lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Inte_Ung skrev:
Okej, du är alltså totalt tävlingsfixerad.
Men förstår du alla är inte det.

Islandshästarna är inte utbildade till Medelsvår-B, för det skulle menligt inverka på deras gångarter.
Det skulle ta koncentration och energi från det som en Islandshästryttare vill ha utav sin Islandshäst.
Vi tävlar nämligen inte på det viset utan rider 4 eller 5 gångarter.
Vilket är minst lika komplicerat och kräver ännu mera precision av ryttaren.

Däremot så kan jag räkna upp 5 Islandshästryttare som kan rida en 3-gångare till medelsvår-B.
Nina Keskitalo
Erik Andersen
Unn Kroghen
Peter Mesch (tävlade i Prix St Georg någon gång på stenåldern)
Johan Häggberg
Och det finns flera.

Sedan så har vi några som rider Akademiskt och som utan vidare skulle klara av att tävla Medelsvår-B.
Katrin Wallberg www.ridkonst.nu
Sara Silferberg http://hem.passagen.se/lipizzaneruppland/aktiviteter/sara_silfverberg.htm?k

Bild på Sara i Piaff på en Islandshäst. Notera benen.
odin-piaffe.homepage.jpg

Mera om Sara, titta och njut.
http://www.klassiskdressyr.com/galleri.asp

Klassisk Dressyr är INTE något som man tävlar i, det är något som man upplever.

Här så har du Nina Keskitalo på stor häst, Lusitano.
Och Ylva Haggander är också med.
http://www.forsgard.se/lusitanobilder.htm

Och med detta inlägget borde det ju bli slut på diskussionen :D

Av de få islandshästar jag känner (inte bara har träffat utan har regelbunden kontakt med ägarna) har 2 av 5 fått problem med ryggen av för långa sadlar. Dessa två har haft den äldre typen av sadlar som trycker på länden, medan de andra har haft sadlar som varit modernare, typ County island och som bara har tryckt ett par centimeter för långt bak eller varit korta nog för hästen.
Det är inte ofta som hästen blir obrukbar efter en sån skada, men det kan ta lång tid innan de är normala igen.
Sedan så är risken lika stor för alla hästar. Islandshästar är inte unika på det viset att det har nåt speciellt skydd mot för långa sadlar. Det finns många ponnier och stora hästar inom alla raser som går med för långa sadlar, och det visar sig på många sätt (anitngen att de får skador för livet, eller att de inte kan prestera så bra som de hade kunnat annars)

sambaengi skrev:
Och har med FÖR SMALA SADLAR att göra, inte för långa! Det handlar om var sadlarna slutar. Jag har sett korta sadlar som slutar på ett farligare ställe än de långa och framför allt hur de slutar. Om spatlarns bak är raka och trycker in så är det illa men om sadeln är uppsvängd, välanpassad och fördelar trycket är det ingen fara. Dessutom stod det att läsa i en hästtidning alldeles nyss att veterinär Mikael Lundbäck konstaterade att det var bättre av hållbarhetssynpunkt för hästen och styrkesynpunkt att bära ryttaren längre bak och att det var en av anledningarna att islanshästarna var så starka och hållbara! Och jag har misstänkt längeatt det är bättre med en lång sadel som passerar njurpunkterna med råge, som de gamla islandssadlarna, och fördelar trycket än en kort sadel som slutar mitt på ryggen!

Är sadeln för böjd i bommen kan hästarna få ryggproblem.
Är sadeln för smal kan hästen få ryggproblem.
Men de får inte njurskador av sadlar som är för smala! Det beror på att de är för långa!
Om bommen är för rak passar den inte hästen. Det finns inget som säger att en böjd bom ska vara på en rak häst. Utan en böjd bom ska vara på en häst med böjd rygg.
Nej, du har missförstått det där, en häst ska inte bära en ryttare bakom det sista revbenet. De har ingen styrka där. En islandshästs tyngdpunkt i ryggen är oftast väldigt långt fram, oftast ca 5-10 cm bakom manken eller längre fram och det är där en häst är viktbärande. Desto längre bak tyngdpunkten är i sadeln i förhållande till hästens tyngdpunkt desto mindre vikt kan hästen bära.
Och när man snackar om att det är bättre att ha en större sadel pratar man om att ha en sadel som passar ryttaren. Det är bättre för hästen att ha en sadel som är nån centimeter för lång men som är rätt storlek för ryttaren än att ha en kort sadel som är för liten och då bommen inte kan vara tryckavlastande utan istälelt skapar punkttryck på specifika ställen.
Men detta gäller inte de gamla islandssadlarna där sadlarna ofta är 60 cm långa och hästarnas ryggar bara är 30-40 cm från manke till 18:e revbenet.
På islandshästar ska man inte satsa på längd, man ska satsa på bredd. Just därför är kilbossor bra på islandshästar, för de är i regel bredare än rundbossor.

Diabolical_Kitten skrev:
Försäkringsbolagen tar inte hänsysn till sadlar.

Hur mycket betalar du för din häst varje år i försäkring?

Nej men de tar hänsyn till skador och utdömningar och enligt deras statistik är islandshästarna mycket friskare än tex halvbloden och det gäller även ryggen som är ett av halvblodens stora problem! Ialänningarnas största är spatt, en ärftlig historia, men trots det så har de mycket bättre statistik. Jag har haft över 60 islandshästar och har aldrig haft en enda med spatt. Den enda häst jag haft med spatt var en russvalack.

Jag har 13 st nu och det beror på vilken ålder och hur de är försäkrade och i vilket belopp samt vilket bolag. Men några belysande exempel: En 5-åring A1-försäkrad i 40000 med enkel veterinärvård (50000) kostar mig ungefär 2000 och 6-åringen en 100-lapp mer. Med dubbel (obegränsad veterinärvård i mitt bolag) kostar det 500 kr till. Försäkringspremien stiger upptill 8 års ålder i mitt bolag, därefter ligger den stilla vid samma försäkringsbelopp. Fölet försäkrat i 20000 A1 samt enkel veterinärvård och plusförsäkring kostar knappt 700.

Skulle försäkra en 2-årig knapstrupponny för 12000 och höll på att smälla av. Den var dubelt så dyr som islandsfölet i försäkring. Då sade hon som är ombud och har halvblod, att "Ja då skulle du veta hur höga premierna är på halvbloden!" Sålde gudskelov ponnyn kvickt igen!

Haflingern har väl också relativt låg i premie? De är väl också ganska friska? Känner knappt till rasen för jag har aldrig intresserat mig för den men från försäkringsbolaget säger man allmänt att ponnyer är friskare och mindre skadade än halvblod och att de har lägre premie. Tycker jag säger en del om sundheten i att vara i en storlek som mer är lik ursprunget.

Senast ändrad av en moderator:

Men om de inte tävlar, då¨ahr de väl gjort nån uppvisning som nån har dokumenterat genom bild, bild osv.
För om islandshästarna har såna bra förutsättningar för samling och piaff, passage borde nån har demonstrerat detta och borde alltså kunna gå svår dressyr.

Det är du som påstår att islandsryttare har förstått vad ridning handlar om etcetc och att islandsryttare är bätre än dressyrryttare och då får du ju faktiskt ha bevis för det. Och har ingen tävlat så får dom väl visa det genom en uppvisning.

Jag tål vad som sägs, jag tycker bara att vissa saker är så löjliga så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta att folk tror på dom.

Visst är storleken en fördel för islandshästen, för de är mer kompakta, har lättare att hålla värmen etc, men det betyder inte att de ska gå med vuxna på 180 och 80-90 kg!

Min haflinger kostar bara 2200:- om året för obegränsat med vetkostnader och 30 000 i liv (ska höja när min häst är igång efter en vrickning till 50 000 och det skulle kosta några hundralappar extra om året) och är försäkrad i Folksam. I Agria skulle det tydligen kosta ca 3000 för 60 000 vet kostnader och 30 i liv.
Hbl är inte abra dyrare att försäkra pga att de inte är så hållbara utan också för att de utsätts för större risker. De tävlas mer (transport -> risk, tävlingsplats -> risk för sjukdom) och skadas oftare pga den ofta hårda träningen. En haflinger används oftast inte till annat än amatörridning och nån enstaka klubbtävling.

Diabolical_Kitten skrev:
Är sadeln för böjd i bommen kan hästarna få ryggproblem.
Är sadeln för smal kan hästen få ryggproblem.
Men de får inte njurskador av sadlar som är för smala! Det beror på att de är för långa!
Om bommen är för rak passar den inte hästen. Det finns inget som säger att en böjd bom ska vara på en rak häst. Utan en böjd bom ska vara på en häst med böjd rygg.
Nej, du har missförstått det där, en häst ska inte bära en ryttare bakom det sista revbenet. De har ingen styrka där. En islandshästs tyngdpunkt i ryggen är oftast väldigt långt fram, oftast ca 5-10 cm bakom manken eller längre fram och det är där en häst är viktbärande. Desto längre bak tyngdpunkten är i sadeln i förhållande till hästens tyngdpunkt desto mindre vikt kan hästen bära.
Och när man snackar om att det är bättre att ha en större sadel pratar man om att ha en sadel som passar ryttaren. Det är bättre för hästen att ha en sadel som är nån centimeter för lång men som är rätt storlek för ryttaren än att ha en kort sadel som är för liten och då bommen inte kan vara tryckavlastande utan istälelt skapar punkttryck på specifika ställen.
Men detta gäller inte de gamla islandssadlarna där sadlarna ofta är 60 cm långa och hästarnas ryggar bara är 30-40 cm från manke till 18:e revbenet.
På islandshästar ska man inte satsa på längd, man ska satsa på bredd. Just därför är kilbossor bra på islandshästar, för de är i regel bredare än rundbossor.

Så nu är du sadelexpert på islandshästar också??? För det första pratar jag inte om böjd bom utan raka spatlar resp sadlar med sådana som svänger upp så man inte får ett punkttryck resp utan spatlar. Sedan är det farligt om sadeln skapar punktryck över njurarna för de blir överstimulerade och det kan leda till MYCKET SÄLLSYNT att hästarna behöver kissa ofta. Har ALDRIG hört talas om någon som fått permanenta skador eller intre skador, men däremot sadeltryck, dock mest beroende på för snala sadlar!

Tack jag vet efter 11 år med islandshästar, uppfödning och inridning av unghästar att man skall ha breda sadlar! Det var ju det jag sade, att smala sadlar är det stora problemet på islandshästar och det gäller även de gamla sadlarna! Du anar inte hur mycket vi islandshästryttare lägger energi på sadlar och de flesta islandshästryttare kan mer om sadelinprovning än flertalet vanliga ryttare. I min klubb har vi minst 2 sadelprovningar och dito kurser per år! Kajsa Ränkfors och Kicki Näslund är ett par av dem vi haft ute men också den som är den enda i England utbildade sadelmakaren och nu minns jag inte namnet i gen, men han anses duktigast i Sverige.

Jag är inte mycket för klyschor utan tror mer på vetenskapliga undersökningar som den Mikael Lundbäck gjort. Och jag märker på en häst om den trivs eller inte trivs med sadeln. Jag har flera sadlar för att passa de olika hästarna jag rider och även bomlös sådan. Långa spatlar fördelar trycket över en större yta och det är bättre tom, för att ta till ett extremt exempel, att sadeln kommer en bit upp på ländryggen i en mjuk båge som följer ryggen än slutar tvärt vid ländryggen. Dessutom, bästa sättet att hamna i bakvikt är att DRA FRAM SADELN! Detta visade Kajsa mig redan för över 10 år sedan. Drar man bak sadeln kan man istället kanma i framvikt! Sadeln skall ligga så att den ligger plant i den djupaste delen! Dock är framvikt bakvikt ur njursynpunkt!

Jag undrar om du verkligen med rent samvete kan påstå att du vet en enda islandshäst som verklligen fått njurskador av sadeln?! Jag tror nämligen inte ett dugg på det! Däreot kan de bli överstimulerade av punkttryck just där som sagt, men byte av sadel, kortare eller längre, som inte ger punktryck över njurarna, brukar lösa detta problem snabbt. Och det är ändå sällsynt att man ser en så kraftig påverkan men givetvis skall man undvuíka punktryck där, precis som överallt under sadeln!

Diabolical_Kitten skrev:
Men om de inte tävlar, då¨ahr de väl gjort nån uppvisning som nån har dokumenterat genom bild, bild osv.
För om islandshästarna har såna bra förutsättningar för samling och piaff, passage borde nån har demonstrerat detta och borde alltså kunna gå svår dressyr.

Det är du som påstår att islandsryttare har förstått vad ridning handlar om etcetc och att islandsryttare är bätre än dressyrryttare och då får du ju faktiskt ha bevis för det. Och har ingen tävlat så får dom väl visa det genom en uppvisning.

Talade inte bilderna för sig själv?! Eller kan du inte avgöra om det är korrekt form och samling sjäv? Såg du några sporrar? Enligt Bent Branderup och Alain Roland är både islandshästen och den nordsvenska travaren gjorda för klassisk dressyr ur den högre skolan. Jag tror att med deras erfarenhet av klassisk ridkonst och flera hästraser är mer kvalicerade än du och dina dressyrkolleger att avgöra den saken! Kan tillägga att det inte är så svårt att lära kallblodstravaren tölta heller!

Sedan har ingen av oss prata i så allmänna ordalag. Det är du som gör det! Det finns många dåliga islandsryttare också, även inom eliten!

Diabolical_Kitten skrev:
Visst är storleken en fördel för islandshästen, för de är mer kompakta, har lättare att hålla värmen etc, men det betyder inte att de ska gå med vuxna på 180 och 80-90 kg!

Min haflinger kostar bara 2200:- om året för obegränsat med vetkostnader och 30 000 i liv (ska höja när min häst är igång efter en vrickning till 50 000 och det skulle kosta några hundralappar extra om året) och är försäkrad i Folksam. I Agria skulle det tydligen kosta ca 3000 för 60 000 vet kostnader och 30 i liv.
Hbl är inte abra dyrare att försäkra pga att de inte är så hållbara utan också för att de utsätts för större risker. De tävlas mer (transport -> risk, tävlingsplats -> risk för sjukdom) och skadas oftare pga den ofta hårda träningen. En haflinger används oftast inte till annat än amatörridning och nån enstaka klubbtävling.

Jag lovar dig att islänningar tävlas lika mycket och fraktas runt lika mycket. Men det är klart, hoppning som är en större skaderisk, särskilt vad gäller benen, är det inte mer än ett fåtal som ägnar sig åt. Däremot utsätts islandshästarna oftare än andra för tuff turridning i svår terräng och långa pass, obalanserade och okunniga ryttare och är den mest växande rasen och en av de största idag. Minns inte om de ligger 2:a eller 3:a. på Island är turridningarna ännu tuffare med än värre terräng och högre tempo. De som inte håller för detta har sållats ut. De som inte orkar bära har sållats ut och de som inte tål sadelns tryck har också sållats ut. Dessutom växer våra unghästar upp i stora flockar med viss större skaderisk men de blir också hållbarare av det. Det är inte ovanligt att islandshästar tävlas upp i 20-årsålern av vuxna ryttare heller. Det värsta jag hört var en 34-åring som tävlades av hela familjen! Och han var pigg och kärnfrisk och i gott hull!

Vad för kompetens har du att avgöra vad en islandshäst skall bära??? Det är ju bara tyckande utan faktabasering du håller på med! Håll dig till det du kan, dina haflinger! Islandshästar har du bevisat att du är totalt okunnig om! Bara för du ridit ett tiotal så kan du inte kalla dig expert! Misstänker du haft konflikt med någon islandshästmänniska och vill hämnas här! Tycker du är negativ och trist i din attityd och nu har du gått så långt så egentligen borde vi skita i att svara dig!

Har samma bolag som du för den delen! Höjer du din häst till 40000 så kommer du att få högre premie än om jag som med obegränsad veterinärvård hamnar på 2500. Premien stiger rätt rejält mellan 30´och 40´. Men jag tänker ringa mitt ombud och kolla upp det. Skall be henne tala om vad en 8-årig islandshäst kostar jämfört med en 8-årig haflinger med samma försäkring.

De raser som har lägst premie är kallblod och haflinger. Näst lägst är Islandshäst, fjording och shetland.

En A1-försäkrad islandshäst med obegränsad veterinärvård på 10 år kostar 3459:- medan Haflingern kostar 3185:-. ett halvblod med samma ålder och försäkring kostar 8208:-. Försäkringsbolaget rekommenderade islandshästar och haflinger som mycket friska hästraser liksom fjordingen så skall man ha en familjehäst rekommenderade de dessa raser samt kallblodstravaren (de skiljer inte på travaren och arbetsnordsvensken).

Därmed har vi utrett vilka som enligt försäkringsstatistiken är de sundaste och friskaste raserna!

Diabolical_Kitten skrev:
Men såg du inte bilderna i länkarna som jag gav dig?
Jag försöker igen.

http://www.klassiskdressyr.com/galleri.asp
Men den kan du inte se om du inte har Flash

http://www.classical-dressage.de/galerie/galery_swe.htm
Den här kan du se.

http://hem.fyristorg.com/ridkonst/korall.htm
Och denna.

Men man har inte en Islandshäst för att rida dressyr på Msv-B nivå på, utan man rider dressyr på sin Islandshäst för att den skall kunna gå bättre i sina speciella gångarter.
Så på uppvisningar får man se tölt och flygande pass.

Diabolical_Kitten skrev:
Islandshästryttarna är ju som ryttare är mest.
Det finns bra och det finns dåliga.
Men gemensamt är ju att man som Islandshästryttare måste vara lyhörd för hästen.
Annars så svarar den med att gå i fel gångart.
Man kan därför inte pressa fram resultat vilket gör sporrar omöjliga att använda.
Detta ger då ryttare som är mera känsliga i sin ridning än vad 3-gångsryttare brukar vara.

Därför så tycker jag att de mest talande bilderna är när Islandshästryttarna rider andra raser än just Islandshäst.
Som Nina Keskitalo och Ylva Hagander på bilderna i en tidigare länk.

Milde himmel vilken urspårad tråd ... :rofl:

Det här med storleken på häst/ ryttare tycker jag är ett lite uttjatat kapitel. För just UTSEENDETS skull så beror det en hel på hästens resning förutom det omdiskuterade ryttarens hållning/sits. T ex Fannar är en ganska liten herre som hemma på gården fick mig att gapa - på tävlingsbanan med husse på ryggen hade jag tidigare haft en heeelt annan bild av honom.

Effekten av att ha underskänklarna i ett annat läge, blir självklart annorlunda - men den behöver inte bli så mycket mindre. Givetvis mindre med en än så musklad vad jämför med en sporre, men frågan är vad man behöver i sin ridning.
Å andra sidan; det är lättare att på en mindre häst inverka med vikten, vilket som sagt blir påverka häststackaren om man har dålig balans ...

Diabolical Kitten, varför är islandshästarnas prestationer inom dressyrridning och det tävlingsreglementet så viktigt för dig? Vi har ett eget FIPO och egna tävlingar där islandshästen mera kommer till sin rätt (särskilt i gaedingakeppnin). Förvisso är det inte renodlade dressyrövningar du ser, men jag försäkrar att för att få en lättriden, lättväxlad häst som fortfarande är så framåt som de flesta islänningar faktiskt är - då KRÄVS åtskillig träning av hela ekipaget hemmavid. Att vi sedan hellre ser hästen visa sina gångarter i tävlingssammanhang är väl ganska naturligt med tanke på rasens möjligheter?

Tillägg: jag säger nu INTE att den ena inriktningen är bättre/ sämre än den andra - men ATT det finns skillnader och att man därför inte rakt av kan ta sin vanliga "måttstock" för hur man tycker det skall vara.

ang skrev:
Milde himmel vilken urspårad tråd ... :rofl:

Ja, inte sant! Man blir både trött och irriterad av alla fördomar som poppar upp i denna tråd! Har väl aldrig stött på värre anti-rida-islandshäst-som-vuxen-pga-vikt-och-storlek förespråkare! Suck! F-n att vi inte kan få ha våra hästar och vår ridning ifred utan att helt okunnigt folk skall tycka en massa de inte vet ett dugg om! Alla våra vuxna islandshästar, med något undantag, är starkare än något vuxet halvblod jag suttit på och jag har ridit några stycken under mer än 2 decennier! Suck!

ang skrev:
Det här med storleken på häst/ ryttare tycker jag är ett lite uttjatat kapitel. För just UTSEENDETS skull så beror det en hel på hästens resning förutom det omdiskuterade ryttarens hållning/sits. T ex Fannar är en ganska liten herre som hemma på gården fick mig att gapa - på tävlingsbanan med husse på ryggen hade jag tidigare haft en heeelt annan bild av honom.

Effekten av att ha underskänklarna i ett annat läge, blir självklart annorlunda - men den behöver inte bli så mycket mindre. Givetvis mindre med en än så musklad vad jämför med en sporre, men frågan är vad man behöver i sin ridning.
Å andra sidan; det är lättare att på en mindre häst inverka med vikten, vilket som sagt blir påverka häststackaren om man har dålig balans ...

Diabolical Kitten, varför är islandshästarnas prestationer inom dressyrridning och det tävlingsreglementet så viktigt för dig? Vi har ett eget FIPO och egna tävlingar där islandshästen mera kommer till sin rätt (särskilt i gaedingakeppnin). Förvisso är det inte renodlade dressyrövningar du ser, men jag försäkrar att för att få en lättriden, lättväxlad häst som fortfarande är så framåt som de flesta islänningar faktiskt är - då KRÄVS åtskillig träning av hela ekipaget hemmavid. Att vi sedan hellre ser hästen visa sina gångarter i tävlingssammanhang är väl ganska naturligt med tanke på rasens möjligheter?

Tillägg: jag säger nu INTE att den ena inriktningen är bättre/ sämre än den andra - men ATT det finns skillnader och att man därför inte rakt av kan ta sin vanliga "måttstock" för hur man tycker det skall vara.

:bow: :bow: :bow: Amen!

Diabolical_Kitten skrev:
På hennes inlägg verkade det inte som att hon red med sitsen.

Nej, jag vet att det finns vuxna som kan rida islänningar bra utan att de får problem. Men det är inte BARA ridningen, en lång ryttaren behöver en större sadel, och en större sadel på en för liten rygg skapar problem.
Större sadel för att man är längre? Mjaaa... det där har väl mycket med själva rumpans storlek att göra; alltså vikt/breddstorlek på ryttaren.

Diabolical_Kitten skrev:
Och fler islandshästar behöver man inte rida flr att känna av när man är för lång för en häst.
Intressant.... !
:smirk:
Det betyder att alla vi 1000-tals personer över 150 långa som rider islandshäst bar inte kommit till insikt. Vilken jävla tur! För utan insikten att jag är "för lång" så kan jag få fortsätta rida dessa underbara hästar!

Om spatlarna är raka eller svänger upp beror på bommen. Om du hade vetat det minsta om sadlar hade du vetat det.
Och JA jag kan en hel del om sadlar. En sadel är en sadel, om den nu ligger på en islandshäst eller om den ligger på ett hbl. Det är samma princip hos alla raser.

Men allvarligt talat, detta är ju helt sanslöst. Islandsryttare är inte mer insatta i sadlar än vad hbl eller vbl ryttare är. Det finns lika mycket kunskap som okunskap inom alla grenar och hos ägare tilla lla raser. Att islandsryttare skulle vara mer kunniga inom det området är bara ren bs.

En sadel ska varken ligga i framvikt eller i bakvikt. Sadelns tyngdpunkt ska stämma vöerens med hästens tyngdpunkt från början, du ska inte behöva dra fram elelr bak den. En häst har ett sadelläge, och där ska sadeln ligga, inte längre fram elelr längre bak. ALLA sadlar hamnar inte i bakvikt genom att dra fram sadeln. Det beror helt på hur ryggen ser ut på hästen.

Så länge en sadel trycker bakom det sista revbenet finns det en risk att hästen kan drabbas avb njurskador. Och då ska man absolut inte satsa på en längre sadel.

En sadel ska sluta innan det sista revbenet, men om ryttaren skulle kräva en något större sadel är det bättre att den är något flr stor för hästen, alltså 1-3 cm, för då trycker den ändå inte längst bak och ligger inte an efter det sista revbenet.

Jag såg bara en bild på en islänning? Jag vill se bilder på en som kan gå ett helt program, alltså bild eller film från alla moment.

När jag kolalde med mitt bolag för 1 år sen var det bara några undralappar det skulle kosta. Men visst, jag kan ringa dit igen.

Det finns inte lika många tävlingar för islänningar som det finns för hoppning och dressyr. Alltså tävlas de inte lika mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka