Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hittade denna tråd idag, hade väldigt tråkigt så jag började läsa den eftersom jag också är väldigt lång och rider ponny.
Själv tycker jag inte att det är snyggt när man är för liten för hästen, dvs att man har en häst som är ca 175 cm och själv är man knappt 150 cm. Visst det är inte häller fint om man är förstor. Men ALLA tycker olika och ALLA säger olika. Jag tycker det är ett jävla tjat om var man har benen, endel har ju super korta ben och jätte lååång överkropp och dom rider B-ponny och benen hänger inte under magen, det ser ju helt sjukt fult ut! Och dom säger ingen åt, då har man verkligen ingen balans. Hellre för långa ben än överkropp tycker jag, iaf i dressyr, i hoppning är det ju inte så roligt om man river med benen! ;)) Men somsagt så är ju alla hästar olika, höjden har inte alltid så stor betydelse, man måste ju se hur hästen är byggd också. Sen så bär ju endel häster upp ryttarna bättre än andra. Jag har varit på hel helt del tävlingar, där har man sett det mästa! en kort och jätte tjock (vägde MINST 70kg) tjej som red smäcker C-ponny, samtidigt som en annan tjej som var ca 165 och super smal ( vägde nog inte mer är 45 kg ) och också red C-ponny. Visst nog var hon lite långa men det såg absolut bättre ut än för det lite större ryttaren, eller vad tror ni? menar inget dum nu, men klaga inte bara på längden och på benen, vikten har stor betydelse tycker jag :)
Jag rider mitt D-ponny sto som är 147cm och ganska kraftig, hon har mkt fram dvs stor och rätt lång hals men kraftigt huvud, hon har även stor gång så jag känner mig aldrig stor på henne, känner mig mycket större på en normalbyggd 165cm stor häst. Jag är 175 och väger kring 50-53 kg.
Dock så rider jag inte mindre hästar än min egen ;) och jag kan säga att mina ben i dressyren hänger lite under magen men det är bara bra för hon är lite svår att komma åt annars. Dock så ser jag inte så stor ut på henne för jag har så kort överkropp! ;D
I slutet då jag red C-ponny så red jag en jävlig liten filur som kunde det där med att kasta av, när jag började rida honom så jag jag inte så lång så jag åkte ju av ett par gågner, sen när jag blev lite längre hittade vi varnadra (visst jag blev ju bättre på att rida) men på slutet var jag nog 170 ungefär och då kom jag åt honom super bra och han slutade vägra och hålla på, sen blev han super pigg också och jag var ju förlång men han bar upp mig så bra så att ja kände mig inte så värst stor jag hade bra balans och så. Det är det som är det tråkiga, dom flesta mindre ponnysarna är inte alltid så lätta precis när man har växt ur dom börjar det gå bra, så jag förstår dom som rider sina små ponnysar även om man är lite lång. Fast lagom längd är ju säklart bäst! men det kan ju vara lite svårt ibland.. :P

Det var lite var jag tyckte men som sagt alla tycker ju olika och det är ju tur det !

En sak håller jag inte riktigt med om. Att man kommer åt hästen bättre om man har lite för långa ben. Rider man med hälarna och klamrar sig fast genom att knipa med benen runt magen så stämmer det säkert, men det är ju inget man ska eftersträva. Öva upp balansen och träna på att använda vikthjälper och vaderna istället för att sitta och gräva med hälarna så får du en betydligt gladare och mer lättriden häst.

Jag har själv fått lära om från det man lärde sig som liten på ridskolan, skitjobbigt och det är så lätt att falla tillbaka i det de nötte in på ridskolan under hela barndomen, men helt klart värt det. Det märks defintivit på hästen när jag gör rätt och när jag faller tillbaka i gamla fula ovanor.

okeej tack! :)

Måste bara höra er syn på saken, vilket iofs inte kommer förändra min, men kul med andras synpunkter och åsikter :D

Har en kompis som är MAX 165 cm lång. 162 har jag för mig att hon sagt. Och hon kan väl väga runt 50 kg. alltså är hon inte varken lång eller tjock. Hon är ganska liten så att säga ;) Hon har iallafall ett varmblod på runt 155-160 cm i mankhöjd, som kanske inte är jätte grov men absolut INTE smäcker. Kompisen i fråga, hennes ben når inte ens "runt om" hästen. och nu påstår hon att hon är på tok för stor/lång för hästen, och ska istället skaffa en häst som är 170+. Visst det hade funkat, men eftersom hon är liten redan på hästen hon har nu kan jag tänka mig att hon kommer se ut som en liten mygga där uppe på hästen på minst 170 :rofl:

Visst, detta är mycket individuellt, men kan ni tänka er att hon skulle vara för stor för sin nuvarande häst? :D

Jag kan absolut inte tänka mig att hon är för stor. Däremot kanske hon själv trivs bättre på en större häst, men det är ju en helt annan femma.

