Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

KL

Har köpt en shetlandsponny till min dotter men hon kan inte rida - bara "åka häst" så letar också efter en medryttare. Ponnyn är mycket riden, fem år gammal, cirka 100 cm och modell a la Nordsvensk. Vad kan jag leta för slags ryttare? Nuvarande ägarinnan kallar honom för "viktbärande" men jag vet inte vad det kan innebära för en shettis. Vill gärna ha en ryttare som kan trimma den ett par gånger i veckan men är rädd att det kan blir svårt att hitta en så pass duktig ryttare som är tillräckligt liten....

Hitta en häst du trivs med. Om du är väldigt tävlingsintresserad så ha detta i åtanke när du väljer häst. Vill du tävla i hoppning så kanske du inte ska välja en alltför tung häst eftersom det frestar på leder och hästens tyngd sliter mycket i hoppning.
Men annars så tycker jag bara att du ska välja en häst som du trivs med. Både storleksmässigt och personlighetsmässigt. Om du vill köpa en häst som du vill ha länge så köp en häst som du trivs med. Annars kommer du sälja den innan du växer ut den pga att det kanske inte funkar så bra mellan dig och hästen.

Ju större häst du köper, desto längre kan du ju ha den. Hur stora hästar rider du nu? Vad känns bra och vad känns för stort? Stirra dig inte blind på mankhöjden när du letar häst, en häst på 130 kan kännas större än en på 140. Så försöka komma fram till ungefär vilken höjd du gillar och titta på hästar som är 1 dm större och mindre från det spannet. (tex. om du trivs bäst på hästar som är mellan 130-140, titta på hästar mellan 120 och 150 på ett ungefär) Rätt vad det är kommer du hitta en häst du gillar.

Lycka till!

Okej vad smart!
jag brukar rida C och D ponnyer (mellan små D och ca 135cm C) Jag hoppas verkligen att jag hittar hästen jag vill ha

Jag är 16 år är 183 cm och väger 85 kg. Är rätt så van ryttare kan grunderna + lite. Vilken hästras tycker ni passar mig?? Vill mest vara i naturen, lite dressyr och hoppa lite då och då :P

hoppas på svar ska snart börja leta häst :D

Okej vad smart!
jag brukar rida C och D ponnyer (mellan små D och ca 135cm C) Jag hoppas verkligen att jag hittar hästen jag vill ha

I så fall skulle jag nog främst titta på en som känns lite större, inte för stor men gärna i överkant på vad som känns bra. Så kan du förhoppningsvis ha den även om du växen en del.

Men som sagt, leta framförallt efter en häst du gillar. Storleken är inte det viktigaste.

Hade jag köpt häst efter vilken storlek jag vill ha på hästen hade jag valt en maxad D, någon stans runt 145-155. Men min häst är bara 128, och jag hade inte kunnat tänka mig att byta bort honom mot någon annan. :love:

Hej, de här är nånting jag har funderat mycke på de här med för stor och tung till sin häst...
Jag rider en finnlandshäst som är 1.65m i mankhöjd vad kan vara maxvikten på honom på ett ungefär??

Du är ju inte så gammal, så du kommer säkert växa mer. Så en b-ponny blir med stor sannolikhet för liten jättefort. Samtidigt är det inte kul med en för stor häst heller.
Jag tror du gör bäst i att leta efter en större c-ponny eller en liten d-ponny. Ju större häst, desto smäckrare i modellen tycker jag. Och en mindre häst bör då vara grövre. En ganska maffig c-ponny kan du säkert rida i många år!
Sedan kan du ju kika lite på hur långa dina föräldrar är. Är de ganska korta är det sannolikt att du också blir ganska kort och då kan du ju rida en mindre ponny längre.

*KL av mig själv*
En c-ponny på 138-140 någonting, vikt runt 375 kg, välmusklad och i bra form, medelgrovt men samtidigt maffigt byggd, kort rygg. Islandshäst. Vad tror ni för vikt och längd på den?

Jag tror absolut att du kan rida den! Haflingrar (?) är ju ganska rejäla och bär ofta upp mycket ryttare, och du är ju inte så jättelång heller. Din vikt är absolut inga problem för en (normalt riden) haflinger.

Har köpt en shetlandsponny till min dotter men hon kan inte rida - bara "åka häst" så letar också efter en medryttare. Ponnyn är mycket riden, fem år gammal, cirka 100 cm och modell a la Nordsvensk. Vad kan jag leta för slags ryttare? Nuvarande ägarinnan kallar honom för "viktbärande" men jag vet inte vad det kan innebära för en shettis. Vill gärna ha en ryttare som kan trimma den ett par gånger i veckan men är rädd att det kan blir svårt att hitta en så pass duktig ryttare som är tillräckligt liten....

Ingen som har en åsikt om detta?

Ett alternativ om du inte hittar någon som är tillräckligt duktig i lagom storlek, är ju att tömköra/köra ponnyn. Så får den komma ut lite mer och jobba ordentligt.

Jag har aldrig riktigt ridit shettisar, så jag tycker det är svårt att uppskatta. Hästar mellan 130 och 170 vet jag hur de känns att rida, men en så liten vågar jag inte uttala mig om.
Har man en bild att gå på så kan man ju använda sunt förnuft, men att bara rabbla siffror när jag inte har någon erfarenhet ger jag mig inte in på.

Ja den kommer ju köras o tömköras, det gör nuvande ägaren oxå, men jag tänkte att det kanske vore bra med en ryttare på ryggen ibland som oxå kan rida lite mer än vad min dotter kan göra.
Jag har ingen bild men som jag skrev innan, tänk dig en rund NSV som man krympt ned till en meters mankhöjd. Precis så ser han ut.

Som sagt så har jag väldigt svårt att tänka i de måtten.
Du skriver rund Nordsvensk, menar du fet eller rund? Om den är fet så är det nog extra nyttigt att börja med att köra den, så at den inte får mer belastning från ryggen. Så kan den hellre ridas mer sen när den gått ner i vikt lite. Din lilla dotter kan nog rida oavsett, men om du ska sätta upp en lite större ryttare så mår ponnyn bara bra av att gå ner i vikt först.

Maxvikt har jag så svårt att uppskatta på såna små, men är den i bra form så 35 kg kanske? Kanske mer? Jag har väldigt dålig koll på såna små, har ingen som helst erfarenhet av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Häst_
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar