lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Känns det inte som att denna tråden har tappat sitt syfte lite?? :angel:

De 2 sista länkarna gav du mig inte innan, och det enda de visar där är piaff och öppna. Skulle det vara så märkvärdigt? Visst piaffen, men öppna... Kom igen.

Jag kan förstå att de inte tävlar dressyr, men om det nu är så mycket fientlighet mot vanliga dressyrryttare som de anser ser ner på islänningar borde de ju motbevisa detta genom att visa vad en islänning kan.

Inte ung och sambaengi påstår att islänningar är bättre hästar som ahr lättare för samling och att alla islandsryttare är mer kunniga inom det ena och det andra och tydligen det enda hästfolket som inte behöver ta till onödigt "våld" (som de påstod) som sporrar. Och då vill jag ha bevis. Jag bryr mig inte om en islänning kan piaff eller inte, men påstår man att de är så duktiga på det ena eller det andra och det tydligen inte är väldokumenterat (2 ryttare som har hemsidor av x antal tusen islandsryttare?!) ifrågasätter jag.

Jag är inte ett dugg fientlig mot vanliga dressyr-ryttare.
Jag är bara fientlig mot dig och dina dumma påståenden om att man måste kunna använda sporrar på en häst för att få ur den "det lilla extra" och att du därför påstår att islandshästryttare är för stora för sina hästar då de ju har fötterna för långt ner för att kunna använda sporrar.

För övrigt så tycker jag väldigt mycket om dressyr-ryttare, de som är duktiga och kunniva vill säga.
Inte dig då, för du platsar inte i den kategorin.

Du påstår så mycket som går helt på tvärs med de duktiga ryttare som jag kommit i kontakt med inom dressyren.
Alldeles för mycket för att du skall kunna vara duktig faktiskt.

Har du någon bild eller film på dig själv så att du kan bevisa att just du är en duktig dressyr-ryttare och har fog för alla dina påståenden?

Svar på det inlägget hittar du i inlägg 246

Jag har itne sagt att du för stor för din häst, men är man 190 är mn för lång för en c ponny och en normalstor islänning. Perosnen som inlägget var skrivet till påstod att det inte är samma sak att vara för lång för en islänning som det är att vara för lång för en ponny. Men det är precis samma sak. Ridningen påverkas på precis samma sätt.

Det är helt korrekt att det inte finns lika många tävlingar för islandshästar - men sen så finns det å andra sidan inte heller lika många individer. Siffror som brukar nämnas är runt 6.500 medlemmar i SIF, som förfogar över runt 20.000 hästar. Då är inte alla hästar tävlingsbara (unghästar, föl, åldringar osv), men nog växer sig sportverksamheten allt större. Både på gott och ont. Har inte den blekaste aning om hur detta fördelar sig procentuellt sett, eller i jämförelse med övriga tävlingsformer.

Gällande försäkringar så har de flesta bolag haft större eller mindre översyn av premier och regler de senaste åren. Dock brukar det stämma att A1/ maximal och högre ersättningar kostar allt mera, oavsett ras (alltså att höjning från 30' till 40' eller 50' osv blir allt dyrare).

Å andra sidan, så brukar många vilja försäkra sina islänningar i liv oavsett tävlingsplaner eftersom inköpssumman ofta är högre än för andra raser. Därmed kanske denna procent är högre för islandshästar än för andra raser? Det GÅR ju inte att stirra sig blind på siffror eller statistik - risken är att denna då ljuger.

Diabolical_Kitten skrev:
Inte ung och sambaengi påstår att islänningar är bättre hästar som ahr lättare för samling och att alla islandsryttare är mer kunniga inom det ena och det andra och tydligen det enda hästfolket som inte behöver ta till onödigt "våld" (som de påstod) som sporrar. Och då vill jag ha bevis. Jag bryr mig inte om en islänning kan piaff eller inte, men påstår man att de är så duktiga på det ena eller det andra och det tydligen inte är väldokumenterat (2 ryttare som har hemsidor av x antal tusen islandsryttare?!) ifrågasätter jag.

Nej, du har sammanfattat det hela helt fel.
Vi påstår att INGA ryttare behöver ta till våld för att få det lilla extra ur hästen.
Det är bara du som påstår att du behöver sporrar.

Det vi också påstår ät att i och med att ingen ryttare behöver ta till våld, så behöver ingen ruttare använda sporrar.
Och därmed så är Islandshästarna inte för små bara för att man inte kan nå dem med sporrarna när fötterna hänger för långt ner under magen på dem.

Du påstår att sporrar är en nödvändighet och jag och sambaengi påstår att ingen ryttare behöver sporrar.
Sedan så tar vi ju oss själva som exempel.
Jag behöver inga sporrar, inte på någon hästras som jag har ridit.
Sambaengi behöver inga sporrar.
Nina Keskitalo behöver inga sporrar.
Sara Silverberg behöver inga sporrar.

Varför behöver just DU sporrar och inte vi?

Sist jag filmade en lektion var nog för 1½ år sen på vår en av våra första ridlektioner för min förra tränare. Så den är inte riktigt aktuell då min häst på den tiden bara var grundriden. Men visst kan jag få med nån som filmar när jag ska iväg på träningsläger om ett par månader. (min häst får efter en skada endast skrittas och trava några minuter per dag, så jag ser ingen mening med att filma innan vi är fullt igång)

Tydligen är du ju fientlig mot alla dressyrryttare, för de tävlar ju med sporrar.
De använder ju VÅLD för att få deras hästar att göra nåt.
Att påstå att sporrar är våld är ju soma tt påstå att kandarstång är våld, används det inte på rätt sätt kan det orsaka hästen obehag.

Och jag har träffat på så många islandsryttare som är mkt mer kunniga än dig och som man kan ha vettiga diskussioner utan att de glorifierar islandshästar och islandsryttare.¨

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kan förstå att de inte tävlar dressyr, men om det nu är så mycket fientlighet mot vanliga dressyrryttare som de anser ser ner på islänningar borde de ju motbevisa detta genom att visa vad en islänning kan.

Ok. MEN - varför per automatik UTGÅ ifrån dressyren som måttstock?! En GOD samling uttrycks ju faktiskt lika bra i en undersatt kort tölt som i en piaff. Det är bara det att det "godkänns" då inte av en dressyrryttare - men vad är det som säger att det ena är sämre än det andra. Nu vet jag att det är ytterst få ekipage som presterar en mycket god tölt, men det är också vanligt med piaffer utförda i sämre samlingsgrad ...

Måste kommentera #303 också:
Sporrar är ju rätt svårt "att ta till" - även för de som skulle önska. Och det är du som hela tiden sätter måttstocken enligt dressyrrelaterade mått, men god ridning, och duktiga ryttare finns förvisso i Sverige också.

Vi HAR en elit, som hävdar sig internationellt. Vi HAR goda tävlingsryttare och avelstränare, som ofta syns i t ex Ridsport. Men alla dessa presenteras under rubriken "islandshäst" - och det är just det, en egen gren. Och ett eget reglemente. Och till viss del ett eget ideal: även om ridning av bättre kvalitet ofta har mycket gemensamt mellan olika discipliner i teorin så skiljer sig ju praktik och utförande ibland åt.

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Det finns inte lika många tävlingar för islänningar som det finns för hoppning och dressyr. Alltså tävlas de inte lika mycket.
Men det finns så mycket färre Islandshästar att det ändå är lättare att komma till att tävla.
Inom Dressyren så blir man ju väldigt ofta bortlottad vid tävlingar.
Det är mycket sällsynt inom Islandshästvärlden.

Så jag är övertygad om att de Islandshästar som tävlar, gör flera tävlingar per år än många dressyrhästar gör.
När jag tävlade som mest, så tävlade jag varannan helg under hela säsongen.

Men det finns inte lika många tävlingsmöjligheter om man jämför med för drssyr eller hopp. Precis som det inte finns lika många distanstävlingar som det finns för dressyr eller hopp.
Försäkringsbolagen resonerar så att hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc. Och sen ahr det nog också med att göra att det finns många fler hbl än vad det finns islänningar, och då hade det varit en ganska idiotisk affärside att sätta premien för islänningar högre än för hbl, då de tjänar mer på att hbl är dyrare pga hur många fler om rider hbl än island.

Diabolical_Kitten skrev:
Sist jag filmade en lektion var nog för 1½ år sen på vår en av våra första ridlektioner för min förra tränare. Så den är inte riktigt aktuell då min häst på den tiden bara var grundriden. Men visst kan jag få med nån som filmar när jag ska iväg på träningsläger om ett par månader. (min häst får efter en skada endast skrittas och trava några minuter per dag, så jag ser ingen mening med att filma innan vi är fullt igång)

Du kan väl låna någon annan häst att visa upp dig på då.
Vi har ett kallblod som du kan få prova om du är duktig nog.
Rider man rätt så ser han flashigast ut i världen.
Rider man fel så drar han okontrollerat.

Diabolical_Kitten skrev:
Tydligen är du ju fientlig mot alla dressyrryttare, för de tävlar ju med sporrar.
Nej inte alls.
Bara mot dem som påstår att de måste ha sporrarna för att kunna få hästarna att gå bra.
Inte mot dem som rider lika bra även om man plockar av sporrarna från deras fötter.
Vilket är fallet med alla de som jag har mött.

Diabolical_Kitten skrev:
Att påstå att sporrar är våld är ju soma tt påstå att kandarstång är våld, används det inte på rätt sätt kan det orsaka hästen obehag.
En stång i en felaktig hand är också våld.
Och många är de som använder den för att dra ihop halsen på hästen.
Rätt använd så är den bra för att ange hästens läge på huvudet.
Jag behöver inte någon stång heller.
Det där försöker jag att moderera med sitsen.

Diabolical_Kitten skrev:
Och jag har träffat på så många islandsryttare som är mkt mer kunniga än dig och som man kan ha vettiga diskussioner utan att de glorifierar islandshästar och islandsryttare.¨
Hur kan du veta säkert att de är mera kunniga?
Och på vilket sätt glorifierar jag Islandshästar?
Jag ogillar bara när sporrar och stänger får ersätta god ridning.
Grejjerna behövs liksom inte.

Men åh, deta är ju rent ut sagt löjligt. En islandsryttare tävlar inte mer än en dressyrryttare. Jag känner många dressyrryttare som tävlar varje helg! Men inte betyder det att det finns fler dressyrryttare som tävlar varje helg!
I förhållande till hur många islandsryttare det finns är det mindre tävlingar än vad det finns för hbl/vanliga raser. Islandstävlingar är inte heller lika utspridda som vanliga dressyr/hopp tävlingar är. Här arrangeras det 1-2 tävlingar per vecka under sommaren. Och under de 6 år jag har bott här har jag aldrig hört talas om en islandstävling. Isf har den varit på en ridklubb en bra bit utanför stan, men det har aldrig arrangerats hos en av de 5 större ridklubbarna.

Diabolical_Kitten skrev:
Om spatlarna är raka eller svänger upp beror på bommen. Om du hade vetat det minsta om sadlar hade du vetat det.
Och JA jag kan en hel del om sadlar. En sadel är en sadel, om den nu ligger på en islandshäst eller om den ligger på ett hbl. Det är samma princip hos alla raser.

Men allvarligt talat, detta är ju helt sanslöst. Islandsryttare är inte mer insatta i sadlar än vad hbl eller vbl ryttare är. Det finns lika mycket kunskap som okunskap inom alla grenar och hos ägare tilla lla raser. Att islandsryttare skulle vara mer kunniga inom det området är bara ren bs.

En sadel ska varken ligga i framvikt eller i bakvikt. Sadelns tyngdpunkt ska stämma vöerens med hästens tyngdpunkt från början, du ska inte behöva dra fram elelr bak den. En häst har ett sadelläge, och där ska sadeln ligga, inte längre fram eller längre bak. ALLA sadlar hamnar inte i bakvikt genom att dra fram sadeln. Det beror helt på hur ryggen ser ut på hästen.

Så länge en sadel trycker bakom det sista revbenet finns det en risk att hästen kan drabbas avb njurskador. Och då ska man absolut inte satsa på en längre sadel.

En sadel ska sluta innan det sista revbenet, men om ryttaren skulle kräva en något större sadel är det bättre att den är något flr stor för hästen, alltså 1-3 cm, för då trycker den ändå inte längst bak och ligger inte an efter det sista revbenet.

Är du helt igensnöad eller? Nej, om spatlarna är raka eller svänger beror inte på om bommen är svängd eller inte. Det finns tex spatlar som består av en flexibel fjäder fäst vid bommen. Jag tror inte du kan ett dugg om isandsadlar och deras konstruktion så du resonerar! Du bara tar ju sk "fakta" direkt från luften! Sluta med din besserwisserton vet jag!

Har jag någonstans skrivit att den skall ligga i bak eller framvikt??? Jag skrev den skall ligga plant! Men en sadel som ligger så rytaren kommer i framvikt trycker mindre på njurpunkterna däremot.

Endast på en häst med framåtsluttande rygg tex överbyggd häst, hamnar inte sadeln i bakvikt om du drar fram den och det räknar jag inte till en normalbyggd häst! Ofta är manken på en islandshäst lång i förhållande till hästens längd och det påverkar sadelns placering.

Pga av att vi måste vara nogaranna med sadeln på våra små hästar och de kräver en bred bom, så tvingas vi vara väldigt insatta om sadlar! Det gäller givetvis inte alla, men jag vågar påstå att intresset bland islandshästägare är större och därmed kunskapen i genomsnitt! Jag tillhör en blandad rid- och körklubb förutom islandshästföreningen och det är ingen tvekan vilka som är mest kunskapsintresserade vad gäller AR, sadlar, körning, equiterapi mm i klubben. Vi söker bredare lösningar och vidgar mer våra vyer. De vanliga ridsklubbarna runtomkring har inte alls det intresset. De harvar på i gamla välkörda spår med skygglappar precis som du!

En sadel skall ligga rakt och ge ett jämnt avtryck på hästen samt lämna muskelfilérna fria från tryck. Det gäller oavsett om det är en bladsadel eller en engelsk sadel. Beträffande de gamla islandssadlarna så är de en korsning bladsadel/engelsk sadel.

Jag litar fortfarande mer till de experter jag träffat och gått kurs för samt deras omdömen än ditt omdöme! Du bara svamlar i allmänna termer! Vet du tex om att islandshästen revben är annorlunda och rörligare fästade än "vanliga" hästars? Bogbladet är mycket rörligare på en islandshäst och kräver att sadeln ligger tillräckligt långt bak för att röra sig fritt. Hur tror du detta påverkar sadelläget och sadelns uppförande på hästen tex? Allting är liksom rörligare på en islandshäst. De har andra inte skillnader också. Magsäcken är mindre i förhållande till storlek medan blindtarmen är större. Är du ens säker på att njurarnas placering är densamma???

Man måste gå efter det som fungerar och det som hästen fungerar bäst med. Lägger jag sadeln lika långt fram på mina islandshästar som storhästryttarna gör så känner jag att hästen inte vill gå framåt på samma sätt, den rör sig sämre och tappar aktionen. Lägger jag den så långt bak det går utan med bibehållen balans i sadelläget, vs så ryttaren varken hamnar framtippad eller bakåttippad så dansar samma häst lätt fram och blir fri i bogarna. Det är facit nog på var sadeln bör ligga eller inte!

Lägg ner nu! Du kan inget om islandshästar! Håll dig dina haflinger istället!

Precis som du då kanske hellre ser en kort tölt ser jag hellre piaff då jag är dressyrryttare och du är islandsryttare. En hoppryttare kanske har andra övningar de tar till där samlingen är likadan. Man känner igen vad man kan.

Nu läser jag inte ofta Ridsport, men i de få exemplar jag har kollat har jag inte en enda gång sett några islandsryttare nämnas? Det finns 2 eller 3 exemplar i stallet nu som är ganska nya och där finns det ett omnämnande av en islandstävling som gick si och så med typ en bild, men inget mer. Finns det ingen annan tidning som skriver mer om islands som man kan ttita i då?

Diabolical_Kitten skrev:

Endast du generaliserar med ALLA! Vi resonerar utifrån vad vi kan och vi behöver inga sporrar för vår ridning av våra hästar och jag har aldrig sett en islandshästryttare med sporrar!

Erfaret AR-folk anser islänningen som en otrolig häst till att kumnna samla sig, och de är inte islandshästryttare utan experter inom sin genré och om du inte tror på dem så är det ditt problem. Vad hade du här att göra om du inte kan ta att du får svar på tal av oss som både sysslar med islandshäst och AR.

En av våra främsta inom islandshästvärlden, rektorn för Hólar, rider tex spansk skritt på sin islandshäst utan sporrar. Lång och stor är han och benen hänger långt ner. Men han har inga problem att rida sin häst med det lilla extra. Det kräver "lite" extra att få en häst att göra så tex. Och hon lärde sig det mycket lätt och mycket ung. Vilken annan ras kräver du en perfekt visning i minst 4 gångarter med den samling som tölten innebär, dvs ungefär piaff, vid 4 års ålder och efter 3 månaders träning??? Hur många andra raser har samlingen så naturligt så de klarar det på den tiden???

Och vad för bevis vill du ha??? Om du inte kan förstå vilken samling som ligger bakom dessa bilder och vad hästen är kapabel till så kan du inte bedöma en häst kapacitet så bra heller!

Senast ändrad av en moderator:

Tidningen Islandshästen kommer bara ut till medlemmar i Svenska Islandshästförbundet, så den måste lånas om du inte är medlem. Dock tycker jag t ex Ridsport har bättrat sig rejält och har oftast 1-2 uppslag per nummer. Nu i början av augusti går dessutom VM i Norrköping, så då skall det veckan efter sändas ett inslag på tv, och det ger också förhoppningsvis ett större mediautrymme.

I det senaste numret tas just SIF:s dilemma med Riksidrottsförbundet upp: kort sagt, vi är i dag inte välkomna som medlem i Svenska Ridsportförbundet eftersom vi har avel och sport samlat inom vårt förbund. RF anser samtidigt att de INTE vill ha flera medlemmar med samma inriktning, varför vi inte kan gå med direkt i dem (vilket jag anser vara totalt koko, för hur många bollsportsförbund med liknande verksamhet har de inte redan?!). Och där är vi nu, där har vi varit några år, och förhoppningsvis kommer det en lösning.

Detta gör också att vi som förbund i dag INTE har lika lätt att få bidrag, och att våra banor till stor del därför är finansierade genom våra lokalklubbar. Då vi är med i dessa och där har en medlemsavgift per år om ca 4-600,- så väljer nog inte särskilt många att dessutom betala hos ridskolan eller liknande - dessa ordnar ju oftast ingen verksamhet eller tävlingar för oss, och därför kommer du heller inte att se dem där.

Jag är dock medlem och rider ibland på min lokala ridskola. Har delat paddock med duktiga dressyrryttare och haft roliga diskussioner, ofta då om tölt och vad katten hästen göööör?! :rofl: Kan dock säga att vi alltid känner oss välkomna, trots att vi säkert ter oss annorlunda.

Det märker jag på diskussionen. Till skillnad från dig ser de islandshästen som den är. Visst gillar de rasen mer än andra och gillar deras sätt mer än hbl osv, men de påstår inte att islandsryttare är unika för de är mer kunniga inom det enda och det andra, inte heller påstår de att islandshästar är unika för de är bara hästar.
Deras temperament kanske är passande för just dig, men de är inte unika i sitt sätt. Att de är hållbara är inte heller unikt i sig. Att de kan samla sig är inte heller unikt.

Men abra för att man rider med stång eller sporrar betyder inte att man måste rida med det hela tiden. Men det är när man kan rida med det utan att utsätta hästen för obehag som man är en duktig ryttare.

De hästarna som är nära till hands är hbl allihopa eller quater, varav bara 2 hbl (finns yngre med men de är knappt utbildade) är riktigt duktiga och utbildade LA-MSV, och det finns väl en av de hästarna som jag hade velat rida. (den andra är enligt ryttaren väldigt tungriden, ett hbl på 175-180, och den jag hade velat prova är 175 men av nättare modell och är lite mer framåt) Ägaren har ändå inte så mycket tid, så jag kan isf kolla med henne.

Nu kommer en icke-isis-ryttare och lägger sig i.

Törs du inte nappa på Inte_Ungs erbjudande om att rida hennes kallblod!?
(Jag vågade, och blev vederbörligt avslöjad. :smirk: )
Om du är så duktig som du anger så borde du ju verkligen ta chansen att få visa det! :idea:

/ Houdinie (halvblodsryttare med taskig sits)

Diabolical_Kitten skrev:

Om nu sporrar inte är våld så undrar jag varför slakterierna kan se om häst ridits med sporrar. Det är ärrvävnader efter underhudsblödningar och förtjockningar av både hud och underliggande lager. En del fall är änn värre med blånader efter inre blåmärken. De sade att om alla hade sett hur det ser ut när man ridit med sporrar under hästens hud så skulle ingen göra det!

Ok, du är mjuk med dina sporrar, men tyvärr har jag sett mycket av motsatsen! Och jag kommer för den delen inte att förstå varför inte alla lär sig rida med sätet, tyngdförflyttning och lätt tryck av vaden. Då är sporrar helt överflödiga!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka