lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Diabolical_Kitten skrev:
Jo, det har jag visst tålamod till. Men jag har än så länge bara ägt min häst i 2 år. Sporrar är ingen genväg, alla som kan det minsta ridning vet om det.

Jo det är en genväg som innebär en senväg och det förstår man mer av ju fler år på hästryggen mar och ju mer erfarenhet man har! Tycker du har alldeles för liten erfarenhet för att ge röst åt alla ryttare och deras vetskap! Kom igen när du ridit in ett 40-tal hästar så kan vi börja diskutera!

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inget emot islandsryttare, jag skriver bara vad jag tycker. Jag ahr inte skrivit nånstans att islandsryttare är sämre, jag skriver bara att man inte ska glorifiera dom, vilket man inte ska göra med ryttare inom nån gren.
Precis som du säger jag abra min åsikt. Men är man så intolerant som du är det väl svårt att läsa nån annans åsikter som inte stämemr överens med dina.

Det är du som står för intoleransen och påstår att man inte kan få ut allt av sin häst om man har så långa skänklar så man inte kan rida med sporrar. Det är su som påstår att många islandshästryttare är för långa. Vad har jag varit intolerant mot mer än sporrar??? Det är ett redskap jag vägrade befatta mig med även i din ålder och då hade jag ridit några år och ridit till några hästar! Jag var i yngre tonåren när kompisen och jag lärde fjordingen galoppombyte i varje steg bla, utan sporrar men däremot med underskänkel för ingen hade lärt mig att man kunde använda sätet helt och hållet istället. Men använde sätet, det gjorde vi, men väldigt omedvetet mot vad jag lärde mig senare i livet.

Du är dessutom så uppblåst och intolerant at du inte kan låta bli att gå in på ett islandshästforum och racka ner på flertalet som rider islandshäst och säga att de är för stora och inte kan få fram det bästa ur sina hästar för de har för långa ben! Jag går inte in på dressyr och klankar på sporranvändningen, så intoelerant är jag inte och inte en så förbannat uppkäftig bråkmakare heller! Men jag hoppas spoorar förbjuds om jag skall vara ärlig, så folk lär sig rida med huvudet istället för ben och armar!

Jag slår dessutom vad om att medelåldern och livserfarenheten faktiskt är större hos dem som rider islandshäst än halvblod och ponnyer. Många erfarna ryttare går över till islandshäst och många medelålders eller äldre rider islandshäst, så kanske vi genomsnittligt ändå är kunnigare då vi har mer erfarenhet i bagaget? Du vet väl att det tar 300 år att lära sig rida? Jag har ridit i 35 år, dubbelt så länge som du är gammal, så jag bör ha hunnit lite längre och ha mer erfarenhet, även om du har svårt att acceptera det! Och jag är inte ensam precis om att ha den bakgrunden inom islandshästvärlden! Men du träfar kanske av naturliga skäl inte dessa människor eftersom du inte själv är i den åldersgruppen utan mer jämnåriga och utifrån detta bedömer du sedan islandshästfolket.

Väldigt många a av oss är vuxna och har egna stall med flera hästar. De träffar du inte ett gemensamt stall eller i ridhuset mer än undantagsvis. Andra föredrar att ha sina islandhästar bland andra islandshästar, där inga andra raser finns. De träffar du inte heller så ofta.

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Kommer du ihåg vad den andra hingsten hette eller om det finns en länk med bilder nånstans? Sökte på Hriminir med det kom inte upp nånting. (endast en förening)

Kanske bättre at söka på Mikael Lundbäck.

Diabolical_Kitten skrev:
Visst visst, källa på det?

Till skillnad från en del, som så gärna vill kalla sig vuxna men tvivelaktigt är det, så tror inte jag att jag evt bäst. Inte heller är jag så intolerant att jag måste klanka ner på andra genom att komma med påhittade fakta. Men det är väl bara ni vuxna som kan det? Folk som har nåt vett bakom pannan vet att ålder inte speglar mognaden, och det är ju uppenbarligen bevisat i denna tråd.

Det är du som kommit med besserwisertonen från början och hittat på egna fakta om att det inte går att få ut det bästa ur hästen utan sporrar och att vuxna karlar är för stora för att rida islandshäst. Bara åsikter alltsammans utan någon som helst faktabaserad grund, vilket visar på stor omognad och fördomsfullhet, vilket är rätt typiskt för många i din ålder och det är också omoget att som tonåring påstå att du vet bättre än erfaret vuxet folk med mer än 30 år på hästryggen. Om 20 år kommer du att reta dig på tonåringar som blåser upp sig på samma sätt som du gör nu, jag lovar!

OlleAtlas skrev:
Tell me! Kämpa med sitsen verkar vara något man får göra ryttarlivet igenom. Men det blir så sakteligt bättre (här talar vi om åratal av kämpande). Tror att man måste hitta "sina" nycklar att ta till för att få ordning på de detaljer som inte riktigt vill vara med en.

Längtar till Island som en blå. Nästa år hoppas jag komma dit igen. Andas in lite Islandsluft åt mig innan du far hem.

OA

Japp och ju mer man lär desto mer inser man att man har att lära...

sambaengi skrev:
Japp och ju mer man lär desto mer inser man att man har att lära...

Ja, jag vet. Ibland känns det som att man retarderar kunskapsmässigt. Bara blir mer och mer nybörjare.

OA

OlleAtlas skrev:
Ja, jag vet. Ibland känns det som att man retarderar kunskapsmässigt. Bara blir mer och mer nybörjare.

OA

Det är det som kallas ödmjukhet!

Försök att åtminstonne hålla diskussionen till att handla om hästar och inte om hur man diskuterar, den diskussionen hör definitivt inte hemma här i synnerhet som den började att urarta i otrevliga personangrep.

Lobelia
Moderator

*raderat* pga moderatorns uppmaning om att sluta diskutera själva diskussionen.

Senast ändrad:

Orkar inte läsa igenom hela tråden, den var så "stor" ;)

Jag tror själv man vet när man är för lång.
Det torde kännas ganska obalanserat om man är alldeles för lång, men så länge det känns bra att rida hästen så tycker jag att man kan fortsätta med det.
Ang. sporrar så är det en förfining av hjälperna & jag har ännu så länge inte ridit nån islänning med sporrar.
Själv har jag ridit & rider akademiskt (på islandshäst) för
Katrin Wallenberg
korall2.jpg

Och Nina Fernandez Rosenke (gammal elev till Bent Branderup),
hur roligt som helst :)

Senast ändrad:

Gud vad jag blir sugen men jag har bara unghästar att rida in nu så det dröjer innan jag kommer upp till din nivå med dem! Jag har en framåt, het och känslig valack på 5 år som är lik sin farfar Órri exteriört och byggd som en riktig kompakt barockhäst. Den vill jag utbilda riktigt ordentligt! Men först skall han ridas in. Det värsta är att jag har så mycket annat att göra med heltidsarbete, familj, alla hästar, får, hundar så tiden räcker inte alltid till det jag vill. Efter ridolyckan i fjol då jag inte kunde rida på 7 månader så blev ju sonen dålig, mamma dog och sedan mitt ridsto så jag är ju matmor till hennes föl och så nu bilolyckan. Så jag har inte ridit på ett år och längtar mig fördärvad! Har börjat på Saga 4 ggr mellan alla katastrofer men nu gav jag upp att visa henne nästa år och betäckte istället men rida in henne skall jag. Dessutom beslöt jag att behålla den här valacken så jag fick ju en till att rida in.

Finns det någon duktig som undervisar i barockridning i närheten av västra Blekinge som man kan få ut mer regelbundet? Kursser i all ära, men det blir för långt emellan och jag vill verkligen det skall bli rätt med min Sjóli och vill ha någon att bolla med. Den närmsta jag vet som ridit för Bent Branderup ät Magnus Lindquist, men han är ju så uppbokad. Gillar inte att fara med hästtransport hit och dit, särskilt inte efter min volt med ett sådant ekipage i början av juli, utan skulle vilja ha någon som kom ut en gång i månaden.

Ni kan väl PM:a om tips. Vet inte om man får göra det i tråden nämligen.

Men precis som en vuxen man på 190 (eller vilken längd vi nu pratar om) och upp till 90 kg är för lång och tung för en annan ponny är det likadant för en islandshäst.
Jag har påpekat vikten förut i tråden, likadant storlek på sadeln.

Jag tycker inte att bara ser lustigt ut, jag tycker det ser plågsamt ut för hästen när en vuxen man på 90 kg rider en islänning på 135 och hans ben nästan släpar i marken.

Det är ju ingen källa att lägga in en länk till en artikel jag inte kan se då jag inte är prenumerant. Ge mig artikeln.
För sidan du visade tog inte upp nånting.

Jag tycker att man lätt kan se på tillgängligheten av dressyr och hopptävlingar resp islandstävlingar hur många det finns. I en liten stad som denna är det minst en tävling varje vecka på de större ridklubbarna, i i nästa stad som kommer om man kör norrut är det likadant och där har de dessutom fälttävlan. Och så fortsätter det... Islandstävlingar? Tydligen finns det inte så många större tävlingar ens som folk här kan räkna upp.

Diskussionen om hur många tävlingar det finns var inte för att tycka att man i en viss gren är bättre än i den andra, utan var ett sidospår av försäkringssnacket.

Jag tycke rdet framgår tydligt ur mina inlägg att det är vad jag tycker. Precis som det framgör tydligt att av vad du skriver.

Det är väldigt sällan en diskussion inte komemr in på sidorspår.

Men jag tycker inte att en ras blir så himla unik bara för att den har andra gångarter också. Jag tycker snarare att det vore unikt om den var otroligt lättlärd och väldigt intelligent.

Det jag stör mig på är andras argument att islandshästar är bättre än andra raser för att de har lätta för samling osv. Men de ger sken av att de är unika pga det. Men som du säger, det finns många raser som har lätta för samling.

Jag skulle vilja se en undersökning av isf fler hästar än 2 hingstar.

Jag vet inte om jag ska skratta elelr gråta. Du verkar vara helt förvirrad. Du vet ju inte ens vad du själv skriver.
Som svar på "Var har jag skrivit att man med en bra sadel måste ha en pad?" (som du påstod i ditt förra inlägg, att en sadel inte behöver ha pad) skriver du "och inte har jag skrivit det du skriver om pad heller. "
Va?

Diabolical_Kitten skrev:
Men precis som en vuxen man på 190 (eller vilken längd vi nu pratar om) och upp till 90 kg är för lång och tung för en annan ponny är det likadant för en islandshäst.
Jag har påpekat vikten förut i tråden, likadant storlek på sadeln.

Jag tycker inte att bara ser lustigt ut, jag tycker det ser plågsamt ut för hästen när en vuxen man på 90 kg rider en islänning på 135 och hans ben nästan släpar i marken.

Om nu försäkringsstatistiken, de faktum att islandhästar många gånger blir äldre än andra hästar pluss at rasen är avlad för att bära vuxna (och transportera varor) i oländlig terräng talar för att islandhästarna inte är mer utsatta för skador och sjukdomar vilket den gör då undrar jag som de flesta andra vad du har för belägg för dina påstående.

Upplysningsvis kan jag även tala om för dig att i de flesta länder i världen så är ponny inte lika med barnhäst utan en mindre häst och många gånger de ända hästar som finns att tillgå.

Jag får gå in på vilket forum jag vill. Om du inte tål att höra andras åsikt är det ditt problem. Det sdäger mer om dig än om mig...

Vad konstigt, detta är ju en världsnyhet (eller nej just det, inte för DIG då inte.) att islandsryttare har mer erfarenhet. Attans. :smirk:
Det var väl bra att du upplyste mig om det, hur hade jag klarat mig utan den informationen som bygger på så mycket fakta?

De jag känner med islandshäst ÄR 30-45 år.

Jag ahr inte hittat på egna fakta. Jag skriver vad jag tycker. På ett forum skriver man vad man tycker, men du kanske har missat poängen?
Men du kanske inte kan urskilja fakta från åsikt? Du kanske tror att du uttalande "Många erfarna ryttare går över till islandshäst och många medelålders eller äldre rider islandshäst, så kanske vi genomsnittligt ändå är kunnigare då vi har mer erfarenhet i bagaget?" är byggt på fakta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka