lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Det är många som har uttalat sej utan att ha ridit islänning förstår jag. Det förtrollande med denna underbara ras är att man må kanske se stor ut från sidan och jag vet flera som kommit hit och sagt att de inte kan sitta på den "lilla"..fast sen när man väl kommer upp så märker man att storleken har ingen betydelse :D

Har hästen bara bra bärbarhet och man själv god sits och sans å balans så kan de mest sannolika ekipage nå högt även på tävling, eller hur? :angel:

Det här var en lång och slingrig tråd! Själv är jag en glad amatör som rider på ridskola för "vanliga" hästar, men har ridit islandshästar ett par gånger (åkt några och ridit några, skulle vilja lära mig att verkligen RIDA islandshäst med). Så min kunskap är yttepytteliten, varför jag inte tänkter försöka komma här och påstå att jag vet något. Hursomhelst så vill jag bara delge vad jag mest har tänkt på under tiden jag har läst är (lite OT men ändå) att jag vill också kunna rida så!!! Bara med sätet, mjuk och fin i handen, fjäderlätta hjälper! Bilderna på Sara vad-hon-nu-hette-i-efternamn (hon som red piaff på islandshäst) var ju underbara! :bow: Jag vill också! Måste försöka anstränga mig att försöka mjukna i min hjälper! Lite svårt på måttligt lyhörda lektionshästar, men ingenting är ju omöjligt!

hm.. svårt att säga beror ju helt på hur kompakt hästen är!! sålänge inte hästen lider av din längd så tror jag nog att det ska funka... se till bara att du inte slår i marken,varken skönt för dig eller hästen tror jag hehe :devil:

Darkling skrev:
Det här var en lång och slingrig tråd! Själv är jag en glad amatör som rider på ridskola för "vanliga" hästar, men har ridit islandshästar ett par gånger (åkt några och ridit några, skulle vilja lära mig att verkligen RIDA islandshäst med). Så min kunskap är yttepytteliten, varför jag inte tänkter försöka komma här och påstå att jag vet något. Hursomhelst så vill jag bara delge vad jag mest har tänkt på under tiden jag har läst är (lite OT men ändå) att jag vill också kunna rida så!!! Bara med sätet, mjuk och fin i handen, fjäderlätta hjälper! Bilderna på Sara vad-hon-nu-hette-i-efternamn (hon som red piaff på islandshäst) var ju underbara! :bow: Jag vill också! Måste försöka anstränga mig att försöka mjukna i min hjälper! Lite svårt på måttligt lyhörda lektionshästar, men ingenting är ju omöjligt!

Hej du! Vad roligt att du reagerar just så! Jag känner igen dina tankegångar sedan jag gick på ridskola, men tyvärr tillåter ju inte "vanliga" ridlärare och ridskolor att man rider med dessa hjälper. Annars kan jag lova att det är mycket behagligare för både häst och ryttare! Jag har varit med om att hästar som varit kända för att vara spända och gå emot, plötsligt har hittat kommunikation, avslappning och lugn för att de förstår mycker mer vad ryttaren vill! Sök dig mer till någonstans där du får möjlighet att rida akademiskt. Westerndressyr eller den spanska dressyr som nu kommit hit och som är anpassad för lätta hjälper, enhandsfattning och sätesridning och som det också är fart och fläkt i, är andra grenar av denna ridning. TTEAM-övningar, centrerad ridning osv. Jag är väldigt förtjust i Kajsa Ränkfors och Eva Hjelmbrandt. Vidga vyerna och testa.

I min islandshästridning plockar jag lite här och lite där. Tölten är en gångart som är väldigt känslig vad gäller hästens balans, ojämnheter och spänningar men också människans. En klockren 4-taktig tölt kräver en liksidig och välbalanserad häst och en centrerad och välbalanserad ryttare. Skador eller ont någonstans hos hästen märks direkt på en ojämn takt, rollningar, att hästen inte vill trampa under sig, inte kan tölta så fort, har svårt att tölta samlat, inte vill gå i korrekt form (ej lodplanet i tölt utan ca 45 grader och med vinkelskillnade beroende på hur fort man töltar där man i allmänhet kommer längre från lodplanet ju fortare det går) utan sänker ryggen, tappar bakdelen och sätter näsan i vädret.

Hoppas du hittar någonstans att rida såsom du vill rida. Jag är så glad jag har egna hästar numera så jag kan bestämma själv och slipper klämma med ben och ge hästen "tygelstöd" så vaderna krampar och armarna domnar! Nu kan jag rida med nuddande vader och "sytråd" i handen och få hästarna att gå bättre än med den gamla "skolridningen". Lycka till i det nyuppvaknande!

Vondt i ryggen? Jag har ryggproblem, och dette blev MYCKET sämre (verre, worse) när hästen min hadde fel sadel... Jag tror det blir lettare för dig att retta upp dig i en sadel som ligger i riktig balanse :)

Jag är nästan lika lång som du och min islandshäst är 138cm. Jag kan känna mig lång ibland men det gör ingen skada på hästen. Bara man inte är för tung så går det bra :)

Julia är du medveten om att tråden var...mer än tre år gammal?

Bara en tanke. (jag har gjort samma sak utan att inse att den var gammal dock haha!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar