Låna ut magen, hur?

Maja_Kandi

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad att låna ut magen på min ponny. Jag är lite delad i frågan än och eftersom att jag inte har nån som helst erfarenhet i frågan vill jag ha lite tips och råd kring själva förfarandet. Hur går det till? Hur har andra gjort? Hur skriver man kontrakt? Har någon form av ekonomisk ersättning till stoägaren utgått? Har ni haft stoet uppstallat hos ägaren eller hos "lånaren"? Vem har stått för vilka kostnader?
 
Vi skrev typ ett fodervärdskontrakt med lite anpassade punkter, tex att avtalet inte kunde sägas upp innan fölet var 5 mån (en månads uppsägningstid).
Fodervärden stod själv för alla kostnader förutom att vi delade på försäkringspremien, hon hade hästen hos sig.
Jag ville inte ha någon ersättning.
 
Jag har blivit tillfrågad att låna ut magen på min ponny. Jag är lite delad i frågan än och eftersom att jag inte har nån som helst erfarenhet i frågan vill jag ha lite tips och råd kring själva förfarandet. Hur går det till? Hur har andra gjort? Hur skriver man kontrakt? Har någon form av ekonomisk ersättning till stoägaren utgått? Har ni haft stoet uppstallat hos ägaren eller hos "lånaren"? Vem har stått för vilka kostnader?

Jag har ju lånat mage på två ston i fjol, med fölning i år. Vi har skrivit kontrakt, där det tydligt framgår vem som betalar vad och är ansvarig för vad. Likaså sådana saker som vad som händer om fölet dör eller om stoet dör. Då min stoägare väldigt gärna ville ha föl på sina ston men inte hade möjlighet att behålla fölen, så har jag inte betalat något för att låna själva magen. Däremot betalade jag de kostnader som blev runt betäckningen, dräktighetskontroll etc. Jag har däremot inte betalat för uppstallning eller extra foder och enligt överenskommelsen delar vi på de veterinärkostnader som blir (självrisker) för det som har med dräktighet/fölning/digivning att göra.

Stona står hos ägaren och det gör även fölen tills de är redo att avvänjas. Jag betalar en summa när fölet är fött och ytterligare en summa när fölet flyttar till mig.
 
Jag har ju lånat mage på två ston i fjol, med fölning i år. Vi har skrivit kontrakt, där det tydligt framgår vem som betalar vad och är ansvarig för vad. Likaså sådana saker som vad som händer om fölet dör eller om stoet dör. Då min stoägare väldigt gärna ville ha föl på sina ston men inte hade möjlighet att behålla fölen, så har jag inte betalat något för att låna själva magen. Däremot betalade jag de kostnader som blev runt betäckningen, dräktighetskontroll etc. Jag har däremot inte betalat för uppstallning eller extra foder och enligt överenskommelsen delar vi på de veterinärkostnader som blir (självrisker) för det som har med dräktighet/fölning/digivning att göra.

Stona står hos ägaren och det gör även fölen tills de är redo att avvänjas. Jag betalar en summa när fölet är fött och ytterligare en summa när fölet flyttar till mig.

Tack för svar! :)

Hon som frågat mig har erbjudit sig att antingen ha stoet hos sig efter avvänjning av årets föl, eller att betala för hennes omkostnader om jag hellre har henne hemma. Hon har även erbjudit att ha henne redan nu och själv ombesörja allt stök kring betäckning eller att betala för att jag gör det.

Så jag har ju fått alla möjligheter att välja. Därför jag undrar lite hur andra har gjort, vad som är lämpligast. Nu har jag inte helt bestämt mig hur jag vill göra heller. Kan ju vara bra att spåna lite först. :)
 
Själv skulle jag inte "låna ut magen" på något av mina djur till någon med så taffligt språkbruk.

Såvitt jag har lärt mig så kallas det, som flera andra redan skrivit, att låna mage. Jag har aldrig hört uttrycket "låna livmoder". Men om du nu anser att det är ett så taffligt språkbruk att det inte är värt att läsa så behöver du ju heller inte besöka tråden igen. :)
 
Jag har blivit tillfrågad att låna ut magen på min ponny. Jag är lite delad i frågan än och eftersom att jag inte har nån som helst erfarenhet i frågan vill jag ha lite tips och råd kring själva förfarandet. Hur går det till? Hur har andra gjort? Hur skriver man kontrakt? Har någon form av ekonomisk ersättning till stoägaren utgått? Har ni haft stoet uppstallat hos ägaren eller hos "lånaren"? Vem har stått för vilka kostnader?

Jag har skrivit ett fodervärdskontrakt med en del anpassade punkter, justeringar och tillägg. Fodervärden har henne hos sig och bekostar allt kring betäckning och vård av hästen. Vi har stått för försäkringen och fodervärden betalar självrisken om nåt händer. Ingen ersättning till oss.
 
Nu ska jag vara tråkig och komma med en annan infallsvinkel; efterom jag vet att du tycker väldigt mycket om din fina ponny. Jag skulle inte låna ut magen om jag planerat för en framtid där jag vill fortsätta rida stoet ifråga (nämnt utan att jag vet något om dina framtidsplaner). Det är mycket som kan gå fel och om stoet inte klarar sig eller får bestående skador för att någon annan ska få ett föl...
Jag är givetvis färgad av att jag förlorade mitt sto och föl i samband med fölning, något jag grämer mig över fortfarande. Jag hade ju kunnat låta bli att betäcka och köpt en ny unghäst istället.
Sedan kan ju alltid olyckor hända och hästar kan bli skadade på olika sätt, men det är ju en relativt hög risk med dräktighet och fölning som bör tas i beaktande. Nu har jag läst att du fött upp hästar förut och menar inte att låta mästrande. Det hade jag också och jag var väl medveten om riskerna. Dock visade det sig att jag inte var emotionellt beredd att förlora mitt sto. Jag hade velat haft mer tid tillsammans....
Ponnyn lider inte lider av att gå på halvfart något år. Jag har haft häst hela tiden och fått fyra barn. Min upplevelse är att det har varit/är skönt att kunna pyssla med hästen och rida när andan faller på, även om hästen inte är fullt igång.
Hoppas att du inte tar illa upp för mitt inlägg och lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.
 
Själv skulle jag inte "låna ut magen" på något av mina djur till någon med så taffligt språkbruk.

Men hur snarstucken får man vara? Jag tror inte TS är ute efter att låna nått av dina djur heller, så vad spelar det för roll? Och som ovan skriver så kanske man inte ska kasta sten i glashus genom att "mästra" över nån och göra samtidigt göra samma fel själv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 359
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 343
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp