Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag hade en häst i flera år som jag red in och red distans med jag är 164 cm och väger 70-75 kg och hon hade aldrig problem med ryggen eller att bära upp mig. Hon var en Frieser korsning på 145 cm (mkt friesertyp) varken grov eller tanig men det gick bra. Efterssom jag är vuxen får jag ju rida henne i storhäst klasser och ingen veterinär eller dommare har avrådit eller komenterat att jag skulle se oproportionelig ut på henne eller inte borde rida henne. Den tyngsta ryttare hon burit vägde 80 kg och det märktes inte på henne.

Jag red en B-ponny i somras som komplement till körningen.
Red kanske 2-3dagar i veckan beroende på väder & vind.

Jag är 169cm lång och väger 58kg.
Ponnyn är ca 126, 127cm(är ett gotlandsruss )
Ponnyn hade jättebra kondition och var musklad efter körningen så det kändes inte som om jag plågade henne precis.
Sen är ju russen hyfsat grova också och hon fick varken besvär med ryggen eller spände sig eller gav nåt tecken på att hon tyckte jag var för tung.

När jag red så red jag såklart mest i skritt men även traven och galoppen nöttes!

Tycker ni att jag var för tung för henne?

(vill tillägga att jag hade bra balans när jag red men var ju lite för lång)

Jag tycker att det låter helt fel. Har inte tjejen några föräldrar som du kan prata med? Är det dem som äger hästen? Annars kan du ju prata med ägaren också.
Det kan vara svårt att prata med just den personen som är för stor, speciellt om det är någon yngre person.

Absolut känns helt fel, men hela grannstallet i sig är oseriöst och det är stallägaren som äger shettisarna dessutom. Han har bland annat skott våra hästar någon enstaka gång med helt felaktig storlek på skorna.. Han verkar oseriös och därför bryr han sig säkert inte om medryttarna heller. Jag tror jag kan kontakta föräldrarna på något sätt, för nu har jag ju fått medhåll om att det är helt fel. Tack :)

Vad tråkigt, har själv varit i en situation där jag känner att en häst rids helt fel, men inte fått så mycket reaktion från ägaren. Det är otroligt frustrerande att man inte kan göra så mycket.
Hoppas att föräldrarna förstår och gör något åt det.

Tänk bara på att inte framställa barnen som de som gjort fel. (även om det kan vara så) För då lär föräldrarna bli deffensiva och inte särskilt medgörliga. Försök lägga fram det som att om de vuxna, i detta fallet ägaren, inte visar vad som är rätt och fel så har de ingen möjlighet att lära sig. Föräldrarna vill säkert inte att deras barn ska vara hänsynslösa mot djuren, så man kan ju hoppas att de vill göra något åt det.

Jag undrar också om jag är för stor för min D-ponny, hon är 7 år gammal i år. 146 cm. Hon saknar en hel del muskler. Men jag hade tänkt att bygga upp henne. Jag är 164 cm lång, men har rättså korta ben. Väger ca 57 kg. Är jag för stor/lång?

Svårt att säga, beror ju helt på hur ni är byggda. Du har möjligen ingen bild? :)

Jag undrar också om jag är för stor för min D-ponny, hon är 7 år gammal i år. 146 cm. Hon saknar en hel del muskler. Men jag hade tänkt att bygga upp henne. Jag är 164 cm lång, men har rättså korta ben. Väger ca 57 kg. Är jag för stor/lång?

Jag har svårt att tänka mig att du är för lång. Du låter inte särskilt stor. Eftersom du redan är medveten om hur hästen är musklad och vet hur du ska arbeta för att ge hästen bra förutsättningar för att kunna arbeta utan att belasta den för mycket, så tror jag inte det är några problem. Har du bara fått lite muskler på henne så är vikten inga problem heller vågar jag nog säg på en såpass stor ponny.

Men bilder är alltid kul! :)

Ja jag kan visa bild. Dock så har jag ju tjocka kläder på mig + skyddsväst så jag ser ju lite större ut än i vanliga fall :P Men man märker väl om ponnyn tycker man är tung?

Gaah hur laddar man upp en bild? xD :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg det, tack ;) Hoppas detta går nu när jag försöker då :P

30314979.jpg

Tack :) Jag har inte haft henne så länge. Blev lite orolig över att jag ser för stor ut... Men ingen har kommenterat det än så länge, så jag hoppas att jag inte ser så hemskt stor ut i alla fall xD Jag tror inte jag växer mer heller för den delen. Men jag har ju som mål att hon ska bygga upp mer muskler och hull :) Hon är fortfarande ung och grön, men ändå väl inriden. Så det borde väl inte vara några problem? Eller?

Det är nog inga som helst problem, bra att hon musklar till sig. Tycker däremot inte att hon ser så tunn (underviktig alltså) ut på bilden, men det kanske är bilden som luras. Svårt att avgöra på en bild.

Lycka till.

ÄR HON SOM RIDER DEN VITA HÄSTEN FÖR LÅNG FÖR HÄSTEN?:crazy:

kl.
Jag är ca. 182 cm och väger 70 kg vilken häststörlek (eller typ) tycker ni borde passa mig. Jag vet det beror på kroppsbyggnad men ta en normal byggnad (menar då en häst som rids par gånger veckan). Undrar någon något mer fråga på eller svara om du vet. Tack på förhand :D :bump:

kl.
Jag är ca. 182 cm och väger 70 kg vilken häststörlek (eller typ) tycker ni borde passa mig. Jag vet det beror på kroppsbyggnad men ta en normal byggnad (menar då en häst som rids par gånger veckan). Undrar någon något mer fråga på eller svara om du vet. Tack på förhand :D :bump:

alla stora hästar borde passa dig. med din vikt är det inget problem att rida d- ponny, men eftersom du är så pass lång kanske bäst att du rider stor häst.

Jag är ungefär lika lång och väger mindre och skulle aldrig sätta mig på en så liten häst! Du måste varit på tok för lång, och för tung tycker jag även att du är.

heh, det där är en fråga som är mycket svår att besvara ju.
Jag är 171, väger 60-65 och rider allt mellan stora b till hästar. Min egna häst är en arabkorsning, D-ponny på 146 cm. han känns av någon underlig anledning exakt lika stor som b-ponnyn :crazy: ser jag för stor ut?
9421_143862708602_552443602_2508097_6746602_n.jpg
9421_143872703602_552443602_2508141_2473652_n.jpg

Tycker ni ser bra ut.. :)
Kanske inte om du skulle växa mer.

http://www.youtube.com/watch?v=QJ2fm3cwlhk
Titta i slutet av filmen, där ser man hur lång jag är på henne.
Hon är 4 och håller på att bygga muskler och växa :)
Men vad tycker ni, ser vi bra ut? Hon jobbar i korrekt form under dressyrpassen när jag kräver att hon ska det. På alla filmer jag lagt upp kräver jag det inte!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 842
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar