Lämnad under graviditet - ensam vårdnad

Sv: Lämnad under graviditet - ensam vårdnad

Jo helt klart, men fortfarande så var det ju det hon undrade, hur det gick, eftersom jag valde att ta ensam vårdnad.
Jag kan ju bara säga hur det var för oss, och vad jag gjorde.
Plus då det jag skrev om hur det funkar med vårdnaden när barnet föds.

Nu kommer jag vara väldigt opolitiskt korrekt (finns det överhuvudtaget ett sådant ord? :p) men du kan alltid vänta med att skriva på för gemensam vårdnad. Det är mycket svårare att få tillbaka den än att ha den från början. Det finns ju inget som säger att du alltid måste ha enskild vårdnad.

I såna här sammanhang ska man inte vara politiskt korrekt. Som f d familjerättssekreterare säger jag detsamma. För barnets bästa ska man försöka få till ett bra samarbete, men absolut inte lägga sig platt. Fungerar detta över en längre tid är det oftast barnets bästa att föräldrarna har gemensam vårdnad.

Jag var generös i början och gick med på gemensam vårdnad. Men det visade sig bli en besvärlig situation med olika länder inblandat så jag begärde enskild vårdnad till slut och fick det. Idag många år senare är vi alla goda vänner.

Om barnets pappa inte tänker vara föräldraledig alls kommer hans 60 dagar att brinna inne, vilket kanske är onödigt om de skulle kunna göra nytta hos dig. Å andra sidan tycker jag att det är en bättre lösning att försöka få honom att ta ut sina dagar och spendera tid med barnet än att du ska få alla dagarna.

Han har ju på sig fram tills barnet börjar skolan att ta ut de dagarna, så det ska man kanske inte börja planera för redan nu...

Jag säger som de andra - vänta med att skriva i något om gemensam vårdnad vid faderskapsbekräftelsen bara så kan ni diskutera det i lugn och ro, känna er för hur det funkar med barnet osv.

Varför skulle han inte vara redo för barn bara för att han inte vill vara ihop med dig?
Det har inget med varandra att göra. Om jag vore ni så skulle jag prata med familjerådgivningen redan nu så att ni hittar ett sätt att samarbeta kring barnet istället för att rusta för strid om vårdnaden.

Dessutom känner jag som så, att om man lämnar sin gravida flickvän utan någon vettig anledning så är man inte redo att bli far

Han har nog i allra högsta grad en vettig anledning. Det är bara så att du inte tycker det.

Jag blev också lämnad i min första graviditet av blivande pappan, fanns dock inte på kartan att INTE ha gemensam vårdnad. Det funkade alldeles utmärkt och vi har inte tjafsat alls. Detta är länge sedan så barnen är vuxna nu.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 746
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 312
Senast: Görel
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 520
Senast: vallhund
·
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 208
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar