S
Sprettur
Sv: lång på islandshäst?
Känns det inte som att denna tråden har tappat sitt syfte lite??
Känns det inte som att denna tråden har tappat sitt syfte lite??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diabolical_Kitten skrev:Inte ung och sambaengi påstår att islänningar är bättre hästar som ahr lättare för samling och att alla islandsryttare är mer kunniga inom det ena och det andra och tydligen det enda hästfolket som inte behöver ta till onödigt "våld" (som de påstod) som sporrar. Och då vill jag ha bevis. Jag bryr mig inte om en islänning kan piaff eller inte, men påstår man att de är så duktiga på det ena eller det andra och det tydligen inte är väldokumenterat (2 ryttare som har hemsidor av x antal tusen islandsryttare?!) ifrågasätter jag.
Diabolical_Kitten skrev:Jag kan förstå att de inte tävlar dressyr, men om det nu är så mycket fientlighet mot vanliga dressyrryttare som de anser ser ner på islänningar borde de ju motbevisa detta genom att visa vad en islänning kan.
Men det finns så mycket färre Islandshästar att det ändå är lättare att komma till att tävla.Diabolical_Kitten skrev:Det finns inte lika många tävlingar för islänningar som det finns för hoppning och dressyr. Alltså tävlas de inte lika mycket.
Diabolical_Kitten skrev:Sist jag filmade en lektion var nog för 1½ år sen på vår en av våra första ridlektioner för min förra tränare. Så den är inte riktigt aktuell då min häst på den tiden bara var grundriden. Men visst kan jag få med nån som filmar när jag ska iväg på träningsläger om ett par månader. (min häst får efter en skada endast skrittas och trava några minuter per dag, så jag ser ingen mening med att filma innan vi är fullt igång)
Nej inte alls.Diabolical_Kitten skrev:Tydligen är du ju fientlig mot alla dressyrryttare, för de tävlar ju med sporrar.
En stång i en felaktig hand är också våld.Diabolical_Kitten skrev:De använder ju VÅLD för att få deras hästar att göra nåt.
Att påstå att sporrar är våld är ju soma tt påstå att kandarstång är våld, används det inte på rätt sätt kan det orsaka hästen obehag.
Hur kan du veta säkert att de är mera kunniga?Diabolical_Kitten skrev:Och jag har träffat på så många islandsryttare som är mkt mer kunniga än dig och som man kan ha vettiga diskussioner utan att de glorifierar islandshästar och islandsryttare.¨
Diabolical_Kitten skrev:Om spatlarna är raka eller svänger upp beror på bommen. Om du hade vetat det minsta om sadlar hade du vetat det.
Och JA jag kan en hel del om sadlar. En sadel är en sadel, om den nu ligger på en islandshäst eller om den ligger på ett hbl. Det är samma princip hos alla raser.
Men allvarligt talat, detta är ju helt sanslöst. Islandsryttare är inte mer insatta i sadlar än vad hbl eller vbl ryttare är. Det finns lika mycket kunskap som okunskap inom alla grenar och hos ägare tilla lla raser. Att islandsryttare skulle vara mer kunniga inom det området är bara ren bs.
En sadel ska varken ligga i framvikt eller i bakvikt. Sadelns tyngdpunkt ska stämma vöerens med hästens tyngdpunkt från början, du ska inte behöva dra fram elelr bak den. En häst har ett sadelläge, och där ska sadeln ligga, inte längre fram eller längre bak. ALLA sadlar hamnar inte i bakvikt genom att dra fram sadeln. Det beror helt på hur ryggen ser ut på hästen.
Så länge en sadel trycker bakom det sista revbenet finns det en risk att hästen kan drabbas avb njurskador. Och då ska man absolut inte satsa på en längre sadel.
En sadel ska sluta innan det sista revbenet, men om ryttaren skulle kräva en något större sadel är det bättre att den är något flr stor för hästen, alltså 1-3 cm, för då trycker den ändå inte längst bak och ligger inte an efter det sista revbenet.
Diabolical_Kitten skrev:Inte ung och sambaengi påstår att islänningar är bättre hästar som ahr lättare för samling och att alla islandsryttare är mer kunniga inom det ena och det andra och tydligen det enda hästfolket som inte behöver ta till onödigt "våld" (som de påstod) som sporrar. Och då vill jag ha bevis. Jag bryr mig inte om en islänning kan piaff eller inte, men påstår man att de är så duktiga på det ena eller det andra och det tydligen inte är väldokumenterat (2 ryttare som har hemsidor av x antal tusen islandsryttare?!) ifrågasätter jag.
Diabolical_Kitten skrev:Sist jag filmade en lektion var nog för 1½ år sen på vår en av våra första ridlektioner för min förra tränare. Så den är inte riktigt aktuell då min häst på den tiden bara var grundriden. Men visst kan jag få med nån som filmar när jag ska iväg på träningsläger om ett par månader. (min häst får efter en skada endast skrittas och trava några minuter per dag, så jag ser ingen mening med att filma innan vi är fullt igång)
Tydligen är du ju fientlig mot alla dressyrryttare, för de tävlar ju med sporrar.
De använder ju VÅLD för att få deras hästar att göra nåt.
Att påstå att sporrar är våld är ju soma tt påstå att kandarstång är våld, används det inte på rätt sätt kan det orsaka hästen obehag.
Och jag har träffat på så många islandsryttare som är mkt mer kunniga än dig och som man kan ha vettiga diskussioner utan att de glorifierar islandshästar och islandsryttare.¨