lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Så bara för att jag äger en haflinger har jag aldrig varit i kontakt med islandshästar?
Det finns folk inom alla raser som är för långa för sina hästar, men nu råkade en sån här tråd vara på en islandshästforum, who cares? Samma princip rakt igenom.
Jag hade reagerat lika mycket om jag sett en person på 190 rida en haflinger på 140.

Diabolical_Kitten skrev:
Ingen har sagt att sporrar är ett krav inom dressyren. Men det finns en hel del människor som har upptäckt fördelarna med sporrar.

Islandshästar kan visst vara för långa för sina hästar. En till anledning är inte bara att de inte kan rida rätt om de är för långa utan att det även är SKADLIGT för hästen om sadeln är för lång, vilket den är, då en person på 180 lätt behöver 17,5-18" och en islänning på 140 med största sannolikhet precis kan ha en 17" av ett märke sm typ Albion som är väldigt korta. Har man för långa sadlar kan det skada njurar och andra organ.
Man behöver inte ha en stor häck bara för att man är lång.
Killar har ofta en ganska så liten häck.

Och om nu dessa långa sadlar hade varit så skadliga för hästarna, så borde massor av Islandshästar stå med tidiga njurskador.
Men faktum är att massor med Islandshästar blir väldigt gamla och håller sig mycker friska.
Så friska att de är ordentligt billigare att försäkra än andra hästraser.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ville veta vad stoet hette?
Det får du inte.
Hon är död och av hänsyn till de som ägde henne så vill jag inte skriva ut det.

Fölen föddes i Sverige.

Nu så får du inte veta mera, jag har redan skrivit alldeles för mycket.

Diabolical_Kitten skrev:
Okej, kommer det anordnas nån islandsdressyrtävling i södra Sverige? Om ni islandsryttare är så unika så kan jag åka dit och kolla. För då måste det ju finnas hur många långa ryttare som helst som kan rida MSV B utan vader och hälar? Eller du kanske bara menade om man ska kunna rida LB?
Ryttarna kan, men inte hästarna.
Hästarna har fullt upp med att hålla reda på sina gångarter.
Så du kommer inte att få se några större dressyrprestationer på någon Islandshäst-tävling.
Utan dessa skall du leta efter på träningarna, då det är där som dressyren rids i syfte att gymnastisera hästarna till att klara av gångarterna.

Diabolical_Kitten skrev:
Så bara för att jag äger en haflinger har jag aldrig varit i kontakt med islandshästar?
Det finns folk inom alla raser som är för långa för sina hästar, men nu råkade en sån här tråd vara på en islandshästforum, who cares? Samma princip rakt igenom.

Nej, inte samma princip rakt igenom alls.
Utan helt olika, faktikst.

Det är dessutom skillnad på att "vara i kontakt med" och på att "fullt behärska".

Så du argumenterar om en diciplin som du inte behärskar och försöker att aplicera värderingarna från en annan diciplin på den.

Jag hade reagerat lika mycket om jag sett en person på 190 rida en haflinger på 140.
Ja det skulle DU göra, men inte vi.
Det är en av skillnaderna.

Det är precis vad de gamla islandssadlarna har gjort! De HAR skadat hästar.

Att ha 17,5 på sin sadel är itne att ah en stor häck, för att man ska få plats med benen behöver man en större sadel. Längre kåpor hjälper inte alltid utan ibland behöver man mer plats för knäna, och det regleras främst av hur framskjuten kåpan är. Och alla märken erbjuder inte sadlar med framskjutna kåpor och då får man köpa en större sitsstorlek för att hamna längre bak i sadeln.

Sedan behöver de flesta längre normalbyggda ryttare 17,5-18" på sina sadlar, de flesta rider runt i för små sadlr som knappt täcker baken.

Diabolical_Kitten skrev:
Det är precis vad de gamla islandssadlarna har gjort! De HAR skadat hästar.
Vilka hästar då?
Jag har då inte vare sig hört om några eller träffat några "sadelskadade" hästar vad gäller de inre organen.
Litet muskelskador längs ryggen har jag ju sett, men det förekommer ju på alla möjliga hästar och är inget unikt för Islandshästarna.

Diabolical_Kitten skrev:
Att ha 17,5 på sin sadel är itne att ah en stor häck, för att man ska få plats med benen behöver man en större sadel. Längre kåpor hjälper inte alltid utan ibland behöver man mer plats för knäna, och det regleras främst av hur framskjuten kåpan är.
Det är väl bara att länga stiglädrena så att knäna inte kommer för långt fram.
Benen skall ju nedåt och inte framåt.

Nu så börjar jag att bli otroligt nyfiken på hur det ser ut när du rider.
Du skriver ju så mycket underligheter.

Där är felet, om de föddes i Sverige är de inte a-linjerade, om nu inte stoet har åkt till Österrike/Tyskland /Schweiz/Holland och blivit inseminerad, men vad jag vet kan man inte göra det hur som helst heller med vilken häst som helst.

Så isf är det nog bara vanliga svenska haflinger, och de räknas till B-linjen som är en av de sämsta linjerna som har tillkommit hyfsat nyligen (typ 90 tal tror jag) och det finns en hel del av de svenska "bra" haflingerna som tillhör den, fast de har namn som börjar på E osv.

Man kan inte länga stiglädrena hur mycket som helst. Är sadeln för liten så är den för liten. Det är inte bra att sitta i en för liten sadel heller, det är också skadligt för hästen för då fördelar inte bommen vitken som den ska så det skapar punkttryck etc.

Men om hästarna kan det på träningar borde de kunna göra det på tävlingar? Inte kan det vara så att av alla hästar som enligt dig kan, är alldeles för nervösa på tävling?

Jag har inte sagt att jag vet allt om islänningar, men om inte jag får vara på ett forum om mislänningar och skriva mina psikter, borde du då verkligen få skriva vad som är rätt och fel om dressyr? För det sysslar ju inte du med.

Jag var nära på att köpa en islandshäst en gång och har varit medryttare på en islndshäst i 3 år, sedan har jag ridit en islandshäst korsning och dens mamma som var ren islandshäst och de 2 red jag i över ett år, sedan har jag ridit 5 islandshästar på ett stuteri/turridningsställe. Och sen ahr jag ridit några islandshästar till men de red jag bara en gång så de räknar jag inte med. Och fler islandshästar behöver man inte rida flr att känna av när man är för lång för en häst.

Och avd är det som skiljer sig? Är man för lång för en häst på 130 så är man för lång för en islänning på 130.

Varför tror du att de äldre islandssadlarna inte tillverkas mer?

Det finns inga muskelskador som är unika för islandshästar. Men däremot finns det en större riska tt islandshöästar får problem med ryggen pga för långa sadlar (som är flera dm för långa) än vad ponnier som rids av ungdomar får som möjligtvis ahr sadlar som sticker ut några cm.

Nu har jag läst, och läst, och läst.

Och jag förstår inte varför du fortsätter att tjata??

DU känner dig lång på en liten häst, ok, end of story. Rid stora hästar då.

Men vi har ändlösa exempel på långa människor som rider in, utbildar, tävlar, rider i skogen på islänningar, både små som stora.
och det går bra, hästarna håller lika bra som andra hästar (tja, islänningarna hålelr ju faktiskt bättre än många andra ;)), det ser jättefint ut och de klarar det superbra. vad är ditt problem?

Jag hade precis tänkt bjuda hem dig till mig så du fick se min islandshäst i samlad galopp, början till piaff, och klockrena skolor. men jag är rättså kort, så det sket ju sig. hade jag varit 190 hade han säkert INTE gått så, för det är klart att det bara är längden det hänger på, eller hur? :devil: inte balansen och skickligheten?

och dessutom, man behöver inte rida med hälarna, elelr vaderna. trots att jag är kort så rider jag inte med hälarna på mina hästar, de är för känsliga.
jag rider med sätet. och låren.

Och jag är dressyrryttare, jag har ridit ponny SM i dressyr och tränar för vanliga dressyrryttare så fort jag har chansen.

Ge mig namnet på minst 5 islandsryttare vars hästar kan gå minst MSV B?
Och ge mig namnet på EN islandsryttare som skulle klara av Svår dressyr? Och har bevisat det genom tävling?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vågar släppa i full galopp. Jag blir även illa tvungen i hoppningen....
Det felet jag tycker många gör att driva som bara den men sedan håller de ändå emot med tyglarna och bromsar med sitsen på samma gång.

Jag känner inte till några inom barockridningen då jag inte sysslar med det eller känenr nån som gör det.

Här är vi helt överens.

Synd du inte ridit för någon sådan. Jag var aldrig överens med mina ridlärare om hur mycket tyglarna skulle kortas och hur mycket stöd man skulle ha och hur mycket skänklarna skulle användas, tills jag hittade barockridningen. Äntligen fick jag rida så avslappnat och enkelt som jag ville och hela tiden känt var rätt!

Saga skrev:
Nej, inte onödiga. Ej för de med samma problem som mig.

P.g.a. sned höft kommer jag inte om med mina skänklar på stora hästar. Fanns inte sporrar skulle inte jag kunna rida storhäst. Lite därför jag gått över till Islänning. Jag behöver ej sporrar på dem.
Obs! En av många, många anledningar...

Nej just det och där startade denna diskussion! Det behövs inte sporrar på en islänning och därför gör det inget om halva underskänkeln hänger nedanför hästen! Det var så diskussionen började med att D_K tyckte att man als´drig kunde få det lilla extra ur hästen utan sporrar.

Jag rider liksom Inte_Ung med sätet och det är inte ofta jag ens använder skänklarna! Bara helt kort i så fall. Enligt Hårfagres ägare och ryttare (Hjälp mig med namnet någon!), som rider barockridning, så kan hästen känna den elektriska impulsen när du spänner en muskel och ger man bara hästen tid att lära sig vad det betyder så kan man rida med enbart dessa impulser! Kan tolkas som att rida med tanken, nästan! Har ridit för tre lärare som rider enligt Bent Branderup, del Christina Drangel, dels ovan nämnda samt den tredje som också är mjuk och positiv samt tillämpar TTAEM, mu kommer jag inte på hennes namn heller. Min whiplashskada igen... Hjälp mig med namnen någon!

Diabolical_Kitten skrev:
Men om hästarna kan det på träningar borde de kunna göra det på tävlingar? Inte kan det vara så att av alla hästar som enligt dig kan, är alldeles för nervösa på tävling?
Man rider inte sådan dressyr på tävlingarna.
Man rider gångarter på en 350m lång ovalbana.
Men det borde du ju veta, för du var ju väl i Islandshästridning eller hur.
Det finns dressyrklasser, men de rids på ett litet annorlunda vis.
Först ett grundprogram där även tölt ingår förutom skritt, trav och galopp.
Sedan som kür.
Tyvärr så rider inte de bästa ryttarna i de klasserna.
Men de gånger som t.ex. Unn Krohgen eller Erik Andersen rider så är nivån mycket hög.
De är båda utbildade ridlärare på Strömsholm.
För länge sedan och på stor häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka