lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Men skillnaden i dessa länder (kan ta Holland och England som exempel där många vuxna rider ponnier) är att de ofta inte väger så mkt. I Holland t.ex. är folk bara långa, men smala. I England är folk generellt korta och väger inte heller så mycket. Här tränar man inte hästarna på samma sätt och de har inte uthålligheten som de ofta har i exempelvis Holland.

Men statistiken är ju likadan för fjording, haflinger osv men inte betyder det att det inte finns hästar som blir dåliga av för tunga ryttare/långa sadlar.
Sedan finns det många skador som inte visar förrän hästen är äldre och har fått x antal problem med ryggen. Bara för att en islandshäst är mer viktbärande än andra betyder inte att en liten islandshäst som är 4-5 år och ska ridas in klarar av att bli inriden av en man på 90 kg. Och jag måste säga, är man för tung för att rida in sin häst så är man för tung för hästen.
För en välmusklad häst med rätt sadel kan bära i ra mkt mer än 100 kg utan problem en lång sträcka, men en omusklad häst med en sadel vars tyngdpunkt som inte stämmer överens med hästen kan INTE det.

Hej! Så lång tycker jag inte att du är men du är långt ifrån för liten på ponnyn :d men jag tycker vikten är viktigare än längden. man kan ju vara ganska lång men smal å då tycker jag att man kan rida hästen endå. men man känner när man blir förstor och då får man sämre balans! En islands häst kan ju inte orka så mkt mera än en kraftig "vanlig" häst på samma storlek eller har jag helt fel?
Red förut ett väldigt kraftigt russ på 124 ungefär men slutade på henne för att jag kännde mig förstor ( är ca 160-163 men ganska smal) så jag vägde aldrig för mkt men hon känndes så liten. nu rider jag en isis på 135-138 cm å jag känner mig helt lagom, men hon orkar mkt mer! Känner du dig lagom och har bra balans på hästen och hästen störs inte av de så är de bra!
Kramar Ewe :p

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har varit på 2 gångartstävlingar, sett deras uppvisningar på Gbg Horse show, Sthlm Horse och Falsterbo, sett ca 20-30 islänningar som har deltagit i vanliga dressyrtävlingar.

Och jag nuddar bara, med häl eller med sporre.

Nu pratar jag om duktiga dressyrryttare. Jag bryr mig inte om alla skitungar som sliter sina hästar i munnen. Men när man rider korrekt dressyr innebär det att man har tygeln spänd, men inte hårt spänd.

Här har du ditt inlägg, nr 195, där du använder ordet "skitungar" vilket säger mycket om dig och ditt förakt för andra!
Och nedan mitt svar:

En del "skitungar" är trevligar mot sina hästar i munnen än vad en del elitryttare inom dressyrvärlden är. Jag pratar om elitryttare inom dressyrvärlden och jämför dem med tex barockridningen a la Bent Branderup eller Alain Roland som jag ridit för. Mitt råd är att testa Alains hingstar. Där får man känna hur en häst bör vara!

Ett fel med många ryttare är att de inte vågar släooa sina hästar, varken i full rasande galopp för att öka livsglädjjen eller när de rider på bana. Man måste våga lita på sin häst för att det skall bli bra!

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Inte ung och sambaengi påstår att islänningar är bättre hästar som ahr lättare för samling och att alla islandsryttare är mer kunniga inom det ena och det andra och tydligen det enda hästfolket som inte behöver ta till onödigt "våld" (som de påstod) som sporrar. Och då vill jag ha bevis. Jag bryr mig inte om en islänning kan piaff eller inte, men påstår man att de är så duktiga på det ena eller det andra och det tydligen inte är väldokumenterat (2 ryttare som har hemsidor av x antal tusen islandsryttare?!) ifrågasätter jag.

Nu är det din tur. Var hittar du våra inlägg där vi gör dessa generaliseringar gällande islandshästryttare och islandshästar???

Ingenstans! Det är dina egna omskrivningar och tolkningar samt generaliseringar av våra inlägg!

Vi jämför duktiga ryttare som plockar ut det extra ur sina hästar utan sporrar med dina påståenden att det inte går!

Vi kan ju inte jämföra äpplen och morötter! Skall vi jämföra med dressyrproffs så skall vi också jämföra med de som är proffs på islandshästar och barockridning och det är det vi gör!

Diabolical_Kitten skrev:
Det är väldigt sällan en diskussion inte komemr in på sidorspår.

Men jag tycker inte att en ras blir så himla unik bara för att den har andra gångarter också. Jag tycker snarare att det vore unikt om den var otroligt lättlärd och väldigt intelligent.

Det jag stör mig på är andras argument att islandshästar är bättre än andra raser för att de har lätta för samling osv. Men de ger sken av att de är unika pga det. Men som du säger, det finns många raser som har lätta för samling.

Jag skulle vilja se en undersökning av isf fler hästar än 2 hingstar.

Jag tycker islandshästar är unik därför att:

De är otroliga på att samla sig

Jag tycker de är smartare, intelligentare och lättlärdare men kräver att man tänker till en gång extra när man vill ha sin vilja igenom just av den anledningen.

De har oftast ett gott lynne, sparkas sällan och bits sällan men kan vara ordentligt envisa om man inte tar dem på rätt sätt.

De har 4 eller 5 gångarter

De är enormt stark för sin storlek, att jämföra med en nordsvensk i styrka i flera fall, i all fall enligt min granne som bara sysslar med sådana men testat mina islänningar i både körning (även i skogen och framför plogen) och ridning. Framför allt är de mer framåt, mer uthålliga och har mer energi, enligt samme man som är en känd hästkarl som kör in hästar åt andra.

De är rörligare än andra hästar i sina leder.

De är närmare vildhästen i sin uppbyggnad liksom Baskjiren (som också är oerhört stark, rörlig och flergångare).

De har otroligt många olika färgkombinationer

De har ett magtarmsystem som är effektivare på att ta upp näring då magsäcken är mindre i förhållande till sin storlek medan blindtarmen är större och det är där nedbrytningen av maten sker.

Alla hästar har unika egenskaper men jag föredrar islandshästens unika egenskaper och tycker de är överlägsna ridhästar för de syften jag vill ha dem till. Och det står jag för, har rätt att tycka och skriva och det får du tåla eller låta bli att gå in på ett islandshästforum om du inte tål det!

Aldrig att jag skulle köpa ett halvblod eller en haflinger. Jag känner till rasen lika bra som du känner till islandshästar för jag har träffat närmare ett tiotal. Inser du hur dumrt det är att döma ut en ras efter att ha träffat 10 st???!!!

Du vräker ur dig all möjlig information som du hävdar är fakta.
Nu så tycker jag att det är dags att du bevisar sanningshalten i dina påståenden.

Visa oss en källa till att någon häst över huvud taget blivit skadad av att ha en för lång sadel.
Visa oss statistiken från försäkringsbolagen som verifierar att Islandshästar tar skada av sina långa och tunga ryttare.
Och visa oss hur många tävlingstillfällen som det finns för de olika hästarna uttryckt i procent på totala antalet ryttare på hästtypen i fråga.

Och förklara sedan för oss varför ridskicklighet skall mätas i tävlingar?

Visa källor för dessa dina sk "fakta" tagna ur dina inlägg i denna tråd:

Diabolical_Kitten skrev:
Vissa hästar är känsligare än andra, min häst är inte känslig. Han lyssnar på mina hjälper, men ibland känner han dom inte pga hans hud. Det är inte han kan rå för.
Likadant är det med äldre typen av frieser, ardenner, fjordingar, ISLÄNNINGAR. Finns hur många hästar som helst, som har blivit korrekt inridna, som inte känner av att man lägger an hälen då de har tjockare hud

Islandshästar är smidigare pga hur små de är. Om man däremot jämför en haflinger och islänning i samma storlek är haflinger smidigare, bättre hoppförmåga, bättre samlingsförmåga, bättre steg osv osv.

Jag skulle bli imponerad om min häst gjorde en galoppiruette eller gjorde en massa rena byten, gjorde perfekt förvänd skänkelvikning etc. Men det tror jag nog att jag aldrig kommer se en häst göra faktiskt. Dessa rörelser är inte naturliga för hästen, en volt är naturligt för hästen.

Ett hbl är alltid känsligare än en fjording pga att de har mkt tunnare hud och mindre underhudsfett

Så dina hästar gör skänkelvikning mer än 3 steg i hagen?
Och passage? Mycket märkligt att dina hästar gör så i hagen?

En häst blir inte avtrubbad bara för att man rider med sporrar. Det var det dummaste jag hört.

Ingen har sagt att sporrar är ett krav inom dressyren.

En till anledning är inte bara att de inte kan rida rätt om de är för långa utan att det även är SKADLIGT för hästen om sadeln är för lång, vilket den är, då en person på 180 lätt behöver 17,5-18" och en islänning på 140 med största sannolikhet precis kan ha en 17" av ett märke sm typ Albion som är väldigt korta. Har man för långa sadlar kan det skada njurar och andra organ.

Ja, man kan inte rida en häst när ens fötter kommer till knäna. Det är det vi ahr diskuterat här i många inlägg och det tänker jag inte ta en gång till.

Men jag har inte sett en person rida en häst med enbart låren och sätet, för är man så lång att fötterna kommer till knäna, kan man ju inte använda vaderna heller. Och det finns väldigt få sadlar där hästen skulle känna av alla små skillnader som man måste hitta på för att lära hästen galoppfattning osv.

Det är precis vad de gamla islandssadlarna har gjort! De HAR skadat hästar.

Att ha 17,5 på sin sadel är itne att ah en stor häck, för att man ska få plats med benen behöver man en större sadel.

Sedan behöver de flesta längre normalbyggda ryttare 17,5-18" på sina sadlar, de flesta rider runt i för små sadlr som knappt täcker baken.

Varför tror du att de äldre islandssadlarna inte tillverkas mer?

Det finns inga muskelskador som är unika för islandshästar. Men däremot finns det en större riska tt islandshöästar får problem med ryggen pga för långa sadlar (som är flera dm för långa) än vad ponnier som rids av ungdomar får som möjligtvis ahr sadlar som sticker ut några cm.
[QOUTE]

Jag vill också se källor för dessa dina påståenden, också hämtade ur inläggen i denna tråd:

[QOUTE= Diabolical_Kitten]
Av de få islandshästar jag känner har 2 av 5 fått problem med ryggen av för långa sadlar. Dessa två har haft den äldre typen av sadlar som trycker på länden, medan de andra har haft sadlar som varit modernare, typ County island och som bara har tryckt ett par centimeter för långt bak eller varit korta nog för hästen.
Det är inte ofta som hästen blir obrukbar efter en sån skada, men det kan ta lång tid innan de är normala igen.
(anitngen att de får skador för livet, eller att de inte kan prestera så bra som de hade kunnat annars)

Men de får inte njurskador av sadlar som är för smala! Det beror på att de är för långa!

en häst ska inte bära en ryttare bakom det sista revbenet. De har ingen styrka där. En islandshästs tyngdpunkt i ryggen är oftast väldigt långt fram, oftast ca 5-10 cm bakom manken eller längre fram och det är där en häst är viktbärande. Desto längre bak tyngdpunkten är i sadeln i förhållande till hästens tyngdpunkt desto mindre vikt kan hästen bära.

Det är bättre för hästen att ha en sadel som är nån centimeter för lång men som är rätt storlek för ryttaren än att ha en kort sadel som är för liten och då bommen inte kan vara tryckavlastande utan istälelt skapar punkttryck på specifika ställen.

Men detta gäller inte de gamla islandssadlarna där sadlarna ofta är 60 cm långa och hästarnas ryggar bara är 30-40 cm från manke till 18:e revbenet.

På islandshästar ska man inte satsa på längd, man ska satsa på bredd. Just därför är kilbossor bra på islandshästar, för de är i regel bredare än rundbossor.

Visst är storleken en fördel för islandshästen, för de är mer kompakta, har lättare att hålla värmen etc, men det betyder inte att de ska gå med vuxna på 180 och 80-90 kg!

Om spatlarna är raka eller svänger upp beror på bommen. Om du hade vetat det minsta om sadlar hade du vetat det.
Och JA jag kan en hel del om sadlar.

Islandsryttare är inte mer insatta i sadlar än vad hbl eller vbl ryttare är. Det finns lika mycket kunskap som okunskap inom alla grenar och hos ägare tilla lla raser. Att islandsryttare skulle vara mer kunniga inom det området är bara ren bs.

ALLA sadlar hamnar inte i bakvikt genom att dra fram sadeln. Det beror helt på hur ryggen ser ut på hästen.

Så länge en sadel trycker bakom det sista revbenet finns det en risk att hästen kan drabbas avb njurskador.

En sadel ska sluta innan det sista revbenet, men om ryttaren skulle kräva en något större sadel är det bättre att den är något flr stor för hästen, alltså 1-3 cm, för då trycker den ändå inte längst bak och ligger inte an efter det sista revbenet

Och jag har träffat på så många islandsryttare som är mkt mer kunniga än dig och som man kan ha vettiga diskussioner utan att de glorifierar islandshästar och islandsryttare.

Men det finns inte lika många tävlingsmöjligheter om man jämför med för drssyr eller hopp. Precis som det inte finns lika många distanstävlingar som det finns för dressyr eller hopp.
[QOUTE]

Och så vill jag gärna se källor på de här påståendena också som liksom de förra kommer ur dina egna inlägg i denna tråd:

[QOUTE= Diabolical_Kitten]
Försäkringsbolagen resonerar så att hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc. Och sen ahr det nog också med att göra att det finns många fler hbl än vad det finns islänningar, och då hade det varit en ganska idiotisk affärside att sätta premien för islänningar högre än för hbl, då de tjänar mer på att hbl är dyrare pga hur många fler om rider hbl än island.

I förhållande till hur många islandsryttare det finns är det mindre tävlingar än vad det finns för hbl/vanliga raser.

Spatlarna är uppbyggda kring bommen och har en viss form. Precis som bossor följer en boms form gör spatlar det med.

Men avem är det som kommer med "bevis" tagna ur luften? Vad vet du om min sadelkunskap? Jag kan uppenbarligen betydligt mer än du och jag vet hur en sadel ska ligga. Både på en islandshäst och på en haflinger, eller ett hbl, eller en fjording, eller en shettis.

Det finns ingenting som tyder på att de skulle vara mer medvetna om sina sadlar än hblryttare, fjordingryttare, PRE ryttare.

Det är visst så enkelt att lägga en sadel på en överbyggd häst och få den att ligga balanserat. Det beror på vilket sadel du lägger på. Precis som vid raka ryggar kan man inte lägga på vilken sadel som helst och få den att passa, och likadant är det med alla ryggar. Har du däremot enj sadel som är gjord för den typen av rygg som hästen har är det hur lätt som helst.

Men sen så är det stor skillnad på ridskoleryttare som är duktiga och ägare till hästar som är duktiga ryttare. Man lär sig inte rida en häst på riktigt innan man har varit medryttare/fodervärd/ägare till en häst som inte varit en robot (som de flesta ridskolehästar är eller blir)

Men du verkar inte förstå att ALLA som har hästar måste vara nogra med sadlar. ALLA. Och islandsryttare är inte med uppdaterade inom ämnet än andra hästmänniskor.

Jo, det har jag visst tålamod till. Men jag har än så länge bara ägt min häst i 2 år. Sporrar är ingen genväg, alla som kan det minsta ridning vet om det.

Men precis som en vuxen man på 190 (eller vilken längd vi nu pratar om) och upp till 90 kg är för lång och tung för en annan ponny är det likadant för en islandshäst.
[QOUTE]

Allt ovanstående presenterar du som fakta nämligen och då skall du ha samma bevisbörda som andra debattörer!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ahr inte hittat på egna fakta. Jag skriver vad jag tycker. På ett forum skriver man vad man tycker, men du kanske har missat poängen?
Men du kanske inte kan urskilja fakta från åsikt? Du kanske tror att du uttalande "Många erfarna ryttare går över till islandshäst och många medelålders eller äldre rider islandshäst, så kanske vi genomsnittligt ändå är kunnigare då vi har mer erfarenhet i bagaget?" är byggt på fakta?

Har du observerat mitt lilla ? efter den meningen? Jag har alltså inte påstått att det är så men att det kanske inte är omöjligt att det är så trots allt och kanske rentav troligt! Du däremot hävdar bestämt at det inte år så och då är det du som skall bevisa att så inte är fallet!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta elelr gråta. Du verkar vara helt förvirrad. Du vet ju inte ens vad du själv skriver.
Som svar på "Var har jag skrivit att man med en bra sadel måste ha en pad?" (som du påstod i ditt förra inlägg, att en sadel inte behöver ha pad) skriver du "och inte har jag skrivit det du skriver om pad heller. "
Va?

Undrar vem som är förvirrad. Backa och läs igenom inläggen ordentligt så kanske du fattar vad jag menar. Jag giter inte förklara igen!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag får gå in på vilket forum jag vill. Om du inte tål att höra andras åsikt är det ditt problem. Det sdäger mer om dig än om mig...

Vad konstigt, detta är ju en världsnyhet (eller nej just det, inte för DIG då inte.) att islandsryttare har mer erfarenhet. Attans. :smirk:
Det var väl bra att du upplyste mig om det, hur hade jag klarat mig utan den informationen som bygger på så mycket fakta?

De jag känner med islandshäst ÄR 30-45 år.

Ja och jag skriver vilka svar jag vill och på vilket forum jag vill men jag är ingen bråkmakare som går in på ett dressyrforum och klankar på deras hästar och ridning! Det säger en del om mig det ja...

Jag säger det igen: Stackars de islandshästryttare du umgås med! I alla fall kan vi konstateera att det är rent omöjligt att du ridit längre än jag eftersom du bar är 17 och jag ridit i 35 år. Alltså har jag mer erfarenhet än du. När du föddes hade jag suttit på hästryggen i 18 år. Det är ren matematik. Inte_Ung är jämngammal med mig så hon har också en hel del mer erfarenhet i bagaget. Och det är ganska normalt att man stör sig på när någon som har betydligt mindre erfarenhet försöker påstå motsatsen! Och ja jag tycker du är barnslig som påstår det!

Diabolical_Kitten skrev:
Men skillnaden i dessa länder (kan ta Holland och England som exempel där många vuxna rider ponnier) är att de ofta inte väger så mkt. I Holland t.ex. är folk bara långa, men smala. I England är folk generellt korta och väger inte heller så mycket. Här tränar man inte hästarna på samma sätt och de har inte uthålligheten som de ofta har i exempelvis Holland.

Från vilken källa har du fått dessa uppgifter??? Visa statistik på det! Min uppfattning är en helt annan. Finns gott om feta tyskar, holländare och engelsmän som rider små hästar av ponnystorlek! Tex är exmoorponnyn mindre än islandshästen men rids även av vuxna karlar!

Du kan inte acceptera att vi tycker halvblod är förvuxna, stora, klumpiga och stela. Du tycker islandshästen är för liten för vuxna karlar. Det är bara smak och tytcke alltsammans och inget att komma att påstå att det är fakta. Jo förresten islandshästare är rörligare än halvblod, det är fakta! Så jag tycker halvblod är stela i sina rörelser för jag är van vid de rörliga islandshästarna och TYCKER bättre om det.

Det här är ett islandshästforum och vi tycker islandshästar är den bästa rasen av alla och tycker att den rejälare typen av islandshäst kan ridas av stora, vuxna och rejäla karlar. Men alla islandshästar är inte likadana. En del är små, en del stora. Storleken varierar från 115-160 (tom 164 enligt Boj). Grovleken varierar. En rejält grov islänning på 130 bär mer än en finlemmad islänning på 145.

Du har talat om att du inte tycker som vi ett dussin ggr. Så jag tycker det räcker nu. Att fortsätta hävda en sådan ståndpunkt i ett islandshästforum där du har alla emot dig, är ju bara dumdristigt och något som endast platsar i en bråksugen tonårings värld. Lär dig acceptera att vi tycker annorlunda för vad du än tycker så kommer du inte rucka på våra åsikter!

Pratade med en kompis som numera riderendast islandshäst men vars första häst var en Haflinger född i Österrrike. Hon har dessutom ridit både dressyr och hoppning på hingsten Hannibal. Hennes uppfattning var att "Ja det är klart att man kan tycka att det behövs sporrar på en haflinger. Det är tröga, lata och tunga och skittråkiga att rida! Och de är breda och svåra att komma åt. Det går inte att jämföra med en pigg islänning eller en travnordis! Desutom har flera av dem problem med hovbroskförbening precis som en ardenner." Låter definitivt som en ras med sådana unika egenskaper som jag INTE VILL HA!

dragonjannike skrev:
så jag ser inte för lång ut då???
han e något större än 137...

(+bild)

Du är inte för lång! Däremot ser du för lång ut på den här bilden. Skall försöka förklara vad jag menar.

När man kutar med ryggen är det ett tecken på att man tycker själv att man är lång (vanligt bland långa tonårstjejer) det gör i sin tur att andra tolkar det som att man är det, utan att tänka på det.

Så räta på ryggen, lyft händerna och upp med näsan! Var stolt över din längd! :)

och som även fler i tråden påpekat, en underbar häst! :love:

dragonjannike skrev:
när tycker ni att man e lång på islandshäst som är ca. 137cm normalbyggd??

tror inte du behöver oroa dej för längden. Jag är rätt lång själv och red en liten islandshäst på 129 cm innan. Det gick hur bra som helst och hon led inte av att jag var för lång.
Det är bra att du jobbar med din sits. Känner igen det där med att gå ihopsjunken och inte sträcka på mej dels det som gjorde att jag fick min hemska sits :crazy: På den ridskolan jag red på innan sa ingen nånsin nått om min sits men på ridlägret för ett år sen sa min ridlärare där att jag satt i en fruktansvärd ihopsjunken stolsits. Har jobbat med den sen dess och nu sitter jag mycket bättre. Men det tog tid att jobba bort sitsen jag suttit i i fem år ..
Tänker inte lägga mej i så mycket i det andra, har heller inte läst allt, men jag tycker inte man ska komma och klanka ner på oss islandshästryttare om man inte är väl insatt i hur man rider islandshäst och traditionerna på Island m.m .. Tycker inte det är någon ide att diskutera med Diabolic Kitten mer verkar inte som att hon kommer ändra sitt synsätt och ingen kommer väl ge sej så det är nog väldigt meningslöst .. Ha det så bra allihop! :D

"De flesta som rider dressyr har mycket i handen" Skrev du. En duktig dressyrryttare har inte mycket i handen.

Men alla de saker du har räknat upp i dina inlägg har jag förklarat för dig. Om du inte gillar min förklaring, så visst. Men jag ser ingen mening med att upprepa det en gång till.

Inte_Ung skrev:
Du vräker ur dig all möjlig information som du hävdar är fakta.
Nu så tycker jag att det är dags att du bevisar sanningshalten i dina påståenden.

Visa oss en källa till att någon häst över huvud taget blivit skadad av att ha en för lång sadel.
Visa oss statistiken från försäkringsbolagen som verifierar att Islandshästar tar skada av sina långa och tunga ryttare.
Och visa oss hur många tävlingstillfällen som det finns för de olika hästarna uttryckt i procent på totala antalet ryttare på hästtypen i fråga.

Och förklara sedan för oss varför ridskicklighet skall mätas i tävlingar?

Du kan kontakta vet, ET, kiropraktor eller sadelutprovare, de kan berätta ingående hur det här med sadlar och ryggskador hänger ihop. De jag känner tycker jag inte har nåt med den här tråden att göra, hade de däremot funnits på Buke hade ni kunnat få deras användarnamn.

Precis som försäkringsbolag inte för statistik över hur många ponnier som får belastningsskador pga ryttare som rider fel finns det inte heller statistik över tunga ryttare på islandshästar.

Om jag skulle ha tid att leta upp varenda tävling som pågår i hela Sverige, skulle jag göra det. Men som jag skrivit innan: man märker det inte bara pga hur få islandstävlingar som ni här på forumet har räknat upp utan även på tillgängligheten.

Diabolical_Kitten skrev:
"De flesta som rider dressyr har mycket i handen" Skrev du. En duktig dressyrryttare har inte mycket i handen.

Men sen är det väl också så att alla som rider dressyr inte är duktiga dressyrryttare, och därför har mkt i handen
:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar