O
OlleAtlas
Sv: lång på islandshäst?
Oj, nu blir jag väl halshuggen men jag rider faktiskt min pålle med sporrar ganska så ofta. Inte så att jag hackar in dem i honom eller så, utan precis som med spöet kan jag visa lite lättare hur jag menar. En liten dutt med sporren för att flytta just det bakbenet t ex. Min häst funkar finemang utan sporrar, men jag kan vara finare i mina hjälper med.
OA
Inte_Ung skrev:Om hästen är ordentligt utbildad så vet den när den skall arbeta helt utan att man behöver några sporrar.
När hästen är färdig för det, så ger den det där lilla extra av sig själv.
Om man kräver för mycket av hästen för tidigt, så tar det ju naturligtvis emot för hästen.
Men att lösa det med våld, d.v.s. sporrar, är helt fel väg att gå.
Allt som man uppnår då är att man spänner ihop hästen över dess styrka, och det ger naturligtvis ovilliga hästar med tiden.
Oj, nu blir jag väl halshuggen men jag rider faktiskt min pålle med sporrar ganska så ofta. Inte så att jag hackar in dem i honom eller så, utan precis som med spöet kan jag visa lite lättare hur jag menar. En liten dutt med sporren för att flytta just det bakbenet t ex. Min häst funkar finemang utan sporrar, men jag kan vara finare i mina hjälper med.
OA