Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

*kl*

Jag rider (skritt/trav bara, utan något ansträngande arbete) en maxad C-ponny som är ganska smal. Jag väger ca 51 kg. Vet redan att jag är lite för lång men det ser inte direkt konstigt ut så. Men jag undrar, tycker ni jag väger för mycket för ponnyn?

hej

Jag känner mig väldigt tung :(

Jag väger 80 kg och är ca 170 cm

skulle en normal byggt halvblod på 160-165 cm klara av att bära mig för tävling (hoppning=upp till 110 cm) etc.
naturligt vis sattsar jag på att gå ner i vikt !
och jag tror att jag är ganska välbalenserad

om nu tycker att jag är alldeles för tung kan ni väll tipsa mig om vad jag ska göra för att gå ner i vikt :p

tacksam för svar

Om viktnedgång finns det ju trådar på snackforumena.

Men jag tror faktiskt inte att det är någon större fara. Antagligen lär du gå ner i vikt och hästen bygger muskler under tiden ni håller på:)

okej tack så mycket :laugh::bow:

jag är jätte kort bara 1,41 och tio år gammal och jag rider en travare på 163 cm ett russ på 1,26 cm och en shettis på 1.06 cm dom är mina egna men travaren går inte att köra för hon bara springer och tror det är en tävling russet går så jag kan köra henne när jag har växt ur henne men shettisen är livrädd för vagnen! så hon blir till avel efter
men mitt tips är man ska växa ur ponnyn inte växa i den!
jag brukar köpa en häst som är liiiiiiiite för stor så att jag kan ha den längre(travaren fick jag gratis^^)

kl

Jag är 1.73 och väger 70 kg (plus minus 2 kg) :o. Anser därför att jag inte är överviktig..
Kan jag rida viktbärande 1.55 häst? Eller ponny som växt över ponny måttet är det igentligen. :angel:
har tidigare ridit fjording/arab på 1.40-1.45 cm och det är funkat alldeles utmärkt dock är jag nu lite för lång för henne.

Intressant tråd!
Finns väldigt olika åsikter om längd och vikt på hästar, här är jag och provrider en ponny åt ridskolan. Någon som vill gissa våra mått?

sp_a0284_83276944.jpg

När jag skulle rida den på ridskolan en gång så kom en 4 åring fram och frågade vem som skulle rida ponnyn,
jag svarade att det var jag och hon svarade: men du är ju alldeles för stor! Små barn kan ha bra insikt ibland :)

Det var ingen ponny jag red ofta eller långa pass, jag både ledde fram och av för att minimalisera belastningen.
Fick rida henne några gånger för att hon bockade av knattarna lillbusen!

Kan inte säga så mycket mer än att jag hoppas att bilden togs innan hästen kom till ridskolan, annars verkar det vara en riktigt dålig och oansvarig ridskola som inte tar bättre hand om sina hästar.

Bilden togs på provridningen, red som sagt bara en kort stund, kanske 10 min.. Jag vet att jag är förstor för henne, misstolka inte :) Hon blev inte kvar på ridskolan mer än några veckor heller för att ungarna kastades av kors och tvärs.. är själv emot för stora ryttare och brukar vara väldigt noga med vad jag rider, detta var ett undantag som bekräftar "regeln"!

Som ridskola har man även ett ansvar gentemot barnen, man kan ju inte stta upp en liten 9 åring på en okänd ponny, därför fick jag rida den först och kolla att det var lugnt..

Har någon sett det här kippet ifrån ett Norsk tv program? http://www.youtube.com/watch?v=bqo9IVqAnWk

De börjar 3 min in i filmen!

Här kan man ta om långa obanserade ryttare är förvånad över att den prikiga ponnyn inte tippar!

Visst är du stor, men det är inte det som är största problemet tycker jag. Jag tror inte att du är så pass stor att du inte kan rida till hästen som du beskriver när den kastat av ungar osv. Det kan ju vara svårt att få tag på en mindre ryttare.

Däremot så är hästen ganska så fet och sadeln ligger fruktansvärt dåligt. Om den hästen hade gått med i en ridskoleverksamhet med den fysiken och med den utrustningen så hade det enligt mig visat på extremt dåligt omdöme. Ridskolor bedrivs ju ändå av utbildade och kunniga vuxna människor som ska vara bra föredömme för barn och ungdomar.

Så kritiken var inte riktad mot dig som ryttare, för även om du är väl stor så kan jag tänka mig att det är svårt att hitta någon mindre som kan rida till ponnyn. Kritiken var enbart riktad mot ridskolan om hästen nu fick gå med i verksamheten utan att få riktig utrutning och förberedas fysiskt.

Såg hästen ut sådär när den gick med på lektioner är jag inte alls förvånad att den kastade av ungarna som säkert skumpade en del och gjorde obehaget från sadeln ännu värre.

Okej då hänger jag med, håller fullständigt med om att sadeln ligger usligt och att hon var fet!

Som sagt så togs bilden när vi provred, hon hade inte den där sadeln hos oss och gick inte på fritillgång som innan. Men hann såklart inte gå ned allt det där på några veckor ;) Hon gick endast ett nybörjarpass om dagen, för även om en ponny är fet så går den inte ned i vikt utav att stå :)

Ok, det var ju bra. Nybörjarpass skadar ju inte att vara med på. Men annars tycker jag att hästar ska förberedas utanför verksamheten. Men som sagt, nybörjarpass är ju en annan sak.

Jag ser också bilden.

Precis :)

Såg du filmen på norrmännen som jag la in?

Jag såg filmen ja. Det fanns en tråd om denna filmen tidigare.
Jag tycker det är frukansvärt! Men tydligen så var det roligt enligt majoriteten av de som svarade i tråden. De menade att det var så kort stund att det inte skadade någon och det kan väl vara sant, men jag förstår verkligen inte nyttan med att utsätta hästarna för något sådant. Och hur någon kan skratta åt det dessutom. Jag förstår inte komiken i att tända eld på katters svansar heller och sen stå och skratta när de springer omkring. Men tydligen så finns det dem som tycker det är hysteriskt roligt också.

Förstår inte hur folk tänker ibland.

Jag undrar nästan samma sak =).
Jag är 167 cm lång och väger ca 55 kg, kan jag rida på en fjordhäst som då är 140 cm?

Söker nämlien häst och har hitta röm pållen =) Jag ska inte tävla och sådant, så ja undrar o fjordstoet skulle passa mig??
Tror det, men vill höra vad ni tkr =D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 294
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 850
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II