Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Du är väl i största laget men inte för stor om man säger så. En större C eller D ponny kanske?

okej så du tycker (korta xD) jag ska hålla mig till ponny när jag köper ändå? :p

Är du 95a som det stod på bilddagboken?

Isåfall är du ju "bara" 14-15 år, så du har ju fortfarande tid att tävla ponny om du skulle vilja det :) Så en C-ponny eller en mindre D skulle nog passa fint om du inte vill ha alltför stor skillnad från russet.

Sen är det ju en smaksak. Trivs du med 170+ hästar så spelar det ju ingen roll om du är kort.

Jag är också kort (159) och fyller dessutom 18 i år så jag försöker "vidga mina vyer", så att säga haha :p Har nu fått en medryttarhäst på ca 153 cm i manken, och den tycker jag känns enorm.

Så ja, smaksak helt enkelt. Men du kan ju fortfarande tävla om du vill om du köper större ponny.

Här kommer en bild från idag. Det blev barbacka och jackan som jag håller i handen skymmer lite av ponnyn. Mina ben ser konstiga ut och jag VET att han har för stort huvud! Jag har hört det förut och behöver inte upplysas om det igen...

98817_1267898729.jpg

Så vad tycker ni? Ser jag för stor ut?

okej så du tycker (korta xD) jag ska hålla mig till ponny när jag köper ändå? :p

Jadå! Absolut! Om du köper en stor polle finns det risk för att du inte når om den, vilket gör att man har svårt att komma till ridning. :) Sen är det ju ioförsig stor skillnad mellan smäckra och kraftiga hästar. Jag är själv 175 cm lång och rider en kraftig connemara. På den hästen kan man inte vara många centimeter kortare för att rida honom. Man måste verkligen komma runt honom!

Om du är intresserad av en smäckrare typ av häst tycker jag du ska leta efter en högre mankhöjd, än en grövre häst. :)

I längsta laget, men inte för stor´. Tycker jag. Men ponnyn tror jag inte tar skada. (Beror ju självklart på om man rider välbalancerat eller ej. :))

Mm.. Vi gör ju verkligen allt tillsammans och han går bara bättre med tiden. Jag vet att jag kan vara en aning lång men han går finare nu än nånsin och eftersom att jag inte är för tung så tänker jag fortsätta att rida honom.

aa jag e 95:a :p så ja, jag har ju iof några år till att tävla ponny :D ska kika efter en grövre/större c ponny elr smäcker D ponny :)

Jadå! Absolut! Om du köper en stor polle finns det risk för att du inte når om den, vilket gör att man har svårt att komma till ridning. :) Sen är det ju ioförsig stor skillnad mellan smäckra och kraftiga hästar. Jag är själv 175 cm lång och rider en kraftig connemara. På den hästen kan man inte vara många centimeter kortare för att rida honom. Man måste verkligen komma runt honom!

Om du är intresserad av en smäckrare typ av häst tycker jag du ska leta efter en högre mankhöjd, än en grövre häst. :)

Måste ju svara på ditt inlägg oxxå x) ja jag har funderat på just det, inge kul att rida om man inte når om med skänklarna ordentligt, det enda jag tänkte på var väl att jag ska kunna tävla och sådär ett tag men det är ju helt sant att jag har några år kvar och tävla är inte allt :p det viktigaste är att det ska fungera mellan häst och ryttare så det blir nog större c ponny elr smäcker D ponny. Förslag på ngn hästras? :) är new forest en trevlig ras?

Tack för hjälpen :)

Har en new forest, hon är underbar:love:!!

De brukar passa bra till de flesta dicipliner, hopp,dressyr, fälttävlan, skogsridning m.m. En jättemysig ras:love:

Om du nu har bestämt dig för en häst över ponnymåttet så tror jag du gör klokt i att skaffa en liten häst. 150-155 kanske kan vara lagom. Om du dessutom väljer en nättare häst så känns den ju inte så stor heller.
Det ska nog inte bli några som helst problem att hitta en liten häst som passar dig bra, du känner ju själv vad som känns lagom! :)

Om du nu har bestämt dig för en häst över ponnymåttet så tror jag du gör klokt i att skaffa en liten häst. 150-155 kanske kan vara lagom. Om du dessutom väljer en nättare häst så känns den ju inte så stor heller.
Det ska nog inte bli några som helst problem att hitta en liten häst som passar dig bra, du känner ju själv vad som känns lagom! :)

Tack för att du skrev att det finns en liten möjlighet att jag kan fungera på stor häst x) haha. Jag har ridit ganska många stora hästar och på en del fungerar det ju och på andra går det inte alls! Jag har pratat lite med min mamma som hade häst när hon var ung, hon har också alltid varit kort men hon hade en ganska nätt häst på 160 i mankhöjden och det fungerade fint! Men min kära mor tycker jag ska provrida både ponnys och hästar :idea: visst är det bra att andra kan tänka åt en själv när man inte riktigt har hjärnan med sig... :D

Om man ska rikta in sig på en ras så tycker jag connemara är en mycket trevlig ras. Men sen är det självklart individer som avgör hur de är. Titta efter en individ du gillar, istället för specifik ras, det är ett starkt tips!

*kl*

Den eviga frågan då. 3 barn och alla vill ha en ponny. LÄngsta är ca 135 cm och kortaste är ca 120 cm. Vad ska jag satsa på? Ingen är särskilt tung.
Var inne ett tag på en mindre c-ponny för att kunna sitta upp och rida till själv men jag vet inte om det kanske blir stort för dem. Så vad tror ni?

Hej! Jag är en tjej som är 165 cm och väger 64 kg. Är jag för stor för en D-ponny på 148 cm? Den är i lagomt bra hull :)

Om jag var du så skulle jag leta efter en större D-ponny.Connemaror är trevliga.Sen finns det många bra korsningsponnier.Stirra dej inte blind på rasen utan fundera på vad du vill ha ut av din ridning för att sedan leta i annonser.Man ska vara rädd om ponnyåren,de kommer inte tillbaka.Stor häst kan du ta sedan.Lycka till

Senast ändrad:

*kl*

Den eviga frågan då. 3 barn och alla vill ha en ponny. LÄngsta är ca 135 cm och kortaste är ca 120 cm. Vad ska jag satsa på? Ingen är särskilt tung.
Var inne ett tag på en mindre c-ponny för att kunna sitta upp och rida till själv men jag vet inte om det kanske blir stort för dem. Så vad tror ni?

Kan tillägga att jag nu fått på skallen av folk för att jag ens funderat på att skaffa a eller b ponny åt ungarna. Vissa förstår sig påare har sagt att jag måste skaffa minst en ponny på 140 cm eftersom ungarna ska växa i ponnyn tydligen. Så vad säger ni?

Näee gör inte det misstaget att skaffa en så stor ponny.Barnen ska ha en chans att kunna hantera ponnyn på rätt sätt.Skulle nog välja en B-ponny.

Näee gör inte det misstaget att skaffa en så stor ponny.Barnen ska ha en chans att kunna hantera ponnyn på rätt sätt.Skulle nog välja en B-ponny.

Det är ju så jag tänker också. Mina föräldrar köpte för stor och svår häst åt mig när jag var liten så jag levde i skräckblandad glädje med min häst. Vill inte utsätta barnen för det utan vill att det ska bli en positiv upplevelse.

Jag skulle också valt en lite mindre ponny, B eller liten C möjligvis.
Hellre skaffa en större ponny senare när barnen blivit lite större.

Det är ju nyttigt för barnen att kunna sköta hästen så mycket som möjligt själva. Med en större häst så kan de ju inte borsta eller sadla och tränsa. Vilket de snart kan med en mindre ponny.
För att inte tala om ridningen.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar