lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Diabolical_Kitten skrev:
Så dina hästar gör skänkelvikning mer än 3 steg i hagen?
Och passage? Det får du filma, för det tror jag inte en sekund på. Mycket märkligt att dina hästar gör så i hagen?

Passage är en "imponerar"-rörelse i hagen. De använder den särskilt om man släpper ihop nya hästar med varandra. Och ja de kan göra mer än 3 stegs skänkelvikning. Men de upprepar sig inte som vid ett träningspass, givetvis. de leker spontant och imponerar på varandra!

Grannens travare bytte från trav till passage när vi red förbi hagar med hästar hon inte kände! Jag lovar hon aldrig varit dressyrriden! Det är en rörelse hästen tar till när den är upphetsad och osäker och vill visa hur stark den är. Hundar och andra potentiella rovdjur kan framkalla samma reaktion eller "jämfotagalopp" som en hjort. Det trodde jag alla visste!?

sambaengi skrev:
Grannens travare bytte från trav till passage när vi red förbi hagar med hästar hon inte kände! Jag lovar hon aldrig varit dressyrriden! Det är en rörelse hästen tar till när den är upphetsad och osäker och vill visa hur stark den är.

Det där har Ronja oxå gjort... Kändes lite studsigt :D

MercedesBenz skrev:
Det där har Ronja oxå gjort... Kändes lite studsigt :D

Japp och ganska häftigt! Vanligare på osäkra individer. Kunde inte låta bli att skratta åt henne varje gång! Jag försökte gunga med och ge rätt hjälper för att kanske kunna locka fram detta utan nya hästar som stimuli! Men jag bara red till henne då hästen pga sin osäkra ryttare tappat självförtroendet och sedan båda två fått bättre självförtroende så tog hon över hästen själv och jag ägnade mig åt mina islandshästar istället!

Men jämfotagaloppen är ändå värre! Jag och en kompis höll på att skratta så vi nästan trillade ur sadeln i fjol när då 22-åriga gamla Tinna hoppade fram som en hare med min kompis på ryggen i glädje att ridas ut första gången på 2 år efter att ha gått med föl. Kompisen höll på att studsa av och hon sade det dar det skumoigaste hon varit med om. Valacken jag red blev väldigt upphetsad också och att se denna stora "hare" ta jätteskutt uppför en brant backe hade varit värt att filma. Tyvärr har man ju aldrig kamera till hands att dokumentera sådana oförberedda händelser. Det dröjde ett bra tag innan vi hade slutat skratta och hästarna var väldigt roade de också! Skitkul!

Senast ändrad av en moderator:

Inte_Ung skrev:
Om man behöver sporrar så ÄR hästen okännslig och ouppfostrad.

Så genom att påstå att man "behöver" sporrar så har man påstått att hästen är trög och okännslig.
Vore den inte trög och okänslig, så behövdes det ju inga sporrar.

Det låter som om du inte vet ett enda dugg! Sporrar används inte
på lata hästar... Inte för att få dem att springa snabbare eller att
röra på sig. De används för att förfina sina hjälper i första hand i
dressyr.

sambaengi skrev:
En del "skitungar" är trevligar mot sina hästar i munnen än vad en del elitryttare inom dressyrvärlden är. Jag pratar om elitryttare inom dressyrvärlden och jämför dem med tex barockridningen a la Bent Branderup eller Alain Roland som jag ridit för. Mitt råd är att testa Alains hingstar. Där får man känna hur en häst bör vara!

Ett fel med många ryttare är att de inte vågar släooa sina hästar, varken i full rasande galopp för att öka livsglädjjen eller när de rider på bana. Man måste våga lita på sin häst för att det skall bli bra!

Kan bara säga :bow: :bow: :bow:

/Maria

Muninn skrev:
Kan bara säga :bow: :bow: :bow:

/Maria

Tack själv! Jag tycker det skall vara lek och glädje att rida, både för häst och ryttare, inte en kamp och en massa tekniska hjälpmedel. Vi rider väl ändå för livsglädjens skull, inte för att tvinga våra djur att göra det de inte vill/kan/orkar. Det är vår sak att se till att de trivs med vår ridning och att de har roligt och vill. Vissa hästar passar inte till dressyr heller och då tycker jag det är taskigt att tvinga dem bara för att man skall! Vi måste lära oss att hantera våra djur efter deras förutsättningar och att ridleken måste vara på bådas villkor!

För den delen, ofta ligger det smärta och låsningar bakom om en häst inte vill. Det är då bättre att ta ut en equiterapeut och gå igenom hästen, rätta till det som är fel och träna upp det som behövs, än att med tekniska hjälpmedel tvinga hästen att göra det man vill. Det kan aldrig komma någon glädje i ridningen för varken häst eller ryttare då!

Diabolical_Kitten skrev:
Nä du, jag kommer inte rida för en islandstränare, jag trodde du förstod att jag var sarkastisk. Jag håller mig hellre till mina dressyrtränare, där ser man resultat.
Lika mkt som en islandstränare håller träningen rolig för hästen gör en dressyrtränare det med. Islandsryttare har inte patent på variation.

Nu så tycker jag att du är inskränkt.
Jag rider just nu för en av Bent Branderups elever.
Jag har ridit för Craig Stevens.
Tränat för John Rickets (NH).
Ridit för en elev till Lussan och Eric Lette.
Och jag har ridit för de flesta av de bästa Islandshäst-tränarna.

Jag har ett öppet sinne och lär mig något av alla dessa.
Så det jag menar är inte att en Islandshästtränare skulle vara bättre än en dressyrtränare, utan att man genom att lära sig ridning i många olika dicipliner får en större verktygslåda att arbeta med och därmed kan anpassa sig mera exakt till varje häst.
Jag som rider in unghästar behöver en stor verktygslåda.

Men om du får lära dig att du måste använda sporrar till din okänsliga häst, så tycker jag att du kanske borde prova på något annat också för att få litet perspektiv på tillvaron.

Hon var fin men litet tung i min smak.
Med en längre tid på mig, någon vecka eller så, så hade jag nog kunnat hitta en känsligare kommunikation.
Jag föredrar dock Svala jag.
En häst där man formar hela hästen med bara tanken.

Jag vågar släppa i full galopp. Jag blir även illa tvungen i hoppningen....
Det felet jag tycker många gör att driva som bara den men sedan håller de ändå emot med tyglarna och bromsar med sitsen på samma gång.

Jag känner inte till några inom barockridningen då jag inte sysslar med det eller känenr nån som gör det.

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst är inte bara okänslig var min fot är, han är okänslig var svettkåpan på sadeln är med.
Och om så var fallet, skulle min häst vara megakänslig när en ryttare som ahr tävlat GP sitter upp på honom, men han går likadant då som han gör med mig.
Jo men om du sitter och rider med sporrar så är ju din häst nog ganska så avtrubbad i sidorna vid det här laget.
Okänsliga hästar brukar tyda på att de har okänsliga ryttare.
Min gamla häst har för det mesta mycket finkänsliga ryttare som rider med fjäderlätta och osynliga hjälper UTAN sporrar.

Nej, det är du som är inskränkt. Du glorifierar alla islandsryttare, och varför då?
Du påstår att islandsryttare inte gör si och så, inte behöver göra si och så för att de är bättre ryttare osv osv.

Tyck du vad du vill om min ridning och min häst, jag och mina tränare ser att jag rider den korrekt.

Efter vilken hingst? Föddes hästen i Sverige?
I Sverige kan man kalla en häst för vad man vill, men i Tyskland där man håller hårt på stammen får man endast ge den namn enligt blodslinjen. Just därför är importerade haflinger dyrare, för det är kvalitet.

Hade den siffror i slutet av namnet?

prydi skrev:
Sporrar används inte på lata hästar...
Inte för att få dem att springa snabbare eller att röra på sig.
De används för att förfina sina hjälper i första hand i dressyr.
Det är jag väl medveten om.
Men D-K använde sina för att kunna kräva mera av hästen.
Det är det som jag vänder mig emot.
"För att få ut det lilla extra för att min häst är så okänslig."
I det läget anser jag att det är dags att arbeta på hästens känslighet i stället för att spänna på sig sporrarna.

Och jag anser fortfarande att en riktigt god tyttare kan förfina sina hjäper till perfektion UTAN sporrar.

Det låter som om du inte vet ett enda dugg!
Jodå, jag vet massor.
Jag har ridit med sporrar förut, men nu kommit längre i min sitsperfektion och därför övergivit dem för en mjukare kommunikation.
En kommunikation som utgår ifrån sitsen och inte händerna och fötterna.

En häst blir inte avtrubbad bara för att man rider med sporrar. Det var det dummaste jag hört.
Hästar som du ridit med sporrar kanske blir avtrubbade, men fråga vilken dressyrkunnig människa du vill, rider man på rätt sätt blir hästen inte avtrubbad.

Saga skrev:
Nu måste jag bara lägga mig i.

Sporrar är inte ALLTID våld, BARA om de används på FEL sätt...
Visst, visst.
Men de är ALLTID helt onödiga.
Det finns andra och bättre sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka