Låna chipläsare?

Elegant machinery

Trådstartare
Vi ska gå anlagsprov med Frank nästa vecka men spårdomaren har ingen chipläsare utan bad oss ordna fram en. Vart får man tag i en sån, kan man låna eller är det bara till att köpa en?

Kolla med någon brukshundsklubb/kennelklubb/rasklubb i din närhet om de kan tänka sig att hyra ut. Veterinärerna har också.

Jag brukar låna av min kompis som är veterinär. Släng ut en efterlysning på fb och kolla om någon har som du kan låna?

Jag förstår inte att man som viltspårdomare inte har en chipläsare..

Att slänga ut en efterlysning på Facebook funkar ju alltid :)

Jag går bara spårprov för sådana som har chipläsare, blir så meckigt att låna när man inte har en egen.

Jag håller med @AraSlei att det är väldigt märkligt att spårdomarna inte har egna, men förutom de tips du har fått, kolla med den veterinär du brukar anlita, jag har blivit lovad att få låna/hyra från två olika veterinärstationer. :D Den ena känner jag ett par stycken i personalen på, den andra går jag till med min huligan, där känner jag en väldigt bra i personalen.

Och tack for den har traden sager jag ... Da jag ska bo i var husvagn over sommaren fick jag nu iden att ta med mig chip lasaren jag kopte forsta gangen jag akte med hund till Sverige. Vem vet om det behovs nar jag tar mig tvars over landet..

Jösses.
Själv skulle jag nog aldrig låna ut min. Den var dyr att köpa och att bara låna ut den till någon random person skulle kännas osäkert. Hur vet jag att den inte är sönderslagen eller skadad när/om jag får tillbaka den?

Jag HAR lånat ut den, men det är till en (bekant) veterinär vars egen läsare inte tog alla chip.

/misstänksamma tanten

I reglerna för jaktprov (älg och vildsvin) står det tom att ägaren ansvarar för chipläsare. Det är några lokalklubbar som köpt in läsare för de som inte kan fixa en själv.

Och dyrt tycker jag inte? Jag köpte min för 1000kr och hittills har den läst alla hundar jag testat på (även importerade hundar)

Tycker de är jättevärt pengarna. Har ju flera hundar som ska gå olika prov sen dubbelkollar chipnr mot stamtavlan så valpköparen får rätt.

I reglerna för jaktprov (älg och vildsvin) står det tom att ägaren ansvarar för chipläsare. Det är några lokalklubbar som köpt in läsare för de som inte kan fixa en själv.

Och dyrt tycker jag inte? Jag köpte min för 1000kr och hittills har den läst alla hundar jag testat på (även importerade hundar)

Tycker de är jättevärt pengarna. Har ju flera hundar som ska gå olika prov sen dubbelkollar chipnr mot stamtavlan så valpköparen får rätt.
När jag googlar hittar jag bara en enda som kostar runt tusen lappen, undrar vilken det är du har? Sidan såg lite halvsuspekt ut så blev fundersam om jag vågade köpa.
Såg att man kan hitta på ebay för runt 6-700 men vet inte om man vågar..
Sorry för trådkap..

Många uppfödare har säkert så de vet att de säljer rätt valp till rätt person. Vår senaste valp så kollade uppfödaren/vi att chipnummret stämde med papperna trots att vi var sist att hämta :-)

När jag googlar hittar jag bara en enda som kostar runt tusen lappen, undrar vilken det är du har? Sidan såg lite halvsuspekt ut så blev fundersam om jag vågade köpa.
Såg att man kan hitta på ebay för runt 6-700 men vet inte om man vågar..
Sorry för trådkap..

Jag ska kolla upp adressen, jag blev tipsad av min kompis som chipmärker hästar å hon beställer sina saker där ifrån. Tror den kostade 1300kr inkl frakt. Den enklaste modellen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 930
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 914
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
552
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka