lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Inte_Ung skrev:
Om hästen är ordentligt utbildad så vet den när den skall arbeta helt utan att man behöver några sporrar.
När hästen är färdig för det, så ger den det där lilla extra av sig själv.
Om man kräver för mycket av hästen för tidigt, så tar det ju naturligtvis emot för hästen.
Men att lösa det med våld, d.v.s. sporrar, är helt fel väg att gå.
Allt som man uppnår då är att man spänner ihop hästen över dess styrka, och det ger naturligtvis ovilliga hästar med tiden.

Oj, nu blir jag väl halshuggen men jag rider faktiskt min pålle med sporrar ganska så ofta. Inte så att jag hackar in dem i honom eller så, utan precis som med spöet kan jag visa lite lättare hur jag menar. En liten dutt med sporren för att flytta just det bakbenet t ex. Min häst funkar finemang utan sporrar, men jag kan vara finare i mina hjälper med.

OA

OlleAtlas skrev:
Nu har jag inte läst alla sidorna i denna tråd ännu, men svarar ändå.

Först och främst, du ser längre ut på bilden än vad du egentligen gör, tror jag, för nederdelen av pålles hovar är ner i gräset. Det gör att han ser lägre ut än han är i förhållande till dig.
Okej. ja de e sant att han ser ut att vara mindre än han e på bilden. han e runt 140.

Sen apropå stolsits. När jag väntade på den sadel jag har idag fick jag låna en sadel som placerade mig i stolsits. Det var stört omöjligt att sitta lodrätt. Och i alla år som jag suttit på ridskola har jag fått kämpa mot sadeln för att inte sitta i stolsits. Nu, när jag har en sadel där benen trillar på plats fortsätter jag då och då med att dra bak benen. De hamnar i ljumsken på pålle istället, så jag måste tänka just "stolsits" för att benen ska hamna rakt.
ja den sadeln jag har främjar stolsitsen lite. :smirk: även om jag försöker sitta rakt så faller jag tebax te samma position igen. :smirk: nu rider jag i en annan sadel som jag får mkt bättre sits i. ;) men eftersom jag e van o sitta i stolsits nu och han e så pigg vissa dagar så hamnar jag lätt i stolsits ändå... :crazy: men jag försöker tänka på de.. :d

Fick ett bra tips om den lodräta sitsen: Ifall man tänker sig att någon tar bort hästen under en så ska man hamna på fötterna. Ifall någon tog bort hästen på din bild tror jag att du skulle hamna på rumpen din.
Med en lodrät sits så blir du "friare" att använda dina hjälper.
okej.. ska tänka på de.. men eftersom jag har ridit så i så pass lång tid så e de inte lätt att ändra sig.. :crazy: men jag försöker.. jag har även problem med att min vänstra hand gärna vinklar sig så att jag har tummen mot den andra handen, om du förstår vad jag menar?? :crazy: försöker även ändra på de. och ska man sen oxå träna hästen samtidigt så blir de mkt o tänka på samtidigt... men jag försöker.. :)

Är bilden från Island?

OA
Ja det är den. är på island just nu.. :) har jobbat här över sommaren.. åker hem på lördag morgon. :crazy: men de har varit riktigt kul att vara här. hästarna är lite annorlunda.. har lärt mig en del. :)

ha de gött!!!

dragonjannike skrev:
okej.. ska tänka på de.. men eftersom jag har ridit så i så pass lång tid så e de inte lätt att ändra sig.. :crazy: men jag försöker.. jag har även problem med att min vänstra hand gärna vinklar sig så att jag har tummen mot den andra handen, om du förstår vad jag menar?? :crazy: försöker även ändra på de. och ska man sen oxå träna hästen samtidigt så blir de mkt o tänka på samtidigt... men jag försöker.. :)

Ja det är den. är på island just nu.. :) har jobbat här över sommaren.. åker hem på lördag morgon. :crazy: men de har varit riktigt kul att vara här. hästarna är lite annorlunda.. har lärt mig en del. :)

ha de gött!!!

Tell me! Kämpa med sitsen verkar vara något man får göra ryttarlivet igenom. Men det blir så sakteligt bättre (här talar vi om åratal av kämpande). Tror att man måste hitta "sina" nycklar att ta till för att få ordning på de detaljer som inte riktigt vill vara med en.

Längtar till Island som en blå. Nästa år hoppas jag komma dit igen. Andas in lite Islandsluft åt mig innan du far hem.

OA

OlleAtlas skrev:
En liten dutt med sporren för att flytta just det bakbenet t ex. Min häst funkar finemang utan sporrar, men jag kan vara finare i mina hjälper med.

Jag "duttar" med ett sittben i stället.
Och kan inte begripa varför man skall vara så "fotfixerad" i sin ridning.

Anser du också då att man inte kan rida på en Islandshäst om foten hänger så långt under hästen att man inte kan använda sporrar?
För om det är så, så kan ju större delen av eliten lägga ned sin verksamhet med motivationen att "sporrfolket" kommer att ta över och vinna ALLT.

Jag svara på frågan "Har du mens eller?"
Antingen "JA, faktiskt så vi kan väl ta denna diskussionen om några dagar".
Eller "Nej, så jag är faktiskt arg på riktigt så nu får du lov att lyssna".
Det är väl inget konstigt med det.
Jag har ett otroligt dåligt mens-humör.

Och jag fnissar inte glatt, det var sambaengi som gjorde det.
Jag förklarade bara varför jag stod ut med att fortsätta diskussionen utan att hetsa upp mig.

30-40-50- åringar som fungerar likadant, de får man mosa till på ett annat sätt än en tonåring som ju faktiskt inte kan bättre.
Och i det läger är min argumentationsteknik inte så mjuk direkt.

Inte_Ung skrev:
Jag svara på frågan "Har du mens eller?"
Antingen "JA, faktiskt så vi kan väl ta denna diskussionen om några dagar".
Eller "Nej, så jag är faktiskt arg på riktigt så nu får du lov att lyssna".
Det är väl inget konstigt med det.
Jag har ett otroligt dåligt mens-humör.
Men nu fungerar ju inte alla som du. Jag (och många med mig) har inte den korrelationen. Så DÅ blir det en förolämpning (vilket det också i regel är menat som, i alla fall när jag mött det).
Inte_Ung skrev:
Och jag fnissar inte glatt, det var sambaengi som gjorde det.
Då ska jag inte anklaga dig för den biten! Tar tillbaka det. Men jag tycker ändå inte dina hänvisningar till hjärnfunktioner var särskilt snygga de heller. Du tror kanske att du gör personen en tjänst, men i mina ögon var det bara rent förolämpande mot henne som individ.
Inte_Ung skrev:
30-40-50- åringar som fungerar likadant, de får man mosa till på ett annat sätt än en tonåring som ju faktiskt inte kan bättre.
Och i det läger är min argumentationsteknik inte så mjuk direkt.
Jaha, så det var "mosa till" du höll på med alltså. Varför kan man inte "mosa till" alla med argument istället för personangrepp?

Och;hur förklarar du att vissa fortsätter vara sådana hela livet om det nu är en övergående tonårsfas? :crazy:

Inte_Ung skrev:
Jag "duttar" med ett sittben i stället.
Och kan inte begripa varför man skall vara så "fotfixerad" i sin ridning.

Anser du också då att man inte kan rida på en Islandshäst om foten hänger så långt under hästen att man inte kan använda sporrar?
För om det är så, så kan ju större delen av eliten lägga ned sin verksamhet med motivationen att "sporrfolket" kommer att ta över och vinna ALLT.

Nämen nix, så tycker jag verkligen inte. Det var en långsökt slutledning. Jag rider ju nästan så gott som strictly enligt AR, åker ner till Danmark två veckor om år osv. Rider verkligen mest för säte och kropp, min pålle är fint lösgjord osv. Jag är dock inte lika lösgjord som han :D. Min instruktör föreslog att jag skulle rida med sporrar för att förtydliga för hästen, för min skänkel berättar ju för pålle vad han ska göra med sitt bakben. Mina sittben berättar vilken böjning vi ska ha, när vi ska byta riktning osv. Fungerar bra och jag använder bara "dutten" när det behövs, det är inte särskilt ofta. Det är ju inte så att jag hamrar in skänkeln när jag vill att han ska gå framåt, utan bara visar lite, precis som om man duttar med spöet för att visa. Min häst gör grejerna finemang utan sporre också, men det blir lite tydligare för båda.

Det är därför jag skrev töltfrågor på forumet för ett tag sedan, vi har haft uppehåll med tölten ett tag för att hitta styrka och form först. Nu har vi så sakteligt börjat med tölten igen.

OlleAtlas

Björk skrev:
Jaha, så det var "mosa till" du höll på med alltså. Varför kan man inte "mosa till" alla med argument istället för personangrepp?
Nej det var "mosa till" som jag lät bli med hänvisning till åldern på skribenten.

Björk skrev:
Och;hur förklarar du att vissa fortsätter vara sådana hela livet om det nu är en övergående tonårsfas? :crazy:
Vissa blir ju aldrig vuxna, de går inte vidare i sin utveckling.
Men som tonåring kan man ju i alla fall fortfarande leva på hoppet om att det blir bättre.

OlleAtlas skrev:
Tell me! Kämpa med sitsen verkar vara något man får göra ryttarlivet igenom. Men det blir så sakteligt bättre (här talar vi om åratal av kämpande). Tror att man måste hitta "sina" nycklar att ta till för att få ordning på de detaljer som inte riktigt vill vara med en.
jo de e sant.. men sen så verkar en del tro att sitsen e nått man ändrar över en natt.. dom säger typ att man ska länga lädren eller råta på dig så blir de bättre mm. men de e ju faktiskt itne så lätt.. länga lädren tänker jag itne göra för de hjälper inte mig ett dugg... tar bara fram foten ännu mer då... och räta på mig e inte heller så lätt då jag oftast sitter ihopkrupen, även när jag itne rider...

Längtar till Island som en blå. Nästa år hoppas jag komma dit igen. Andas in lite Islandsluft åt mig innan du far hem.

OA
hehe ska jag göra! vi har haft fint väder och varmt i snart en och en halv vecka nu.. har varit skönt! annars har de regnat en del.
snart ska jag ut o filmas när jag rider :d ska bli kul.. men jag har en tendens till att rida sämre då... :confused: blir så stressad och stel... men men.. får la se hur de går... jag har tagit MÅNGA kort :d hehe. de har verkligen varit en upplevelse att vara här. :)

Inte_Ung skrev:
Nej det var "mosa till" som jag lät bli med hänvisning till åldern på skribenten.
Jag utgår från mig själv (som alla) och jag hade nog känt mig rätt tillmosad även av dina inlägg i detta fallet.

Inte_Ung skrev:
Nu kommer du säker att säga att jag har fel bara för att jag e 18. men va har du för anledning till att säga att hon inte vet nått om saker för att "hennes hjärna inte är tillräckligt utvecklad". de har väl inte med saken att göra.. även fast jag kanske inte tycker att hon har världens bästa svar ibland så behöver inte de bero på hur gammal hon är. jag vet inte hur gammal du är just nu för de orkar jag inte kolla upp, men eftersom du har ditt namn som inte_ung så kan du itne vara tonåring iallafall. men jag har träffat på flera stycken som har varit runt 18 som har kunnat betydligt mer än vad dom som har varit runt 38 eller 48 har kunnat... så de beror inte på åldern hur mkt man kan utan erfarenheten och vad man har lärt sig.

Vissa blir ju aldrig vuxna, de går inte vidare i sin utveckling.
Men som tonåring kan man ju i alla fall fortfarande leva på hoppet om att det blir bättre.
nej de e sant, men då ska väl du inräknas hos dom då eftersom du har sjunkit till D-K:s nivå om inte lägre.. du säger att de inte går att disskutera med henne.. men de går ju itne att disskutera med dig heller... du vill ju oxå alltid ha rätt.. du har skrivit vissa inlägg som jag har tänk att "hon måste ju va knäpp" men inte skriver jag de till dig då... du kan inte dra alla över en kant när de gäller kunskap och ålder... bara för att man har kommit över ett ålderssträck betyder itne de att man kan mer och vet mer för de.. bara för att dom har gjort en undersökning behöver de inte stämma på precis alla...

Det är inte själva kunskapen som är grejjen.
Det är hur man hanterar den.

Detta ditt inlägg tidigare visar ju på hur "nitton" som du är.

"som sagt så kan du lägga ner o prata om min sits!
du vet inte ett skit om min sits och hur jag använder den så lägg ner!
jag har aldrig frågat dig om din åsikt om de... respektera de..
de enda jag ville veta var om jag va för lång... inte nått om min sits för de vet jag bäst själv hur jag använder den... så var snäll o respektera att jag itne vill att du pratar om de..."

Endast en tonåring kan komma med något sådant.

Inte_Ung skrev:
Det är inte själva kunskapen som är grejjen.
Det är hur man hanterar den.

Detta ditt inlägg tidigare visar ju på hur "nitton" som du är.

"som sagt så kan du lägga ner o prata om min sits!
du vet inte ett skit om min sits och hur jag använder den så lägg ner!
jag har aldrig frågat dig om din åsikt om de... respektera de..
de enda jag ville veta var om jag va för lång... inte nått om min sits för de vet jag bäst själv hur jag använder den... så var snäll o respektera att jag itne vill att du pratar om de..."

Endast en tonåring kan komma med något sådant.
ja jag är en tonåring och jag vet att jag är de.. och tonåringar pratar och skriver på ett annat sätt än vad en äldre människa gör.. de e bara så de är..
men nu handlade de itne om vad jag HAR skrivit utan om hur du uppför dig mot andra som är yngre...
jag vet att jag är tonåring och jag försöker inte vara äldre än vad jag är... men just nu verkar de som på dig att du är "nitton" du me...
visst man kanske uttrycker sig bättre när man har blivit lite äldre men även fast vi ungdomar skriver så som vi gör betyder inte de att vi är mindre kunniga.
jag hade kunnat uttrycka mig bättre de vet jag, men jag va rätt irriterad och då borde ju du som "vet så mkt" veta hur vi blir.
det som du till exempel skriver om sporrar, det är DIN åsikt. det som D-K skriver om sporrar är hennes åsikt.. de verkar ju som att ni försöker ändra varandras åsikter om sporrar för att ni tycker att ni har rätt.
jag själv tycker att sporrar är helt okej, OM man vet hur man ska använda dom!
Bara för att du tycker att sporrar är VÅlD så betyder inte de att alla tycker de...
sen började ni tjafsa om Haflinger och vilka du hade ridit mm. o de visar bara att du är på samma nivå eller till och med lägre än vad D-K är... du som är så vuxen borde ju då kunna kontrollera dig själv och prata på ett normalt plan isf... eller???
du verkar vilja försöka få oss som är "nitton" som du säger att känna oss värdelösa för att vi är ungdomar... som jag sa förut... kunskap har inget med åldern att göra... sen hur man uttrycker sig är upp till en själv...

Jag är fullständigt kontrollerad, jag ville bara se hur långt som hon skulle driva det hela.

Nå tycker du själv att du är för lång för att rida Islandshäst därför att du inte kan använda sporrar då?
Jag tycker inte att du är för lång bl.a. därför att jag inte tycker att man behöver sporrar.

Inte_Ung skrev:
Jag är fullständigt kontrollerad, jag ville bara se hur långt som hon skulle driva det hela.

Nå tycker du själv att du är för lång för att rida Islandshäst därför att du inte kan använda sporrar då?
Jag tycker inte att du är för lång bl.a. därför att jag inte tycker att man behöver sporrar.
jag själv kan tycka att jag är lite lång ibland men de är inte pga av att jag inte kan ha sporrar... jag använder aldrig sporrar på islandshäst.. däremot ibland på "stora" hästar. beror på sammanhanget...
jag har hört flera gånger att jag ser stor ut, och även att jag inte ser stor ut så jag ville ha lite fler kommentarer eftersom jag är lite osäker på de själv... lite svårt o bedöma sig själv ibland...

Diabolical_Kitten skrev:
Och då kan ju du upplysa mig om i vilket inlägg jag skrev att dom du känner är okunniga skitungar?
Du är ju verkligen helt otrolig...

Minns du inte ens vad du själv skriver så backa och leta reda på där du bemötte mitt exempel med att dra upp att man inte kunde jämföra med okunniga skitungar, vilket du tydligen tyckte jag gjort! Ett mycket föraktfullt uttryck så jag tycker tycker du förtjänar påhoppet om pannlobernas utveckling för då har själv sänkt nivån på debatten redan där genom att tala om än yngre kamrater som "skitungar".

Jag vet betydligt yngre än du som kan plocka ut det lilla extra ur sin islandshäst utan sporrar med enbart sätet! En mycket duktig 11-åring som jag själv undervisat bla. Och det finns fler.

Du debatterar precis som en omogen tonåring och det är inte mer med det. Det hjälper ju inte vad vi visar så skall du käbbla emot. Alltså är det ingen idé precis som Inte Ung konstaterar.

Till Björk: Som du ser så tycker jag att djävulusiska kattungen själv började med att vara nedlåtande då hon pratade om skitungar och betalt kvitteras! Hon behöver ha sig en läxa!

Diabolical_Kitten skrev:
Och du lyckas inte koppla att det beror på sadeln och hästen tillsammans?

Vad babblar du om? Var har jag skrivit att man med en bra sadel måste ha en pad?

Precis, du sa det ju själv. Du skriver att islandsryttare är bättre på sadlar än andra.
Men du verkar inte förstå att ALLA som har hästar måste vara nogra med sadlar. ALLA. Och islandsryttare är inte med uppdaterade inom ämnet än andra hästmänniskor.

Du fattar inte vad jag skriver för du vill inte förstå istället kan du skriva samma sak med andra ord och tycka du är duktig. Jag orkar inte förklara igen för någon som är så trög! Och det jag skriver om att vi måste kunna sadlar bättre och går mycket på sadelkurser och provningar är inte liktydigt med alla är experter och duktiga och inte har jag skrivit det du skriver om pad heller. Läs ordentligt och lägg inte in egna konstiga och förvrängda tolkningar innan du svarar! Kommunicerar du med hästen på samma konstiga sätt förstår jag att han ibland inte lyssnar. Jag vill också stänga av dig!

Senast ändrad av en moderator:

Björk skrev:
Varför? :crazy: Varför ska man behöva "motbevisa" någon dressyryttare som tror att man bara pysslar med "turridning i skogen"? Det är inte mitt jobb att motbevisa någon alls. De som har förutfattade meningar kommer fortsätta ha det och jag skiter i deras uppfattning. De som är öppna är roligare att umgås med. Sen spelar det inget roll vilken hästras de äger/rider. Det intressanta är hur de är som personer.

:bow: :bow: :bow: Håller helt med!

Björk skrev:
När jag red för en dressyrinstruktör (jorå, som många andra inom islandshästvärlden har jag också bakgrund inom storhästvärlden, mest med inriktning mot dressyr) så berättade hon att hon valde att (liksom många andra) såga ner själva sporren på sina sporrar. Hon hade inget behov av dem, men de krävdes i klädseln.

Själv anser jag inte det vara djurplågeri med sporrar, men jag anser det heller inte vara något "nödvändigt". Det är upp till var och en om de tycker sig behöva sporrar eller ej. Däremot tycker jag liksom de andra att det är ett himla knepigt argument att påstå att eftersom man inte når hästens sidor med sina sporrar om man rider islandshäst så är det = hästen är "för liten". :crazy:

:bow: Precis min åsikt!

Citat:
Diabolical_Kitten skrev:
Försäkringsbolagen resonerar så att hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc.

Björk skrev:
Du måste vara otroligt insatt i precis allt som rör hästvärlden! *imponerad*. Fast du kanske jobbar i försäkringsbranschen eftersom du vet precis hur bolagen resonerar när de sätter sina premier?

Kommentaren att "hbl utsätts för större risker då de anses mer lämpliga som ridhästar pga exteriör, gångarter etc." Är så otroligt dum så jag hade inte ens tänkt besvara den egentligen men gör det ändå nu. Den motsäger sig själv för om de skulle vara lämpligare, vilket inte försäkringbolagen anser, så skulle det vara mindre skaderisk på ett halvblod, inte tvärtom!

Antar att du menar att de används i tuffare sporter som hoppning och fälttävlan mer. Det är sant. Men inte sällan får de stå en mass på box eller i ensam hage för att de inte skall skada sig medan vi har våra i stora hagar på lösdrift med många hästar. Dessutom utsätts de för tuffa turridningar som sagt. Men visst är skaderisken stor inom fälttävlan och hoppning. En anledning till att jag inte sysslat med dito aktiviteter, jag är rädd om både mig och mina hästar.

En sak som förstör halvblodens hållbarhet är det sätt de ofta föds upp på; ensamma i små hagar. Det ger ingen motion som ger starkt skelett, senor, muskler och kondition. En halvblodsryttare och tillika ridskolelärare sade tom att hon ville inte hästen skulle ha bra kondition innan hon red in den för då hade hon svårare att rida in den och vinna över den!!! :smirk: Suck! Hon hade blivit knäpp av att försöka rida in mitt islandsfödda sto som krävde 2 timmars pass i longering i början innan man kommit ett steg framåt och jag var nästan mer slut än hästen, i alla fall i huvudet! Genomsvetta var vi båda två men det tog den tiden pga hästens enorma kondition och rädsla, att förstå att jag inte krävde något farligt och inte vill äta upp den utan bara få den att gå att leda...

Vi märker att islandsfödda hästar är hållbarare och har bättre skelett, muskelutveckling och kondition än svenskfödda, trots våra med svenska mått mätt, rätt stora och kuperade hagar.

Fulblod har lägre premie än halvblod. De föds upp i flock för det mesta och får bättre grundförutsättningar och utsätts för hård galoppträning mycket tidigt, tuffa och farliga löp, går ofta fälttävlan, hoppning osv. Den tidiga träningen gör kroppenn starkare och mer anpassad till ridning och rörelse. Hästar som börjar röra på sig sent i livet får aldrig de förutsätttningarna. Så har också veterinärmedicinsk undersökning av spatt på islandshäst visat att sen inridning ökar risken för spatt!

Jag har fött upp fullblod och jag har en gång i tiden, tonåren, tränat galopp och var en del på Täby när jag studerade i Stockholm. Fullbloden är dessutom smidigare och rörligare än halvbloden.

Nu menar jag inte att man skall träna unga hästar hårt, men de behöver mycket motion och stora ytor tidigt i livet för att bli hållbara och successivt ökade krav.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar