Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag tycker det ser jättebra ut :D

Vad bra :D

Jag är ju inte för lång för henne egentligen, men i bland känns det så, för jag har så långa ben x)

Jag tycker du ser lagom ut och ser inte ut att ha (För) långa ben när du sitter på hästen i alla fall. :)

Okej, vad bra :)

Vågar ni gissa hur hög hon är? :P

Oj vad svårt.. haha! Men jag skulle nog chansa på 155-160 :) Hoppas jag inte har alltför fel nu.. :angel:

Nej det var inte helt fel, för hon är 160 :)

Väldigt söt pålle måste jag säga! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är lika lång som du, men väger ca 7 kg mer. Jag rider enstaka tillfällen så små hästar som b-ponnyer, men det är då under instruktörs övervakande.

Om jag inte gissar fel så är det ni som köpt Boris från vår ridskola? :laugh: Den b-ponnyn red jag mycket för 3-4 år sedan, när jag fortfarande fick tävla. Då var jag ca 165. Det hände att jag red honom då och då även den här vintern. Visst känns jag lite lång, men det var inte direkt så att han tyckte jag var för stor. Det är verkligen en kanonponny som kan bära upp ryttare, så du kan med all sannolikhet rida honom enstaka tillfällen också, och därmed kunna rida din dotters c-ponny också. Lycka till! :bump:

KL

Jag har en liten 12-åring som hjälper mig i stallet då och då. Nu när min dotter är bortrest lät jag henne rida våran maxade B. Men så fick jag höra att en stallkompis kommenterat det hela negativt. Att A är på tok för stor för att rida maxad B. Töntigt tycker jag, klart hon ska ha en C eller D om on köper egen men att rida Boris 4 dagar när min dotter är i Sälen går hur bra som helst enligt mig.

Men vad tycker ni? Vita ponnyn.

23892_320552879505_749409505_3656312_870238_n.jpg

I största laget, ja. Men knappast så att någon av dem borde fara illa de få gånger hon rider honom.

Märker du att det inte funkar antar jag att du sätter stopp för det, annars är det ju bara att låta henne rida :)

Man ska inte lyssna på andra än sin egen ponny och sin egen magkänsla i detta läget anser jag!

Ja visst är det så. Nu handlar det ju om skritturer i skogen och ev en liten galopp, inga dressyrpass eller någon hoppning. Boris verkar glad och nöjd, och många 11-12 åringar rider b-ponny så egentligen är jag inte oroad. A väger 45 kilo. Men visst ser hon stor ut men det är mest för att jag är van att se honom med sin lilla ägare.
19336_277385004505_749409505_3516955_698384_n.jpg

Nej men oj vad roligt!
Japp, vi köpte honom från ridskolan. Han var tydligen lite busig hos er? Här hemma har han kastat av Alicia åt höger och vänster första veckan men nu går det jättebra! Han har blivit en riktig enmanshäst och följer henne som en liten hund.

Jag red honom väldigt mycket hans första år på ridskolan, det var också jag som började tävla honom igen. Och jo, den ponnyn tyr sig verkligen! Ser han någon han tycker om blir han den lilla gosiga knähunden :love: och hihi,jo, de mindre barnen fick väl åkturer åt höger och vänster, men när man blir lite större och kom om honom bättre så märktes det vilken superponny det är!

Jag följer din dotters blogg och det ser verkligen supemysigt ut! De verkar matcha varandra väldigt bra, det känns toppen för mig! :)

rider mitt varmblod på 1,68 och ja e 1,73 cm lång och väger cirka 70 kg .. han klarar det perfekt :)
känner mig inte stor på han .. inte ett dugg faktist :)

Kl

Hittade en bild på nätet. Vad anser ni om längden på denna ryttaren? Själv tycker jag att han är alldeles för lång men det verkar ofta vara okej inom islandshästridning vad jag har sett. Stor å lång karl på liten häst :confused:

lng.jpg

Om du söker så får du upp en gammal tråd som handlar om just vikt och längd för islandshästar. Du kan ju läsa där eller återuppliva den om du vill föra diskussionen vidare.

*kl*

Vad tycker ni är maxvikt på en liten men grov b-ponny. Har en treåring som såsmåningom ska ridas in och skulle vilja sätta upp ngn "lite större" än riktiga småttingar några gånger och sitter och klurar lite på vad som blir för mycket. Tänker då givetvis på någon som är duktig att rida så det kommer vara bra balans. Det kommer i så fall ske barbacka och i skritt, möjligtvis trav.

(Om man tänker en längd på runt 1,60.)

Vad tycker ni?

Jag är ca.158 cm lång, väger 41 kg och är 13 år. Jag rider B-ponny regelbundet och känner mig absolut inte för stor! Vi hopptränar och rider dressyr, vi rider ut osv. Nu är jag ju för gammal för att tävla men jag rider honom fortfarande. Kan försöka skaffa fram bilder på lördag så får ni se.
Ponnyn är en russ/welsh/knabstruper korsning och är 127 cm hög.

Hallå! Känner att jag behöver rådgivning och tror jag har kommit ganska rätt :p just nu har jag ett gotlandsruss på foder men hästen börjar bli gammal och jag är för låång! Här är en bild: (klicka på länken) http://Lisaaaa4.bilddagboken.se/p/show.html?id=446362218&directlink=1

Vill bara inflika att där var jag ju barbacka och har waaay för stora ridstövlar på mig x) så jag ser ännu större på honom än jag egentligen är, men för stor är jag ändå.
Snart är det dax för egen häst, har bestämt att det ska bli häst också, inte ponny. Men (!) jag är ändå inte superstor... är ca 156 cm lång och väger 40 kg, hur stor/liten häst ska jag köpa så att jag inte blir midevitt med skänklarna ovanför sadeln... :angel: man vill ju att dom ska göra nån inverkan lixom x) tihi! Snälla hjälp mig! Helst vill jag köpa häst över ponnymåttet oxxå så jag kan tävla även när jag e över 18.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar