Lång bilresa

A

Anirac

Hej!

Jag är nybliven ägare till två ettåriga katter (bror + syster) som jag håller på att lära känna. Vi har nu kommit överens om vad man ska använda lådan till (första dagen la Sven sig i den och rullade runt, men kissade sen på min säng...) att det ska få plats två katter i varje fönster (jag trodde i min enfald att det räckte med kattplats i två av lägenhetens tre stora fönster) och andra basic-grejer, så det här kommer nog att gå fint.

Nu har jag en fundering: Jag ska åka till min familj i södra småland och tänkte ta med katterna. Kan de åka i samma transportbur (stor)? Ska jag stanna på vägen och ta ut dem i koppel för att de ska kunna gå på toalettenäta/dricka eller klarar de sig de ca 5-6 timmar bilresan tar?

Sv: Lång bilresa

Hejsan

jag har ungefär liknande funderingar som du har en katttjej på ett år om en månad. Vi ska med ut och åka en lång resa ca 70 mil i sommar hem till min familj.

Vad gäller två katter i en bur vet jag inte då vi bara har en katt men jag antar det beror på vilket förhållande de har till varandra och hur stor bur du tänker dej de behöver ju kunna röra sig lite. Jag skulle sattsa på två mindre men som sagt har ju ingen erfarenhet av det.

Vi har bara åkt korta sträckor med vår katt som längst resor på ca 1-2 timmar med tåg oftast bil två gånger. På tåget fungerar det utärkt för då har vi sele på henne och tar ut henne och kopplar henne när vi kommit ombord på tåget och sen åker hon in i buren då vi ska gå av eftersom hon nästan får panik av att sitta i buren länge. När hon är i koppel på tåget går det hur bra som helt hon sitter i mitt eller sambons knä och ser ut mesta delen annars går hon och nosar på folk (om det går). Bil däremot är ju lite värre då måste hon vara i buren hela tiden (katt kiss i bilen är ju inte nån hit direkt) så det blir antagligen paus i alla fall minst var annan timme om jag får bestämma då vi ska ut åka.
Jag antar det blir under dessa pauser hon för mat och vatten med.

Var hos vetrinärn idag av en annan anledning och passade då på att höra mej för vad gäller åksjuka hos katter och de rekomenderade att man gav katten en postafen för barn som ska finnas på apotektet.

Vet inte om jag var till nån större hjälp direkt....
/ Emma

Du åker bil eller?

Jag skulle nog införskaffa en liten smidig kisslåda av något slag och fylla den med sand från lådan hemma. (Ren sand men luktar ändå lite "använt".) Den kan du ju ha i bakluckan i en påse eller något. Sen kan du stanna någonstans och rasta katterna i den. Är det innekatter så brukar de inte vilja "gå" ute, utan vill hellre hem till låddan. Det är också möjligt att de håller sig i 5-6 timmar och det är väl ingen större fara. Mina katter använder lådan hemma max tre gånger per dag var iaf så. Undvik att ha dem lösa i bilen om du inte är säker på rumsrenheten...

Om katterna har för vana att ligga och sova i hög (som de tycks göra på din avatar) så kan du ha dem i samma bur om den är stor nog.

Tillägg: undvik att mata under resan, det ökar risken för åksjuka/spyor. Bäst är om de har rel. tom mage under resan.

om du inte har möjlighet att ta med dig kattsand så är det nog ingen fara. katter kan hålla sig upp till ett dygn.

Jag hämtade ju min lilla tjej i Stockholm, också en resa på 5-6 timmar.

Jag hade en stor transportbur, med en liten kisslåda längst in. Tog helt enkelt en skokartong som jag plastade in och hade sand i.

Hon kissade inte på hela resan, tror de är för stressade för sånt, även om de verkar lugna på ytan.

Men visst kan det vara bra att ha ifall att...

Tack allihop for tips & råd! Sven & Selma tycker väldigt mycket om varandra och tvättar varandra och sover ofta ihop. En stor bur borde därför funka... jag packar in dem och tar en liten tur och testar!

Ang. låda fick jag tips av en annan kattvän att bara dra in lite på vattnet kort innan man åker, så kan de hålla sig hela vägen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 222
Katthälsa Ska inom den närmsta framtiden åka och hälsa på familjen och måste då ta med mig katterna. De är syskon och känner varandra väl. De är...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 393
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar