Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och så förlorar den nya bilen 30.000 kr i värde bar du hämtar ut denBilfirmor vill sälja
Dom kan ofta ha lägre ränta än banken
Ibland lönar det sig att köpa en nyare bil, du slipper reperationer och annat
Jag och en kollega räknade på månadskostnad på bil under 3 års tid. Hen hade flera gamla billiga bilar som kostade i reperation, jag hade en ny bil. Månadskostnaden för oss blev detsamma under dom 3 åren. Det är lätt att lura sig själv.
Det en ska räkna på är månadskostnad.Och så förlorar den nya bilen 30.000 kr i värde bar du hämtar ut den
Jag vill påstå att man ska köpa en nyare eller en äldre bil. Runt 30.000 är värdelöst då den är ungefär likvärdig i risk att gå sönder med 10.000 kr bilen.
Nej man ska räkna på totalkostnaden inklusive värdeminskningen för att det ska bli en rättvis jämförelse och med en nybil så är värdeminskningen en stor del av kostnaden. Man kan liksom inte bara skippa den biten bara för att det inte passar ens resonemang.Det en ska räkna på är månadskostnad.
Bilar kostar, så är det bara, antingen i reperation eller värdeminskning.
Om en har någon som är duktig på att meka då kan det löna sig att köpa äldre bil. Om inte är risken för höga reperationskostnader för hög.
Det är också roligare att köra nytt och veta att en kommer fram
Anledningen till att någon byter in en bil för 30 000 är ofta att den börjar krångla och blir för dyr i drift.
Och när värdeminskningen är större än 30.000 första året på i stort sett alla bilar utom möjligen någon enstaka liten och på det har man stora lånekostnader så är det mer ekonomiskt med en 30.000 kr bil än en en ny i de flesta fall. Det finns andra alternativ.Ja värdeminskning räknas som just "kostnad"
@Lobelia
Ah! Ingår: Vinterdäck, service, försäkring? Självrisk om något händer/bilen går sönder blir kraschad? Lackskador?Jag leasar bil (en Mini cooper) med sambon just nu och vi är än så länge väldigt nöjda Ja, det finns en del fallgropar så det är bra att läsa på i förväg och jämföra avtal. Men många fallgropar går att undvika om man är medveten om dom
En sak vi märkt är att det går snabbt mil..vi får köra 6000 mil/3 år och det kommer behövas Så underskatta inte hur mycket du kör för övermil är dyrare än att välja till lite extra mil från början. Även extrautrustning tenderar att bli dyrt så försök välja en bil som har "tillräckligt" med utrustning i leasingerbjudandet så du inte väljer till något
Men har du någon (mer) fundering så försöker jag absolut svara på den
Minst 2000 mil/år.Hur många mil kör du på ett år?
Ah! Ingår: Vinterdäck, service, försäkring? Självrisk om något händer/bilen går sönder blir kraschad? Lackskador?
Men om du redan har en bil värd 10.000, varför ska du sälja den för att köpa en bil värd 13.000? Och ta lån på hela beloppet? Är det egentligen så att du behöver låna till en buffert? Sällan en god ideKanske ska sälja den jag har, får nog strax under 10 000 för den, och skaffa mig en bil från firma (kolla upp garantin ordentligt). Har sett nån liten Renault för runt 13 000. Då får jag loss lite pengar att lägga undan till sparande/reparationer och kan ta ett billån på 13000 istället. Då klarar jag att betala av bilen på ett år + får en liten buffert.
Den jag har håller på att gå sönder, det är delar som behöver bytas. Något med framvagnen/sån där spindelled/driv.../bromsar/småfix som kommer kosta mig mycket att lämna in. Dock är den rätt sportig och "snygg", attraherar många yngre killar som gillar att stajla och som kan mecka. Den kostar dock närapå 3000 i skatt varje år och drar 0,9/mil, stor motor och turbo och tung. Häftig färg, sänkt, tonade rutor och sportmodell gör ändå att den nog är värd lite mer än en "vanlig skitbil" så att säga.Men om du redan har en bil värd 10.000, varför ska du sälja den för att köpa en bil värd 13.000? Och ta lån på hela beloppet? Är det egentligen så att du behöver låna till en buffert? Sällan en god ide
Fast om du får 10' för din gamla bil och den nya kostar 13' så behöver du ju bara låna 3'Den jag har håller på att gå sönder, det är delar som behöver bytas. Något med framvagnen/sån där spindelled/driv.../bromsar/småfix som kommer kosta mig mycket att lämna in. Dock är den rätt sportig och "snygg", attraherar många yngre killar som gillar att stajla och som kan mecka. Den kostar dock närapå 3000 i skatt varje år och drar 0,9/mil, stor motor och turbo och tung. Häftig färg, sänkt, tonade rutor och sportmodell gör ändå att den nog är värd lite mer än en "vanlig skitbil" så att säga.
Jag behöver en bil som är billig i skatt och försäkring och som drar mindre bensin för att få ner månadskostnaden. Väntar jag något år kommer min bil inte vara värd någonting alls eftersom jag inte kommer ha råd/vet om det är värt att lägga ner flera tusen på lagning.
Kanske ska sälja den jag har, får nog strax under 10 000 för den, och skaffa mig en bil från firma (kolla upp garantin ordentligt). Har sett nån liten Renault för runt 13 000. Då får jag loss lite pengar att lägga undan till sparande/reparationer och kan ta ett billån på 13000 istället. Då klarar jag att betala av bilen på ett år + får en liten buffert.