Lånade ut transport...

Fille

Trådstartare
Moderator, flytta gärna tråden om den ligger fel!

Nu är det så att jag äger en gammal transport som är lite småranglig men funktionsduglig på korta sträckor, den går igenom besiktning osv. Golvet och rampen med mattor är utbytta för ca 3 år sedan, är (var) fortfarande helt.

Lånade snällt ut transporten i fredags, tog inte ens betalt. Tjejen i fråga skickade sms och frågade om hon fick låna transporten till ATG. Jag sa som det var, transporten är lite ranglig och i visst behov, jag använder den själv men du får låna den på egen risk och betala om nåt går sönder.

Torsdag vid lunch fixar jag i ordning i transporten, vi hade kört lite möbler i den så allt låg i oordning. Dock var transporten hel vid det tillfället. Tjejen lånade transporten i fredags som bestämt. Igår morse skulle min häst på tävling. Upptäcker då en stoooor reva i mattan på rampen... Den går inte att missa, det är det första man ser när man fäller ned luckan...

Skickar då först ett sms i stil med: hur tänker du göra med mattan? Den kostade rätt mkt som ny och den var hel i torsdags. Får inget svar, skickade ett till lite senare bara som en påminnelse och får då till svar: Oj då, det har jag missat, jag kollar på det senare idag.
Jag tror inte att hon gjort det, har inte fått nåt svar om transporten... Har skickat två sms till idag som påminnelse men har inte fått svar på dom heller.

Kan jag göra nåt som gör att hon betalar eller är det bara att skita i det i och med att vi inte har något kontrakt eller foto på att transporten var hel på torsdagen?

Sv: Lånade ut transport...

Muntligt avtal gäller!
Om jag vore du så skulle jag strunta i att smsa. Ring eller träffa personen öga mot öga istället, förklara att ni har muntligt kommit överens om ett avtal och enligt det så ska hon betala om något gått sönder. Du lånade ut din transport under vissa villkor som du nu vill att hon ska uppfylla.

Att börja backa för att ni inte har ett skriftligt avtal eller fotografier är ju dumt. Försök att prata med tjejen först! Det är lättare att ignorera sms, hon kanske inte gör det för att bråka om själva saken utan det kanske bara krävs att du tar en diskussion mer direkt med henne.

Senast ändrad:

Om du inte själv kan få henne att ta sitt ansvar och ersätta skadan så tror jag tyvärr inte att du har en chans att få några pengar.

Om det skulle gå till någon sorts domstol så lär det ju vara helt omöjligt för dig att få något då det lär vara omöjligt att bevisa att hon orsakat skadan.

Du kan ju alltid försöka skrämma henne med att säga att du ska anlita advokat eller skicka kronofogden på henne, men det kan ju bli lite pinsamt ifall hon synar bluffen.

Förhoppningsvis har du blivit lite klokare på kuppen och får väl se detta som lärpengar.

Har du kvar det SMS du skickade med svaret om att hon fick låna och betala ev skador? I så fall spara det för där har du faktiskt skriftligt på vad som sagts och överenskommits.

Håll sedan inte på mer och krångla med fler SMS o s v. Utan ring, skriv SMS:a en sista gång och tala om du nu låter laga transporten och att räkningen kommer att skickas till henne.

Jag kan garantera att minst 10 liknande trådar kommer dyka upp innan året är slut. Alltid besvikna medlemmar som berättar om att de lämnat ut sin transport gratis, utan kontrakt, i god tro och fått tillbaka en mer eller mindre defekt transport.

Alla Bukare borde gå med i en gemensam pakt, vägra låna ut sina transporter och istället hänvisa snyltarna till Statoil.

Det finns ju faktiskt också vi som sköter oss och är rädda om andras saker:)

Kanske du skulle få pengar för en ny matta av henne... men är det värt det?
Säg till henne att hon får betala limkostnaderna. Dvs om revan är "rak" och inte fransig så borde det gå att bara limma ner mattan mot rampen igen. Kanske inte snyggt, men det grö ju ingen komfortable skillnad för din häst. Innebär ingen risk så länge hästen inte kan fastna.

Så att limma ner borde väll vara bästa alternativet?
Och ett alternativ du får betalt för.

Själv skulle jag skämts ögonen ur mig om jag åsamkat skada på någons transport. Och både sagt till direkt, bett om förlåt och stått för reparationerna.

Kan bara hålla med.. Senast igår blev en kompis skitsur när hon inte fick lov att låna min trailer efter mej (precis som om jag lånat den själv först?!) när vi ska flytta våra hästar till samma stall, de står dock långt ifrån varandra i nuläget. Trots att jag tidigare har sagt att jag inte lånar ut den om jag inte själv kör och nu är det dessutom nåt vajjsing med bromsarna så jag kör den bara själv och på min egen risk före det är fixat. Tråkigt när folk inte respekterar en när det gäller sånt här.
Många verkar tro att saker hamnat gratis i mitt och andras garage och därför kan man ju låna ut:grin:
Vet dessutom att jag inte får ett öre för att jag lånar ut den.

/ LL snåljåp

Just det om pengar för att låna ut så kan ju det vara så att den som lånar hjälper en på något sätt och det då kan vara ok att få lånat ngt gratis. Säger inte att det är så i ditt fall.

Har denna person lånat ut saker till dig? Tex bil, varit barnvakt eller på annat sätt ställt upp eller lånat ut ngt till dig?

Nope, det har hon aldrig gjort. Hon har dock fått skjuts till klinik med häst och struntade i att göra rent trailern och glömde säga så mkt som tack för hjälpen!? Fick inte 1 krona för dieseln heller.
Jag begär inte att folk ska stå med mössan i näven, men lite hyffs har ingen dött av.
Jag ställer upp om jag kan, men lånar inte ut min trailer eller bil. Behöver nån hjälp så kör jag den/dem om inte jag kan, då får de helt enkelt fråga någon annan. Jag har inte köpt bil och trailer för 250000:- för att någon annan ska slita ut det. Så jäkla roligt är det inte att köpa grejer.

Visst finns det folk som är rädda om andras grejer! Och de hjälper jag gärna om jag kan:) men inte dem som sätter det i system att använda andras saker för att slippa skaffa nåt själv.
En sak om man vet att en person har det kämpigt ekonomiskt och ber om hjälp, men så är definitivt inte fallet med kompisen jag berättat om längre upp i tråden.
/LL

På tal om att låna ut transporter- jag är inte sugen på att låna ut min, den är just nu en buffert för att kunna köpa en ny, lite dyrare. Den får inte tappa i värde mer än absolut nödvändigt = jag vill inte låna ut den. Det verkar dock vara svårt för vissa att förstå att "vill inte" borde räcka, så nuförtiden säger jag att javisst får de låna den, mot en hyra på 400:-/påbörjad halvtimme. Pengar i handen INNAN, annars ingen nyckel till låset. Kontrakt att de står för mista lilla skada, oavsett hur det går till, ska också vara påskrivet (håller troligen inte alls juridiskt, men det vet inte de ;)). Konstigt nog vill ingen låna den längre :D

(Och som en parentes, skulle det bli akut och en häst måste till djursjukhus och det finns inget annat sätt att få dit den annat än med min transport, så får de självklart ta den! Men planerade träningar och veterinärbesök, då får man betala)

Självklart :)
Det är ju ett stort antal som inte hamnar som tråd här för att de just sköter sig men jag tycker det är alldeles för många trådar som skapas här om detta ämnet. Ska det vara så svårt att sköta sig kan man ju undra...

Själv har jag inget släp för min häst är avelssto som inte åker så många gånger om året och är dessutom svårlastad. Hittills har jag fått hjälp av världens schysstaste kompis:bow: givetvis betalar jag för mig!
Nu har jag en unghäst som går att lasta och som förhoppningsvis ska bli tävlingshäst så nu ska jag själv köpa släp och dragbil.

Fast igentligen spelar det ingen roll hur ordningsam man är själv eftersom hästar är djur och kan leva rövare i transporten eller innan lastning ?

Då får man hoppas att inget stort går sönder och att det är lättlagat .

Det svåra är ju då om det är hästen som gjort det eller om det skulle hänt ändå för att taransporten har en brist och då blir det ju alltid en jobbig situation för båda partner .

Min pålle var sjuk för ett par år sedan och även min transport samtidigt :crazy:

Min bästa vän erbjöd sig att låna hennes transport men jag ville inte eftersom jag var rädd att något skulle gå sönder .

Strax efter åker hon själv till klinik och på vägen hem släpper endel av ramen på kompisens hästtransporten :eek:

Hade jag då lånat hennes transport och dessutom min stora häst som var störreoch tyngre än hennes åkt i transporten så hade ju detta varit mitt fel ?

Eller hur för hon hade ju faktiskt alltid åkt i sin transport med sin häst utan problem .

Så jag kan säga att jag var själaglad som beslutade att hyra en transport istället om jag skulle behövt ,dock fick jag tillbaka min egen innan mitt besök hos vet .

Men förstå vilken tråkig sak det kunde blivit för mig , för jag hade betalt detta och känt att det var mitt fel .

Mia

Hittills har hon bara haft sönder en baklykta vilken jag givetvis betalade.

Nej då förstår jag att du itne är särskiltl motiverad att låna ut den till henne övht.
Skulle skämts ögonen ur mig om jag inte tackat och betalat bränsle.

Är nog den som tackar en gång för mkt än för lite.

Jag är inte bara omotiverad utan jag totalvägrar:cool: tråkigt nog tar hon inte bara ett nej utan man måste ge en förklaring och tycker hon att den inte duger så ifrågasättter hon?! Aja.. Strunt samma! Jag ställer upp när det är folk som är juste behöver hjälp:) räcker tycker jag, andra kan ringa nån uthyrningsfirma eller avbytar tjänst:grin:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 238
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka