S
sambaengi
Sv: lång på islandshäst?
Det är få islänningar som är lata av naturen, möjligen de snälla familje- och turridningshästarna, men de är faktiskt i minoritet. Islandshästar är avlade med mycket godmodighet och arbetsvilja och kan segt tuffa på mil efter mil. Men rider man bara i paddock så kan även en framåt häst tappa sin famåtanda. Vi rider ut och tränar rörelserna i naturen så vi har pigga, glada och arbetsvilliga hästar! Sedan är de med på noterna om man tränar ett lagom pass i paddock. Men att alltid harva i ridhus och paddock weller långa pass, det kan göra de flesta arbetsovilliga och islandsryttarna ragerar just på att många svenskar dödar glädjen och viljan i sina hästar genom att harva för mycket i paddock! Min svägerska har ridskola på stora hästar och hon köper gärna in pigga hästar just för att de blir lata efter ett tag på ridskola...
Diabolical_Kitten skrev:Det ser man klart och tydligt på bilden. En sån sits hjälper dig inte nånstans.
Alla hästar är lata av naturen, och för att få min häst att jobba i hög form och verkligen ge järnet och ta ut steget och gå så bra han kan använder jag sporrar och då också hälarna. Sen kan jag träna dressyr alldeles utmärkt utan att använda hälarna, men för att få det där lilla extra använder jag sporrar vid behov.
Och med komma nånvart menar jag att att vi ska komma vidare i vår utbildning och att min häst ska bli upphetsad så att han verkligen jobbar. Så det blir lite fire i honom.
För att få hästen att gå i korrekt och hög form måste man kunna komma åt hästen (vilket man inte gör om man är för lång eller för kort) om nu inte hästen går i hög form av sig självt, vilket väldigt få gör.
Det är få islänningar som är lata av naturen, möjligen de snälla familje- och turridningshästarna, men de är faktiskt i minoritet. Islandshästar är avlade med mycket godmodighet och arbetsvilja och kan segt tuffa på mil efter mil. Men rider man bara i paddock så kan även en framåt häst tappa sin famåtanda. Vi rider ut och tränar rörelserna i naturen så vi har pigga, glada och arbetsvilliga hästar! Sedan är de med på noterna om man tränar ett lagom pass i paddock. Men att alltid harva i ridhus och paddock weller långa pass, det kan göra de flesta arbetsovilliga och islandsryttarna ragerar just på att många svenskar dödar glädjen och viljan i sina hästar genom att harva för mycket i paddock! Min svägerska har ridskola på stora hästar och hon köper gärna in pigga hästar just för att de blir lata efter ett tag på ridskola...