lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

jo jag vet att jag kan använda sån sadel för att förbättra sitsen... vi har en sadel med högre bakvalv men den kan inte den hästen ha... jag sitter bättre i den sadeln men eftersom jag inte kan rida med den på honom så får jag ta den som jag brukar rida i...
den andra sadeln åker fram... men vi ska prova att rida med förbygel... de kanske hjälper... ska prova den...

Är det en sleipnir du har?*nyfiken*

lodrtsits.jpg

stolssits.jpg

Att sadeln åker fram beror oftast på fel bomvidd, är den andra sadeln i rätt vidd för hästen?

182.

Det är snyggt med längd, sträck på dig, näsan i vädret och LE :D !

//kristel vars sto är 136

men jag vet hur det ser ut!!
jag e inte bakom flötet :d men jag har bara svårt o sitta rakt eftersom jag har suttit som jag gör under så lång tid...
jag tycker inte att jag sitter i överdriven stolsits... men de kanske jag gör???
jag försöker sträcka på mig o få en bra sits men de e inte så lätt när ingen påminner mig...

jag vet inte... inte min sadel men den sitter bra på honom så de skulle jag tro... den åker inte fram eller nått.... den kanske e lite lång jag vet inte... men han går bra med den...

Jag är 181 cm så du är inte ensam att vara lång, inget att skämmas för! :)

dragonjannike skrev:
men jag vet hur det ser ut!!
jag e inte bakom flötet :d men jag har bara svårt o sitta rakt eftersom jag har suttit som jag gör under så lång tid...
jag tycker inte att jag sitter i överdriven stolsits... men de kanske jag gör???
jag försöker sträcka på mig o få en bra sits men de e inte så lätt när ingen påminner mig...

Har du chans träna eller be någon hjälpa dej?? Prova själv med ditt bäcken,skjut fram det, dvs sittbenen åker fram, sedan kör bak sittbenen så blir det liksom en svank sedan fram igen o ha kolla på var axlarna är o hälarna. Försök känna. Ev kan kanske boken av Sally Swift hjälpa dej, mycket förklaringar osv i dem. (Sista bäst tycker jag, mer bilder o förklaringar)

Jag har ingen tränare just nu, min "favorit" är ganska långt borta o jag vill inte rida för en annan för då blir det annan syn på ridningen. Så jag försöker tänka själv, känna igen känslan vad som är rätt o vad som är fel. Om man har en häst riden av en annan, välriden med vikt o säte, o sedan rider jag själv o så fort jag gör fel med vikt, sits osv reagerar hästen fel- Det är jättebra att ändra sej då o sedan ta med "hem" till egna hästen. Kolla o se om det trots allt kansek finns något för dej som kan ge dej en skjuts uppåt!

jag tycker att det ser ut som om sadeln möjligen är både för lång och för smal så den liksom sätter dig i bakvikt och det är därför som sitsen inte är optimal
angående längt tycker jag att huvudsaken är att det känns bra
ofta tycker jag att man känner sig större på en tunn häst än en bredhäst oavsätt mankhöjd

Jag säger inte att du kan ändra det på en dag, men försök då ta kontakt med en duktig tränare som du tränare för regelbundet!

Jag ahr själv ridit en hel del islänningar, är 175 (de jag ahr ridit har varit allt från 135-148) och jag tycker inte att det funkar bra att rida en häst på 135 när jag är så lång som jag är. Visst, vi red bara ut så det enda hästen behövde kunna var förstå när jag ville galoppera. Men om man ska rida dressyr måste man ha en större häst. Jag tycker jag är stor (inte för stor) på min haflinger på 153. Jag hade inte kunnat ha en mindre häst i längden.
Jag vet skillnaden i att rida bra och dåligt, och skillnaden mellan att rida hbl och island, fjordingar etc. Och jag håller med dig om det du skrev om att sparka med hälarna. Jag rider nästan enbart med sitsen/höfterna/låren och använder bara hälarna om jag ska träna dressyr (och komma nånvart) för att få hästen att gå fram lite mer. Håller också med om att spö är ettbra hjälpmedel.

MEN den här tjejen rider uppenbarligenh inte med sitsen, inga vikthjälper så hur rider hon då... Tycker hon är alldeles för lång för hästen och jag förstår inte att hon inte känner av det själv. Alla kan ju t.ex. inte rida shettisar, bara för att de väger typ 50 kg. Är man för lång så är man.

Diabolical_Kitten skrev:
MEN den här tjejen rider uppenbarligenh inte med sitsen, inga vikthjälper så hur rider hon då... Tycker hon är alldeles för lång för hästen och jag förstår inte att hon inte känner av det själv. Alla kan ju t.ex. inte rida shettisar, bara för att de väger typ 50 kg. Är man för lång så är man.

du vet inte ett skit om min ridning så du ska inte yttra dig om hur jag rider!!
har du nån gång varit på island???
troligtvis inte för då hade du sett hur långa dom e här... finns dom som e betydligt mkt längre!!!
så lägg ner nu!!
ta en titt på dig själv istället!! du e inte miss perfekt!
jag bad aldrig om en åsikt om hur jag rider för de vet jag bäst själv! jag frågade endast om en åsikt om ifall ni tyckte jag va lång, och nu har jag fått ditt svar.. så tack och hej...

Genom ditt utalande tror jag inte du förstår dig på något om islandshästar.

Men en islandshäst kan man inte rå för att man är lång på, de är ju som sagt begränsade.
När man rider dressyr så vill man antagligen hålla om hästen på ett annat sätt.Men jag(tex) tävlar dressyr på klubb nivå, är 174, hästen är 128 å vi är mkt samspelt ekipage enligt domarna.Jag rider med vaderna då det, av förklarliga skäl skulle se dumt ut om jag vek ihop benen å skänklade med hälarna.
Enda kritik jag fått är att domaren tyckte hästen var för liten, men hon är ju stor häst domare så det är förståeligt, samtidigt hade hon inte ngt att anmärka på ridningen då allt funkade bra.I dressyr är ridningen viktigare än storleken tack å lov :angel:

Ta det inte personligt, alla islandshästryttare kommer träffa på hbl ryttare som tycker vi är konstiga som rider på dessa hästar.Träffade en galopptränare som var SÅ skeptisk, sa att inga islandshästryttare kunde rida, att vi satt i stolsits å bara drog hästarna i munnen.
Min fråga- "Hur fan ser inte en galoppryttare ut på hästen då?" :devil:

Ja, och jag motiverade mitt svar varför. Tål du inte kritik ska du inte lägga upp bilder på dig själv med din häst. Det är alltid nån som inte kommer gilla det han ser.

Nej, jag har påstått att jag är en perfekt ryttare, men jag känner till mina brister och försöker jobba bort dom och tar hjälp av tränare för att kunna göra det om jag inte klarar av det själv.

Men det r ju inte annorlunda än med andra hästar.. Precis som jag inte skulle välja att köpa en c ponny skulle jag inte heller köpa en islänning som var samma storlek som en c ponny. Visst är islänningar ofta lite mer robusta och mer viktbärande, men det ändrar inte det faktum att de är för små för en.
Dressyrtränare har sagt till mig att man ska vara ca 10 cm längre än vad hästen är hög, men det behöver ju inte stämma, men det är ju för att man i dressyren vill att hästen ska se stor och maffig ut. Men nog tycker jag att 30 cm skillnad räcker...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka