Låna ut klippmaskin?

Sv: Låna ut klippmaskin?

Lånar inte ut och skulle inte ens kunna tänka mig att göra det mot betalning. De som vill klippa får hyra/köpa sin egen maskin.

jag lånar inte ut men jag kan klippa deras häst mot betalning men lånar ALDRIG ut..

Jag lånar inte ut min alls längre. Sista gången den lånades ut var till en tillfällig inackordering. När jag kom ut i stallet stod hästen på sladden med båda frambenen :eek: Och tydligen "gjorde han det hela tiden"... :grin:
Dessutom försvann den lilla kuben som gör att skären flyttar sig, och jag fick själv leta upp den i säcken med päls. Och, som grädde på moset, var några av taggarna på skäret avbrutna och jag fick tjata länge innan de ersattes.
Nej, hädanefter får folk förstöra sina egna grejer!

knapp

Jag lånar ut min till några få utvalda personer om de frågar, men de räknar jag på ena handen.

Till övriga varken hyr eller lånar jag ut maskinen, men jag hjälper gärna till att klippa.

Jag lånar inte ut. Är det en nära kompis med en snäll häst så ställer jag upp och klipper den - vill ha ett TACK ! Får jag en flaska vin så är det ju x-tra trevligt:banana:

KL

Jag lånar inte ut annat än i undantagsfall. Har lånat ut till kompis utan att ta betalt eftersom vi hjälps åt med annat också, men i princip är det nej när någon vill låna. Nu har jag ingen dyr maskin men jag vill ändå att den ska vara hel när jag väl behöver den :)

KL jag har alltid hyrt av en ridsport affär då det känns lättare att låna o diskutera ev fel med dem i stället för ngn som hyr ut som privat person , självklart tycker jag minst man ska betala en slipning av skäret ..... tror jag har betalat 275/dygn men i år hyrde de inte ut sina maskiner .... men då hade jag jätte tur som fick tag på en duktig tjej som kom o klippte min häst för 150 kr :) ( i bland e de bra o ha kontakter) smidigt o snabbt o mkt snyggare än fall jag skulle gjorde det själv...
Frågan här var ju fall jag skulle låna ut fall jag hade egen .... tveksamt då jag vet vad mkt som kan gå sönder isf skulle jag nog vilja vara med (har en syster som jobbar inom hunklippningsbranschen de har ju liknande saxar fast mindre så ja vet hur fort skären blir slöa....)

Hur gör ni som äger er egen klippmaskin? Lånar ni ut den gratis om någon frågar, eller tar ni lite betalt för slitaget?

Mamma får låna den, annars lånas den inte ut överhuvudtaget. Så slipper jag ta tjafset när/om den inte är hel när den kommer tillbaka.
Vill någon ha hästen klippt så kan jag göra det, men dom får snällt betala för det.

/Camilla

Jag lånar inte ut min maskin, o jag klipper inte heller mot betalning. Frågar en kompis om jag kan klippa dennes häst, så fine, då gör jag det gärna om jag blir bjuden på fika efter.
Tidigare har jag tagit en symbolisk summa, men då kommer det alltid en massa andra människor som vill att jag ska klippa mot dubbel betalning, och ärligt talat, jag tycker det är skittrist o klippa hästar.

Då är det lättare att inte klippa mot ersättning. Jag hjälper vänner för att jag vill o har tid, och det behöver inte bli världens liv när jag säger nej till o klippa andras hästar.

Den huvudsakliga anledningen till att jag inte lånar ut är eg inte att jag är rädd för att den ska gå sönder eller för att skären slits utan för att det är så attans jobbigt att göra rent den! Jag är väldigt petig med rengöringen och om jag lånar ut den är jag 99% säker på att jag får tillbaka den rengjord men inte så ren som jag vill ha den och då får jag stå och pilla bort alla småhår ur den istället!:mad:

Nära vänner som är rädd om grejer alt. gör det själv kan få låna gratis. Men bara med folk som man vet att man får igen nått av. Klippmaskin är dyrt att jag köpte min som en extra lyx till mig själv för att slippa krångla :)

Jag lånar gärna ut min maskin till nära vänner men de får betala en slant för slitaget på skären, brukar ta en hundring. Och de får noga instruktioner/åthutning om hur viktigt det är att smörja ofta! Och att den skall återlämnas helt ren! Och hel såklart.

Jag brukar inte låna ut min, mest för att den är så gammal och kan sluta gå när som :P Men har lånat ut den några få gånger utan betalning. de får ta risken att den kan stanna helt enkelt!
Men hade jag haft en ny hade jag tagit en liten summa :)

Jag lånar helst inte ut. Jag har sett hur folk hanterar klippare. Och jag vill att min ska hålla längre än så. ;)
En del som jag litar väääldigt mycket på kan få hyra den och själva klippa. Annars får folk betala mig för att klippa deras hästar. Och iom att jag tycker det är så trist att klippa blir det rätt sällan. Men är det en svårklippt häst kan jag ställa upp. Andra kan någon annan ta.

Nu har jag dock lyckats ha sönder min maskin själv.:o
Uh-uh! Men jag tror jag kan laga den själv med reservdelar som följde med.

Nu har jag ingen egen men skulle jag ha en skulle jag nog faktist ogärna låna ut den tror jag, är ganska rädd om mina grejer. Men är det nära vänner så skulle dom få låna gratis, skulle det vara någon bekant så skulle dom få betala alt. stå för egna skär.

Själv har jag betalat 100 kronor dygnet för att hyra ifrån en hästsportsbutik, dock får man ju köpa egna skär...

Lånar inte ut någon av maskinerna, men klipper mot betalning eller i utbyte av tjänster om det är vänner som frågar. Men en del blir sura när man inte lånar ut maskinerna gratis :grin: Är väl samma problematik som med hästtransporten, den vill ju folk också ha tillgång till gratis, och sen jag typade upp den även min bil och mitt BE-kort...

Lånar bara ut till dem jag känner väl och litar på, och tar då inte betalt.
Har i och för sig inte betalat för klippmaskinen själv utan fått den som bra men ordentligt begagnad av min pappa som för 20 år sedan hade den till att klippa kor med. Maskinen fungerar fortfarande utmärkt.
De som lånat den, har varit noga med att rengöra och olja in.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en...
2
Svar
28
· Visningar
2 264
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen...
21 22 23
Svar
440
· Visningar
19 260
Senast: escodobe
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025