lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Jag säger detsamma, lär dig acceptera att jag tycker annorlunda än dig!

Genomsnittpersonen i England och Holland är inte fet. Eller tung.
Källa på det? Jag bodde i Holland i 8 år, jag tror nog jag har hunnit se hur man rider och behandlar hästar. I England bodde dessutom 3 av mina närmsta vänner (i olika delar av landet, och de beskrev liknande saker) och jag fick regelbundet se bilder av deras hästar, ridskolorna, deras vänner med deras hästar osv. De hade själva ponnier och mindre hästar och de gjorde jämförelser med hur vi hade haft det i Holland.

En exmoor i Holland som har ridits av en vuxen har jag nog aldrig sett, jag kommer ihåg att det fanns en exmoorponny på ridskolan, och den var väl 120-130 i mkh och den reds endast av mindre personer som vägde runt 50 kg. De ponnyraserna man har flest av där är Welsh cob och New forest och även frieskorsningar.

Och alla som rider islandshästar är duktiga? :rofl:

Jag räknar inte alla som rider dressyr, jag pratar om tävlingsryttare som har bevisat vad de kan. Alla kan ju säga att de har tävlat MSV B, men om de inte har gjort det med bra resultat är de ju inte så duktiga.

Diabolical_Kitten skrev:
"De flesta som rider dressyr har mycket i handen" Skrev du. En duktig dressyrryttare har inte mycket i handen.

Men alla de saker du har räknat upp i dina inlägg har jag förklarat för dig. Om du inte gillar min förklaring, så visst. Men jag ser ingen mening med att upprepa det en gång till.

Allting är ju relativt. Jämfört med hur jag rider har de mycket i handen! Jag rider på lös tygel med enbart korta förhållningar nämligen!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag säger detsamma, lär dig acceptera att jag tycker annorlunda än dig!

Genomsnittpersonen i England och Holland är inte fet. Eller tung.
Källa på det? Jag bodde i Holland i 8 år, jag tror nog jag har hunnit se hur man rider och behandlar hästar. I England bodde dessutom 3 av mina närmsta vänner (i olika delar av landet, och de beskrev liknande saker) och jag fick regelbundet se bilder av deras hästar, ridskolorna, deras vänner med deras hästar osv. De hade själva ponnier och mindre hästar och de gjorde jämförelser med hur vi hade haft det i Holland.

En exmoor i Holland som har ridits av en vuxen har jag nog aldrig sett, jag kommer ihåg att det fanns en exmoorponny på ridskolan, och den var väl 120-130 i mkh och den reds endast av mindre personer som vägde runt 50 kg. De ponnyraserna man har flest av där är Welsh cob och New forest och även frieskorsningar.

Och du har påpekat det ett antal ggr och jag säger attdet är just bara det, tyckande, och jag förstår inte varför du skall tjata om det om och om igen på ett forum där man tycker tvärtom mot dig?! Det är ju bara provokation som bara unga besserwisser kan komma på att envisas med. Du kommer ingen vart. Vi tycker olika och därmed borde den debatten vara avslutad!

Genomsnittspersonen i Sverige är inte heller tjock (men kanske där du bor?) men i alla länder finns det tungviktare! Din erfarenhet är ändå begränsad, precis som alla människor och din livserfarenhet likaså! Jag har rest i flera av länderna i Europa men utgår ändå inte från egna erfarenheter och statistik! Det finns en värld som varken du eller jag har sett och man kan läsa sig till en del av den. Att du inte sett en exmoorponny bli riden av vuxna, betyder inte att de inte rids av vuxna! Dessutom verkar du bara ha sett en. Jag har två på nära håll som jag hjälpte ridskolan att skaffa som för övrigt drivs av min svägerska som tävlar dressyr. De används som barnponnyer men min svägerska är imponerad av hur viktbärande de är för sin storlek och hon som ridlärare har sett fler hästar än både du och jag tillsammans.

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Om jag skulle ha tid att leta upp varenda tävling som pågår i hela Sverige, skulle jag göra det. Men som jag skrivit innan: man märker det inte bara pga hur få islandstävlingar som ni här på forumet har räknat upp utan även på tillgängligheten.

Jag förstår inte riktigt?
Jag med flera har förklarat hur många tävlingar/tävlingstillfällen vi har, och du har också fått länk till proppen för de officiella tävlingarna. DU märker inte, för du är inte medlem i Svenska Islandshästförbundet och deras tävlingar går på banor som ägs av medlemmar eller lokalklubbar till SIF. Men det är inte samma sak som att våra tävlingar är otillgängliga.

Diabolical_Kitten skrev:
Och alla som rider islandshästar är duktiga? :rofl:

Jag räknar inte alla som rider dressyr, jag pratar om tävlingsryttare som har bevisat vad de kan. Alla kan ju säga att de har tävlat MSV B, men om de inte har gjort det med bra resultat är de ju inte så duktiga.

Uppriktigt sagt är det betydligt mer harmoni i barock-/akademiska ridningen än i vanliga dressyren, med mycket få undantag ens inom eliten. Många dressyrryttare som tom tävlar internationellt har mycket att lära av det samspel som duktiga akademiska ryttare har med sina hästar, tex Bent Branderup. Vi pratar om en högre nivå än MSV B både vad gäller samling och konster. Vi pratar om folk som kommit till nästa steg i ridningen, dvs skolorna ovan marken, det som rids av beridarna på Spanska ridskolan i Wien. Vi pratar om att rida med enhandsfattning på lös tygel och med sätet. Vi pratar om folk som är ett med hästen och villigt får den att göra det extra, utan sporrar! Och med din begränsade erfarenhet jämfört med dessa erfarna och kunniga ryttare, tror du dig kunna avgöra vad som krävs för att kunna få ut "det extra" ur hästen och fördömer i samma andetag måndubbelt skickligare ryttare som rider små hästar på ett föredömligt sätt. De är våra föredömen, inte dina dressyrryttare! Du är ju faktiskt ute och cyklar på hal is och djupt vatten på en och samma gång! Vi har helt andra mål än att klara oss bra på en MSV B-tävling! Det är ingen konst att rida så på en bra häst men vi VILL INTE rida så! Acceptera det! Vi vill vara mjukare med hästarna, gå långsamt fram och rida i så fullständigt samspel och harmoni som det går. Det anser inte vi att ens de flesta elitryttare på högsta nivå gör inom dressyren, med få undantag. Vi vill inte rida så. Lika lite som vi vill vara så tuffa mot våra hästar som många på elitnivå inom islandshästvärlden! Ridning skall vara till både glädje för häst och ryttare. Först då är man en duktig ryttare!

Diabolical_Kitten skrev:
Du kan kontakta vet, ET, kiropraktor eller sadelutprovare, de kan berätta ingående hur det här med sadlar och ryggskador hänger ihop. De jag känner tycker jag inte har nåt med den här tråden att göra, hade de däremot funnits på Buke hade ni kunnat få deras användarnamn.

Precis som försäkringsbolag inte för statistik över hur många ponnier som får belastningsskador pga ryttare som rider fel finns det inte heller statistik över tunga ryttare på islandshästar.

Om jag skulle ha tid att leta upp varenda tävling som pågår i hela Sverige, skulle jag göra det. Men som jag skrivit innan: man märker det inte bara pga hur få islandstävlingar som ni här på forumet har räknat upp utan även på tillgängligheten.

Vi har kontakt med sådana av alla kategorier sedan flera år tillbaka, troligtvis innan du kunde stava till dessa yrken...

Du är extremt tävlingsfixerad och tror att det bevisar duktigheten! Men jag skulle kunna tävla varje helg på olika håll i landet på islandshästtävlingar, om jag ville det. Men det är inte mänden tävlingar som utvecklar en ryttare och gör denne skicklig. Det är de koncentrerade träningspassen hemma. Ju mer man lägger tid på tävling desto mindre tid får man dessutom till träning. En gång i tiden när jag var ung var jag också en ren tävlingsmänniska, mest inom löpning. Men jag rider för att utvecklas, koppla av och ha roligt med min häst, inte för att pressa den till tävlingsresultat! Jag har sett många icke-tävlande privatryttare med olika sorters hästar kunna rida väl så bra som sina jämnåriga och tävlande kolleger men de är ointresserad av att tävla! Du får ju acceptera att alla inte gillar att tävla även om de är duktiga ryttare!

Det var nån som påstod att man i Holland rider många exmooreponnier och de rids av vuxna. Därför poängterade jag att jag endast har sett en i Holland på alla de ridskolor och privatstall jag varit på och den reds inte av normalviktiga vuxna.
I Sverige är väl 30% överviktiga... det kallar jag mycket.

Du kan inte prata för andra, du kan endast prata för dig själv.
VAD grundar du det på att dressyrryttare går alldeles för fort fram, att det inte finns ett samspel mellan ryttare och häst om man rider dressyr, att man är för tuff mot hästen?

Att jag ska behöva förklara detta en gång till...
Tävlingar kom upp i diskussionen, och jag mäter inte framgång med tävling, men nån påstod att det fanns lika många islandstävlingar som det fanns dressyr/hopp/fälttävlans tävlingar, och då ville jag ha bevis,. Men tydligen finns det ju inte lika många tävlingar för islandshäst ändå.

Ang. bilden och om du é för lång- be fotografen ta bilden från en "lägre nivå"- vilket långbent halvblod som helst får taxben från "fel" vinkel, och vad tror du då inte att isisarna får- benen räcker ju knappt ner till marken!!! ;)

Var tittade du då? Såvitt jag vet så finns det nog 100-150 tävlingar per år spridda över landet som är utlysta. Sen kan man räkna på även inofficiella tävlingar som inte finns med i proppen.

I år finns det runt 100-talet utlysta tävlingar i proppen, det är nog lägre än vad tidigare år har varit. Men då är ej alla tävlingar där, bla var en idag som ej är utlyst.
Sen har du även en här som inte heller finns i proppen. Jag vet att det finns många liknande tävlingar runt om i landet som ej finns med, så någon brist kan man inte påstå att det är.

Diabolical_Kitten skrev:
Det var nån som påstod att man i Holland rider många exmooreponnier och de rids av vuxna. Därför poängterade jag att jag endast har sett en i Holland på alla de ridskolor och privatstall jag varit på och den reds inte av normalviktiga vuxna.
I Sverige är väl 30% överviktiga... det kallar jag mycket.

Jag skrev England! Exmoor ligger i England! Övervikt är ett lika stort problem i hela Europa och England är inget undantag. Har en del att göra med tyskar, engelsmän och holländare i mitt yrke som ingenjör och de ser ut ungefär som svenskar. Men du har dessutom pratat om för långa ben och de blir inte längre om personen så fördubblar sin vikt!

Diabolical_Kitten skrev:
Du kan inte prata för andra, du kan endast prata för dig själv.
VAD grundar du det på att dressyrryttare går alldeles för fort fram, att det inte finns ett samspel mellan ryttare och häst om man rider dressyr, att man är för tuff mot hästen?

Mitt omdöme och mitt tycke. Precis som du tycker om längden. Men jag använder inte konstlade och tekniska ting som "om det går att använda sporrar" som referens utan läser hästars beteende och reaktioner. Det syns för ett tränat öga tydligt om hästen trivs och är harmonisk.

Diabolical_Kitten skrev:
Att jag ska behöva förklara detta en gång till...
Tävlingar kom upp i diskussionen, och jag mäter inte framgång med tävling, men nån påstod att det fanns lika många islandstävlingar som det fanns dressyr/hopp/fälttävlans tävlingar, och då ville jag ha bevis,. Men tydligen finns det ju inte lika många tävlingar för islandshäst ändå.

Ingen har påstått det. Men du drog upp det som ett kriterie på hur duktiga islandsrytare var eller snarare inte var, eftersom det inte finns lika många tävlingar, men de är inte så få som du påstår heller!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ser på bilden hur du sitter, och jag läser ju avd du beskriver. Nej jag vet inte hur du rider varje dag, men man lägger inte uypp en bild på den sämsta ritten precis.

Läs mitt inlägg istället innan du uttalar dig! Jag skrev att man inte behöver ha en häst som är 10 cm lägre än vad man själv är lång, utan att jag tycker att ca 30 cm är en gräns, även för islandsryttare. Och så himla svårt är det inte att hitta en islandshäst som är runt 145, jag ahr ridit en hel del.

haha så då kan du på dina 175cm ALDRIG rida islandshäst då eftersom det typ knappt finns islanfdhsästar över 45cm och då får man max vara 165 enligt din teori *asg*

dragonjannike skrev:
när tycker ni att man e lång på islandshäst som är ca. 137cm normalbyggd??

När man tycker att det känns vingligt ;)
Nä, men ärligt talat... vet faktiskt inte,
även en liten "normalbyggd" islänning kan bära
upp sin långa ryttare så det inte ser så tokigt
ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar