lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Muninn skrev:
Satt och läste igenom profilen jag med, och tänkte "Nehej, tänkte väl det. En kattunde som inte ens är torr bakom öronen" :devil:

Kom då på att jag inte ligger långt ifrån hennes ålder... Ska man tro I_U så går förhoppningsvis min alzheimers över snart iaf :D

Men, jag brukar ju iaf kunna backa och tänka till och låta folk som vet bättre, just veta bättre. utan att jag måste hävda mig!

tycker att D_K borde tänka över alla inlägg med otroligt matnyttig information om islandshästen, sadlar och ridning och ta till sig det. Det är ju som en hel faktabok för sjutton! och alldeles gratis! :idea:

F.ö har jagi nget att tillägga diskussionen. Sambaengi och I_U har sagt allt viktigt och intressant redan!

Lycka till med attityden, D_K. Det är inte lätt att tro att man vet bäst hela tiden, det kommer man inte långt på när man blir äldre.... folk får så svårt med att stå ut med en då :smirk:

/Maria, som bara bockar, bugar och säger amen åt all information hon fått i denna tråd!

Förresten, min (alldles för) lilla, raggiga islandshäst hälsar att öppnor och slutar satt där de skulle idag, men att få in rumpan och piaffera var lite jobbigare. Enkla byten gick som en dans däremot, nu ser vi fram emot dressyren på lag-SM :cool: :p :smirk: :devil:

Alla gamla får inte Alzheimers och alla tonåringar är inte besserwissers. Jag var det inte utan hade respekt för vuxnas kunskaper och erfarenhet. Du verkar inte heller tillhöra de alzheimersstördas skara!

Blir lite avundsjuk. Jag har ingen inriden häst nu. Har sålt alla utom makens. Istället har jag 3 nya att börja från början med och flera unghästar i flera år framöver...... Jag vill också komma sådär långt nu! Men min duktige hingst finns ju inte längre men nu är det äntligen dags att rida in hans son!

och en ridande make som på karlars sätt intensivt suger i sig ridningen som ett nytt projekt och vill lära sig allt för att bli bäst!

Jo, kvinnor kan göra flera saker samtidigt, men ska det bli ordentligt gjort måste det till en man :cool: :D :D

Rolle på Österlen, som hoppas att hustrun inte är inne på den här tråden :crazy:
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Jo, kvinnor kan göra flera saker samtidigt, men ska det bli ordentligt gjort måste det till en man :cool: :D :D

Rolle på Österlen, som hoppas att hustrun inte är inne på den här tråden :crazy:

Hahaha! :rofl: Otåligheten att lära allt har sina fördelar men kvinnligt tålamod sina. Karlar går gärna in på detaljer medan kvinnor ser till helheten. Vi kompletterar väl varandra! Jag brukar säga att efter whiplashskadan vet jag hur det är att vara karl för jag har svårt att göra mer än en sak i taget! :D Men det har bättrat sig. Ett tag när det var som värst skrattade Magnus Lindquist gott åt mig för jag klarade inte ta emot instruktioner samtidigt som jag red. Lyssnade jag så tappade jag hela hästen och koncentrerade jag mig på häste så hörde jag inte. Så jag fick stanna och lyssna och sedan försöka igen enligt instruktionerna. Men även idag är det svårt.

Nu skall vi väl konstatera att det finns en statistisk skillnad mellan könen men variationen inom könen är större än den statistiska skillnaden! Hängde du med?! ;)

Det här var ju den tröttsammaste diskussionen på länge, men jag håller med om att det kan vara bra att vädra så många fördomar på en gång. Jag hade tänkt hålla mig utanför men nu kastar jag mig in i diskussionen!

D_k: Vart vill du egentligen komma? Vad mer vill du veta eller motbevisa?

För att läsa mer om islandshästen kan du ex. vis gå in på www.icelandichorse.se som är Islandshästförbundets hemsida. Eler www.landsbergaislandshastar.se som har mycket bilder och förklarande texter. Gå in på Gångartsskolan, notera att ryttarna är långa, men framförallt hur hästarna går. Verkar de hindrade av sina ryttare?

Det har väl konstaterats att Islandshästar

*Har god förmåga att samla sig, det måste väl inte bevisas genom ett helt MSV pogram för att man skall se det? Vad du kan se av bilderna så är det en mycket lång person på en häst av ponnystorlek som rider tex piaff trots att hälarna hänger under magen.

*Inte behöver sporridning

*En lång ryttare i god balans stör inte hästen men obalanserad kan göra det.

*Islandshästen är en av de snabbast växande raserna i Sverige

*Andra största rasen (enligt vissa källor, jag vet inte, men jag vet att de är bland 5 i topp, bara här på Gotland finns åtminstone 200-250st!)

*DU och många med dig tycker att det ser fult ut med en stor ryttare på en liten häst. JAG och lika många med mig tycker det inte. Det borde väl vara skitsamma, bara det fungerar för ekipaget?

*Att hålla isär upp till fem gångarter utan taktproblem kräver mycket ryttarkänsla, det är väl knappast något att diskutera om det inte handlar om en extremt lättriden häst med klockrena gångarter. Likaväl som det kräver ryttarkänsla för att rida tregångare riktigt bra.

Jag framhärdar liksom många andra att det är svårare att RIDA en genomsnittsislandshäst (även rakt fram i skogen:p) än det är med vilken genomsnittstregångare som helst om man vill använda alla gångarter och få dem rena. Åka kan man ju alltid göra, men då blir det i 9 fall av tio inte ren gång. Tregångare väljer ju för det mesta rena gångarter direkt utan krångel. Även om man bara åker.

Det är svårt på olika sätt att rida "engelskt" och Isländskt.

Om vi nu tar exemplet islandshästtävling på högre nivå tex för att sortera bort de flesta avarter som finns:

Man kan välja att stirra sig blind på att "det sitter en lång person på en ponny" men då missar allt annat som att "ponnyn" har häftiga rörelser, energi och utstrålning och annorlunda gångarter, man missar helheten och samspelet. Att det trots att ryttaren är lång kan fungera att rida hästen på ett korrekt sätt, det är bara annorlunda för ögat att se på och det kräver en lite annan teknik att rida en mindre häst. Men det har du ju provat på själv så du vet vad jag talar om. Jag undrar vad du fått rida för hästar som fått en så trist bild av islandshästen. Finns det något härligare än att dundra fram i galoppfart i ökad tölt?

Det tog ett tag för mig att vänja om, och nu kan jag tycka att det känns märkligt att rida hästar som egentligen är "lagom stora" för mig proportionerligt sätt. Kan man inte bara cceptera att Islandshästridning skiljer sig från "vanlig" ridning liksom ridning av American Saddlebred gör det och gymkhana& polo, där man för övrigt också använder sig av ponnyer. Där kan man ju verkligen snacka om balans hos både ryttare och häst.

Det handlar inte om att sätta dit någon, bara att vidga vyer. Att diskutera sig fram till att det ena eller andra är bättre kommer vi ju inte att göra. Och sedan? Skall dressyrryttare sluta rida dressyr, eller skall Islandsridning bara vara för barn?

Nu skall vi väl konstatera att det finns en statistisk skillnad mellan könen men variationen inom könen är större än den statistiska skillnaden

Statistiska skillnaden finns ju, men när lönen blir likställd och när killarna hunnit ikapp tjejerna i skolan är väl inte den statistiska skillnaden så stor? Även om många kvinnor säger, och kanske med all rätt, att löneskillnaderna är så stora att de överskuggar eventuella skillnader för övrigt inom könen ;) Men som fransmänen säger "Vive la différence "

Rolle på Österlen

Rolle skrev:
Även om många kvinnor säger, och kanske med all rätt, att löneskillnaderna är så stora att de överskuggar eventuella skillnader för övrigt inom könen ;) Men som fransmänen säger "Vive la différence "
Men tjenná, hurrar du över löneskillnaderna?

Det gör då inte jag!

Rolle skrev:
Statistiska skillnaden finns ju, men när lönen blir likställd och när killarna hunnit ikapp tjejerna i skolan är väl inte den statistiska skillnaden så stor? Även om många kvinnor säger, och kanske med all rätt, att löneskillnaderna är så stora att de överskuggar eventuella skillnader för övrigt inom könen ;) Men som fransmänen säger "Vive la différence "

Rolle på Österlen

Jag hoppas jag tolkar dig rätt. Det är skillnaderna mellan könen och att vi kompletterar varandra som du hurrar för, inte löneskillnaderna! De retar gaallfeber på mig! Liksom att man måste klättra på karriärsstegen. Det är ju lika mycket värt att vara en duktig expert inom sitt område. Men nej, det premieras inte även om alla tycker man gör ett toppenjobb! Istället slösas expertämnen bort därför för att få en bättre lön får de släppa sina expertuppdrag och söka sig en chefstjänst! Korkat hierarktiskt system uppfunnet av män som hellre tävlar än samarbetar, tyvärr.

Jag retar mig på att många karlar inte kan komma till skott i en arbetsgrupp förrän de gjort upp sina revirgränser! Ibland får man som projektledare upplysa dem om att man jobbar på samma företag och att vi skall hjälpas åt och samarbeta. Tyvärr tänker många karlar på sin egen karriär mer än på företagets bästa och bromsar arbetet genom att hävda sina revir. Det förekommer att kvinnor är sådana också men det är mindre vanligt. Och det finns karlar som är stora nog att strunta i tävlandet och revirpinkandet och istället lägga sin energi på samarbete och att dela med sig av sin information. De riktiga karlarna har så god självrespekt så de kan bjuda på sig själva och behöver inte hålla på att hävda sig!

Anette som inte imponeras av kostym, slips och titlar men av män som utan att skämmas kan erkänna när en kvinna kan något bättre! Det är en riktig karl det!

Jo det var den där andra skillnaden jag hyllade inte ojämställdheten på arbetsplatsen. Måste även säga att efter att ha arbetat på en arbetsplats med enbart kvinnliga chefer har jag kommit till insikten att blandade miljöer är att föredra :crazy: ;)

Rolle på Österlen

PS. Nu har vi nog slagit rekord i att komma långt ifrån trådens ämne, förlåt snälla forum mamma DS.

Senast ändrad:

Rolle skrev:
Jo det var den där andra skillnaden jag hyllade inte ojämställdheten på arbetsplatsen. Måste även säga att efter att ha arbetat på en arbetsplats med enbart kvinnliga chefer har jag kommit till insikten att blandade miljöer är att föredra :crazy: ;)

Rolle på Österlen

PS. Nu har vi nog slagit rekord i att komma långt ifrån trådens ämne, förlåt snälla forum mamma DS.

OK. Då är vi överens! En diskussion helt off topic men ändå ganska rolig!

Applicera detta också på ridningen, dvs jag tycker tävlande är ganska oväsentligt och mer en "skrytgrej" och karriäristiskt. Däremot att utveckla mig och min häst för upplevelsen och känslan, för känslan av att samarbeta med en annan levande varelse i nära fysisk kontakt. En dans, en sinnesupplevelse, en glädje att känna att man är på samma våglängd med den häst man älskar. Det är ett partnerskap med tagande och givande som kräver hänsynstagande, god vilja och bra och vänlig kommunikation för att fungera harmoniskt. Precis som ett äktenskap eller en relation till en god vän. Krävs kanske lite livserfarenhet för att förstå vad jag menar.

Men om jag vill ha min vilja igenom så gäller det att motivera partnern så den är med på det och känner samma entusiasm som jag. Inte att ta till tekniska hjälpmedel som sporrar och tvinga partnern att lyssna och tvinga fram min vilja. Delad glädje är dubbel glädje men då måste ju båda glädjas åt resultatet och dra åt samma håll. Annars är det bara den som får sin vilja igenom som kan njuta och den andra känner sig som en toffel och har gett upp...

Diabolical_Kitten skrev:
Det finns inte lika många tävlingar för islänningar som det finns för hoppning och dressyr. Alltså tävlas de inte lika mycket.
Kan det också vara så att det är färre islandhästar i antal än det är av övriga raser? :smirk: Det vore väl intressantare att jämföra hur många procent av islandhästägarna kontra övriga hästägare som tävlar och hur ofta. kan man dra några slutsatser, inte förr.

Diabolical_Kitten skrev:
De 2 sista länkarna gav du mig inte innan, och det enda de visar där är piaff och öppna. Skulle det vara så märkvärdigt? Visst piaffen, men öppna... Kom igen.

Jag kan förstå att de inte tävlar dressyr, men om det nu är så mycket fientlighet mot vanliga dressyrryttare som de anser ser ner på islänningar borde de ju motbevisa detta genom att visa vad en islänning kan.
Varför? :crazy: Varför ska man behöva "motbevisa" någon dressyryttare som tror att man bara pysslar med "turridning i skogen"? Det är inte mitt jobb att motbevisa någon alls. De som har förutfattade meningar kommer fortsätta ha det och jag skiter i deras uppfattning. De som är öppna är roligare att umgås med. Sen spelar det inget roll vilken hästras de äger/rider. Det intressanta är hur de är som personer.

Diabolical_Kitten skrev:
Tydligen är du ju fientlig mot alla dressyrryttare, för de tävlar ju med sporrar.
När jag red för en dressyrinstruktör (jorå, som många andra inom islandshästvärlden har jag också bakgrund inom storhästvärlden, mest med inriktning mot dressyr) så berättade hon att hon valde att (liksom många andra) såga ner själva sporren på sina sporrar. Hon hade inget behov av dem, men de krävdes i klädseln.

Själv anser jag inte det vara djurplågeri med sporrar, men jag anser det heller inte vara något "nödvändigt". Det är upp till var och en om de tycker sig behöva sporrar eller ej. Däremot tycker jag liksom de andra att det är ett himla knepigt argument att påstå att eftersom man inte når hästens sidor med sina sporrar om man rider islandshäst så är det = hästen är "för liten". :crazy:

Diabolical_Kitten skrev:
Försäkringsbolagen resonerar så att hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc.
Du måste vara otroligt insatt i precis allt som rör hästvärlden! *imponerad*. Fast du kanske jobbar i försäkringsbranschen eftersom du vet precis hur bolagen resonerar när de sätter sina premier?

Diabolical_Kitten skrev:
Men åh, deta är ju rent ut sagt löjligt. En islandsryttare tävlar inte mer än en dressyrryttare. Jag känner många dressyrryttare som tävlar varje helg! Men inte betyder det att det finns fler dressyrryttare som tävlar varje helg!
Ja, det är jättelöjligt! :smirk: Det där beror väl på person och intresse och ambition. Finns det bara en sorts "dressyrryttare"? De som inte tävlar räknas alltså inte? Det intressanta vore väl att jämföra fler än två individer; att jämföra hela gruppen islandshästägare mot andra rasers ägare och fråga hur mycket de tävlar. Innan dess kan vi ju inte tala om någon som helst statistiskt underlag!

Diabolical_Kitten skrev:
Vilka mer större städer har många islandshäst tävlingar i södra Sverige eller mellan Sverige då?
I min klubb (norra Västmanland) har vi i år haft tävlingar:
16 april, 29 april - 1 maj, 11 -12 juni och kommer ha:
3-4 september, 23 -25 september.
Vi har grannklubbar som har tävlingar ungefär lika många helger per år och det brukar i regel stämmas av mellan styrelserna så att helgerna inte krockar så att klubbmedlemmarna ska kunna åka emellan. Sen har vi ju inte sååå långt till Stockholm och där kan du tävla varenda helg om du vill (i olika klubbar).

Kursas görs det flitigt. Många åker till instruktören 1 gång per vecka eller varannan vecka under höst o vår. Plus att det i regel finns ett antal kurshelger att välja på under året. Sen finns ju en massa privat anordnade kurser också, som kanske inte annonseras i klubben utan det rör tex ett stallgäng som tillsammans bokar kurs.

Lånar knapp> Det var ett evinnerligt tjatande om tävla, jag är som sagt övertygad om att det är en försvinnande litet antal av det totala antalet hästägare som tävlar. Om 80-90% av hästägarna inte tävlar så måste det vara en intressant grupp. Inom vilka raser rids det mest och utbildas mest, rent procentuellt?
Jag har inga siffror, men sedan undertecknad började med Islandshästar har antalet rid- och utbildningstimmar ökat flera gånger om :D

sambaengi> Ja, ibland kanske man inte har lika god pedagogik och tålamod med den mänskliga partnern (frun) som med hästarna :o

Rolle på Österlen

Och du lyckas inte koppla att det beror på sadeln och hästen tillsammans?

Vad babblar du om? Var har jag skrivit att man med en bra sadel måste ha en pad?

Precis, du sa det ju själv. Du skriver att islandsryttare är bättre på sadlar än andra.
Men du verkar inte förstå att ALLA som har hästar måste vara nogra med sadlar. ALLA. Och islandsryttare är inte med uppdaterade inom ämnet än andra hästmänniskor.

sambaengi skrev:
Nu är de flesta jag menar privatryttare som du som rider lektion på ridskola. Dessutom de flesta jag umgås med har ridit 20-30 år och är dressyrinriktade eftersom hoppning aldrig varit i mitt intresse utan just dressyr innan jag började med islandshäst, dock utan sporrar för det vägrade jag och därför har jag heller aldrig tävlat i dressyr. Men det åär inga okunniga "skitungar" som du så bryskt kallade det!
Och då kan ju du upplysa mig om i vilket inlägg jag skrev att dom du känner är okunniga skitungar?
Du är ju verkligen helt otrolig...

Inte_Ung skrev:
Något som en så ung människa som den Djävulusiska Kattungen antagligen inte har tålamod till.
Och så kommer sporrarna fram som en "lysande" genväg.
Lägg till en stång och bilden är komplett.

Till bilden kan vi även lägga att Djävulusiska Kattungens häst för närvarande är halt.
Jo, det har jag visst tålamod till. Men jag har än så länge bara ägt min häst i 2 år. Sporrar är ingen genväg, alla som kan det minsta ridning vet om det.

Min häst är inte alls halt. Han vrickade hovleden för 4½ vecka sen och blev friskförklarad för för 1½ vecka sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka