lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

sambaengi skrev:
Håller med men djävulusiska kattungen, som jag tycker passar bättre, har för första gången fått mig riktigt arg på en användare på Bukefalos! Den katten var det mest upplåsta och självgoda jag stött på på bra länge! Och fördomarna sprutar ju ut! Varför lämnar inte bara sådana människor som tycker så illa om oss som rider islandshäst, oss ifred utan hackar på oss som stridstuppar?! Vad är det för vits med att racka ner på andras intressen? Jag begriper inte hur folk kan intressera sig för golf, men jag uppmuntrar ändå mina kompisar som gillar golf jag hånar dem inte och rackar ner på dem. Ok, pika lite på skoj ibland med glimten i ögat, men man respekterar ändå deras intresse.
Jag har inget emot islandsryttare, jag skriver bara vad jag tycker. Jag ahr inte skrivit nånstans att islandsryttare är sämre, jag skriver bara att man inte ska glorifiera dom, vilket man inte ska göra med ryttare inom nån gren.
Precis som du säger jag abra min åsikt. Men är man så intolerant som du är det väl svårt att läsa nån annans åsikter som inte stämemr överens med dina.

Kommer du ihåg vad den andra hingsten hette eller om det finns en länk med bilder nånstans? Sökte på Hriminir med det kom inte upp nånting. (endast en förening)

Visst visst, källa på det?

Till skillnad från en del, som så gärna vill kalla sig vuxna men tvivelaktigt är det, så tror inte jag att jag evt bäst. Inte heller är jag så intolerant att jag måste klanka ner på andra genom att komma med påhittade fakta. Men det är väl bara ni vuxna som kan det? Folk som har nåt vett bakom pannan vet att ålder inte speglar mognaden, och det är ju uppenbarligen bevisat i denna tråd.

Jag har fått en bra bild av islandshästar. Jag gilalr islandshästar (var nära på att köpa en 5 gångare en gång men hästen visade sig ha ganska allvarlig eksem så vi avstod) men jag gillar inte när folk glorifierar islandshästar som några unika hästar. De är inte så unika i förhållande till andra raser. Precis som islandshästar har bra och dåliga sidor har andra raser det med.

Så om en man på 180, ca 85 kg skulle hoppa upp på en c ponny, reagerar du inte då?

Varför jag vill ha bevis? Är man så säker på att islandshästar kan det ena och det andra så får dom väl lägga fram bevis för det. Om du inte vill göra det så fine, men andra i tråden som så bestämt hävdar att islandshästar är nr 1 i världen måste komma med argument och isf bild/film.

Björk skrev:
Ja, det är jättelöjligt! :smirk: Det där beror väl på person och intresse och ambition. Finns det bara en sorts "dressyrryttare"? De som inte tävlar räknas alltså inte? Det intressanta vore väl att jämföra fler än två individer; att jämföra hela gruppen islandshästägare mot andra rasers ägare och fråga hur mycket de tävlar. Innan dess kan vi ju inte tala om någon som helst statistiskt underlag!

Ja, det vet jag. Men personen jag skrev inlägget till påstod att det var fler om tävlade island bara för att hon kände några som tävlade varannan helg.

Diabolical_Kitten skrev:
Visst visst, källa på det?

Till skillnad från en del, som så gärna vill kalla sig vuxna men tvivelaktigt är det, så tror inte jag att jag evt bäst. Inte heller är jag så intolerant att jag måste klanka ner på andra genom att komma med påhittade fakta. Men det är väl bara ni vuxna som kan det? Folk som har nåt vett bakom pannan vet att ålder inte speglar mognaden, och det är ju uppenbarligen bevisat i denna tråd.
Jag ger dig rätt i en sak: mognad har inget med ålder att göra! Och jag tycker det är lågt av dina kombattanter att använda din ålder som ett argument emot dig, oavsett om de anser den vara det. Jag tycker du ska bemötas som person, inte som "tonåring" och jag hoppas jag lyckas med det även fastän jag tycker du har en del konstiga resonemang. Man kan ju tycka olika utan att gå till personangrepp!

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, det vet jag. Men personen jag skrev inlägget till påstod att det var fler om tävlade island bara för att hon kände några som tävlade varannan helg.
Och du svarade att det ju måste vara fler dressyrryttare som tävlade för att det fanns fler såna tävlingar... :smirk: Jag tycker inte ditt svar blev någon bättre argumentation. Det hela kan ju bara jämföras om vi tar procent islandshästägare som tävlar av totala antalet islandshästägare kontra procent andra hästägare som tävlar av det totala antalet andra hästägare.

Därför blir det en nonsensdiskussion. Dessutom håller jag med dem som tycker medverkan på x antal tävlingar är någon slags måttstock på just den sportens "viktighet" eller "duktighet". Det känns som om det finns fler måttstockar på sånt.

Det jag hakar upp mig på i denna tråd är ditt argument att människor som rider islandhäst och som är x antal cm långa är "för långa". Jag har frågat flera gånger vem som bestämmer det, men du tycks inte ha något svar. För det är väl så enkelt att det är vad du tycker och inte någon allmän sanning?!

I förhållande till hur många hästar som finns finns det klart fler dressyr/hopp tävlingar än vad det finns islandstävlingar.
Hitills har det endast räknats upp några större tävlingar, och om det finns så många tävlingar för island borde det ju vara fler som räknar upp mindre tävlingar.

Jag ahr inte sagt att man endast är duktig om man tävlar. Men vi pratade om hur många det var som tävlade.

Ingen bestämmer det, jag ahr ju skrivit vad JAG tycker. Men det finns ju ingen som bestämmer att man inte kan ha en 60 cm lång sadel på en islandsrygg på 30 cm. Men folk har (ofta) nog med vett att inte lägga på en megasadel på en kort häst.

Hrimnir från Ödmården, föredraget om denna undersökning gjordes av vetrinär Mikael Lundbäck på SLU i Uppsala. Jag minns detta såväl eftersom den tränare jag köpte mitt sto av hade varit på detta föredrag precis samma vecka, undersökningen i sig kan nog ha gjorts under den senare delen av -98 som Sambeangi skrev men jag tolkade det som att den var gjord under våren 1999.

Vilken dressyrhäst man använde vet jag tyvärr inte, men man hade användt 2 ungefär likvärdiga hästar utbildningsmässigt sett och bägge tävlade på hög internationell nivå. Dessa uppgifter går säkert att få fram, jag skall se om jag finner någon gammal Islandhästen (tidning) eftersom även där stod dessa undersökningar omtalade.

Diabolical_Kitten skrev:
Så om en man på 180, ca 85 kg skulle hoppa upp på en c ponny, reagerar du inte då?
Nu la du för det första plötsligt till vikten som en faktor, något du utlämnat förut. :smirk: Men nåja; jag tror inte att jag skulle reagera nämnvärt nej. Just för att jag håller på med islänningar och är van att se vuxna ryttare på små hästar. Min första islänning som jag lånade var ca 133 hög och hans "gammelhusse" red hästen ibland trots sin längd på 195 cm. Han var dock rätt smal (vikt gissningsvis ca 80 kg), men det gick så bra så för honom att rida kusen. (förutom att hans långa ben slog i en stubbe på stigen :D )
Diabolical_Kitten skrev:
Varför jag vill ha bevis? Är man så säker på att islandshästar kan det ena och det andra så får dom väl lägga fram bevis för det. Om du inte vill göra det så fine, men andra i tråden som så bestämt hävdar att islandshästar är nr 1 i världen måste komma med argument och isf bild/film.
Men snälla du; jag pratar inte om dina dressyrdiskussioner med andra. Jag pratar om argumentet att en vuxen karl av viss längd är för lång för en islänning. Vad HAR du för bevis för det är min fråga? Det bevis jag har för att islandshästar klarar ridas av vuxna och långa människor är: de har gjort det i massor av årtionden och är ofta ridbara upp till 25 års ålder eller mer. De har mig veterligen inga skador i högre grad än andra raser som beror på att de rids av vuxna. Vilka bevis har DU för att en lång, vuxen, normalviktig person (säg upp till 90 kg) inte kan rida islandshäst? Det där tror jag mest är traditionen i dig som spökar. Jag tyckte det såg himla lustigt och konstigt ut i början med vuxna människor på så små hästar. Men, nu är jag van och då ser det inte alls konstigt ut längre.

Vad gäller diskussionen om att kunna samla sig och ditt och datt så har jag inte involverat mig i den alls. Jag vet bara att det finns många fina islandhästar som är välridna. Det finns också många halvblod, fjordingar, russ, kallblod, varmblod som också är välridna. För mig är islandshästen den häst jag prioriterar att äga, men det finns många andra raser jag också skulle kunna tänka mig att ha om jag hade råd och tid att ha fler hästar. Och jag har inte fått intrycket av att vare sig sambaengi eller Inte_Ung tycker annorlunda på den punkten. Det är bara du som tror det.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag berättade bara att jag under min egen aktiva tid tävlade i snitt varannan helg.
Inte hur andra gjorde.

Diabolical_Kitten skrev:
I förhållande till hur många hästar som finns finns det klart fler dressyr/hopp tävlingar än vad det finns islandstävlingar.
Jaså? Kan du visa mig den statistiken? :smirk:
Diabolical_Kitten skrev:
Hitills har det endast räknats upp några större tävlingar, och om det finns så många tävlingar för island borde det ju vara fler som räknar upp mindre tävlingar.
Såg du inte mitt och Rolles inlägg? Det är ju förunderligt *ironi* att inte vi härinne kan räkna upp varenda "busktävling" på islandshäst i hela landet. :angel: Det kan förstås du göra vad gäller hopp o dressyrtävlingar. Du vet väl när de senast hade tävling på ridskolan 1km från mig också antar jag? :crazy: Men du som säger dig veta att det finns fler dressyr/hopptävlingar har väl den statistiken själv?

För övrigt tycker jag det är rätt ointressant. Antal tävlingar är inget mått på hur "duktiga" ryttarna är på de tävlingarna.
Diabolical_Kitten skrev:
Ingen bestämmer det, jag ahr ju skrivit vad JAG tycker. Men det finns ju ingen som bestämmer att man inte kan ha en 60 cm lång sadel på en islandsrygg på 30 cm. Men folk har (ofta) nog med vett att inte lägga på en megasadel på en kort häst.
Du skriver att "en person på x cm är för lång för en c-ponny" - då framgår det dåligt att det är vad du tycker. För att vara tydligare är det bättre att säga: "jag tycker att en person på x cm är för lång... för att....
* det ser konstigt ut i mina ögon
* jag tror inte islänningar klarar mer vikt än max 60 kg
* jag tycker att ... "

Sen får man kanske faktiskt fundera över om ens argument är så giltiga när andra påtalar argument som säger emot ens egna. Hur förklarar du att islandhästar har så låg skadestatistik som de trots allt har om det är så att långa ryttare på små hästar skulle skada dem? Hur kommer det sig att de kan ridas så långt upp i åren och överhuvudtaget lever så länge som de gör om de vore skadade av för långa ryttare?

Själv är jag övertygad om att långt fler raser än islandshäst skulle klara större ryttare än vad som är "kutym" i vår ridkulturella tradition.

För tävlingar arrangerade och utlysta i proppen runt om i Svergie, se här

Klicka på sport, sen sidomeny och propositioner. Dessa tävlingar är de som är utlysta genom SIF, här finns inte små lokalklubbstävlingar som är inofficiella. Dessa är även i ganska stor mängd och kan alltså inte ses här.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har fått en bra bild av islandshästar. Jag gilalr islandshästar (var nära på att köpa en 5 gångare en gång men hästen visade sig ha ganska allvarlig eksem så vi avstod) men jag gillar inte när folk glorifierar islandshästar som några unika hästar. De är inte så unika i förhållande till andra raser. Precis som islandshästar har bra och dåliga sidor har andra raser det med.

Är det så många som påstått att de är helt unika då? Det har väl bara pekats på vissa sidor hos islandshästen som anses som extra bra.

Du kan ju hålla med om att det är rätt unikt (i Sverige) med en ras som töltar naturligt och går i flygande pass. (Visst kan även tex varmblod ofta passa& tölta, men det tränas ju oftast inte på samma sätt)

Många raser har lätt för samling, och islandshästen är en av dem. Vare sig du håller med eller ej har jag upplevt det själv och läst studien om Islandshäst vs dressyrhäst. Varför retar du dig på det? (för det får jag intryck av att du gör)

Vart vill du komma med diskussionen återigen. Och varför hakar du upp dig på hur många tävlingar det anordnas och hur många som tävlar? :confused: Vad har det med saken att göra huruvida man är lagom lång för sin häst eller ej?

Nu har jag inte läst alla sidorna i denna tråd ännu, men svarar ändå.

Först och främst, du ser längre ut på bilden än vad du egentligen gör, tror jag, för nederdelen av pålles hovar är ner i gräset. Det gör att han ser lägre ut än han är i förhållande till dig.

Sen apropå stolsits. När jag väntade på den sadel jag har idag fick jag låna en sadel som placerade mig i stolsits. Det var stört omöjligt att sitta lodrätt. Och i alla år som jag suttit på ridskola har jag fått kämpa mot sadeln för att inte sitta i stolsits. Nu, när jag har en sadel där benen trillar på plats fortsätter jag då och då med att dra bak benen. De hamnar i ljumsken på pålle istället, så jag måste tänka just "stolsits" för att benen ska hamna rakt.

Fick ett bra tips om den lodräta sitsen: Ifall man tänker sig att någon tar bort hästen under en så ska man hamna på fötterna. Ifall någon tog bort hästen på din bild tror jag att du skulle hamna på rumpen din.
Med en lodrät sits så blir du "friare" att använda dina hjälper.

Är bilden från Island?

OA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka