lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Jag kan få min häst att ge det lilla extra utan sporrar med. Men jag strävar efter att använda så lätta hjälper som möjligt, och det gör man med sporrar när han inte känner det så väl utan, för jag tar inte i hårdare med hälarna. DÅ blir dom avtrubbade. Rider jag med lika lätta hjälper utan sporrar blir inte hästen avtrubbad.

Inte_Ung skrev:
Visst, visst.
Men de är ALLTID helt onödiga.
Det finns andra och bättre sätt.

Nej, inte onödiga. Ej för de med samma problem som mig.

P.g.a. sned höft kommer jag inte om med mina skänklar på stora hästar. Fanns inte sporrar skulle inte jag kunna rida storhäst. Lite därför jag gått över till Islänning. Jag behöver ej sporrar på dem.
Obs! En av många, många anledningar...

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, det är du som är inskränkt.
Inte det minsta.

Du glorifierar alla islandsryttare, och varför då?
Du påstår att islandsryttare inte gör si och så, inte behöver göra si och så för att de är bättre ryttare osv osv.
Nej då, inte alls.
Men jag glorifierar ridning helt utan våld, utan sporrar och med en häst som av egen vilja gör det som man ber den om för att vara till lags.
Det finns sådana inom alla dicipliner, och dem glorifierar jag.

Luise Nathorst rider så.
Så mjukt, så fint.

Men min absoluta idol är ändå Ulla Håkansson, som fick sin Ajax att tycka dressyr var roligt i så väldigt många år.

Tyck du vad du vill om min ridning och min häst, jag och mina tränare ser att jag rider den korrekt.
Tack.
Jag tycker att ridning med en häst som blir okänslig och behöver sporrar för att ge det lilla extra är en för brutal ridning för min smak.
Och jag vill inte prova din instruktör om det är så att sporrar är ett krav där.

Och med det vill jag säga:
Att i.o.m. att sporrar inte är något som man behöver.
Så gör det inget om ryttarens ben hänger nedanför hästen under ridning.
Därför så är inte islandshästryttarna för långa för sina hästar.

Ingen har sagt att sporrar är ett krav inom dressyren. Men det finns en hel del människor som har upptäckt fördelarna med sporrar.

Islandshästar kan visst vara för långa för sina hästar. En till anledning är inte bara att de inte kan rida rätt om de är för långa utan att det även är SKADLIGT för hästen om sadeln är för lång, vilket den är, då en person på 180 lätt behöver 17,5-18" och en islänning på 140 med största sannolikhet precis kan ha en 17" av ett märke sm typ Albion som är väldigt korta. Har man för långa sadlar kan det skada njurar och andra organ.

Diabolical_Kitten skrev:
En häst blir inte avtrubbad bara för att man rider med sporrar. Det var det dummaste jag hört.
Hästar som du ridit med sporrar kanske blir avtrubbade, men fråga vilken dressyrkunnig människa du vill, rider man på rätt sätt blir hästen inte avtrubbad.
Bra.
Det är min åsikt också.
Varför är då din häst avtrubbad?
För du påstod att DU behövde sporrar för att just DIN häst var så okänslig.

Och du använde detta som ett argument till varför man inte kunde rida på en häst som var så liten att fötterna hängde under magen på den.
För att ALLA hästar var lata av naturen.

Okej.
Din häst är lat av naturen och din häst är okänslig.
Mina är det inte.
Du behöver sporrar, det gör inte jag.
Du kanske borde fråga dig varför just din häst är båda lat och okänslig.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kan få min häst att ge det lilla extra utan sporrar med. Men jag strävar efter att använda så lätta hjälper som möjligt, och det gör man med sporrar när han inte känner det så väl utan, för jag tar inte i hårdare med hälarna. DÅ blir dom avtrubbade. Rider jag med lika lätta hjälper utan sporrar blir inte hästen avtrubbad.
Jag rider inte med hälarna.
För hästarna blir så avtrubbade då.

Mina hälar hänger dessutom ofta UNDER hästen, så då får man använda annat.
Det verkar som att du inte tror att man kan använda annat än hälar och sporrar.
Och därför anser att man inte kan rida så små hästar att fötterna hänger under hästen.
Har jag rätt?

I sådana fall så tycker jag att det är dags för dig att lära dig att rida utan att driva med benen.
För det behövs inte.

Det finns de som rider med förlamade ben.
Och de saknar liksom inte sporrarna.

Saga skrev:
Nej, inte onödiga. Ej för de med samma problem som mig.

P.g.a. sned höft kommer jag inte om med mina skänklar på stora hästar. Fanns inte sporrar skulle inte jag kunna rida storhäst. Lite därför jag gått över till Islänning. Jag behöver ej sporrar på dem.
Obs! En av många, många anledningar...

Men då så får man ju sätta det under avdelningen "tekniska hjälpmedel".
Jag behöver inga sporrar för att du behöver det.
Lika litet som jag behöver en rullstol bara för att Thina gör det.

Och dessutom inte en orsak för dig att inte kunna rida en Islandshäst för att du inte kan ha sporrar på den för att den är för liten.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag känner inte till några inom barockridningen då jag inte sysslar med det eller känenr nån som gör det.
Det kanske vore dags för dig att vidga dina vyer litet och prova på litet AR?

Min häst är inte avtrubbad. Inte lat i den meningen att han inte vill ridas.
Men du ör väl så okunnig, att du inte kan förstå vad det betyder att hästar är lata av naturen.
Jag BEHÖVER inte sporrar, men jag strävar efter att vi ska komma längre inom dressyren och då VÄLJER jag att använda sporrar.
Men du har ju uppenbarligen inte vettigt att säga, du kan ju tydligen abra upprepa och vara arrogant, medan du egentligen inte förstår.

Ja, man kan inte rida en häst när ens fötter kommer till knäna. Det är det vi ahr diskuterat här i många inlägg och det tänker jag inte ta en gång till.

Nej, jag ahr inte varit intresserad av barockridning. Skulle jag se en uppvisning av en barockryttare som gjorde mig intresserad så kanske jag skulle.

Jag vet inte, för jag var faktiskt inte intresserad av det då.
Fölen var söta och skulle bli körhästar.
Det var körningen jag var intresserad av.

Jag minns tyvärr inte vad det andra hette.
Men det började också på A.
De var födda 91 och 92 om jag minns rätt.

JAG vet att man kan rida en häst utan behöva använda hälarna. Men jag har inte sett en person rida en häst med enbart låren och sätet, för är man så lång att fötterna kommer till knäna, kan man ju inte använda vaderna heller. Och det finns väldigt få sadlar där hästen skulle känna av alla små skillnader som man måste hitta på för att lära hästen galoppfattning osv.

Inte_Ung skrev:
Men då så får man ju sätta det under avdelningen "tekniska hjälpmedel".
Jag behöver inga sporrar för att du behöver det.
Lika litet som jag behöver en rullstol bara för att Thina gör det.

Och dessutom inte en orsak för dig att inte kunna rida en Islandshäst för att du inte kan ha sporrar på den för att den är för liten.

Jag sade inte att du behöver använda sporrar. Jag menar att det finns de som behöver och mitt fall behöver jag det vid ridning av storhäst. Alltså ej ONÖDIGA.

Jag rider Islänning och dessutom utan sporrar för dessa når jag runt på.

Det jag försöker framföra är att sporrar inte alltid är ONÖDIGA.
Utan det ska specifieras från fall till fall.

// Cicci

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst är inte avtrubbad. Inte lat i den meningen att han inte vill ridas.
Men du ör väl så okunnig, att du inte kan förstå vad det betyder att hästar är lata av naturen.
Jag BEHÖVER inte sporrar, men jag strävar efter att vi ska komma längre inom dressyren och då VÄLJER jag att använda sporrar.
Men du har ju uppenbarligen inte vettigt att säga, du kan ju tydligen abra upprepa och vara arrogant, medan du egentligen inte förstår.

Ja, man kan inte rida en häst när ens fötter kommer till knäna. Det är det vi ahr diskuterat här i många inlägg och det tänker jag inte ta en gång till.
Det är tyvärr du som inte förstår.
Men det kan jag tyvärr tydligen inte göra något åt.
För du vill inte vidga dina vyer och öppna dina sinnen.
Antagligen för att du är alldeles för tävlingsinriktad och räknar resultat i poäng i ett protokoll.

Du sitter just nu och tjaffsar på ett Islandshästforum trots att du själv rider Haflinger.
Du uttalar dig alltså hela tiden om en diciplin som du inte själv behärskar.
Jag behärskar Islandshästridning och har t.o.m. varid domare i det en gång i tiden.
Och där så ingick det även att kunna döma dressyr.
Så oavsett om du tror annat, så vet jag faktiskt vad jag talar om.

Saga skrev:
Det jag försöker framföra är att sporrar inte alltid är ONÖDIGA.
Utan det ska specifieras från fall till fall.
Precis som rullstolar då?

Jag tror inte att man skall diskutera vare sig rullstolar eller sporrar i allmänna fall.
Men att man till vardags kan generalisera och räkna bort de ganska så få som behöver just sporrar och rullstolar.

Det vore väldigt konstigt. För om de har varit hingstar tills 3 års test och blivit uppvisade, vilket de borde ha blivit om de hade varit a-linjerade så skulle de finnas i svensk avel (för de fanns väl i SVerige?) Föddes de i Sverige eller är stoet abra importerat?
Jag ville veta vad stoet hette?

Är de numera valacker är det tydligen nåt som varit fel, typ temperament eller så har mamman haft dålig/okänd/sådär stam. För i exempelvis tyskland får man inte kastrera en hingst som är toppstammad förutom om den har klapphingstar i släkten, eller om den ahr varit ohanterbar eller visat prov på att inte vara ett så bra exemplar (typ ingen bra gång osv).

Min valack kastrerades pga att han var väldigt hingstig och ägaren som importerade honom ville att han skulle kastreras innan köp, så då hade dom det som skäl. Tyvärr gjrde dom det, men han har samma temperament kvar. Bara synd att man inte kan avla på honom nu. Men har hingstarna använts inom tysk avel, att de har väldigt bra gångarter osv får man inte abra kastrera dom hursomhelst.

Okej, kommer det anordnas nån islandsdressyrtävling i södra Sverige? Om ni islandsryttare är så unika så kan jag åka dit och kolla. För då måste det ju finnas hur många långa ryttare som helst som kan rida MSV B utan vader och hälar? Eller du kanske bara menade om man ska kunna rida LB?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka