Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 173cm lång och väger runt runt 57kg. Jag rider en normalbyggd D-ponny. Är jag för stor för honom?

Oj, de växer ju så de knakar! Du kan säkert skaffa dig en liten C-ponny också om det skulle vara så.

Jag föredrar iofs hellre lite grövre och något lägre än långbent och smäcker. Eftersom att det underlättar mycket i hantering, det blir enklare för barnen att sadla och tränsa och allt annat som hör till.
Det behöver ju inte vara den allra kralligaste B-ponnyn, men hellre lite kompakt och låg än hög och smäcker är min uppfattning om barnponnys.

Nu generaliserar jag grovt, men tittar man på alla de ponnysar som jag ridit genom åren så är det lättare att hitta en lämplig barnponny bland de något grövre ponnysarna (typ new forrest modell, så man behöver ju inte gå på de grövsta precis) än bland de smäckra. De smäckra har varit såna som jag uppskattat mer när jag blev äldre och gillade lite temperament. För ofta så har de smäckrare ponnysarna varit lite mer temperament i, vilket kanske inte passar alla barn. Nu vet jag ju inte hur pass kunniga eller tuffa dina barn är, men rent generellt.

Tuffa är det så det räcker men så kunniga är det inte och en ponny med temparment skulle nog bara skrämma dem. Nej en cool och trevlig prick behöver de

Jag är 173 cm lång och väger ca 57 kg, är jag för stor för min normalbyggda D-ponny? (Han är en Belgisk NewForest (alltså ingen typisk "svensk" newforest om man säger så utan han är smäckrare med väldigt långa ben, fast annars normalbyggd i muskler m.m.) Han är 147cm. :)

Omöjligt att säga utan att se ekipaket. Det beror ju helt på hur längden/höjden är fördelad.

*kl*

Tycker ni jag ser för stor/lång ut?
Gissa gärna hur lång jag är och hur hög han är ;)

clear-round-kateryd-24-april-004_88420525.jpg

Jag är 164 cm lång och väger ca 51 kilo. Är jag för tung och stor för min D-ponny på 145,4? Hon är inte speciellt smäcker.:confused:

Det låter inte alls långt, så det tror jag inte. Definitivt inte för tung.

Jag är 162 cm och väger 66 kg. Min ponny är 138 cm och jag är inte för stor. :)
Visserligen är min häst en fjordingkorsning, men ändå :D

Man ska absolut inte rida förens man har en vikt som en häst kan bära på ett skonsamt vis.
Det finns ingen exakt vikt eftersom att hästar är individer och därmed är alla hästar olika.
Att tro något sådant är bara idiotiskt.

Oj. 1/6 sa du? Jag tycker det låter mycket. Jag skulle inte vilja att någon som väger ca. 80 kg skulle rida min lilla ponny regelbundet.
Det är onödigt att låta en ponny släpa runt på så mycket när den kan få bära så mycket mindre. Själv håller jag strikt koll på min vikt.

kan jag, som är 165/166 cm lång, och väger 49 kilo, rida en c ponny på 136cm, som är under igångsättning ? alltså inte i full kondis ? :confused:

Oj. 1/6 sa du? Jag tycker det låter mycket. Jag skulle inte vilja att någon som väger ca. 80 kg skulle rida min lilla ponny regelbundet.
Det är onödigt att låta en ponny släpa runt på så mycket när den kan få bära så mycket mindre. Själv håller jag strikt koll på min vikt.

Du måste räknat fel eller ha en väldigt stor liten ponny. PÅ min travare är 152 i manken och ligger på knappt 500 kg har jag en viktgräns på 80 kg. Och helst ska han inte bära så mycket ens utan lite mindre. men 80 kg går bra kortare stunder.
Och enligt tesen 1/6 av hästen vikt så skulle han om han väger 500 kg kunna bära 83 kg

480/6 = 80 kg. Ja, hon är vägd på klinik.

Visserligen en ganska rejäl ponny. Men hon är inte speciellt stor. Omusklad som tusan dock.
ToGetBackInTime_by_Tarjeis.jpg

Senast ändrad:

vikten är ju nog inte något större problem, men längden kanske ? eller är det något problem alls ? han är inte jätte smäcker, men grov skulle jag inte säga :D :crazy:

Har du ingen bild istället för att bara slänga ut en siffra?

Jag är 167 och min häst är 128. Han har korta ben och är lite grövre.
Jag ser inte så farligt lång ut på honom. Men en annan ponny, också lite grövre, växte jag ur för många år sen. Så det är svårt att säga helt enkelt.

KL

Ang. 1/6 av vikten så tror jag det är en bra riktlinje för många hästar. Men som med allt så får man ju se till individen.
Stella kanske inte vill bära 80 kg varje dag, men 65-70 tror jag hon hade fixat utan problem.
Min häst som väger typ 320 nånting (enligt måttband) har jag satt 60 kg som max vid enstaka tillfällen. Men varje dag skulle jag inte vilja ha mycket mer än 50 kg på honom, med tanke på att sadeln också väger en del.

Postar en bild på hästen jag snackat om tidigare i tråden, det blev ett köp så nu är han min! :)
Hästen är ca 138cm (3 år så han lär växa lite till), omusklad för tillfället. Jag är 167cm lång. Kanske inte så lätt att se på bilderna, har tyvärr inga bättre än.
26105_1275938909.jpg

72328_1275938947.jpg

Det där ser väl jättebra ut. Han är ju så ung än så han kommer ju forma om sig och få bättre bärmuskler med lite mer träning och troligtvis växa till sig lite också.

Grattis till köpet!

Tack! Jag har varit rädd för att jag ska vara för lång, men nu när jag vant mig kan jag rida barbacka på honom utan att känna mig lång.. Van vid hästar med en mankhöjd runt 160-170cm ;)

2z4k42h.jpg

Här är jag och min medryttarhäst Reno

Jag är 159 cm lång och väger ca 54 kg.
Reno är ca 127 cm hög och väger 350 kg skulle jag tro.
Han verkar inte ha några direkta problem med mig och idag hade vi riktigt kul tillsammans.
Han är allergisk och kan få lite problem med andningen med då tar vi det lugnt och skrittar och i tex långa uppförsbackar hjälper jag honom genom att sitta av och leda honom ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar