lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Sporrar är inget dåligt, jag förstår inte att du inte kan förstå det?
Sporrar är ett hjälpmedel, precis som en sadel och träns är ett hjälpmedel.

Islandshästar är smidigare pga hur små de är. Om man däremot jämför en haflinger och islänning i samma storlek är haflinger smidigare, bättre hoppförmåga, bättre samlingsförmåga, bättre steg osv osv.

Du verkar inte ha sett en renrasig haflinger utan nåt som verkar likna en ardenner. De haflinger som har avlats fram sedan 50 talet är smidiga, (tyvärr försöker de få fram mindre, de finns däremot blodslinjer som får fram 148-.155 hästar) ganska smäckra (de som är runt 135 ser nuförtiden ut som väldigt små hbl rtill kroppsbyggnaden), långbenta. Inte några klumpiga arbetshästar.

Diabolical_Kitten skrev:
Finns hur många hästar som helst, som har blivit korrekt inridna, som inte känner av att man lägger an hälen då de har tjockare hud.
Nej, det är bara en fördom.
De känner inte för att de har stängt av detta stimuli p.g.a. för flaxiga fötter hos en massa ryttare.

Jag kan bevisa att du har fel.
Detta genom att kittla hästen i skänkelläget med den lilla snärten från ett dressyrspö.
Om jag låter snärten "leka fluga" på hästens sida, så kommer den ofelbart att skaka på skinnet för att bli av med "flugan".
Det bevisar att de har en god känsel där.

Och min häst känner inte sånt.

Nej, bara för att du inte har träffat på några hästar som är såna betyder inte att det är en fördom.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag anpassar mig till de hästar jag rider och jag vet hur min häst ska ridas.

Alla hästar är lata av naturen. Bara för att de gillar att vara med dig betyder inte att de gillar att rida dressyr framför vara i hagen. En häst kan gilla att springa, men det är inte samma som att rida ett dressyrpass.
Bara för att du kanske gillar att springa en halvtimme i skogen då och då betyder inte att du vill springa maraton, eller hur?'

Tycker du har en oerhört trist inställning som påstår att "alla hästar är lata av naturen". Där har du totalt fel! Nu tillhör jag kategorin som gillar hästar med fart i men jag har även ridit lugnare hästar. Endast ett fåtal har varit lata och de flesta av dessa går att få pigga igen genom långa turer, snabba galopper osv.

Jag har träffat på hästar som inte brytt sig om skänkeln och det går att få dem att lyssna igen. Jag har gjort som så att om de inte lyssnar på det lätta trycket så gör jag om samma signal igen förstärkt med en klatsch av spöet antingen på ridstöveln eller där bak, vilket som behövs. Mycket snabbt lär de sig att lyssnar de inte på min lätta skänkel så blir det obehagligt. Visst, det medges att en sådan häst kanske inte är så positiv, men den blir om man sedan är lika konsekvent med att berömma lika tydligt och kanske tom överdrivet i början när den gör rätt.

Ett fåtal tjuriga individer funkar inte detta på och sådan hästar rider jag inte alls. Jag vill ha mjukhet, följsamhet, känslighet och positivitet hos mina hästar. Annars är det ju inte roligt att rida! Av alla hästar jag ägt, totalt 81 st och över 60 av dem islandshästar, har en varit tjurig och riktigt lat och svår att få att jobba och att gå framåt. Och nej, jag har honom inte kvar. Jag har ridit på ridskolor i massor av år innan jag skaffade egna hästar och provat många ridskolehästar. Endast 2 av dem har varit nästan "opåverkbara", en korsning knapstrup/fullblod och en fjording, men de andra har det här funkat utmärkt på.

En ponny var känd för att vara lat men det tog mig 1 minut och 2 klatschar där bak för att få fart på henne och vi hade skitroligt ihop varenda lektion efter det! Det syntes på hela hästen att hon piggnade till när jag kom. Ridlärarna skrattade och alla var förvånade för just den lilla ponnyn kunde sätta en hiskelig fart, hade lätt för dressyr och öronen glatt spetsade, bara hon fick känna att ryttaren gillade fart och berömde henne! Hon visade sig otroligt vändbar och snabb inte minst när vi red gymkhana då bara min tyngdöverföring räckte för galoppombyte i slalom mellan pinnarna och hon var den snanbbaste tack vare sin smidighet.

Det måste vara roligt och positivt för en häst för att den skall göra sitt bästa. För att få en häst positiv med fart i måste man själv vara glad och positiv med fart i. Mao, din sinnestämning och inställning smittar av sig på hästen. Tror du att alla hästar är lata så kommer alla hästar du rider också att vara det, mer eller mindre!

Diabolical_Kitten skrev:
Sporrar är inget dåligt, jag förstår inte att du inte kan förstå det?
Sporrar är ett hjälpmedel, precis som en sadel och träns är ett hjälpmedel.
Sporrar är ALLTID onödigt våld.

Islandshästar är smidigare pga hur små de är. Om man däremot jämför en haflinger och islänning i samma storlek är haflinger smidigare, bättre hoppförmåga, bättre samlingsförmåga, bättre steg osv osv.
Islandshästar och Kallblodstravare har mjukare leder och smidigare rörelser än en Haflinger av motsvarande storlek.

Du verkar inte ha sett en renrasig haflinger utan nåt som verkar likna en ardenner. De haflinger som har avlats fram sedan 50 talet är smidiga, (tyvärr försöker de få fram mindre, de finns däremot blodslinjer som får fram 148-.155 hästar) ganska smäckra (de som är runt 135 ser nuförtiden ut som väldigt små hbl rtill kroppsbyggnaden), långbenta. Inte några klumpiga arbetshästar.
De som jag har ridit var bl.a. ett A-premierat sto och ett sto med Diplom.
Så det var fina Haflingers som jag har träffat.

Inte_Ung skrev:
Om hästen är ordentligt utbildad så vet den när den skall arbeta helt utan att man behöver några sporrar.
När hästen är färdig för det, så ger den det där lilla extra av sig själv.
Om man kräver för mycket av hästen för tidigt, så tar det ju naturligtvis emot för hästen.
Men att lösa det med våld, d.v.s. sporrar, är helt fel väg att gå.
Allt som man uppnår då är att man spänner ihop hästen över dess styrka, och det ger naturligtvis ovilliga hästar med tiden.

Håller helt med dig!

Bara ditt inlägg tyder på okunnighet.
Tydligen har du inte förstått vad det betyder när jag säger att alla hästar är lata av naturen. Att en häst är lat av naturen betyder inte att den är seg och inte vill gå fram. Det betyder att den söker efter njutning och inte gör nåt i onödan. Alltså kommer den inte frivillig i hagen göra ett dressyrpass. Men det kan vara för svårt att förstå? Jag kommer gärna och hälsar på dina hästar och ser dom göra dressyrövningar i hagen.

Diabolical_Kitten skrev:

Nej, bara för att du inte har träffat på några hästar som är såna betyder inte att det är en fördom.
Antingen så har din häst då en mycket ovanlig defekt på sitt nervsystem.
Och jag undrar då hur den klarar av att hålla undan flugor och att akta sig för skador, om den har en sådan defekt i sin känsel.
Eller så är det dags för dig att ta tag i din egen roll som ryttare.
Om du påverkar hästar till att bli lata och okänsliga, så är det nog dags att göra något åt det.

För övrigt så anser jag att denna diskussionen inte längre hör hemma på Islandshäst utan borde flyttas till Ridning.

Diabolical_Kitten skrev:
Sporrar innebär inte automatiskt att man tar till våld.

Jag använder sporrar på det sättet man ska, man ska röra hästen, inte sparka den (man behöver inte ta i mycket för att det ska vara en spark. Bara det att man kickar den hela tiden är obehagligt för hästen)

Om en häst inte känner en mjuk lädersko (skorna jag använder har inte små gummipiggar som t.ex. ridstövlar har) som rör honom betyder inte det att hästen är trög och okänslig. Min häst har tjock hud och han känner knappt när han blir vaccinerad för att ta ett exempel.

Islänningar har ofta tjock hud och de brukar kunna känna sprutor (även om en del knappt bryr sig om sticket medan andra far i taket) och de brukar känna flugor som kryper och bremsar som sticks eller knott. Jag tror inte att din häst inte känner det men antingen förstår han inte eller skiter han i det. Mina hästar reagerar på min mjuka vad som bara nuddar hästen. Den är mjukare än en ridsko. Och de har tjock hud som de flesta islandshästar. Du måste lära din häst att han skall reagera på det lätta trycket, det är det det handlar om. inte att ha en häst som är så stor så man kan skänkla den med hälar och sporrar!

Inte_Ung skrev:
Jo, sporrar är alltid våld.
Jag kan både gasa och bromsa och samla med sitsen.
Jag behöver inte ens gå så långt som till att röra på skänkeln alla gånger.

Jo, en häst känner en fluga som sätter sig på den.
Om den inte "känner" din sko, så beror det på att den har slutat att bry sig om den, för att den inte betyder något.
Den har helt enkelt sorterat bort den signalen.

Jag har hittils i livet varken träffat på eller hört talas om en häst som inte känner när en fluga sätter sig på den.
Så om din häst inte känner flugor, så är den nog helt unik.
Att han inte "känner" vaccinationen beror på att han kopplar bort den smärtan.
Mina hästar reagerar inte på vaccinationer, men därmot omedelbart och starkt på ett litet, litet, kort tryck från min vad.

Exakt vad jag menar!

Var uppfödda i Tyskland eller Sverige?
Jag har en valack efter Ariston e. Aarlberg vilka är en av de bästa haflingerhingstarna i världen och han är då också, som namnen tyder på, blodslinje A. Vilket är den bästa blodslinjen. Han hade jag helst haft som hingst, men då jag inte ägde honom som föl var inte det mitt beslut. Han har perfekt exteriör, är stor (153) vilket är väldigt ovanligt, har mycekt man och svans som växer väldigt snabbt (vilket faktiskt är ett pluspoäng när man bedömer haflinger), har ett ganska hetsigt temperament (inte stirrig, men pigg och kan liknas vid en hingst, han har verkligen kraft om man säger så) är uthållig och är snabb och vändbar och har lätt för samling då han är så kompakt.

Min häst vet vad han ska reagera på, men han har svårt för att känna i det området efter vad han har varit med om. Just därför rider jag främst med sits och lår och anänder vara underskänklarna och hälen när jag behöver förstärkning.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kommer gärna och hälsar på dina hästar och ser dom göra dressyrövningar i hagen.
Du är så välkommen så.
De bjuder på perfekt samling.
Byten.
Terre á terre.
Levade.
Capriole.
Pesade.
Piruetter.
M.m. m.m.

Bästa tiden på dagen brukar vara på kvällen när det börjar att svalna av.
Mellan 10.00 - 11.30 så sover de sin fm vila.

Min häst känner av flugor på baken, magen bogen osv men han känner inte det i området runt skänkeln pga vad jag skrev i föregående inlägg.

Diabolical_Kitten skrev:

De flesta hästar är inte sådana! Tråkigt om din är så okänslig men döm inte andra hästar för det och tro inte att alla behöver använda så grova hjälper så de måste ha hälen eller sporren till hjälp. Det är faktiskt minoriteten av rytare som rider med sporrar och de brukar också kräva för mycket och ha alldeles för mycket i handen! Ingen sytråd där inte, inte ens björntråd skulle hålla! Tycker det är vansinnigt att dressyrtävlingar kräver att man rider med sporrar! Så har vi det inte på islandshästsidan och det går utmärkt att rida dressyrtävlingar ändå!

Inte brydde jag mig om sådant då.
Jag skulle bara rida litet på dem.
Jag uppfattade dem och deras rasfränder som tämligen framtunga och svåra till att få att trampa under sig i jämförelse med halvblod, fjordhäst, islandshäst och kallblodig travare, som är de hästar jag har mest erfarenhet av.
Sedan så har jag ridit diverse ponnyer, connemara, dartmore, welsh, men de känns som fusk att rida, då de ju har all samling gratis.

Jag tycker inte det är grova hjälper att lägga an hälen mot hästen.
Så du menar på fullasyte allvar, att bara för att man rider med sporrar kräver man för mycket och är hård i handen?! HAH! Det var väl det dummaste jag hört.
Jag ser fler tävlande islandsekipage som sliter och drar i munnen och sitter i stolsits än vad jag ser tävlande hbl/andra raser förutom island som sliter och drar i munnen och sedan tydligen sparkar hästarna med sporrarna, för du verkar ju vara av uppfattningen att det är så man använder sporrar? Man MÅSTE ju tydligen sparka hästarna allt vad man orkar.
Ojojoj, tänk att alla dessa islandsryttare vet om detta! Vi dressyrmänniskor lever ju i värsta dimman alltså. Nä, nu måste jag nog ta hjälp av en islandstränare för att lära mig rida rätt med sporrar. Eller nej just det, alla islandsryttare påstår ju att det är VÅLD att använda sporrar. Kanske snarare bygger på att DU inte kan rida med sporrar.

:rofl:

Diabolical_Kitten skrev:
Bara ditt inlägg tyder på okunnighet.
Tydligen har du inte förstått vad det betyder när jag säger att alla hästar är lata av naturen. Att en häst är lat av naturen betyder inte att den är seg och inte vill gå fram. Det betyder att den söker efter njutning och inte gör nåt i onödan. Alltså kommer den inte frivillig i hagen göra ett dressyrpass. Men det kan vara för svårt att förstå? Jag kommer gärna och hälsar på dina hästar och ser dom göra dressyrövningar i hagen.

Dressyrövningarna kommer ifrån lekar i hagen! Nåja, inte piaff men passage, levad, piruett, osv. Men bara för att de inte gör det i hagen så behöver de inte ogilla det! Jag hade ett sto som inte gjorde annat än skrittade, passade i alla tempon från långsam grisepass till flygande samt korsgalopperade. Efter 2 månaders ridning såg jag henne trava i hagen. Det jag vill ha sagt är att hästar leker och dressyrrörelserna kommer ur deras naturliga lekar, men har de inte kommit på att de kan leka så, så kanske de inte gör det heller. Dessutom så tjatar de inte om samma rörelse om och om igen i hagen.

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst vet vad han ska reagera på, men han har svårt för att känna i det området efter vad han har varit med om.
Jaha, nu så är det tydligen något särkilt som just din häst har varit med om.
Nyss så gällde det ju alla hästar?

Hur skall du ha det?

I vilket fall som helst så gäller det INGEN av de hästar som jag har ägt eller har ridit hittils i mitt liv.
Jag har träffat på skänkeldöva hästar, men det har i samtliga fall varit en effekt av okänslig ridning.
De flesta av dessa har varit turhästar eller ridskolehästar.

Som kuriosa kan nämnas ett halvblod som jag red på ridskola för nästan 30 år sedan.
Den gjorde skillnad på ryttare med eller utan sporrar.
De utan sporrar var inget som man behövde bry sig om och de med sporrar de kunde tydligen rida så då brydde sig hästen.
Man behövde dock bara lägga till sporren en enda gång i början på ridpasset, så att den skulle veta att sporrarna fanns där.
Sedan så kunde man rida med extremt små och fina hjälper och helt utan att använda sporrarna alls resten av lektionen.

Men då har du inte ridit en haflinger med bra stam. För det är väldigt stor skillnad mellan blodslinjerna, och jag håller med till A linjen och har ridit haflinger från andra blodslinjer (sopm är toppstammade inom sin blodslinje, kan man säga) och de har en annan byggnad, och generellt har de även ett annat temperament. A linje hästar går inte att få tag på i Sverige (endast import) men det finns många i tyskland där det bedrivs seriös haflingeravel, vilket jag inte ser här i Sverige. Här vill man främst få söta hästar som används till ponnyridning, medan man i Tyskland försöker få fram så stora haflinger som möjligt, ca 150, som är hållbara, har bra förutsättningar inom grenarna.
Här korsar man grannens haflinger med okänd härstamning med nåt som ser ut som en haflinger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka