Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

kl

Kan jag rida maxad B-ponny om jag är 159 cm lång och väger ca 65 kg? Då menar jag en grov och viktbärande ponny.

Funderar på att eventuellt, kanske, möjligtvis köpa en Exmoorponny snart. Tänkte ha den till markbundna aktiviteter, men sen slog det mig att jag kanske kan rida den ibland också?

Trodde jag var på tok för stor för allt under 140-ponnyer, men efter att jag fick rida en liten C-ponny (inte högre än 135 cm) som inte var alltför grov (inte tunn heller dock) ganska nyligen började jag fundera. Det gick väldigt bra, varken kändes eller såg konstig ut. Red ju russ runt 120 cm för några år sedan med samma längd och det funkade ju. Fast då vägde jag ju ungefär 10 kg mindre...

Men ja, är det plågeri att ens tänka tanken att rida maxad B ibland med min vikt?

Personligen tycker jag du är i tyngsta laget. Får man fråga varför du vill ha just en exmoor? Eller kanske snarare varför du vill ha en liten häst. (jag dömer dig inte, har ju själv en liten.) Om det inte är någon alldeles särskilt så hade jag utan tvekan valt en större ponny.

Jag kan ju säga att jag hade gärna matat min häst med växtnäring om det fick honom att växa 10 cm. Men det går ju inte, och om jag skulle gå upp i vikt så skulle jag faktiskt sluta rida honom.

eh, alltså detta eviga tjat att ja är förlång för tom d-ponny går ja inte med på -.- jag är mellan 1.65,67 lång, och väger kanske 53? Alltså man kan ju inte se på bild om man är för lång eller inte för det beror ju på hur kameran är vinklad. Dock bilden här ---->
är hästen ja rider en C som ja till början bli förstor till. dock tog ja fortfarande ett hål för mkt när ja kortade..( hoppning ) Ja menar om ja skulle vara förstor för poniisar skulle ja knappast få rida dom på ridskolan-.-

puss.

Personligen tycker jag du är i tyngsta laget. Får man fråga varför du vill ha just en exmoor? Eller kanske snarare varför du vill ha en liten häst. (jag dömer dig inte, har ju själv en liten.) Om det inte är någon alldeles särskilt så hade jag utan tvekan valt en större ponny.

Jag kan ju säga att jag hade gärna matat min häst med växtnäring om det fick honom att växa 10 cm. Men det går ju inte, och om jag skulle gå upp i vikt så skulle jag faktiskt sluta rida honom.

Jag vill ha en b-ponny att köra/trickträna/tömköra osv med. Tanken är inte att jag ska ha den till ridning eftersom jag varken har tävlingsabmitioner och ändå inte trivs med stora hästar :) Själva känner jag inte ger mig lika mycket längre heller. Skulle jag ha ponnyn till enbart ridning skulle jag ju självklart köpt större.

Den här ponnyn jag blev intresserad råkade vara en Exmoor bara, rasen spelar inte så stor roll. Men eftersom jag hört att de är viktbärande (den här är det också tydligen) och eftersom den här ändå var maxad så tänkte jag att det kanske går ibland att rida, som omväxling. Men jaja. Vi får se hur det blir. Jag satsar ju på att gå ner i vikt också.

IronWill; Självklart rider jag inte vilken B-ponny som helst. Som sagt är just den här viktbärande och dessutom maxad, något mindre än den skulle jag inte ens tänka tanken att ens sätta mig på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle aldrig sätta mig på en b-ponny och jag väger 10 kg mindre än dig, jag tycker att jag är
på tok för tung, med mina 55 kg. Knappt så att jag vågar sitta på maxade, rejäla c-ponnyer.

Du är för tung.

Hej! Jag saknar att rida ponny, gjorde det bara de första åren när jag var extrem nybörjare och inte så lång. Nu är jag ca 175 och väger ca 60. Kan jag rida d-ponny, eller är det bäst om jag håller mig till stor häst? :)

Om du tycker det är kul att köra och tömköra så tycker jag att du kan köpa hästen och ha den till det. Du kan ju sätta en lättare ryttare på ponnyn i början, och när du sen gått ner i vikt så kan du ju testa väldigt försiktigt om du tror att hästen klarara av det. Det är ju omöjligt att sätta viktgränser på hästar.

Jag tycker att 60 kg är absolut max på min vid något enstaka tillfälle, och då ska det vara en duktig ryttare med bra balans.

Okej. Nej det var väl ungefär vad jag väntat mig. Det finns ju roliga stora hästar också! Tack för svaret iaf. :)

Om du känner att din häst klarar av dig utan problem och du är balanserad så att din häst inte behöver korrigera och bära upp både sin egen och din balans så tycker jag att du kan rida din häst utan problem. Man känner väl lite hur det känns. :)

Jag tror säkert att du kan hitta någon större d-ponny som funkar med din längd.

Jag har aldrig haft problem med min lillskit, och jag väger inte så mycket heller. Jag vet att han reagerar på tyngre ryttare, så jag litar på att han hade sagt ifrån om han hade tyckt att jag var för stor. Jag har definitivt bättre balans på honom än på stora hästar, jag är ju van vid hans steg och rörelser.

Okeej men om det funkar så borde det ju inte vara några problem! :)

Nej, jag känner mig inte stor för honom. Men jag tror det är få ponnys med den mankhöjden som jag någonsin skulle tänka tanken att rida.
Han är nog ett praktexempel på att man inte kan stirra sig blind på siffror, för ärligt talat så är vi ju inte det perfekta ekipaget på pappret direkt. :angel:

Okej! Bara det känns bra så.
Men precis, siffror säger inte allt! En häst som har en lättare men obalanserad ryttare föredrar nog hellre en lite tyngre men mer balanserad ryttare. :)

Fast jag tror att hästen föredrar en lätt och balanserad ryttare om man nu ska skriva så.

Det ena behöver inte utesluta det andra.
Det går även att vara lätt och balanserad, likaså går det att vara för tung och obalanserad.

Nej du är inte för lång, och du ser inte ut att väga så mycket heller!

Tack så mycket, då kanske du ska tänka igenom vad du sa en gång till.
Jag är 167-168, väger iofs inte så myckte 48-50 kg.
Min häst är 128, alltså en maxad B-ponny.

Men som sagt, antalet b-ponny som jag någonsin skulle tänka tanken att rida är nog inte så många. Men det finns helt klart eftersom jag rider min häst utan några problem och jag har inte stött på någon som anser att jag är för stor, inte som vågar säg det i alla fall.

Att en ryttare som väger 65 kg kan rida b-ponny? Aldrig i livet.

Du kanske är lång, även om det inte syns, men en b-ponny ska inte behöva bära runt på 65 kg.
Inte ens min D-ponny får gå med den vikten om det inte är en tränare som ska sitta upp.

Du väger mer än 15 kg mindre, stor skillnad, och fem kg mindre än mig som inte vill sitta på B-ponnysar.

Att en ryttare som väger 65 kg kan rida b-ponny? Aldrig i livet.

Du kanske är lång, även om det inte syns, men en b-ponny ska inte behöva bära runt på 65 kg.
Inte ens min D-ponny får gå med den vikten om det inte är en tränare som ska sitta upp.

Du väger mer än 15 kg mindre, stor skillnad, och fem kg mindre än mig som inte vill sitta på B-ponnysar.

Såg nu att jag blandade ihop inläggen, hade för mig att det var 55 kg, men det var ju du.:angel:
55 kg är ju inte så stor skillnad, det skulle jag kunna sätta på min faktiskt utan större problem.
65 tycker jag också är för mycket. Som sagt så skulle jag sätta absolut max 60 kg på min, och då något enstaka tillfälle och en duktig ryttare.

Jag vet att han har burit tyngre ryttare också (före min tid), men jag tycker inte det finns någon anledning eftersom det finns gott om stora hästar som klarar vikten mycket bättre.

Kl

Lite nyfiken bara :p

Tycker ni att vi ser propertionerliga ut? Eller ser jag för lång ut?
Ni får gärna gissa hästens mankhöjd och min längd.

ajtgys.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar