lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

Diabolical_Kitten skrev:
Ingen har sagt att sporrar är ett krav inom dressyren. Men det finns en hel del människor som har upptäckt fördelarna med sporrar.

Islandshästar kan visst vara för långa för sina hästar. En till anledning är inte bara att de inte kan rida rätt om de är för långa utan att det även är SKADLIGT för hästen om sadeln är för lång, vilket den är, då en person på 180 lätt behöver 17,5-18" och en islänning på 140 med största sannolikhet precis kan ha en 17" av ett märke sm typ Albion som är väldigt korta. Har man för långa sadlar kan det skada njurar och andra organ.

Om igen: Islandshästar har bland den lägsta premien av alla raser och får försäkras 2 år längre än andra raser pga att de har bättre försäkringsstatistik. Om nu det var så många för långa ryttare så borde de ha sämst försäkringsstatistik och höga premier, som halvbloden har, men så är det inte! Maken rider i 18" sadel. Nema problema!

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst är inte avtrubbad. Inte lat i den meningen att han inte vill ridas.
Men du ör väl så okunnig, att du inte kan förstå vad det betyder att hästar är lata av naturen.
Jag BEHÖVER inte sporrar, men jag strävar efter att vi ska komma längre inom dressyren och då VÄLJER jag att använda sporrar.
Men du har ju uppenbarligen inte vettigt att säga, du kan ju tydligen abra upprepa och vara arrogant, medan du egentligen inte förstår.

Ja, man kan inte rida en häst när ens fötter kommer till knäna. Det är det vi ahr diskuterat här i många inlägg och det tänker jag inte ta en gång till.

Hallå! Du upprepar dig lika mycket själv och det går utmärkt att rida en häst med bara sätet och utan underben. Men så är han också oförstörd och har fått lära sig så här från början. Han har nämligen aldrig gått på ridskola utan fått lära av mig. Och trots att han är en oerfaren ryttare så klarar han detta himla bra, även om han inte skulle vunnit en stiltävling... :D

jag säger som Inte_Ung

man rider inte på det sättet på islandshäst. man rider inte för att förfina en passage eller ett galoppombyte till perfektion.
Som hoppryttarna, t.ex....

Vi rider för att få ut mesta möjliga av vår häst i våra grenar.

Sedan att väldigt många islandshästar rids akademiskt och tränas i både skolor och piaffer och galoppombyten FÖR ATT NÅ FRAM TILL en smidig och vältränad, välmusklad häst som kan ge sitt yttersta i ovalbane- och passgrenar, det är en annan sak.

Dessutom rider många islandsryttare på andaluiser och lusitanos numera, och de tränas på väldig hög nivå i dressyr.

och jag tvivlar inte på att om man ger 5 duktiga islandshästryttare chansen att lägga om träningens mål till "MSV B dressyr" istället för "VM i fyrgång" så hade det gått utmärkt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inte sagt att jag vet allt om islänningar, men om inte jag får vara på ett forum om mislänningar och skriva mina psikter, borde du då verkligen få skriva vad som är rätt och fel om dressyr? För det sysslar ju inte du med.
Jo, det gör jag.
Jag rider massor av dressyr.
Men jag tävlar däremot inte i dressyr.
Och jag tycker att det är fel att behöva rida med sporrar för att få det bästa ur hästen.
Och det vi diskutarade var ryttarben på Islandshästar och att dessa inte behöver sporrar och därför kan hänga under magen på hästarna.
Inte om att man på dressyrtävlingar måste ha sporrar för att TR säger det.
För det spelar ingen roll om man tävlar Islandshäst, för man får tävla utan sporrar.

Jag var nära på att köpa en islandshäst en gång och har varit medryttare på en islndshäst i 3 år, sedan har jag ridit en islandshäst korsning och dens mamma som var ren islandshäst och de 2 red jag i över ett år, sedan har jag ridit 5 islandshästar på ett stuteri/turridningsställe. Och sen ahr jag ridit några islandshästar till men de red jag bara en gång så de räknar jag inte med. Och fler islandshästar behöver man inte rida flr att känna av när man är för lång för en häst.
Men det är din upplevelse av din ridning.
Okej, fine, rid inte Islandshästar då.
Men vi andra som inte lider av det, vi kan ju göra det ändå oavsett hur du känner det.
För där så är det vår upplevelse som sätter standarden.

Och avd är det som skiljer sig? Är man för lång för en häst på 130 så är man för lång för en islänning på 130.
Attityder och endast attityder.
Det har med ögats vana att göra och betyder ingenting rent praktiskt.

Diabolical_Kitten skrev:
Det finns inga muskelskador som är unika för islandshästar. Men däremot finns det en större riska tt islandshöästar får problem med ryggen pga för långa sadlar (som är flera dm för långa) än vad ponnier som rids av ungdomar får som möjligtvis ahr sadlar som sticker ut några cm.
Men vilka hästar har då fått dessa problem?
Jag känner ärligt talat inte till en enda.
Och jag känner till massor av Islandshästar.
Hade så varit fallet, så hade ryktet om detta gått för länge sedan och det hade stått massor om det i alla tidningar som vi har inom förbundet.

Du visar på en risk som i.o.f.s. finns, men som mig veterligt aldrig har skadat någon häst.

Inte_Ung skrev:
Vilka hästar då?
Jag har då inte vare sig hört om några eller träffat några "sadelskadade" hästar vad gäller de inre organen.
Litet muskelskador längs ryggen har jag ju sett, men det förekommer ju på alla möjliga hästar och är inget unikt för Islandshästarna.

Och har med FÖR SMALA SADLAR att göra, inte för långa! Det handlar om var sadlarna slutar. Jag har sett korta sadlar som slutar på ett farligare ställe än de långa och framför allt hur de slutar. Om spatlarns bak är raka och trycker in så är det illa men om sadeln är uppsvängd, välanpassad och fördelar trycket är det ingen fara. Dessutom stod det att läsa i en hästtidning alldeles nyss att veterinär Mikael Lundbäck konstaterade att det var bättre av hållbarhetssynpunkt för hästen och styrkesynpunkt att bära ryttaren längre bak och att det var en av anledningarna att islanshästarna var så starka och hållbara! Och jag har misstänkt längeatt det är bättre med en lång sadel som passerar njurpunkterna med råge, som de gamla islandssadlarna, och fördelar trycket än en kort sadel som slutar mitt på ryggen!

Inte_Ung skrev:
Det är väl bara att länga stiglädrena så att knäna inte kommer för långt fram.
Benen skall ju nedåt och inte framåt.

Precis min tanke! Vi pratar ju dressyr, inte hoppning!

Diabolical_Kitten skrev:
Men om hästarna kan det på träningar borde de kunna göra det på tävlingar? Inte kan det vara så att av alla hästar som enligt dig kan, är alldeles för nervösa på tävling?

Målet är inte att tävla dressyr. Dressyr är bara en väg att få bättre kommunikation, gångarter, balans och styrka till gångartstävlingarna! Det är inte så poppis att tävla dressyr på islandshäst helt enkelt men några gör det och de gör det bra, utan sporrar!

Som du skrev, med att det har med ögats vana att göra hur stor man ser ur på en häst, det är så sant.

Tittade på bilder från SM i dressyr (på dressyrforumet)

Jag som ändå är gammal dressyrryttare, tänkte "Hu, så små de ser ut på sina jättehästar! Sån älgar de har! Vad jobbigt!" ;)

Och på island finns ju inte större hästar. hade det varit helt fel med så små hästar och så stora ryttare, elelr om hästen mått dåligt av det, så borde väl det naturliga urvalet, och även människans avel av hästen, gjort att hästen blev större och större? Då hade väl inte islandshästen varit så liten?

Elelr är jag helt ute och cyklar, Inte_Ung? :D

Jag bara spekulerar lite :)

MercedesBenz skrev:
Eva Hjälmbrandt heter hon väl :D
Tack! Och det andra är Kajsa Ränkfors. Hittade det i klubbladet. Underbara ridlärare båda två!

Yep, hålelr med dig.

Det är bevisat att hästen har lättare för att bära ryttaren längre bak, där de starka ryggmusklerna finns... inte frampå manken!

En duktig westernryttare sa till mig, när jag red islandshäst: "Äntligen någon som förstått var sadeln ska vara! Där hästen har lättast för att bära upp dig såklart! bra!"

Muninn skrev:
Nu har jag läst, och läst, och läst.

Och jag förstår inte varför du fortsätter att tjata??

DU känner dig lång på en liten häst, ok, end of story. Rid stora hästar då.

Men vi har ändlösa exempel på långa människor som rider in, utbildar, tävlar, rider i skogen på islänningar, både små som stora.
och det går bra, hästarna håller lika bra som andra hästar (tja, islänningarna hålelr ju faktiskt bättre än många andra ;)), det ser jättefint ut och de klarar det superbra. vad är ditt problem?

Jag hade precis tänkt bjuda hem dig till mig så du fick se min islandshäst i samlad galopp, början till piaff, och klockrena skolor. men jag är rättså kort, så det sket ju sig. hade jag varit 190 hade han säkert INTE gått så, för det är klart att det bara är längden det hänger på, eller hur? :devil: inte balansen och skickligheten?

och dessutom, man behöver inte rida med hälarna, elelr vaderna. trots att jag är kort så rider jag inte med hälarna på mina hästar, de är för känsliga.
jag rider med sätet. och låren.

Och jag är dressyrryttare, jag har ridit ponny SM i dressyr och tränar för vanliga dressyrryttare så fort jag har chansen.

:bow: :bow: :bow: Amen!

tackar :bump:

Men, faktiskt, jag förstår inte problemet.

hade jag varit lite barnsligare skulle jag gått in på dressyrforumet och börjat tjata om att alla har för stora hästar och för korta ben... jag menar, de petar ju hästen i magen hela tiden? Det kan väl inte vara bra?
Och det ser ju så konstigt ut också, som en mygga på en elefant :rofl:

*full i fan idag* :devil:

Muninn skrev:
Yep, hålelr med dig.

Det är bevisat att hästen har lättare för att bära ryttaren längre bak, där de starka ryggmusklerna finns... inte frampå manken!

En duktig westernryttare sa till mig, när jag red islandshäst: "Äntligen någon som förstått var sadeln ska vara! Där hästen har lättast för att bära upp dig såklart! bra!"

Precis vad som stod i artikeln om Mikael Lundbäck (Hoppas det blev rätt namn nu!)

Muninn skrev:
tackar :bump:

Men, faktiskt, jag förstår inte problemet.

hade jag varit lite barnsligare skulle jag gått in på dressyrforumet och börjat tjata om att alla har för stora hästar och för korta ben... jag menar, de petar ju hästen i magen hela tiden? Det kan väl inte vara bra?
Och det ser ju så konstigt ut också, som en mygga på en elefant :rofl:

*full i fan idag* :devil:

Håller med! Ändå är jag gammal dressyrryttare och skulle ha så stora hästar som möjligt, gärna 170. Nu vet jag bättre. Jag funkar mycket bättre med de små och har bättre kommunikation och balans med dem. Dessutom är de piggare och mycket sällan lata och ovilliga! Nåja, lite "shettis"-envisa ibland men det tar jag hellre än halvblodsfasoner!

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Ge mig namnet på minst 5 islandsryttare vars hästar kan gå minst MSV B?
Och ge mig namnet på EN islandsryttare som skulle klara av Svår dressyr? Och har bevisat det genom tävling?
Okej, du är alltså totalt tävlingsfixerad.
Men förstår du alla är inte det.

Islandshästarna är inte utbildade till Medelsvår-B, för det skulle menligt inverka på deras gångarter.
Det skulle ta koncentration och energi från det som en Islandshästryttare vill ha utav sin Islandshäst.
Vi tävlar nämligen inte på det viset utan rider 4 eller 5 gångarter.
Vilket är minst lika komplicerat och kräver ännu mera precision av ryttaren.

Däremot så kan jag räkna upp 5 Islandshästryttare som kan rida en 3-gångare till medelsvår-B.
Nina Keskitalo
Erik Andersen
Unn Kroghen
Peter Mesch (tävlade i Prix St Georg någon gång på stenåldern)
Johan Häggberg
Och det finns flera.

Sedan så har vi några som rider Akademiskt och som utan vidare skulle klara av att tävla Medelsvår-B.
Katrin Wallberg www.ridkonst.nu
Sara Silferberg http://hem.passagen.se/lipizzaneruppland/aktiviteter/sara_silfverberg.htm?k

Bild på Sara i Piaff på en Islandshäst. Notera benen.
odin-piaffe.homepage.jpg

Mera om Sara, titta och njut.
http://www.klassiskdressyr.com/galleri.asp

Klassisk Dressyr är INTE något som man tävlar i, det är något som man upplever.

Här så har du Nina Keskitalo på stor häst, Lusitano.
Och Ylva Haggander är också med.
http://www.forsgard.se/lusitanobilder.htm

Muninn skrev:
Och på island finns ju inte större hästar. hade det varit helt fel med så små hästar och så stora ryttare, elelr om hästen mått dåligt av det, så borde väl det naturliga urvalet, och även människans avel av hästen, gjort att hästen blev större och större? Då hade väl inte islandshästen varit så liten?
Tja, de blir ju större och större.
Men om det är bättre får vi väl se i framtiden.

Påminner om Katrin Wallberg o hennes islandshäst Korall som hon tog riddarprovet med.

Jag tycker att viss diskussion där ovan är rent löjlig, rena sandlådekriget... Varför gick du ut hit om du inte tål vad som sägs här, D_K?

Balderum skrev:
Påminner om Katrin Wallberg o hennes islandshäst Korall som hon tog riddarprovet med.

Jag tycker att viss diskussion där ovan är rent löjlig, rena sandlådekriget... Varför gick du ut hit om du inte tål vad som sägs här, D_K?

Jag håller med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka