lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Diabolical_Kitten skrev:
Men sen så är det stor skillnad på ridskoleryttare som är duktiga och ägare till hästar som är duktiga ryttare. Man lär sig inte rida en häst på riktigt innan man har varit medryttare/fodervärd/ägare till en häst som inte varit en robot (som de flesta ridskolehästar är eller blir)

Jag har haft duktiga privatryttare också som tränat för tex Brink som fick lära om ganska rejält innan de kunde hjälpa till att träna islandshästar. De var väldigt överens om att det är svårare att rida islandshäst än vanlig och krävde mycket god förmåga att ge hjälper, korrigera och använda rumpan!

Nu är de flesta jag menar privatryttare som du som rider lektion på ridskola. Dessutom de flesta jag umgås med har ridit 20-30 år och är dressyrinriktade eftersom hoppning aldrig varit i mitt intresse utan just dressyr innan jag började med islandshäst, dock utan sporrar för det vägrade jag och därför har jag heller aldrig tävlat i dressyr. Men det åär inga okunniga "skitungar" som du så bryskt kallade det!

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Varför är det vanligare att islandsryttare har fler hästar än hos andra raser?
Jag känner hur många som helst som har 2-4 hästar. (som inte har det som en verksamhet)
Det är dels för att hästarna är så oerhört lätta att hålla.
Det är lika mycket arbete med 10 Islandshästar som med ett halvblod.
Och dels för att de är så otroligt olika sinsemellan.

Man har en till att rida pass på.
En till att rida tokflott tölt på.
En som är en snäll barnhäst, oftast sin egen första som man behåller.
Och en unghäst på tillväxt.

Diabolical_Kitten skrev:
Vilka mer större städer har många islandshäst tävlingar i södra Sverige eller mellan Sverige då?

Tävlingsfixerad är du som sagt. Nåja här nere finns Margarethehof utanför Kristianstad tex. Här har hållits både SM, NM och landskamper. Sedan finns Norrköping, Stockholm, Göteborg och sedan får andra ta vid uppåt...

Det är dels för att hästarna är så oerhört lätta att hålla.
Det är lika mycket arbete med 10 Islandshästar som med ett halvblod.

Sorry! Glömde det, var ju så uppenbart :cool: :D :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

ang skrev:
VM går som sagt av stapeln nästa vecka, på Himmelstalund i Norrköping (www.icelandichorse2005.se).

Sydsvenska respektive Västsvenska mästerskapen gick under våren, då på Margaretehof i Skåne och på Säve utanför Göteborg. Mera om våra tävlingar/ tävlingsplatser finns f ö på www.icelandichorse.se
Klubbtävlingar etc har jag inte den blekaste aning om, det är inte direkt mitt hörn i Sverige ...

I Danmark har du varje år nån stor istölttävling på våren också, dock inbjudningstävling har jag för mig.

Vi brukar ha ett par istölttävlingar i norra Sverige också. Klubbtävlingar är det tätt om överallt numera.

Inte_Ung skrev:
Men vad i hela världen har du då på ett Islandsforum att göra, om du inte ens är intresserad av Islandsridning?
Du försöker att aplicera fel mål på oss.
Vi har inte samma mål som du med vår ridning.
Så du kan inte tala om för oss vad som är rätt och vad som är fel i vår ridning.
Om vi inte behöver sporrar för att kunna rida så som vi vill göra, sö gör vi inte det.
Och om du behöver sporrar för att kunna rida så som du vill kunna göra det, så är det inget som gör att vi inte kan vara långa och rida på små hästar.

Och nu så är det så att vi inte vill rida med sporrar, och då så är det inte din sak att lägga dig i det.

Enda anledning jag kan se till att D_K är här är ett uppdämt hat till oss islandshästryttare som ges utlopp för här. Ett behov att näpsa till oss ordentligt för vårt intresse. Jag gillar inte haflinger för de kan inte tölta och är inte så lika urhästen/vildhästen som våra islänningar och för att man tydligen måste rida eländena med underskänklar och sporrar för att förfina hjälperna och det tycker jag verkar vara en dålig egenskap som tydligen rasen är behäftad med.

Har en kompis som rider halvblod, och på mina isisar. Hon rider dressyr utan sporrar och med sätet. Hon är duktig på dressyr, men tävlar inte. Hon var duktig på att lära sig rida islandshäst därför att hon red med sätet. Har en som inte rider med sätet utan med skänklarna och hon har det mycket svårare med mina islandshästar. Båda är ganska långa och långbenta, runt 175.

Jag trodde jag kunde rida ordentligt förut när jag red dressyr och red med skänklarna. Sedan lärde jag mig rida med bara sätet och insåg att jag inte kunde så mycket innan. Jag trodde jag hade bra känsla i rumpan innan jag började med islandshäst, sedan insåg jag att för att klara rida islandshäst och plocka fram rena gångarter krävdes 10-faldig känslighet. Efter mer än 20 år på hästryggen på 3-gångare fick jag lära mug massor av nytt och fick minst en om inte två nya dimensioner i ridningen, tölt och pass!

Det är enkelt med en 3-gångare. Först kommer skritt, sedan trav och så galopp.

På en islandshäst kommer antingen ren skritt eller passkritt som måste korrigeras, sedan kommer antingen ren tölt, trav, grisepass, travtölt, passtölt. De 3 sista måste korrigeras. Sedan antingen trav eller travtölt, passtölt, pass. galopptölt (tex galopp fram och tölt bak eller rollning med töltgalopp fram och tölt bak) eller galopp, kan vara korsgalopp eller passgalopp och i ännu högre fart blir det antingen pass, galopp, passgalopp eller korsgalopp. De kan mao blanda gångarter hur som helst och ha gångarterna i olika följd och det är olika från häst till häst! Det finns de som är rena i gångarterna från början men de skall ändå läras att välja den RENA gångart i den hastghet och samling som ryttaren vill och det krävs en stor känslighet och snabba reflexer för att få det rätt. Skillnaden mellan en bra och en dålig ryttare är snabbheten att korrigera, ge hjälper och berömma, vilket blir extra tydligt på islandshästar som har så korta, snabba steg och blandrar gångarter!

Sedan skall man som islandsryttare lära sig känna vad hästen gör, ren fyrtakt, passtölt, travtölt, grisepass osv, så man korrigerar rätt. Ppå en tregångare behöver man bara känna efter om det är trav, galopp, vilken galopp, h el v, korsgalopp. Det är svårare att rida islandshäst än 3-gångare, även om det är lätt att åka häst på en ren lättväxlad naturtöltare.

Att gå över från 3-gångare till 4-gångare är en utmaning och plötsligt är det massor av nytt att lära och ingen häst fungerar lika i gångarterna. Det ger nytt liv i ridningen.

sambaengi skrev:
Jag gillar inte haflinger för de kan inte tölta och är inte så lika urhästen/vildhästen som våra islänningar och för att man tydligen måste rida eländena med underskänklar och sporrar för att förfina hjälperna och det tycker jag verkar vara en dålig egenskap som tydligen rasen är behäftad med.

Jag gillar alla hästar.

Men jag äger helst Islandshästar och Kallblodstravare.
För de är så väldigt enkla att sköta.
Haflinger är också ganska så enkla att sköta.
Liksom Fjordhäst.
Jag rider gärna även på Haflinger, men fortfarande utan sporrar.
De är litet väl "tungrodda" för min smak, men det går ju att få även dem att arbeta korrekt med mjuka hjälper.
Men det tar längre tid, precis som med andra tyngre raser.
Kallblodstravare är också som ånglok, särskilt då de som vår kommer från travet.
Men det får man jobba på.
Det tar ett tag innan de har byggt om sina muskler så att de är starka nog för att kunna bära sig själva utan våld.
För oss så har det tagit 5 år av god och omsorgsfull träning.
Något som en så ung människa som den Djävulusiska Kattungen antagligen inte har tålamod till.
Och så kommer sporrarna fram som en "lysande" genväg.
Lägg till en stång och bilden är komplett.

Till bilden kan vi även lägga att Djävulusiska Kattungens häst för närvarande är halt.

Att ni ens orkar bry er om att försöka få D_K att förstå nåt.
Tydligen är hon helt nedfallen i sitt sporrdressyrdike att inget annat kan vara rätt, nyfrälsta brukar ju vara sådana!
Sen lär man sig att ju mer man kan dessto mer förstår man att man har att lära! Det kallas ödmjukhet, men det kan nog inte D_K ens stava till!

Jag säger som Ingemar Stenmark en gång sa:
Hä löns int å förklar för dem som int begrip :p

Jag ser ett pedagogiskt värde i att bemöta alla dessa åsikter som Diabolical_Kitten framför.
Det är ju ett totalt kollage av alla fördomar som finns runt Islandshästridning, och kan därför vara intressant att läsa både för likasinnade med oss och med henne.
Att formulera dessa svar ser jag som utvecklande för mig själv.
Jag måste ju tänka efter varför jag tycker som jag tycker och hur jag bäst skall motivera mina åsikter.

Inte ung och sambaengi påstår att islänningar är bättre hästar som ahr lättare för samling och att alla islandsryttare är mer kunniga inom det ena och det andra och tydligen det enda hästfolket som inte behöver ta till onödigt "våld"

Att islandshästen har lättare för samling är bevisat, man har punktmätt på den tiden hingsten Hrimnir med en välkänd dressyrhäst. Detta fotograferades samt även filmades vill jag minnas, och det bör ha varit någonstans runt 1999-2000. Här visade Hriminir en flera % större samling än dressyrhästen på hög internationell nivå, kruxet mellan dessa två raser är att många islandshästar jobbar med påskjut och nästan ingen bärkraft om den inte tränas fram. Halvbloden har omvändt, nämligen att här måste påskjutet tränas för ex vis steglängdsökning etc.

Kunskapen bland islandshästryttare är som i övriga raser i allmänhet, dock märker jag en större önskan om kunskap bland många islandshästägare än tex halvblodsägare. Jag märker detta genom mitt jobb, och de som frågar mest är just islandshästfolk, det är inte lika framträdande i övriga grenar men förekommer även här.

I förhållande till hur många islandsryttare det finns är det mindre tävlingar än vad det finns för hbl/vanliga raser. Islandstävlingar är inte heller lika utspridda som vanliga dressyr/hopp tävlingar är.

Det där vill jag kommentera, islandshästen är den 2:a största rasen i Svergie efter halvblod. Som det ser ut i dagsläget kommer med stor sannolikhet rasen att gå förbi inom en överskådlig tid och bli den största.

Boj skrev:
Att islandshästen har lättare för samling är bevisat, man har punktmätt på den tiden hingsten Hrimnir med en välkänd dressyrhäst. Detta fotograferades samt även filmades vill jag minnas, och det bör ha varit någonstans runt 1999-2000. Här visade Hriminir en flera % större samling än dressyrhästen på hög internationell nivå, kruxet mellan dessa två raser är att många islandshästar jobbar med påskjut och nästan ingen bärkraft om den inte tränas fram. Halvbloden har omvändt, nämligen att här måste påskjutet tränas för ex vis steglängdsökning etc.

Kunskapen bland islandshästryttare är som i övriga raser i allmänhet, dock märker jag en större önskan om kunskap bland många islandshästägare än tex halvblodsägare. Jag märker detta genom mitt jobb, och de som frågar mest är just islandshästfolk, det är inte lika framträdande i övriga grenar men förekommer även här.

:bow: :bow: :bow: Tack Boj! Har också sett den föreläsningen av veterinär Mikael Lundbäck. Dessutom visade islänningen en verklig sänkning av bakdelen medan man i slow motion såg att halvblodet faktiskt inte sänkte sin bakdel! En mycket intressant föreläsning. Men jag tror den var tidigare för det här var före jag visade min hingst och det var 2000. Tror det var före min whiplashskada 1999 så jag undrar om det inte var 1998, året efter VM i Seljord i Norge där Hrimnir var med. Men jag kan minnas fel.

sambaengi skrev:
Varför lämnar inte bara sådana människor som tycker så illa om oss som rider islandshäst, oss ifred utan hackar på oss som stridstuppar?! Vad är det för vits med att racka ner på andras intressen? Jag begriper inte hur folk kan intressera sig för golf, men jag uppmuntrar ändå mina kompisar som gillar golf.
Därför att de är runt nitton år och deras pannlober är i ett utvecklingsstadium där de inte kan förlora en argumentation.
Så den stackars tösen kan inte backa, utan trasslar in sig mera och mera i sina egna argument.
Jag tycker att det är intressant att lära mig hur dessa ungdomar fungerar.

sambaengi skrev:
Kommentaren om haflinger som måste ridas med sporrar var en pik. Jag har sett några stycken men aldrig ridit någon. De är som fjordingar ungefär och de imponerar inte heller vare sig i samling eller tölt om man jämför med en islandshäst. Vi hade en underbar kallblodstravare som var duktig på samling och tölt. Tyvärr vred han hoven ur led i hagen så han finns inte mer...
Nu så gillar jag ju egentligen både Hafliner och Fjordhäst, och jag rider den alltid utan sporrar.
Jag måste inte ha tölten för att trivas med ridningen, det finns så många nyanser i den ändå.
Men visst vil jag helst ha en töltande häst, det vill jag.
Vårt kallblod töltar dock inte.
Han skall ridas Barock på och köras.

Inte_Ung skrev:
Därför att de är runt nitton år och deras pannlober är i ett utvecklingsstadium där de inte kan förlora en argumentation.
Så den stackars tösen kan inte backa, utan trasslar in sig mera och mera i sina egna argument.
Jag tycker att det är intressant att lära mig hur dessa ungdomar fungerar.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Tack! Älskar din humor! Nu kom jag av mig i ilskan och skrattar istället. Skönt! Jag blir inte lätt arg, har inte lyckats bli det riktigt här på Buke under alla år förut, men den här djävulskatten var för mycket tom för mig!

Det är tyvärr inte ett skämt.
Det är vetenskapligt bevisat att hjärnorna på ungdomar i övre tonåren uppvisar samma problem i pannloben som man har vid ex.vis Alsheimers.
Det beror på att tillväxten och utvecklingen just då stör pannlobens funktion.
Så även om detta har fungerat tidigare, så gör det inte det just någon gång mellan 17 och 19 år.
Det går över när de blir runt 21 och hjärnan är färdigutvecklad.

Inte_Ung skrev:
Det är tyvärr inte ett skämt.
Det är vetenskapligt bevisat att hjärnorna på ungdomar i övre tonåren uppvisar samma problem i pannloben som man har vid ex.vis Alsheimers.
Det beror på att tillväxten och utvecklingen just då stör pannlobens funktion.
Så även om detta har fungerat tidigare, så gör det inte det just någon gång mellan 17 och 19 år.
Det går över när de blir runt 21 och hjärnan är färdigutvecklad.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Skämt eller inte! Jag skrattar mig fördärvad!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Kollade också på profilen. Tro att man kan allt vid 17 bast. Det gör gudskelov inte mina på grabbar på 15 och 16, men jag vet att det är vanligt bland tonåringar. Nu har jag fått en vetenskaplig förklaring varför också!

Satt och läste igenom profilen jag med, och tänkte "Nehej, tänkte väl det. En kattunde som inte ens är torr bakom öronen" :devil:

Kom då på att jag inte ligger långt ifrån hennes ålder... Ska man tro I_U så går förhoppningsvis min alzheimers över snart iaf :D

Men, jag brukar ju iaf kunna backa och tänka till och låta folk som vet bättre, just veta bättre. utan att jag måste hävda mig!

tycker att D_K borde tänka över alla inlägg med otroligt matnyttig information om islandshästen, sadlar och ridning och ta till sig det. Det är ju som en hel faktabok för sjutton! och alldeles gratis! :idea:

F.ö har jagi nget att tillägga diskussionen. Sambaengi och I_U har sagt allt viktigt och intressant redan!

Lycka till med attityden, D_K. Det är inte lätt att tro att man vet bäst hela tiden, det kommer man inte långt på när man blir äldre.... folk får så svårt med att stå ut med en då :smirk:

/Maria, som bara bockar, bugar och säger amen åt all information hon fått i denna tråd!

Förresten, min (alldles för) lilla, raggiga islandshäst hälsar att öppnor och slutar satt där de skulle idag, men att få in rumpan och piaffera var lite jobbigare. Enkla byten gick som en dans däremot, nu ser vi fram emot dressyren på lag-SM :cool: :p :smirk: :devil:

En av anledningarna till att islandsryttare är relativt kunniga på många områden är kanske just att medelåldern är högre och riderfarenheten större samt att hela familjer rider islandshäst så det spänner sig över flera åldersgrupper där den karakteristiska islandshästfamiljen består av en ridande mamma med många års erfarenhet, ett par ridande tonåringar och en ridande make som på karlars sätt intensivt suger i sig ridningen som ett nytt projekt och vill lära sig allt för att bli bäst! På så vis får även tonåringarna i familjen en del gratis kunskap genom mammas erfarenhet och pappas påstridighet att lära mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka