Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag såg filmen ja. Det fanns en tråd om denna filmen tidigare.
Jag tycker det är frukansvärt! Men tydligen så var det roligt enligt majoriteten av de som svarade i tråden. De menade att det var så kort stund att det inte skadade någon och det kan väl vara sant, men jag förstår verkligen inte nyttan med att utsätta hästarna för något sådant. Och hur någon kan skratta åt det dessutom. Jag förstår inte komiken i att tända eld på katters svansar heller och sen stå och skratta när de springer omkring. Men tydligen så finns det dem som tycker det är hysteriskt roligt också.

Förstår inte hur folk tänker ibland.

okej, det har jag missat.
Visst det ser kul ut, men är nog inte så roligt för hästarna.. Ska man göra ett plojj programm kan man väl åtminstone skaffa större stadigare hästar när man inte har någon balans alls..

Jag undrar nästan samma sak =).
Jag är 167 cm lång och väger ca 55 kg, kan jag rida på en fjordhäst som då är 140 cm?

Söker nämlien häst och har hitta röm pållen =) Jag ska inte tävla och sådant, så ja undrar o fjordstoet skulle passa mig??
Tror det, men vill höra vad ni tkr =D

Det tror jag går bra!
Jag har kvar min gamla ponny som är en stadig new forest 140 cm som nu är 21 år! Jag väger 52 kg och är 161 cm lång. Jag är inte stor på henne så du borde inte vara det på fjordingen heller, de bär ju upp bra! :)

du är absolut inte för lång eller tung! Jag är 186 lång och väger runt 85 kg och min förra medryttarhäst var på 146 (tinker-korsn.) och rider ibland en på ca 155 på ridningen så det är inga problem alls för dig :p Problemet är mera om man känner sig obekväm, jag gillar egentligen inte att rida hästar under 170 såvidare de inte är grova i typen ;)

Har någon sett det här kippet ifrån ett Norsk tv program? http://www.youtube.com/watch?v=bqo9IVqAnWk

De börjar 3 min in i filmen!

Här kan man ta om långa obanserade ryttare är förvånad över att den prikiga ponnyn inte tippar!

Helt idiotiskt gjort. Mest synd om den prickiga. Det är klar den inte vill hoppa med de långa männen på. :crazy: Varför tog de inte större hästar om de ska hålla på att fjanta sig på det viset. :confused:

Urs, sånt där gillar man inte! Hästar är inte,inte leksaker! :(

Urs, sånt där gillar man inte! Hästar är inte,inte leksaker! :(

Nej, det gillar självklart inte heller. Om de ska fjanta sig sådär tar hästen mindre skada om de är större än små. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite otydligt ;)

Jag är 166 cm lång och rider både storhäst och en c-ponny på 138cm. E lite lång, men det e en rubust ponny så det e inga problem med det;) Huvudsaken e ju att hästen inte får nåra problem..

Jag brukar rida en häst som når mig ungefär till hakan i manken, lite lägre kanske. Själv är jag 160 lång och väger 40 kilo. Ponnyn är en C ponny (130 ungefär ???) och jag känner mig inte för stor. Vad tycker ni?? Jag brukar oftast rida lite mindre hästar och tycker det är mycket roligare!! :D<3

oj förlåt tror hästen är runt 135 eller 140, skrev lite fel!! :p

Hoppsan tror nog det var jag som snurrade till det x) det var inte riktat mot dig utan mot själva filmen i inlägget om du förstår vad jag menar :p håller helt klart med dig om att det skulle vara större hästar dom satt på men jag är osäker på om jag ens skulle "godkänna" det eftersom dom rycker och sliter och skumpar så väldigt.. :crazy:

Jag är 1,72-1,75 cm lång och väger 50kg. Rider B-ponny utan problem, men är ju dock för lång.

*KL*
Tycker ni ryttaren är för stor för ponnyn?
Hon rider den varje/varannan dag. Har väst på fotot.
Vinter%2009-10%20201.JPG

tycker inte hon ser för stor ut... hur lång är hon och hur lång är ponnyn? det är lite svårt att se på bilden.
tycker det ser ut ungefär som jag på ponnyn jag brukar rida :)

Jag tycker hon ser för stor ut. Sen så har hon en för liten sadel också som gör att hon ser ännu större ut än hon hade gjort med en passande sadel tror jag. Nu får hon ju inte riktigt plats och det gör att hon ser större ut.

Jag tror inte att hästen tar skada nödvändigtvis, om hon har bra balans, men hon ser lång ut tycker jag.

Bild med dressyrsadeln, den andra var en pyttesadel vi lånade en vecka för att prova med... Ska finnas bilder med stora hoppsadeln, någonstans... Dock är de flesta när de är i luften... :crazy:
2009-04-23%20012.JPG

Ser genast väldigt mycket bättre ut med rätt sadel!

Står fast vid att du är i största laget, men inte alldeles för stor heller. Jag tycker gott du kan rida hästen om det känns bra för dig och hästen.

Det är du verkligen inte!
jag är 164 och jag rider c-ponnyer. Du är inte för lång och inte för tung!
OCh kom inte och säg att jag är för lång. För jag har testat det för olika tränare och vetrinär och det funkar om inte hästen är otränad!!!
:d

Är det samma häst du rider? :eek: Du såg mycket kortare ut i dressyrsadeln än i hoppsadeln (Positivt:))

I längsta laget, men absolut inte för lång ;)

kl

vad skulle ni sätta för maxvikt på en liten b-ponny korsning med irländskt ursprung, kortrygg och musklad?

Klart att det är lättare att se hästen, men har ingen bild eller filmsnutt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?