jag undrar om jag är för stor på en c ponny fjording, själv är jag 170cm :)

jag undrar om jag är för stor på en c ponny fjording, själv är jag 170cm :)

om det är en liten c-ponny är du nog i längsta laget, men fjordingar är hästar som vuxna kan rida så du är nog inte för tung. om du inte tycker att det är jobbigt med längden är du förmodligen alldeles lagom. har själv en fjording på 140 cm. har ALDRIG funderat på att byta till en större häst!

okej :) jag är inte för tung, (väger runt 50kg)
det är en stor cponny

Hej alla glada
Hoppas ni har tid för mig en sväng
Jag är inne i hästköpartankar då ekonomin är stadig och tiden finns
Jag är en tjej på 25 som pysslat med hästar i sen jag var 5 år, ridit har jag gjort on off sen 10..
Jag är mer en skogsmullemänniska, eller lunkar runt i ridhus/paddock o tränar dressyr.
Jag ligger på 95+
Men har gjort en Gastric bypass Operation för ett tag sen så jag går stadigt neråt 1 kilo i veckan ungefär.

Då jag har en sambo på cirka 110 kilo som även vill lära sig rida så lär jag ha en häst som är lite viktbärande, även för min del.

Har varit inne på andra forum o en del blir tokiga då det är otroligt dumt o vanvård o sätta upp en person på 110 kilo på en häst, andra säger att det är helt lungt bara balansen finns där.

Har fått tips om att ett grövre Varmblod kan passa?
Halvblod, sen såklart kallblod.

snälla hjälp!

Vad säger ni?

skulle nog inte valt ett varmblod och verkligen inte lära någon att rida på.
nej, en nordsvensk, tinker eller någon sån ras.

Om personen inte kan rida sedan innan så tycker jag att det är väldigt dumt att sätta upp någon som väger 110 kg på en häst oavsett vad det är för häst.

Hur ska då personen lära sig rida? Eller ska inte tyngre personer få rida alls?

Jag skulle inte säga grövre varmblod. Utan välj en ras som är känd för att vara viktbärande, inte en individ som inte alls har såna egenskaper bakom sig. Ett större kallblod låter mer vettigt.

Jag säger att det beror väldigt mycket på hur hästen är byggd. Kallblodstravare till exempel kan ofta vara väldigt långa i kroppen och då kan ryggen av naturliga skäl vara mindre lämplig att bära tungt med... sedan finns det kortare hästar av samma ras som har mycket lätt för att gå samlat och är starka i ryggen vilket gör att de kan vara viktbärande.

Jag skulle säga att en 95 kgsryttare som ridit en del förut inte borde vara något problem men däremot en 110 kgs ryttare som inte ridit förut kan nog vara lite jobbigt för många hästar.

Varmblod som i varmblodstravare är ett extremt dåligt val tycker jag i vart fall. Inte alls viktbärande och dessutom en ras som kräver rätt mycket av sin ryttare i övrigt.

Jag skulle nog ha tittat på en kortryggad, välmusklad kallblodshäst av något slag.

Hur ska då personen lära sig rida? Eller ska inte tyngre personer få rida alls?

Jo fast bara på hästens villkor... Jag är själv ingen lättviktare och jag har skaffat mig en häst som är lämplig utifrån detta, jag rider pass som är anpassade efter min vikt och jag kör en del för att inte hästen ständigt skall behöva gå och bära tungt. Skickar upp någon annan om det är aktuellt att prova hoppa eller något annat som är mer belastande.

Någonstans går gränsen för när man inte längre kan motivera att någon ska få rida alls. Nu tror jag att det ofta sköter sig självt genom att den tyngre personen ofta tappat en massa vilja och styrka också men om man antar att en person på 250 kg KAN och VILL rida - är det då försvarbart att göra det? Inte enligt mig, jag kan inte inse att någon häst skulle kunna orka balansera den ryttaren.

Samma sak som att jag aldrig skulle hoppa upp på en ponny annat än möjligen högst hastigast. Jag är för tung för att rida ponny, varmblodstravare och en del andra raser som åtminstone jag inte är av uppfattningen har möjlighet att bära upp mig på ett bra sätt. Det vore inte försvarbart av mig att rida då så då låter jag bli.

Ja sackars feta människor som inte får rida. :grin: Att rida är ingen rättighet. Vill man rida och är för tung så man får banta.

Låter ganska grymt, men dock sant..

Ser jag för stor ut för min häst http://www.boxkul.suntuubi.se (den på bilden på hemsidan) Gissa gärna hur lång jag är och hur hög hästen är ;)

Senast ändrad av en moderator:

För stor vet jag inte om du är, hästen orkar säkert dig utan problem, men rent proportionerligt ser du väldigt stor ut även om du har väldigt korta stigläder på den bilden. Skulle gissa på att hästen är en stor D-ponny och du kanske 170? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar