lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Nu är ju det svårt då ingen annan hästras kan mäta sig med islandshästarna.Vi har våra speciella tävlingar, förbund, utbildningar osv.
Håller man på med stor häst så kan man alltid byta från en ridponny till ett hbl till ett fbl till en arab osv.I fallet med islandshästryttare går det inte att byta till stor häst om man inte vill sluta med sin träningsprincip/tävling osv.
En saddle breed får ju inte heller vara med på våra islandshästtävlingar, fast den kan tölta.Här krävs renrasiga hästar

Ja, måhända att en del VM-ryttare rider i stolsits men jag tycker inte att det är någon ursäkt för att göra det själv. Man ska ju komma ihåg att vi inte gått ifrån stolsitsen bara för att det ser fult ut...

Kanske du inte rider i stolsits men på bilderna ser det ut som det och det är ju det enda vi som inte ser dig IRL kan bedömma. Men jag tycker att det är bra att du börjat fundera över din sits iallafall. Har du ingen som kan kolla dig lite? En kompis som rider bredvid eller en tränare nån gång ibland?

Jag har inte riktigt hängt med i hela diskussionen men det var andra som nämnde sadeln, och om den inte ligger rätt kan det ju vara en av anledningarna till att du hamnar fel. Liksom fel sadel kan trycka och göra en häst spänd, som du beskrev din häst.
Lycka till!

Det spelar ingen roll var man har fötterna man skänkar ändå inte med fötterna!

Sweet skrev:
Därför skrev jag att man "kan" få en häst att gå i en utmärkt form under tömkörning tex. :smirk:

Hästen går inte i riktig "form" när man tömkör, man har ju band & massa grejor på hästen så det ska se ut som om den går i form, men visst vissa går i form och får bakbenen under sig riktigt! att hästne går i form är ju inte bara att hästne går och böjer på nacken!

Jo, en häst kan gå i riktig form när man tömkör, det är därför tömkörning (rätt utförd)är ett väldigt bra sätt att bygga upp hästen på. Jag har då inget annat än en gjord, huvudlag och tömmar när jag tömkör.

Jag VET att hästens form inte sitter i huvudets placering utan i rygg och bakben.

Senast ändrad av en moderator:

Men trots att man inte skänklar med fötterna har det ju betydelse för resten av benet var du har foten. Har du foten för långt fram eller bak påverkar det ju dessutom ditt bäcken och dina sittben (som iofs sitter fast i bäckenet) så de hamnar i fel position.

Och hästen kan gå i en alldeles korrekt form och jobba med bak och rygg i tömkörning. Inspänning är dessutom inte att rekomendera i tömkörning.

/Malin

jag tycker som dom andra räta på dig....får du ont så är det nåt fel ta hjälp av en tränare...och när du försöker vara mjuk så betyder det ju inte att du ska slappna av i hela kroppen och säcka ihop=).bak med hälarna. räta på dig se stolt ut du ser tuff och och har en supersnygg häst. lycka till.

förresten hur lång e du? jag tycker det ser bra ut och ennu bättre om du tror på dig själv och sträcker upp dig

Så bara för att det finns killar som är över 170 som rider islänningar, så är det bra?
Jag har sett en tjej på 175 och säkert 80 kg rida en stackars c ponny som avr omusklad. Är det okej för det? Jag ahr sett tävlingsryttare i hoppning slå sina hästar hårt som fan med spön och sporrar för att de inte vill hoppa, är detta okej?

Jag har inte påstått att man måste rida hästar med sporrar för att få dom att jobba hårdare/bättre, jag sa att jag använder det på min häst för att få önskad form/arbete utfört.

Att träna upp lyhördheten kan man göra på olika sätt. Sen jag började använda sporrar i höstas har min häst blivit mer lyhörd. För det första så orkar han göra nåt jobbigt om man ber honom (pga att man kan få honom att göra det med sporrar -> mer muskler & bättre kondition -> mer villig att arbeta) och han respekterar mig mer när jag kan få honom att göra jobbiga saker som att gå i hög form.

Min kommentar om hennes stolsits har inte att göra med längden. Det har att göra med att folk skrev att hon rider med sitsen vilket hon uppenbarligen inte gör efter hennes egna inlägg och bilderna,.

Nej men nu pratar vi längd, inte att slå sönder hästen.
Själv är jag 179 cm, men våra hästar är 140 cm eller högre. Jag känner mig inte gör lång, och hör och häpna så ser jag inte så lång ut på foton heller. :D Däremot är jag ingen lättviktare, och har därför valt viktbärande pållar också.

En häst kommer alltid välja den lättaste vägen. Alla djur, även människan, söker efter njutning. En häst kan gilla att arbeta pga att de vill bli av med all energi, men jag kan lova dig att inga hästar tycker att dressyrpass är roligare än att springa fritt i hagen.

Men bara argumentet "Jag har sett det... Alltså går det/funkar det/är det bra". Det är principen jag betonade. Det är samma sak fast vi pratar om längden nu.

som sagt så kan du lägga ner o prata om min sits!
du vet inte ett skit om min sits och hur jag använder den så lägg ner!
jag har aldrig frågat dig om din åsikt om de... respektera de..
de enda jag ville veta var om jag va för lång... inte nått om min sits för de vet jag bäst själv hur jag använder den... så var snäll o respektera att jag itne vill att du pratar om de...

Men du kan inte förvänta dig att folk inte kommer kommentera bilderna, bara för att d ville veta nåt annat.

Jag motiverar mitt svar helt nekelt till Björk.

men varför kan du inte respektera mig när jag säger att jag inte vill ha dina kommentarer om min sits o sånt när de inte var vad jag ville veta??? kan du svara på de??

Diabolical_Kitten skrev:
Så bara för att det finns killar som är över 170 som rider islänningar, så är det bra?
Jag har sett en tjej på 175 och säkert 80 kg rida en stackars c ponny som avr omusklad. Är det okej för det? Jag ahr sett tävlingsryttare i hoppning slå sina hästar hårt som fan med spön och sporrar för att de inte vill hoppa, är detta okej?
Jag har svartmärkt vissa ord härovan. Som du ser beskriver du ju själv att dålig ridning har med omständigheter utöver längd att göra. Det har med mer saker att göra än om hästen är liten och ryttaren lång. Eller menar du på fullt allvar att ingen vuxen ska rida islandshäst? Vad bygger du i så fall resonemanget på? (De flesta islänningar hålls ju faktiskt igång och rids långt över 20-årsåldern. Det, om något, är väl ett tecken på att de faktiskt tål ridas av vuxna ryttare).

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inte påstått att man måste rida hästar med sporrar för att få dom att jobba hårdare/bättre, jag sa att jag använder det på min häst för att få önskad form/arbete utfört.

Att träna upp lyhördheten kan man göra på olika sätt. Sen jag började använda sporrar i höstas har min häst blivit mer lyhörd.
Ja, det funkar för dig, och det är ju bra men det är kanske inte den första vägen man provar? Speciellt inte om man har en islänning där mina egna hälar faktiskt inte kommer åt hästens sidor särskilt bra. :crazy:
Diabolical_Kitten skrev:
Min kommentar om hennes stolsits har inte att göra med längden. Det har att göra med att folk skrev att hon rider med sitsen vilket hon uppenbarligen inte gör efter hennes egna inlägg och bilderna,.
Hmm, jag tycker det är att dra långtgående slutsats av några enstaka bilder. Jag skulle nog vilja se en video för att dra slutsatsen att hon inte rider med sätet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka