Lämpliga mått på selbock?

skogaliten

Trådstartare
Håller på och ritar, och planerar för att bygga en putsbock för i första hand loksele med baksele.

Jag ska göra något som blir rimligt lätt att flytta inomhus, och som är såpass högt att det mesta på selen är åtkomligt utan att krypa på golvet.

Jag tror att den ska vara 130 cm hög, och lika lång.

Är det någon här som har en putsbock för selar? Hur "stor" är den? Fungerar den bra? Finns bild?

Tack!

Det var längdmåttet som jag mest frustrerad över. Då ska jag göra den längre än jag tänkt hittills.

Hur hittade du det exemplet från Ekipage? Jag har googlat på alla möjliga ledder och bredder, men det gick mig förbi...Jag hittade en annan bild, en annons, som ganska mycket liknar det jag vill få till.

Jag bygger en stabilare sak, mest ur minnet, jag har provat att använda selbockarna som fanns hos kuskutbildningen. Gavlarna är som en bock nertill, men i mitten finns en högre stolpe, mot vilken den långa regeln som är toppen vilar. Och så en hylla för putsredskapen, i samma höjd som bocken, för att öka stabiliteten.

Blir det bra ska jag försöka lägga upp en bild.

Nu är putsbocken för selar klar! Då är det "bara" det där med bilden och ritningen då...

Den är 150 lång, och 135 cm hög, och så stadig som man kan önska, även när man hänger upp en loksele komplett med baksele. Den har en hylla i lagom höjd för att ställa sadeltvål, trasor och andra putstillbehör på medan man jobbar.

Jag har faktiskt aldrig lagt in någon bild, så nu måste jag försöka lära mig...

Återkommer...

Försök med bild.

150723%20075_zpsr7c2tsoy.jpg.html

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hemmet Vinden på huset jag flyttade till för ett år sedan ska byggas om till bostäder vilket jag visste när jag flyttade in. Jag tänkte dock...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 082
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark