problem. Sedan kan den vikten vara 125 kg eller 35. Det beror på ras, individ, hur tränad hästen är, hur god ryttare som sitter på, vad man ska göra etc. etc.

Men det som en användare här frågade om, en häst som är lämplig för en 110 kgs kille som VILL LÄRA SIG RIDA är förstås svårt - då får man ju räkna med en hel del skumpande och felbalanseringar vilket gör att hästen måste vara ännu mer viktbärande än om det varit 110 kg van ryttare.

Trots det överlåter jag alltså vissa tyngre pass åt lättare människor - tills jag själv nått en vikt som jag tycker passar honom bättre. Och jag rider ändå shire, enligt alla sådana där 1/6 av hästens vikt och framför allt en artikel jag läst om att en shirehäst kan bära 180 kg utan att ta skada så har jag ju GOD mariginal men är ändå lite nojig. Jag vill för allt i världen inte att han ska skadas för att jag är tung!

Jag läste en artikel där de studerat ryttarens påverkan på hästen och om jag inte minns helt så vägde ryttaren upp till 15% av hästens vikt så var det ingen märkbar påverkan. Men vägde ryttaren 20% av hästens vikt så såg man direkt att hästen inte rörde sig riktigt lika lätt och naturligt.

Nu gällde detta iofs vältränade hästar med god musklatur och god kondtion. Så 1/6 av hästen skulle då inte vara helt fel.

Jag är inne på samma spår som du redan verkar vara inne på, att även om barnen har glädje av hästen nu så kommer det inte dröja länge innan hästen blir för liten.
I mitt gamla stall så var barnen ofta med och red på min lilla islänning. Han är 128. Något stor för barnen som då var 2 (red inte själv), 4 och 6.
De fanns ett par shettisar också, en pytteliten (80-85) och en ganska stor, strax över en meter tror jag. Och jag tycker att den större shettisen såg lite liten ut för den äldsta.
Så någonstans mitt emellan 100 och 130 tror jag hade passat bra. 120 tror jag hade blivit jättebra till de barnen. Tillräckligt liten för att de ska kunna sköta den "själva" och tillräckligt stor för att de ska kunna ha kvar den ett tag.

När jag var barn hade min kompis en shettis/russ korsning som var 120 nånting tror jag och den hade hon tills hon var 10-11 år, hon var iofs liten i växten, men det var ändå en häst hon kunde ha kvar flera år.

Här är ett till exempel på hur stor skillnad sitsen gör för hur stor man ser ut. Hade du suttit i en dressyrsadel och lite mer lodrätt så hade du sett betydligt mindre ut på hästen. Tycker iofs inte att du ser för stor ut på bilden, men hur man sitter spelar stor roll.

Blev tvungen att gå och titta och upptäckte att äldsta sonen (snart 9 år) var för två månader sedan 135 cm. Så en shettis blir garanterat för litet. Yngsta sonen är 117 och mellan sonen ligger runt 125 tror jag.
Kan alltså till och med vara ide att kolla på en liten c-ponny då i stället. Är den av den smäckrare modellen borde den inte kännas så stor.

Jag läste en artikel där de studerat ryttarens påverkan på hästen och om jag inte minns helt så vägde ryttaren upp till 15% av hästens vikt så var det ingen märkbar påverkan. Men vägde ryttaren 20% av hästens vikt så såg man direkt att hästen inte rörde sig riktigt lika lätt och naturligt.

Nu gällde detta iofs vältränade hästar med god musklatur och god kondtion. Så 1/6 av hästen skulle då inte vara helt fel.

Tjoho!

Då kan jag sluta banta och glatt gå UPP en massa kilo i stället då :rofl:

Nåja... 800 kg är i alla fall passerat i vikt... för honom - inte för mig :eek:

Och tja...:rofl: angav att det inte var helt seriöst menat...

Nåja... 800 kg är i alla fall passerat i vikt... för honom - inte för mig :eek:

Och tja...:rofl: angav att det inte var helt seriöst menat...

Förstod att det inte var seriös men missade en smilie. ja 800 kg då är han garanterat närmare ett ton än många andra hästar i alla fall. Men ahn är dödligt snygg :D

Uppskattad vikt (av vet) för ett par år sedan var 865 kg - med hjälp av måttband etc. men man vet ju aldrig om det stämmer.

Om det stämmer så skulle jag med 1/6 formeln få väga 144 kg... Så jag kan gå upp massor om jag känner för det :angel:

FAST jag tycker förstås inte att jag vill det. Och jag tycker inte heller att hästen ska bära så tungt. Absolut inte. Och defintivt inte de 180 kg som jag läst att shirehästar "ska" orka bära :eek:

Fast shires är ju inga små hästar direkt men vists kan jag hålla med dig om att även om de nu kan bära så mycket så är det nog inte sunt att bära så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar