lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Spatlarna är uppbyggda kring bommen och har en viss form. Precis som bossor följer en boms form gör spatlar det med.

Men en sadel i framvikt trcker på andra ställen istälelt!

För det första är det inte meningen att en sadel ska ligga för långt fram eller bak, så jag förstår inte nyttan med att du skriver att en sadel hamnar i bakvikt om den ligger för långt fram?! Sedan så ör det ju väldigt bekvämt att du endast räknar vissa hästar som normalbyggda, för att stödja dina "teorier" medan det finns hur många hästar som helst som är överbyggda. Och de är precis lika normalbyggda som en häst med rak rygg, eller en häst med svankrygg.

Det är precis lika viktigt för en hopphäst att ha en välsittande sadel som det är för en westernhäst, en dressyrhäst, en islandshäst, en häst som används till skogsridning. Det är viktigt för ALLA hästar och det finns en stor del ovetande personer inom alla grenar, och islandsryttare är inget undantag!
Men avem är det som kommer med "bevis" tagna ur luften? Vad vet du om min sadelkunskap? Jag kan uppenbarligen betydligt mer än du och jag vet hur en sadel ska ligga. Både på en islandshäst och på en haflinger, eller ett hbl, eller en fjording, eller en shettis.

En sadel ska ligga på musklerna bredvid ryggraden..... Och det gäller för alla sadlar.

Att en islandshäst behöver en sadel som lämnar bogbladet fritt är inget märkvärdigt eller nån nyhet. När man kollat sadlar kollat man bogbladets placering och hur långt bak det hamnar vid rörelse och sedan hittar man en sadel utifrån det.

En storhästryttare lägger sadeln i saddelläget, så det är ingen skillnad från om den personen hade sadlat ett hbl eller en islänning. Om man sadlar en häst korrekt lägger man sadeln i sadelläget och då tar man också hänsyn till bogbladets placering.

Jovisst kan jag göra det, men jag vet inte var hon bor och jag ser ingen mening med att åka x antal mil för rida en häst som jag lika gärna kan rida här.

Diabolical_Kitten skrev:
Men det finns inte lika många tävlingsmöjligheter om man jämför med för drssyr eller hopp. Precis som det inte finns lika många distanstävlingar som det finns för dressyr eller hopp.
Försäkringsbolagen resonerar så att hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc. Och sen ahr det nog också med att göra att det finns många fler hbl än vad det finns islänningar, och då hade det varit en ganska idiotisk affärside att sätta premien för islänningar högre än för hbl, då de tjänar mer på att hbl är dyrare pga hur många fler om rider hbl än island.

Det har med skadeärenden och sjukdomar att göra enligt försäkringsbolagen och dessutom så är islandshästen en av Sveroiges största raser och inte så långt efter halvbloden! Du bara gissar ju! Finns massor av tävlingar för de som vill och än fler kurser för de som vill. Och alla duktiga ryttare tävlar inte! Det är vanligt bland islandshästägare att utveckla sin egen utveckling och njutning av den egna hästen framför tävling, fast man kanske bara betcknas som skogsmulleryttare. Dessutom är det vanligt att vi har flera hästar. Det ger också fler perspektiv på tillvaron och mer erfarenhet i bagaget.

Det är ju främst DU som generaliserar
"Islandsryttare ör mer medvetna om sadlar etc etc"...
Anledningen för att du aldrig sett en islandsryttare med sporrar är väl för att de inte har nån nytta av dom, de kommer väl inte åt.
Vi snackar inte enbart om ridning med posrrar på islandshästar, utan på alla hästar.

Jag kan ta svar, jag tål bara inte löjliga påståenden som du kommer med.
Och vet du vad, så många ryttare som sysslar med dressyr OCH AR gillar PRE och Frieser för sina möjligheter. Men oj, förstörde jag ditt argument nu? Islanshästar var visst inte speciella.

Jag vill se dokumentation av en uppvisning som motsva´rar ett program i svår dressyr. Piaff är bara en av momenten, och jag vill se alla eller nästan alla. Inte abra piaff och öppna.

Jag rider med viktfördelning, låren, vaderna men jag rider ändå med sporrar för att jag tycker det känns bäst. Jag rider endast med sporrar i dressyren, aldrig vid uteritt eller hoppning pga att jag där inte gör övningar där jag måste samla hästen så som jag gör i dressyren. (nu kanske man måste samla hästen mer för att kunna hoppa högre klasser, men jag och min häst hoppar bara föra tt det är roligt och han förbättrar sin koordinationsförmåga och lär sig tänka till)
Visst, jag ahr också sett folk som gräver in sporrar i hästarna. Men de räknar inte jag som dressyrryttare utan det är oftast ponnyryttare som blir sura för att deras hästar inte lyssnar (eller förstår) eller amatörryttare. Men precis som en duktig hästmänniska förstår vildhästens beteende förstår en dressyrryttare hur små hjälper som behövs, så länge man är konsekvent.

Varför är det vanligare att islandsryttare har fler hästar än hos andra raser?
Jag känner hur många som helst som har 2-4 hästar. (som inte har det som en verksamhet)

Men det finns långt mkt fler tävlingar för dressyr och hoppning än vad det finns för island.

Och du tror inte att det finns hbl ryttare som gör det för sin egen skull och inte tävlar? Om det är nån som generaliserar och gissar är det ju du.

Diabolical_Kitten skrev:
Spatlarna är uppbyggda kring bommen och har en viss form. Precis som bossor följer en boms form gör spatlar det med.

Men en sadel i framvikt trcker på andra ställen istälelt!

För det första är det inte meningen att en sadel ska ligga för långt fram eller bak, så jag förstår inte nyttan med att du skriver att en sadel hamnar i bakvikt om den ligger för långt fram?! Sedan så ör det ju väldigt bekvämt att du endast räknar vissa hästar som normalbyggda, för att stödja dina "teorier" medan det finns hur många hästar som helst som är överbyggda. Och de är precis lika normalbyggda som en häst med rak rygg, eller en häst med svankrygg.

Det är precis lika viktigt för en hopphäst att ha en välsittande sadel som det är för en westernhäst, en dressyrhäst, en islandshäst, en häst som används till skogsridning. Det är viktigt för ALLA hästar och det finns en stor del ovetande personer inom alla grenar, och islandsryttare är inget undantag!
Men avem är det som kommer med "bevis" tagna ur luften? Vad vet du om min sadelkunskap? Jag kan uppenbarligen betydligt mer än du och jag vet hur en sadel ska ligga. Både på en islandshäst och på en haflinger, eller ett hbl, eller en fjording, eller en shettis.

En sadel ska ligga på musklerna bredvid ryggraden..... Och det gäller för alla sadlar.

Att en islandshäst behöver en sadel som lämnar bogbladet fritt är inget märkvärdigt eller nån nyhet. När man kollat sadlar kollat man bogbladets placering och hur långt bak det hamnar vid rörelse och sedan hittar man en sadel utifrån det.

En storhästryttare lägger sadeln i saddelläget, så det är ingen skillnad från om den personen hade sadlat ett hbl eller en islänning. Om man sadlar en häst korrekt lägger man sadeln i sadelläget och då tar man också hänsyn till bogbladets placering.

De är en förlängningen av bommen men följer nödvändigtvis inte bommens krökning, särskilt inte om de är av elastiskt fjäderstål för att kunna böjas mer efter ryttarens tyngd tex.

Visst finns det överbyggda hästar, men så vanliga är de inte och de måste räknas till undantagen då de kräver annan korrigering typ kilkuddar och det inte räcker med att lägga sadeln på rätt plats för att få den plan som på en korrekt rak rygg Mina teorier är det inte utan det sadelmakarna lär ut på kurserna! Och de är jag övertygade om är äkta experter till skillnad från dig :devil:

Självklart skall alla hästar ha anpassade sadlar, det har jag aldrig påstått annat, men på hästar med dåligt sadelläge tex framåtsluttande rygg så får man ju ta till annat som kilbossor för att få sadeln plan. Ingen av mina hästar ser ut så dock.

Det är du som dömer ut islandshästryttare som okunniga och som sadlar fel och ingenting kan om sadlar och jag säger att de kan de visst! De är oftast mer medvetna om problemen och pådrivande för sadelutvecklingen som varit enorm de sista 10 åren! Okunnigheten om sadlar är stor inom alla genréer men den är definitivt inte störst bland islandshästfolket som du vill påskina!

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Varför är det vanligare att islandsryttare har fler hästar än hos andra raser?
Jag känner hur många som helst som har 2-4 hästar. (som inte har det som en verksamhet)

Men det finns långt mkt fler tävlingar för dressyr och hoppning än vad det finns för island.

Och du tror inte att det finns hbl ryttare som gör det för sin egen skull och inte tävlar? Om det är nån som generaliserar och gissar är det ju du.

Jag har ingen verksamhet och har just minskat ner från 17 - 13, men får 3 nya föl nästa år. Känner flera som har 4-10 hästar. Utan att ha verksamhet. Varför det är så vet jag inte. Islandshästar har en förmåga att ge mersmak och yngla av sig och flera av oss hobbyavlar, som jag. I mina trakter är det vanligare att islandshästfolk har fler hästar att tillgå än storhästfolk och det är faktiskt flera storhästryttare landet över som undrar varför islandshästfolk har så många hästar alltid. Man får väl aldrig nog av dessa underbara varelser antar jag!

Som mest har jag haft 26 hästar utan att ha verksamhet, men då var några av dem andra raser som fullblod, welsh, russ och dartmorr. Förrsten red jag utan problem B-ponnyerna trots min längd på 169 och långa ben. Gick utmärkt att rida med säte och givetvis utan sporrar.

Nu rider jag in och utbildar mina hästar själv så de är ju oförstörda och härligt känsliga förståss, men jag har ridit till hästar som andra ridit in och som varit "okänsliga" dvs skänkeldöva. Eftersom jag inte rider med underskänkeln så var det lätt för mig att ändra om dem och få dem känsliga för mina hjälper istället, dvs sätet och att förstärka genom att peta med spöet vid inlärning.

Däremot har jag märkt att vanliga ridskoleryttare, även duktiga sådana, måste hejdas för att inte mina hästar skall få panik när de tar dem i munnen och trycker till dem med skänklarna! Så grova hjälper är inte mina hästar vana vid nämligen!

Senast ändrad av en moderator:

Okej, det var längesen vad det verkar att någon skriver om det som tråden verkligen ska handla om. Hade det varit en vanlig ponny hade jag sagt att du var för lång. Men jag tycker inte det nu. Bara det känns bra för både häst och ryttare så tycker inte jag att det är något problem.

Diabolical_Kitten skrev:
Försäkringsbolagen resonerar så att hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc. Och sen ahr det nog också med att göra att det finns många fler hbl än vad det finns islänningar, och då hade det varit en ganska idiotisk affärside att sätta premien för islänningar högre än för hbl, då de tjänar mer på att hbl är dyrare pga hur många fler om rider hbl än island.

Premierna beror på hur mycket varje ras kostar försäkringsbolaget.
Det handlar BARA om pengar.
Och då varje ras skall bära sin egen kostnad, så blir det billigare att försökra en ras med låga kostnader p.g.a. få skador och ersättningar.
Det är en mycket lägre procent av Islandshästarna som blir udömda än vad det är av halvbloden.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vill se dokumentation av en uppvisning som motsva´rar ett program i svår dressyr. Piaff är bara en av momenten, och jag vill se alla eller nästan alla. Inte abra piaff och öppna.

Det är just DET jag försökt förklara att det är lite svårt att VISA. För du vill inte se den korrekta, korta tölten som motsvarighet till piaffen. Och inom islandshästsporten så är inte måttstocken ett svårt dressyrprogram - vi bedömer takt, tempo, aktion och form i de olika gångaterna som är hästrasens signum! För detta finns det olika klasser osv - men det är inte den rena dressyren enligt FEI:s reglemente som vi strävar efter (ens på tävlingsbanan).

Och när målet är så olika, så skiljer sig både starten och vägen fram åt. Det är liksom inte ens på samma karta, och jag är tämligen säker på att de flesta av oss som valt islandshästen har gjort det med detta i beräkningen. För den berikar våra liv, bokstavligt talat - med fler växlar än en "vanlig" ;)

Islandshästarna är inte så vanliga i Halmstadstrakten, det stämmer.
Men här i Mälardalen där jag bor, så är Islandshästvärlden mycket aktiv och det finns nog tävlingar nästan varje helg under säsong.
Utom under VM då, för då är ju alla där och tittar.
Det går i Norrköping i år.

Sv:Islandshästens position i hästvärlden? (lång på islandshäst?)

Ja långt från tråden är vi :angel: Måste ändå få skriva av mig ett par rader. Min fasta övertygelse är, ju bättre du förstår din häst och ju bättre du kommunicerar med din häst, desto mindre hårda tag och våld behövs. Det optimala är att rida barbacka utan träns eller grimma och ändå få hästen dit du vill :smirk: jo jag vet, det är inte många som kan......

Att det är vanligare att Islandshästfolk har fler hästar procentuellt sett skulle jag nog sätta en slant på. En av anledningarna tror jag är att det är vanligare bland oss att inse vikten av att hästen ska få leva i flock för att behålla ett stabilt psyke.Det innebär att om man inte har flera själv, gärna letar rätt på fler att dela bete och stall med. Det är också en av de största anledningarna till att undertecknad har inackorderingar på gården. Jag blir lika nedstämd varje gång jag passerar en större gård med massa hagar och det står en eller två hästar i varje hage.

Jag är också övertygad om att det krävs lite mer av den vanliga islandshästryttaren än den vanliga hästägaren om man ska behålla gångarterna rena. Då menar jag fritidsryttarna som ändå är den största gruppen hästägare. Av SIFs nära 7000 medlemmar och nästan 18000 registrerade hästar är säker minst 90% fritidsryttare som bara tränar och rider för att det är kul att umgås med hästen och komma ut i naturen. Vi är mycket ute och rider i naturen här på Österlen och det är sällan vi möter andra ryttare och om vi gör det är det oftast andra islandshästryttare.Av det kan man ju dra slutsatsen att det är vanligare att rida ut med islandshäst än andra raser......vad det nu kan bero på :smirk:
Om man sedan vill tävla ska man nog välja den ras som är bäst inom de olika grenarna även om alla hästar klarar av samma saker, i stort sett, är det nog så om man ska tävla i högre klasser välja den mest lämpliga rasen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag har aldrig påstått att islandsryttare inte kan nåt om sadlar, det är du som påstår att de är bäst på sadlar och mer medvetna, men det är de inte alls. Det finns ingenting som tyder på att de skulle vara mer medvetna om sina sadlar än hblryttare, fjordingryttare, PRE ryttare.

Jo, de följer visst bommen. En rak bom har inte spatlar som är böjda mkt uppåt och inte tvärtom heller för det skulle bli en väldigt underlig passform på den sadeln som aldrig skulle kunna passa en häst på ett bra sätt.
Du kan ju förklara för mig hur det skulle fungera i praktiken: om spatlarna svänger uppåt och inte rör ryggen så mkt, vad har de då för funktion? Då kan man lika gärna köpa en sadel som är kortare men som ligger an hela vägen.

På en överbyggd häst har man oftast inte kilbossor utan istället rundbossor. Rundbossor passar oftast bättre på hästar som har rak rygg men som är lätt överbyggda.
Det är visst så enkelt att lägga en sadel på en överbyggd häst och få den att ligga balanserat. Det beror på vilket sadel du lägger på. Precis som vid raka ryggar kan man inte lägga på vilken sadel som helst och få den att passa, och likadant är det med alla ryggar. Har du däremot enj sadel som är gjord för den typen av rygg som hästen har är det hur lätt som helst.

Men sen så är det stor skillnad på ridskoleryttare som är duktiga och ägare till hästar som är duktiga ryttare. Man lär sig inte rida en häst på riktigt innan man har varit medryttare/fodervärd/ägare till en häst som inte varit en robot (som de flesta ridskolehästar är eller blir)

VM går som sagt av stapeln nästa vecka, på Himmelstalund i Norrköping (www.icelandichorse2005.se).

Sydsvenska respektive Västsvenska mästerskapen gick under våren, då på Margaretehof i Skåne och på Säve utanför Göteborg. Mera om våra tävlingar/ tävlingsplatser finns f ö på www.icelandichorse.se
Klubbtävlingar etc har jag inte den blekaste aning om, det är inte direkt mitt hörn i Sverige ...

I Danmark har du varje år nån stor istölttävling på våren också, dock inbjudningstävling har jag för mig.

Vi (Ófeigur) är en av flera lokalklubbar i Skåne och i år gäller detta program:

2005
- Ófeigur Kval 23-24 april
- Välkommen till Firmakeppni på Valborgsmässoafton
- Ófeigur SSM 20 - 22 maj
- Ófeigurs Lätta klubbmästerskap + c-klass 23-24 juli
- Ófeigur Kombitävling 27-28 augusti
- Ófeigur FIPO KM 17-18 september

Satt själv i sekreteriatet på vårt LKM nu i helgen där det var 126 starter plus Galoppracet :cool:
Glömde nästan SM 29juni-3 juli på Margretehof

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har aldrig påstått att islandsryttare inte kan nåt om sadlar, det är du som påstår att de är bäst på sadlar och mer medvetna, men det är de inte alls. Det finns ingenting som tyder på att de skulle vara mer medvetna om sina sadlar än hblryttare, fjordingryttare, PRE ryttare.

Jo, de följer visst bommen. En rak bom har inte spatlar som är böjda mkt uppåt och inte tvärtom heller för det skulle bli en väldigt underlig passform på den sadeln som aldrig skulle kunna passa en häst på ett bra sätt.
Du kan ju förklara för mig hur det skulle fungera i praktiken: om spatlarna svänger uppåt och inte rör ryggen så mkt, vad har de då för funktion? Då kan man lika gärna köpa en sadel som är kortare men som ligger an hela vägen.

På en överbyggd häst har man oftast inte kilbossor utan istället rundbossor. Rundbossor passar oftast bättre på hästar som har rak rygg men som är lätt överbyggda.
Det är visst så enkelt att lägga en sadel på en överbyggd häst och få den att ligga balanserat. Det beror på vilket sadel du lägger på. Precis som vid raka ryggar kan man inte lägga på vilken sadel som helst och få den att passa, och likadant är det med alla ryggar. Har du däremot enj sadel som är gjord för den typen av rygg som hästen har är det hur lätt som helst.

Nyss berodde det på hästens rygg hur sadeln låg och om den tippade fram eller bak när man drog bak eller fram sadeln, nu gör det de inte utan beror på typ av sadeln!? Hur skall du ha det??? Skiter i vad man stoppar under. Sadelmakarna varnar för att lägga in något om det inte är absolut nödvändigt eftersom ju mer du packar in under sadeln ju mer fyller man ut kanalen. Så jag ser till att inte ha hästar eller avla hästar med sådana exteriöra ryggavvikelser. Och givetvis fortfarande måste alla hästar ha en sadel som passar.

Spatlarna tar vid där sadelbommen slutar men kan sedan både plana ut eller svänga upp. Vem pratar om att de skall sväva i luften??? Inte jag. Det är du som svävar i det blå på den piedestal du själv satt dig istället! Du vill inte ens förstå utan är bara ute efter att bråka med oss som rider islandshäst! Stackars islandshästägare i din närhet för du verkar var en riktig bråkmakare av värsta sorten som måste ha rätt och inte kan acceptera att lämna andras intressen ifred!

Var har jag skrivit att islandshästryttare skulle vara bäst på sadlar???Ingenstans! Du hittar på alla möjliga lögner om vad vi skrivit! Jag sade att de är oftast kunnigare än medelryttaren, just pga av att vi MÅSTE vara det och vet om det, eftersom vi har så små hästar med så korta ryggar. Det hör liksom till att rida islandshäst att kunna hyfsat mycket om sadlar och man får prova massor innan man hittar det som ligger bra, kolla bara alla sadeldiskussionerna just under islandshäst!

Diabolical_Kitten skrev:
Precis som du då kanske hellre ser en kort tölt ser jag hellre piaff då jag är dressyrryttare och du är islandsryttare.
Men vad i hela världen har du då på ett Islandsforum att göra, om du inte ens är intresserad av Islandsridning?
Du försöker att aplicera fel mål på oss.
Vi har inte samma mål som du med vår ridning.
Så du kan inte tala om för oss vad som är rätt och vad som är fel i vår ridning.
Om vi inte behöver sporrar för att kunna rida så som vi vill göra, sö gör vi inte det.
Och om du behöver sporrar för att kunna rida så som du vill kunna göra det, så är det inget som gör att vi inte kan vara långa och rida på små hästar.

Och nu så är det så att vi inte vill rida med sporrar, och då så är det inte din sak att lägga dig i det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka