lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Jag rider stora hästar och ponnys och använder aldrig sporrar för att få "det lilla extra" utan det kommer av sig själv om man rider ordentligt.

Sara

Jag anpassar mig till de hästar jag rider och jag vet hur min häst ska ridas.

Alla hästar är lata av naturen. Bara för att de gillar att vara med dig betyder inte att de gillar att rida dressyr framför vara i hagen. En häst kan gilla att springa, men det är inte samma som att rida ett dressyrpass.
Bara för att du kanske gillar att springa en halvtimme i skogen då och då betyder inte att du vill springa maraton, eller hur?'

Läs mina inlägg istället, när jag rider vanligt sitter inte jag och nöter som de flesta ryttare utan jag vill att hästen ska reagera så fort jag rör honom. Då min häst är en haflinger känner han inte alltid min hälar, och då jag vägrar att sparka honom använder jag sporrar. För när det är ett hårt material känner han det lättare än om det är min sko som är mjuk.

Jag har inte sagt nånstans att alla hästar är lata på det viset att de inte vill gå fram, alla hästar är lata på det viset att de inte väljer att jobba om de kan undvika det. ALLA varelser är såna. Och om du kan nåt om hästar borde du ju veta det, men du ska väl hålla dig till ämnen du vet nåt om. :smirk:

En häst behöver inte vara skänkeldöd bara för att man rider med sporrar. Jag sitter inte och sparkar min häst när den inte går som jag vill, och i många fall är det mer skonsamt att rida med sporrar (iaf om man vet hur man ska rida med dom) än att rida utan. Då många bara sitter och sparkar sin häst hela tiden.

Var har jag skrivit att jag måste driva på min häst våldsamt mycket?

Senast ändrad:

Detta handlar inte enbart om islandshästar, det handlar om hästar i allmänhet.
Korrekt ridning är likadan på alla hästar, man ska rida med säte, lår och vader, inte bara styra med tyglarna och nöta med hälarna som de flesta gör, både islandsryttare som hbl ryttare.

Som du inte verkar veta är att man måste använda sporrar när man tävlar dressyr. Kan man inte rida en häst med sporrar utan att störa den är man ingen duktig ryttare.

Diabolical_Kitten skrev:
Läs mina inlägg istället, när jag rider vanligt sitter inte jag och nöter som de flesta ryttare utan jag vill att hästen ska reagera så fort jag rör honom. Då min häst är en haflinger känner han inte alltid min hälar, och då jag vägrar att sparka honom använder jag sporrar. För när det är ett hårt material känner han det lättare än om det är min sko som är mjuk.

Men du sätter du sporrarna på vaden då eller???
eftersom han inte känner dina hälar borde han ju inte känna sporrarna.....
Sedan är det väl inte korrekt att skänkla med hälarna??? Eller har jag lärt mig fel.

prydi skrev:
Men herregud... "Vad har du träffat för skänkeldöva hästar?". Det där vet du knappast något om, hon har inte påstått att hästarna varit okänsliga heller...
Om man behöver sporrar så ÄR hästen okännslig och ouppfostrad.

Så genom att påstå att man "behöver" sporrar så har man påstått att hästen är trög och okännslig.
Vore den inte trög och okänslig, så behövdes det ju inga sporrar.

Sweet skrev:
Men nu handlar denna tråd inte längre om ursprungsfrågan...
Jodå, det gör den.
För om man påstår att man måste kunna rida med sporrarna på "rätta stället" på hästen, så har man ju också satt en maxlängd på ryttarens ben.

Diabolical_Kitten skrev:
Alla hästar är lata av naturen.
Om hästen är ordentligt utbildad så vet den när den skall arbeta helt utan att man behöver några sporrar.
När hästen är färdig för det, så ger den det där lilla extra av sig själv.
Om man kräver för mycket av hästen för tidigt, så tar det ju naturligtvis emot för hästen.
Men att lösa det med våld, d.v.s. sporrar, är helt fel väg att gå.
Allt som man uppnår då är att man spänner ihop hästen över dess styrka, och det ger naturligtvis ovilliga hästar med tiden.

När man rider med sporrar måste man använda hälarna, och hälarna använder man också som förstärkning av skänklarna.
Nej, jag sätter mina sporrar var man ska ha dom.
Det är väl klart att han känner sporrarna! Det är stor skillnad på en sko och en sporre! När jag använder hälarna lägger jag hälen emot och sitter inte och sparkar honom. Lägger man emot hälen med en sporre reagerar han direkt.

Diabolical_Kitten skrev:
Då min häst är en haflinger känner han inte alltid min hälar, och då jag vägrar att sparka honom använder jag sporrar. För när det är ett hårt material känner han det lättare än om det är min sko som är mjuk.
Men snälla rara människa.
Vi tala om ISLANDHÄSTAR på detta forum.
Inga tunga, tröga och sega Haflingers.
Jag rider i.o.f.s. Nordsvensk också, men jag behöver fortfarade inga sporrar.

Om du känner att du skulle behöva "sparka" på din häst.
Så har du andra problem och dessa skall INTE lösas med sporrar.
Du får backa och gå tillbaka i utbildningen för att din häst skall få den rätta styrkan och lusten.

Diabolical_Kitten skrev:
Som du inte verkar veta är att man måste använda sporrar när man tävlar dressyr. Kan man inte rida en häst med sporrar utan att störa den är man ingen duktig ryttare.
Men att ha på sporrar som prydnad och sedan se till att hästen inte blir störd av dessa, det är en helt annan sak än att behöva sporrar för att få hästen att jobba korrekt och ge det lilla extra.

Det är ju bara en fråga om att hålla skänkeln stilla.

Sporrar innebär inte automatiskt att man tar till våld.

Jag använder sporrar på det sättet man ska, man ska röra hästen, inte sparka den (man behöver inte ta i mycket för att det ska vara en spark. Bara det att man kickar den hela tiden är obehagligt för hästen)

Om en häst inte känner en mjuk lädersko (skorna jag använder har inte små gummipiggar som t.ex. ridstövlar har) som rör honom betyder inte det att hästen är trög och okänslig. Min häst har tjock hud och han känner knappt när han blir vaccinerad för att ta ett exempel.

Diabolical_Kitten skrev:
Lägger man emot hälen med en sporre reagerar han direkt.
Darrar jag med fötterna så känner mina hästar det direkt.

Jag tycker inte att man behöver några sporrar på ett djur som kan känna när en fluga sätter sig på det.
En fluga är ju ingen kraft alls.

Jag sparkar inte min häst och känner inget behov av det heller. Jag ahr inte skrivit det nånstans så jag förstår inte var du får alla saker ifrån?
Att sparka behöver inte betyda att man sparkar en häst så hårt man bara orkar. So fort man lägger an hälen med kraft är det att sparka. Hur man än vrider och vänder på är det att sparka. Jag rör min häst som en drivande rörelse, jag sparkar inte.

Hah, men snälla. Det visar ju bara hur liteerfarenhet du har av olika raser. Haflinger är allt annat än sega och tröga, de är pigga varmblod med temperament.

Man ska alltid hålla skänkeln stilla, fast man rider utan sporrar.

Vissa hästar är känsligare än andra, min häst är inte känslig. Han lyssnar på mina hjälper, men ibland känner han dom inte pga hans hud. Det är inte han kan rå för.
Likadant är det med äldre typen av frieser, ardenner, fjordingar, ISLÄNNINGAR. Finns hur många hästar som helst, som har blivit korrekt inridna, som inte känner av att man lägger an hälen då de har tjockare hud.

Diabolical_Kitten skrev:
Sporrar innebär inte automatiskt att man tar till våld.
Jo, sporrar är alltid våld.
Jag kan både gasa och bromsa och samla med sitsen.
Jag behöver inte ens gå så långt som till att röra på skänkeln alla gånger.

Om en häst inte känner en mjuk lädersko (skorna jag använder har inte små gummipiggar som t.ex. ridstövlar har) som rör honom betyder inte det att hästen är trög och okänslig.
Jo, en häst känner en fluga som sätter sig på den.
Om den inte "känner" din sko, så beror det på att den har slutat att bry sig om den, för att den inte betyder något.
Den har helt enkelt sorterat bort den signalen.

Min häst har tjock hud och han känner knappt när han blir vaccinerad för att ta ett exempel.
Jag har hittils i livet varken träffat på eller hört talas om en häst som inte känner när en fluga sätter sig på den.
Så om din häst inte känner flugor, så är den nog helt unik.
Att han inte "känner" vaccinationen beror på att han kopplar bort den smärtan.
Mina hästar reagerar inte på vaccinationer, men därmot omedelbart och starkt på ett litet, litet, kort tryck från min vad.

Haflinger är svårare att samla än en Islandshäst, för de har en klumpigare kropp som tar emot mera.
Men att lösa detta med sporr-våld, är ändå fel.
Man får rida mera nogrannt i stället.
Och bygga upp hästen så att den orkar utan att bli seg.
Och om nu Haflinger är "pigga varmblod med temperament" så kan det ju inte finnas en orsak i världen till att behöva sporrar.

Jag behöver inte heller alltid röra med hälen, jag rider främst med sits och lår. Men till vissa övningar behöver jag använder underskänkel och häl för att min häst ska förstå.

Om en häst en fluga sätta sig på magen är annorlunda om den inte känner en sko mot magen. För det första får hästarna mer sparkar i det området, min förra hovslagare har smält till min häst hårt som fan runt området var jag har min skänkel osv. Huden är tjockare däromkring. Precis som den är tjockare vid nacken än vad den är på benen.

Min häst märker inte en vaccination. Han känner inte smärta på det viset som de flesta hästar gör, han känner saker men känner inte ofta smärta. Det krävs väldigt mycket för att han ska tycka att nåt är rent utav obehagligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka