Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

kl

Är i valet och kvalet om jag ska köpa denna häst eller inte. Vet att detta var en ponnytråd, men tänkte kanske få en snabb åsikt om storleken på hästen är okej i förhållande till min längd. Jag är då ryttare nr 2, bruna ridbyxor och olivgrön jacka.

http://www.youtube.com/user/j00haannaa?feature=mhw4

Tack på förhand!

Är hästen så stor som den ser ut?

Sen undrar jag bara om du tror att du är för stor eller för liten? Jag tycker det ser bra ut. Känns det bra så lycka till med hästköpet.

Och tråden är till för alla storlekar på hästar :p

Förvirrade jag fick för mig att det bara var ponnyer, men du har så klart rätt :)

Jag kände mig stor på honom, fast han är en storhäst. Om säljaren har rätt så ska han vara ca 163 cm, och jag tyckte det kändes som att sitta på en ponny:D

Nämen oj, jag trodde det var en bamsehäst. Tyckte den såg så stor ut, men det var ju en ganska krafig (och lite rund:angel:) häst så den såg kanske mest stor ut för att den var så grov.

Jag tycker definitivt inte att du ser stor ut. Du tror inte att det kan bero på sadeln? Skänkelläget ser inte helt bekvämt ut, det kanske kan bidra till att det känns lite kort?

Annars, om du tycker det känns fel så är det ju inte bra, men å andra sidan vänjer man sig vid det mesta.
Jag höll på att flyga av min häst så fort vi skulle trava eller galoppera i början, han hade väldigt annorlunda rörelsemönster från vad jag var van vid, så det var stadiga mantag som gällde. Men nu är det tvärt om istället, jag hade svårt att sitta kvar (eller iaf sitta ordentligt) på en kompis halvblod med stor trav, då hade jag inte ridit andra hästar på 1 år och det kändes jättekonstigt. :p

Jag skulle också valt en lite mindre ponny, B eller liten C möjligvis.
Hellre skaffa en större ponny senare när barnen blivit lite större.

Det är ju nyttigt för barnen att kunna sköta hästen så mycket som möjligt själva. Med en större häst så kan de ju inte borsta eller sadla och tränsa. Vilket de snart kan med en mindre ponny.
För att inte tala om ridningen.:)

Tack för stödet! Tanken är ju att de ska kunna pyssla själva. ridandet i sig kan de iofs göra på min häst men han är ju för stor för pysslandet osv. Den som är mest intresserad är även den som är minst så jag satsar nog i alla fall på en b-ponny

Nu när du säger det så tror jag med att det är sadelns fel, min rumpa fick plats med nöd och näppe:p

Precis som du säger så vänjer man sig vid vissa saker, och med en annan sadel kanske det känns bättre :)

Tack för tipsen, eller vad man ska säga :D

Blir alltid irreterad när man hör folk säga ,köp en större ponny för då kan de ha den längre.
Ska barnen lära sej att rida ordentligt så ska det vara på en lagom stor ponny och inte en som de ser ut som en liten myra på.Hur roligt är det att sitta på en häst man känner att man varker rår på eller orkar med.

Blir alltid irreterad när man hör folk säga ,köp en större ponny för då kan de ha den längre.
Ska barnen lära sej att rida ordentligt så ska det vara på en lagom stor ponny och inte en som de ser ut som en liten myra på.Hur roligt är det att sitta på en häst man känner att man varker rår på eller orkar med.

Precis och jag vet hur det känns. Hade det tyvärr så själv. :(

Senast ändrad:

jag har en ponny på ca 138cm i mkh, han är 33 cm mindre än vad jag är(är 170cm). jag väger 47kg
han är isiskorsning och rätt så kraftig.
men tror ni att det går bra att rida honom iallafall? även fast det skiljer 33 cm mellan oss? :)

Det där med att det ska skilja 15 cm eller vad nu "reglerna" säger är totalt ointressant eftersom alla är olika. En ryttare på 170 kan se större ut på en nätt häst på 155 än på en grövre ponny på 135.

Skit i siffrorna, funkar det så funkar det.
Jag är ungefär samma storlek som dig (168 cm, 48 kg) och min islänning är 128. Det funkar, men på en nättare häst på 140 känner jag mig stor.

*KL*

Har ett halvblodssto som är ca 162 cm. Inte kraftig, rätt normalbyggd. Vilken maxvikt på ryttare tror ni hon klarar?

Har själv aldrig haft något problem då jag väger runt 60 men är nu på jakt efter medryttare.

*KL*

Har ett halvblodssto som är ca 162 cm. Inte kraftig, rätt normalbyggd. Vilken maxvikt på ryttare tror ni hon klarar?

Har själv aldrig haft något problem då jag väger runt 60 men är nu på jakt efter medryttare.
Hon borde ju kunna bära 75 kg utan problem i alla fall. det bär min lilla smäckra travare på 153 cm och han som har känslig rygg har aldrig sagt något om den vikten.
Enda gången ahn sa ifrån var när jag slängde upp en westernsadel på 20 kg först då ville han inet vara med

KL

29497760.jpg

Jag är 170 cm lång och väger ca 53 kg i nuläget. Ponnyn är en D på 146 cm i mkh.

Jag börjar oroa mig för att jag är för lång, vad tycker ni?
Han är ganska biffig i kroppen, men om jag växer ca 5 cm till så är jag kanske i längsta laget trots allt?
Jag känner mig oftast normallång på honom, kan dock kännas lite vingligt när jag har hoppläder.

Jag fyller 17 i år och sen har jag hela 2011 på mig att tävla honom, om jag inte växer ur honom innan dess då. Behöver jag oroa mig?:crazy:

Nejnej! Din längd, vikt, ponnyns höjd och kroppsbyggnad stämmer in rätt bra på mig och min ponny cokså. Fast jag är 14 :)

Jag trodde också att du var mycket äldre. Jag hade gissar att du var 10 år äldre än du är faktiskt.

Haha, jag med! I alla fall över 20 :)

OT Svar till Remix, Elina8 och Belleriet. Nejnej, jag är bara 14 :) Går i 8:an och rider min ponny :P Blev riktigt förvånad faktist att det var tre stycken som trodde jag var äldre, haha :D

Här har du en till som trodde du var 20+ :angel::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 294
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 850
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II