Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vikt är svår att säga då en lång, lätt ryttare blir obehagligare för ponnyn än en kort och tyngre. Sk flaggstångseffekten är jobbig för hästen att bära på. Är ryttaren välkoordinerad så är det inte så stort problem med längre ryttare.
Kan förstås (som vanligt ) inte annat än att hålla med.
KL
Om man förutsätter att ryttaren är lagom lång och inte rider som en kratta så tycker jag att man kan sätta en rimlig viktgräns. Om ryttaren är obalanserad och rider som en kratta så får man dra av rätt rejält på maxvikten. På en liten häst blir ju varje kg mer procentuellt, så då får man dra av mer. 5 kg är ju inte lika mycket för en stor häst på 600 kg som på en liten häst på 200 kg.
10-15% av hästens vikt har jag hört ska vara rimligt. Uppskatta hästens vikt med andra ord Förutsätter att ponnyn är musklad och rids ett normallångt pass.
Det finns en tråd på island där de tar upp detta med procent. Det hade tydligen varit någon artikel där man kunde läsa om forskning som gjorts på detta. Över 20% av sin kroppsvikt blev det negativ påverkan på hästen.
På min häst är maxgränsen jag satt passande nog 15-20% av hans vikt.
Om ryttaren är kort och "rund" är maxvikten högre. Om ryttaren är lång och smal är maxvikten lägre. Förutsatte att ryttaren är något för lång för sin ponny, då de nästan alltid är så.
Var och provred en häst idag, jag tyckte själv att jag kände mig något lång, jag hade visserligen för långa läder.
Vad säger ni om en nätt, väldigt högrest fjording på ca 138cm, växer (3år), ryttare 167cm? Vikten är inga problem..
Det beror ju på hur det känns. Känns det bra så är det inga problem. Men känner du dig lång så är det ju inte så bekvämt.
Sen så är det ju en vanesak också. Så känner du dig lite lång, men inte på tok för lång så tror jag inte det gör något.
Jag är lika lång och har en liten islänning på 128. Jag har bra grundsits och balans (har självklart massa saker som måste jobbas på) och jobbar hela tiden på balasen och sitsen för att längden inte ska vara något problem. Jag känner mig inte för lång, men minsta lilla man tappar balansen så känns det ju, och det vill jag inte utsätta min häst för.
Även jag funderar på detta med vikt och längd.
Vi har en liten b-ponny som visat sej ha olaten att stanna backa och i vissa fall även bocka med ryttaren när man passerar utgången på ridbanan. Detta ENDAST om ryttaren rider själv, alltså inte med ledare. Då går han snällt och gör ingenting alls.
Han har en utprovad sadel och blir genomgången av Massör/kiropraktor vad tredje vecka.
Han tömkörs mycket och även då har han samma beteende men går idag fram för min röst.
Då det är min 5½åriga dotter som har honom som ridponny MÅSTE jag hitta någon som kan ta ur honom detta beteende. Har efter månader av annonsering och en provridning där tjejen inte ville rida mer börjat fundera på om jag själv kan sitta upp och rida till honom.
Har själv ridit i över 20år, haft egna hästar och har en bra balans. MEN Jag är 162cm lång och väger 57kg.
Ponnyn är ett russ i fin form men lite dåligt musklad och endast 114cm hög.
Har lixom börjat få slut på alternativ. I värsta fall blir det försäljning då dottern tycker det är lite läskigt.. men det vill vi ju in i et längsta förhindra då han ligger oss varmt om hjärtat!
Tror ni jag kan rida en b-ponny, 117 cm, om jag väger ca 50 kilo? Ganska kraftigt byggt.. Tror själv att det blir för mycket, men jag är ganska kort så. Tacksam för svar!
Hej! Jag har en ponny (new forest, 16 år, 146 cm hög och tidigare lite överviktig dock har vi tränat bort en hel del kilon nu) och jag undrar vad ni tror om att jag rider honom regelbundet ca 3 ggr i veckan? Jag är ca 164 cm och väger väl omkring 55 kg. Övriga dagar (utom självklart på vilodagar) är rider min flera år yngre och mindre syster. Jag är absolut ingen proffsryttare men det går bättre och bättre och från att ha varit en alldeles för fet och hetsig skogsmulle som slängde av alla som vågade sätta sig på honom går han nu stadigt i form, är lugn och trevlig och utvecklas mer och mer. Jag frågar för att jag inte riktigt vet hur han skulle visa om han tyckte att jag var för tung?
Om hästen tycker du är för tung så har den troligtvis något fel i ryggen. Jag har ridit många hästar i den storleken och tycker absolut inte att du skulle vara för tung eller lång. Rid på du!
Min häst är betydligt mindre (128) och har aldrig visat att jag är för tung för honom, han har bara blivit bättre och finare under de åren jag haft honom, nu är han 21 och är hur fräsch som helst.
Flikar in med att jag delvis hoppar ponny då storhästar varit skadade osv.
Det är en stor D-ponny, inte särskilt grov men inte smäcker. Lite grövre för att vara ridponny kanske, men fortfarande inget kallblod direkt.
Han bär upp mina 175 cm mycket bättre än en storhäst på ca 155.
Så det är ju väldigt individuellt hur både ponny/häst och ryttare är!
Vissa bär upp mycket bättre än andra helt enkelt :P
ja har en c-ponn som är 136, och jag är ca 155 (40kg) är det för stort? hon känns inte liten att rida :P hhon ar korsning mellan arab/russ men hon är lite smalare i typen
Hästmänniskan
Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.