lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Men det är de svåra och jobbiga dressyrövningar jag pratar om. Trav är inte en dressyrövning?! Jag skulle bli imponerad om min häst gjorde en galoppiruette (han gör däremot väldigt fina bockpiruetter en meter upp i luften, men det är inte riktigt samma sak...) eller gjorde en massa rena byten, gjorde perfekt förvänd skänkelvikning etc. Men det tror jag nog att jag aldrig kommer se en häst göra faktiskt. Dessa rörelser är inte naturliga för hästen, en volt är naturligt för hästen. Viss skillnad...

Nej, vi pratade nyss om min häst.
Men det finns hur många hästar som helst som har varit med om samma sak. Det är inte nåt ovanligt att hovslagare slår/sparkar hästar om de är jobbiga (tyvärr är det så) inte heller är det ovanligt att hästar får rejäla sparkar i hagen av olika anledningar.

Jag skrev att min häst hade fått rejäla slag på sidan av hovslagare och har även fått en hel del rejäla sparkar både här och där. Detta har varit när han har varit hos mig, sedan vet inte jag vad som hände i transporten till Sverige. Eller på stuteriet.

Sedan så är det skillnad på skänkeldöda hästar och hästar som är okänsliga pga sin byggnad. Ett hbl är alltid känsligare än en fjording pga att de har mkt tunnare hud och mindre underhudsfett. Men inte betyder det att fjordingen är skänkeldöd, det betyder bara att man måste göra tydligare hjälper på fjordingen för att den ska känna och sedan förstå vad man ber om.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte det är grova hjälper att lägga an hälen mot hästen.
Det tycker jag, och det ser dessutom fult ut särskilt på en liten häst.

Så du menar på fullasyte allvar, att bara för att man rider med sporrar kräver man för mycket och är hård i handen?! HAH! Det var väl det dummaste jag hört.
Om man behöver sporrar så kräver man för mycket och får dessutom ofta en hård hand.
Man kan ju rida med sporrar utan att behöva dem också.
Men då så är de ju mera en prydnadssak.
På en Islandshäst så kan man ju inte använda sporrar, men det gör ju inget då dessa inte är någon nödvändighet för att kunna rida korrekt.

Jag ser fler tävlande islandsekipage som sliter och drar i munnen och sitter i stolsits än vad jag ser tävlande hbl/andra raser förutom island som sliter och drar i munnen och sedan tydligen sparkar hästarna med sporrarna, för du verkar ju vara av uppfattningen att det är så man använder sporrar? Man MÅSTE ju tydligen sparka hästarna allt vad man orkar.
Dålig ridning finns inom alla dicipliner och kan ses på alla tävlingar.
Det betyder varken att alla gör så eller att man skall göra så eller vi här på detta forum gör så.
Lika litet som det att man ser många rollkurer och avknäppta nackar på en dressyrtävling betyder att det varken skall vara så eller att de flesta rider så.

Ojojoj, tänk att alla dessa islandsryttare vet om detta! Vi dressyrmänniskor lever ju i värsta dimman alltså. Nä, nu måste jag nog ta hjälp av en islandstränare för att lära mig rida rätt med sporrar. Eller nej just det, alla islandsryttare påstår ju att det är VÅLD att använda sporrar. Kanske snarare bygger på att DU inte kan rida med sporrar.
Du skulle kunna ta hjälp av en duktig Islandstränare för att lära dig att rida din häst utan sporrar och ändå få samma effekt helt utan våld.
Islandshästtränare är experter på att motivera hästarna till att arbeta av egen lust och med egen motor.
De anser att det viktigaste i träningen är att hålla hästen glad och motiverad.
Alternativt så kan du ju träna för en instruktör i Akademisk Ridning, för att få lära dig att inte gå så fort fram i träningen att hästen inte hänger med och du sedan måste ta till sporrar när hästen inte okar, vill eller har lust att arbeta.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte det är grova hjälper att lägga an hälen mot hästen.
Så du menar på fullasyte allvar, att bara för att man rider med sporrar kräver man för mycket och är hård i handen?! HAH! Det var väl det dummaste jag hört.
Jag ser fler tävlande islandsekipage som sliter och drar i munnen och sitter i stolsits än vad jag ser tävlande hbl/andra raser förutom island som sliter och drar i munnen och sedan tydligen sparkar hästarna med sporrarna, för du verkar ju vara av uppfattningen att det är så man använder sporrar? Man MÅSTE ju tydligen sparka hästarna allt vad man orkar.
Ojojoj, tänk att alla dessa islandsryttare vet om detta! Vi dressyrmänniskor lever ju i värsta dimman alltså. Nä, nu måste jag nog ta hjälp av en islandstränare för att lära mig rida rätt med sporrar. Eller nej just det, alla islandsryttare påstår ju att det är VÅLD att använda sporrar. Kanske snarare bygger på att DU inte kan rida med sporrar.

:rofl:

Har aldrig behövt använda sporrar och lära mig det. Jag har en fungerande kommunikation ändå. Och inte tusan tycker jag alla islandshästryttare rider bra, inte på tävling heller! Som alla "karriärister" så går många genvägar och kräver för mycket! Dock utan sporrar! Sedan låter det som du pratar gångartstävlingar och inte dressyr. För hur många islandshästdressyrtävlingar har du bevittnat???

Jag har inte påstått att du bankat. Tror inte du och jag har samma definition vad en grov hjälp är. Behöver jag klämma ordentligt med skänkeln tycker jag det är en grov hjälp! Jag skall bara behöva nudda!

De flesta som rider dressyr har mycket i handen. Jag har ingenting. Jag rider med lös tygel och små förhållningar. Mina hästar får inte "söka stöd" som det så vackert heter. De skall bära sig själv utan stöd.

Finns ingen annan hästras dom är så rörlig i lederna och smidig som en islandshäst! jo några andra töltande raser som tex paso fino. Fråga vilken equiterapeut som helst. Min brukar demonstrera denna "överrörlighet" för sina praktikanter och min veterinär och hovslagare var enormt fascinerade innan de vant sig vid att islandshästar kan slå knut på sig själv. Egentligen är det inte islandshästen som är överrörlig. De har kvar vildhästens rörlighet, smidighet, gångarter, storlek, bärighet, styrka och förmåga till samling. Det är de andra domesticerade raserna som är stela istället.

Utan sin lätthet att samla sig skulle tölten vara omöjlig att lära in på några veckor eller tom finnas där naturligt, eftersom det är samma samling som vid piaff ungefär, med rejäl sättning på bakdelen och resning av bogen, om det rids i korrekt samling. Ökad tölt blir däremot en annan och längre form. Jag harr stora islänningar. Tyvärr är min största på 145 död sedan en månad. Jag lovar hon var supersmidig och kunde samla sig oerhört. Dessutom var hon oerhört framåt vad man än gjorde, högbent, ädel men ändå mycket stark. De flesta trodde hon var en connemara eller welsh cob eller tom en arab.

Diabolical_Kitten skrev:
Men då har du inte ridit en haflinger med bra stam.
Jo det tror jag nog.
Dessa var godkända i Österrike och av gångbar internationell stam.
Och fölen som producerades vann en hel del utställningar.

Diabolical_Kitten skrev:
Men det är de svåra och jobbiga dressyrövningar jag pratar om. Trav är inte en dressyrövning?! Jag skulle bli imponerad om min häst gjorde en galoppiruette (han gör däremot väldigt fina bockpiruetter en meter upp i luften, men det är inte riktigt samma sak...) eller gjorde en massa rena byten, gjorde perfekt förvänd skänkelvikning etc. Men det tror jag nog att jag aldrig kommer se en häst göra faktiskt. Dessa rörelser är inte naturliga för hästen, en volt är naturligt för hästen. Viss skillnad...

De är naturliga och för oss som har unghästar i flock, särskilt hingstar, så ser man dem ofta! Läs dressyrens historia. Rörelserna kommer ur naturen. Rena galoppiruetter, levade, passage, galoppombyten, pessade, capriole, skänkelvikning, sidestep, slide stop mm. Jag har sett allt detta och mer därtill i hagen bland unghästarna!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skrev att min häst hade fått rejäla slag på sidan av hovslagare och har även fått en hel del rejäla sparkar både här och där.
Det har jag träffat massor av hästar som råkat ut för, och inte har de blivit skänkeldöda för det.
Min äldsta häst kan leka helt skänkeldöd med en oerfaren ryttare för att sedan kunna reagera på minsta lilla beröring från en erfaren ryttare.

Hästar anpassar sig liksom till situationen.
Det innebär inte att de inget känner.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, vi pratade nyss om min häst.
Men det finns hur många hästar som helst som har varit med om samma sak. Det är inte nåt ovanligt att hovslagare slår/sparkar hästar om de är jobbiga (tyvärr är det så) inte heller är det ovanligt att hästar får rejäla sparkar i hagen av olika anledningar.

Jag skrev att min häst hade fått rejäla slag på sidan av hovslagare och har även fått en hel del rejäla sparkar både här och där. Detta har varit när han har varit hos mig, sedan vet inte jag vad som hände i transporten till Sverige. Eller på stuteriet.

Men snälla! Alla flockuppfödda hästar, inte minst vildhästar, har fått många sparkar i sitt liv, ändå känner de en fluga! Din häst måste haft otur och fått en nervskada om den inget känner. Men jagtycker det låter mer som om han struntar i det ibland eftersom han lyssnar ibland och tydligen känner. Harman en nervskada, och jag har flera, så är den där hela tiden och inte till och från!

Diabolical_Kitten skrev:
Ett hbl är alltid känsligare än en fjording pga att de har mkt tunnare hud och mindre underhudsfett.
Det har jag då aldrig märkt.
Och då så har jag ändå ridit en himla massa fjordingar och halvblod.
De fjordingar som jag har ridit har då i genomsnitt varit mycket mera känsliga än de halvblod som jag har ridit.

Inte_Ung har ridit ett Almwindsto som inte är särskilt känslig för hjälperna men en pigg och trevlig häst, runt 150 cm och av ridhästmodell.

Nä du, jag kommer inte rida för en islandstränare, jag trodde du förstod att jag var sarkastisk. Jag håller mig hellre till mina dressyrtränare, där ser man resultat.
Lika mkt som en islandstränare håller träningen rolig för hästen gör en dressyrtränare det med. Islandsryttare har inte patent på variation.

Diabolical_Kitten skrev:
Sedan så är det skillnad på skänkeldöda hästar och hästar som är okänsliga pga sin byggnad. Ett hbl är alltid känsligare än en fjording pga att de har mkt tunnare hud och mindre underhudsfett. Men inte betyder det att fjordingen är skänkeldöd, det betyder bara att man måste göra tydligare hjälper på fjordingen för att den ska känna och sedan förstå vad man ber om.

När jag och min kompis var i knappa tonåren lärde vi en fjording galoppombyten i varje steg och piruetter bla. Samma fjording kunde skena ibland också bara för att hon hade överskottsenergi och älskade fart. Det var bara att hänga på tills hon fått utlopp för sin energi! Hon var oerhört framåt, känslig men envis och det gällde att göra saker och ting roligt. Med oss två skrattande tjejer tyckte hon det var kul att busa och leka och för både henne och oss var galoppombytena och piruetten en lek. Inga sporrar men på den tiden, för över 30 år sedan, använde jag mer hand och skänkel, som det lärdes ut i ridskolorna. Man skulle ju helst vara helt slut i armarna och ha kramp i vaderna. Dock red vi betydligt mjukare på fjordingen än på ridskolan. Säkert därför som det också gick bättre...

Tjockare hud, ja men inte okänsligare. Mer underhudsfett är inte rasbetingat utan foderbetingat. Om man håller en fjording i lagon hull så har de inte mer underhudsfett än ett halvblod i lagom hull.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har varit på 2 gångartstävlingar, sett deras uppvisningar på Gbg Horse show, Sthlm Horse och Falsterbo, sett ca 20-30 islänningar som har deltagit i vanliga dressyrtävlingar.

Och jag nuddar bara, med häl eller med sporre.

Nu pratar jag om duktiga dressyrryttare. Jag bryr mig inte om alla skitungar som sliter sina hästar i munnen. Men när man rider korrekt dressyr innebär det att man har tygeln spänd, men inte hårt spänd.

Det finns 6 eller 7 blodslinjer som är godkända för avel i hela världen. Och det är stor skillnad mellan den bästa och den sämsta.

Så dina hästar gör skänkelvikning mer än 3 steg i hagen?
Och passage? Det får du filma, för det tror jag inte en sekund på. Mycket märkligt att dina hästar gör så i hagen?

Min häst är inte bara okänslig var min fot är, han är okänslig var svettkåpan på sadeln är med.
Och om så var fallet, skulle min häst vara megakänslig när en ryttare som ahr tävlat GP sitter upp på honom, men han går likadant då som han gör med mig.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har varit på 2 gångartstävlingar, sett deras uppvisningar på Gbg Horse show, Sthlm Horse och Falsterbo, sett ca 20-30 islänningar som har deltagit i vanliga dressyrtävlingar.

Och jag nuddar bara, med häl eller med sporre.

Nu pratar jag om duktiga dressyrryttare. Jag bryr mig inte om alla skitungar som sliter sina hästar i munnen. Men när man rider korrekt dressyr innebär det att man har tygeln spänd, men inte hårt spänd.

En del "skitungar" är trevligar mot sina hästar i munnen än vad en del elitryttare inom dressyrvärlden är. Jag pratar om elitryttare inom dressyrvärlden och jämför dem med tex barockridningen a la Bent Branderup eller Alain Roland som jag ridit för. Mitt råd är att testa Alains hingstar. Där får man känna hur en häst bör vara!

Ett fel med många ryttare är att de inte vågar släooa sina hästar, varken i full rasande galopp för att öka livsglädjjen eller när de rider på bana. Man måste våga lita på sin häst för att det skall bli bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar