lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Diabolical_Kitten skrev:
Det ser man klart och tydligt på bilden. En sån sits hjälper dig inte nånstans.

Alla hästar är lata av naturen, och för att få min häst att jobba i hög form och verkligen ge järnet och ta ut steget och gå så bra han kan använder jag sporrar och då också hälarna. Sen kan jag träna dressyr alldeles utmärkt utan att använda hälarna, men för att få det där lilla extra använder jag sporrar vid behov.
Och med komma nånvart menar jag att att vi ska komma vidare i vår utbildning och att min häst ska bli upphetsad så att han verkligen jobbar. Så det blir lite fire i honom.

För att få hästen att gå i korrekt och hög form måste man kunna komma åt hästen (vilket man inte gör om man är för lång eller för kort) om nu inte hästen går i hög form av sig självt, vilket väldigt få gör.

Det är få islänningar som är lata av naturen, möjligen de snälla familje- och turridningshästarna, men de är faktiskt i minoritet. Islandshästar är avlade med mycket godmodighet och arbetsvilja och kan segt tuffa på mil efter mil. Men rider man bara i paddock så kan även en framåt häst tappa sin famåtanda. Vi rider ut och tränar rörelserna i naturen så vi har pigga, glada och arbetsvilliga hästar! Sedan är de med på noterna om man tränar ett lagom pass i paddock. Men att alltid harva i ridhus och paddock weller långa pass, det kan göra de flesta arbetsovilliga och islandsryttarna ragerar just på att många svenskar dödar glädjen och viljan i sina hästar genom att harva för mycket i paddock! Min svägerska har ridskola på stora hästar och hon köper gärna in pigga hästar just för att de blir lata efter ett tag på ridskola...

sambaengi skrev:
Japp och det gör de flesta! Det beror på att så gott som alla sadlar, med några få nya undantag, är konstruerade så att stiglädrens fäste i sadeln är framför ryttarens lodlinje vilket gör att om man skall rida avslappnat och inte dra bak stiglädret så blir det en inte så utpräglad men dock stolsits! Jag föredrar det framför en spänd ryttare och uppdragna hälar för att dra bak stigbygeln... Även många sadlars form gynnar denna tendens till stolsits. Och uppriktigt sagt, det viktiga är att häst och ryttare jobbar i samspel. Den korrrekta sitsen är den som gynnar ekipagets balans och samarbete. Sedan är det oväsentligt hur det ser ut!

Jag håller med i stort men vill bara tillägga att det ofta kan vara värt och kanske nästan omöjligt att undvika att man spänner sig när man håller på att lära on och försöka bli av med en ovana. Oftast är det så att man mycket väl kan vara en god ryttare trots en usel sits men att man blir ännu bättre om man dessutom sitter åtminstonne hytsat korrekt. I mellanperioden når man försöker ändra på något blir det tyvärr ibland väldigt knöligt för både häst och ryttare.

Diabolical_Kitten skrev:
En häst kommer alltid välja den lättaste vägen. Alla djur, även människan, söker efter njutning. En häst kan gilla att arbeta pga att de vill bli av med all energi, men jag kan lova dig att inga hästar tycker att dressyrpass är roligare än att springa fritt i hagen.

Men det beror på om du kräver för mycket av hästen eller leker fram det. Min lille kille älskade att göra saker och jag som avskyr paddocken själv tyckte plötsligt det var roligt därför att h an gillade våra "lekar". Han kom självmant i hagen så fort han såg mig och ville jag skulle göra saker med honom. Han formligen inbjöd till att hitta på saker. Samling och gångarter bara fanns där och bara tanken kunde räcka för att få honom att göra det jag ville. Hjälperna var små men jag gav honom alltid tid och krävde aldrig mer än att hästen fortfarande var positiv.

Kanske är det din egen ridning och hantering sominte är anpassad till din häst och du själv som dödat ridglädjen hos honom eller så är du inte ledaren och kompisen för honom? Kanske gör su som många storhästryttare fixerar på att kröka nacken till 3-4 halskotan och tror att hästen skall kunna jobba så? Lätta i så fall på handen och börja rida mer avslappnat och mjukare och forma bakifrån och låt formen fram, med 1 kotan högst, komma i den takt som är behaglig för hästen!

Sprettur skrev:
Jag tycker helt enkelt att man ska strunta så mycket i vad folk tycker och säger. Det som känns bra är oftast bra. Inte alltid förstås, men oftast.
Jag har en stor islänning, 143 och jag är 170. Jag kan till och med känna mig liten på honom...

Kan själv ha en tendens att säcka ihop på hästryggen, framförallt i skritten när man sitter och tittar på omgivningarna, men jag försöker sitta bättre i tölten. Gör jag inte det, så blir det ingen bra takt i tölten.
Kämpa på!! :) Vi är är för att hjälpa varandra, inget annat! :bump:

:bow: :bow: :bow: Amen!

Lobelia skrev:
Jag håller med i stort men vill bara tillägga att det ofta kan vara värt och kanske nästan omöjligt att undvika att man spänner sig när man håller på att lära on och försöka bli av med en ovana. Oftast är det så att man mycket väl kan vara en god ryttare trots en usel sits men att man blir ännu bättre om man dessutom sitter åtminstonne hytsat korrekt. I mellanperioden når man försöker ändra på något blir det tyvärr ibland väldigt knöligt för både häst och ryttare.

Jo det håller jag med dig om! Man kan ju alltid bli bättre och vägen dit kan vara lite krokig!

På hennes inlägg verkade det inte som att hon red med sitsen.

Nej, jag vet att det finns vuxna som kan rida islänningar bra utan att de får problem. Men det är inte BARA ridningen, en lång ryttaren behöver en större sadel, och en större sadel på en för liten rygg skapar problem.

Nej, jag ahr inte påstått att det inte finns duktiga islandsryttare. Nu pratar jag om trådskaparen.

Du får ha dina åsikter om min hästhållning, I couldn't care less.

Sitter man i stolsits rider man inte med korrekta vikthjälper. Sitter du i stolsits driver du alltid på hästen. Alltså klan du inte variera din sits så som det behövs, för att kunna få hästen att sakta av med enbart sits osv.

Om ens sadel sätter dig i stolsits får man hitta en annan sadel.
Men visst håller jag med om att de flesta islandssadlar är konstruerade på ett sätt som gör att fler har en tendens att hamna i stolsits än i en vanlig dressyrsadel, men det är ingen ursäkt. Antingen lär man sig rida rätt i den sadeln eller så byter man sadel.

Om du läser mina inlägg, ser du att jag vet att man inte rider en häst med hälarna.
När jag använder mina hälar sitter jag inte nöter (som de flesta gör) och jag rör vid min häst och då vill jag att han ska öka, jag använder sporrar för att han ska bli mer alert och jag kan koncentrera mig på annat än behöva driva.
Fast min häst har framåtbjudning, betyder inte det att han i alla övningar som är jobbiga frivilligt komemr ha lika mkt framåtbjudning som om han får gallopera i skogen.

Och som sagt: precis som inte jag kan rida shettisar, pga att jag är för lång och tung ska vissa inse att de inte kan rida islänningar.

Jo tack, jag vet hur en häst ska gå när den går i rätt form. Jag vill inte att min häst ska knäppa av i nacken. Min häst går naturligt med första nackkotan högst men jag får kämpa för att få han att gå i perfekt hög form. Men nu har min häst bara varit riden i 2 år, så jag förväntar mig inte så mycket.

Min häst älskar att bli riden, både i ridhus och i naturen. Jag varierar arbetet mycket och arbetar mycket med koner och bommar för att min häst tycker det är så mycket roligare. Innan red jag mest vanlig dressyr, men sen fick jag ett tips från en kompis om en rolig galoppövning med bommar som jag sen kom på lite variationer av. Men bara för att min häst kan tycka att det är roligt att arbeta över bommar betyder inte att han skulle välja ett dressyrpass över att springa i hagen. Framförallt min nhäst är en fri själ som aldrig kommer tämjas helt. Han respekterar mig och tycker om mgi för att jag inte har svikit honom och ahr behandlat han väl och han har endast förtroende för mig. Men han är en häst som aldrig kommer gilla människor (som helhet, eller va man ska säga) eller gilla att bli riden för sakens skull. Han underkastar sig inte vem som helst helt enkelt.... Och min häst ser ridning som "högsta formen" av underkastelse. (Visst är det så, men många hästar verkar inte bry sig om det) och endast få människor som han respekterar får kräva saker av honom.

Diabolical_Kitten skrev:
Jo tack, jag vet hur en häst ska gå när den går i rätt form. Jag vill inte att min häst ska knäppa av i nacken. Min häst går naturligt med första nackkotan högst men jag får kämpa för att få han att gå i perfekt hög form. Men nu har min häst bara varit riden i 2 år, så jag förväntar mig inte så mycket.

Min häst älskar att bli riden, både i ridhus och i naturen. Jag varierar arbetet mycket och arbetar mycket med koner och bommar för att min häst tycker det är så mycket roligare. Innan red jag mest vanlig dressyr, men sen fick jag ett tips från en kompis om en rolig galoppövning med bommar som jag sen kom på lite variationer av. Men bara för att min häst kan tycka att det är roligt att arbeta över bommar betyder inte att han skulle välja ett dressyrpass över att springa i hagen. Framförallt min nhäst är en fri själ som aldrig kommer tämjas helt. Han respekterar mig och tycker om mgi för att jag inte har svikit honom och ahr behandlat han väl och han har endast förtroende för mig. Men han är en häst som aldrig kommer gilla människor (som helhet, eller va man ska säga) eller gilla att bli riden för sakens skull. Han underkastar sig inte vem som helst helt enkelt.... Och min häst ser ridning som "högsta formen" av underkastelse. (Visst är det så, men många hästar verkar inte bry sig om det) och endast få människor som han respekterar får kräva saker av honom.

Jo jag vet att inte inte alla hästar är lika positiva och det medges att min häst var extremt positiv till allt vi gjorde. Vi hade ett särskilt starkt band och det är få ryttare som får upleva det, särskilt inte på så kort tid. Min häst dog nämligen 4 månader före sin 7-årsdag och att komma så långt som vi gjorde på så kort tid (Han reds in som 4½ men skadade sig i hagen och fick stå i 8 månader och sedan en ekollonförgiftning och stå i nästan 2 månader. Det var i sviterna efter denna han dog 10 månader efteråt.) är få förunnat. Men man får anpassa sig till varje häst och låta det ta den tid det tar. Kräver man för mycket så tappar de sugen och bjudningen. Att gå långsamt fram, rida korta dressyrpass på några minuter istället för halvtimmar och timmar, kan göra underverk.

Men det jag främst ville tala om var hur fel du hade när du sade att alla hästar var lata av naturen. Den här föredrog faktiskt att vara med mig framför att beta och galoppera i hagen! Och det är inte många av de islänningar jag ägt, fler än 60, som varit lata! De flesta är framåt och pigga på det mesta om man bara inte kräver för mycket!

Diabolical_Kitten skrev:
Och som sagt: precis som inte jag kan rida shettisar, pga att jag är för lång och tung ska vissa inse att de inte kan rida islänningar.

Dessa ryttare bör nog inte sitta på någon häst! Det finns olika typer av islänningar och jag kämpar för att de alla skall bevaras därför att då hittar man en islandshäst som passar till minst 95% av ryttarna! Längden är inget problem egentligen. Det största är då vikten. När man börjar väga över 100 kg så minskar antalet islänningar som uthålligt och med god hållbarhet orkar med att bära en. Däremot så kan alla upptill åtminstone 2 m höjd hitta en lämplig islandshäst att rida så länge de inte är lika omfångsrika som långa...

Diabolical_Kitten skrev:
Alla hästar är lata av naturen, och för att få min häst att jobba i hög form och verkligen ge järnet och ta ut steget och gå så bra han kan använder jag sporrar och då också hälarna. Sen kan jag träna dressyr alldeles utmärkt utan att använda hälarna, men för att få det där lilla extra använder jag sporrar vid behov.
Vad har du träffat för trista och skänkeldöva hästar.
Lata hästar passar på smörgås, det är de arbetsvilliga man skall rida på.
Mina hästar exploderar på kommando helt utan sporrar.
Man får snarare passa sig för att lägga till vaden för hastigt, för reaktionen blir så stark.

För att få hästen att gå i korrekt och hög form måste man kunna komma åt hästen (vilket man inte gör om man är för lång eller för kort) om nu inte hästen går i hög form av sig självt, vilket väldigt få gör.
God ridning får hästen att gå i rätt form helt utan sporrar och våldsam pådrivning.
Nu så tycker jag att du skall ta och hålla dig till ämnen som du behärskar.
Det blir så fånigt annars.
Hästar som är levande vulkaner att rida på behöver inga sporrar, de behöver ett fast och tydligt säte.
De flesta Islandshästar är levande vulkaner.
Och eftersom du beskriver hästar som lata, så kan du inte ha någon direkt erfarenhet av Islandshästar.

Men herregud... "Vad har du träffat för skänkeldöva hästar?". Det där vet du knappast något om, hon har inte påstått att hästarna varit okänsliga heller...

Sen, ang. hennes sits, håller jag med om det där är en felaktig sits och att det antagligen är därför hon ser för stor ut på sin häst. Bara det att räta upp sig lite, skulle göra det hela mycket snyggare.
Tjejen sitter även för långt bak i sadeln, det syns tydligt... Det är lätt hänt i stolsits.

Sporrar? Aldrig har jag sett någon rida islandshäst med sporrar o det tycker jag är ett otyg. Måste man rida en islandshäst med sporrar är något fel.

Om hästen behöver ridas med sporrar och kraftig drivning så anser i alla fall jag att hästen är okänslig.

Men nu handlar denna tråd inte längre om ursprungsfrågan...

Sweet skrev:
Om hästen behöver ridas med sporrar och kraftig drivning så anser i alla fall jag att hästen är okänslig.

Men nu handlar denna tråd inte längre om ursprungsfrågan...

Ja antingen det eller fel på den som rider och utbildar hästen, vilket leder till en okänslig häst... Jag har ridit stora hästar i över 20 år innan jag gick över till islandshäst för 11 år sedan och jag har aldrig använt sporrar och kommer aldrig att göra! Jag har klarat mig alldeles utmärkt utan detta vidriga redskap! Och då har jag ändå hållit mig till just disciplinen dressyr, men även galopp. Tycker sporrar är lika fel på en stor häst eller ponny som en islandshäst och klarar man inte rida utan sporrar tycker jag att man saknar väsentliga delar i sin ridning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka