Lämna hund själv ?

Sv: Lämna hund själv ?

Men varför då ? Diskussionen är ju intressant och alla har inte samma åsikt.

Jag är övertygad om att en trygg vuxen hund kan följa med till nya ställen och vara ensam ett par timmar utan som helst problem. Medan andra har andra övertygelser.

Den andra aspekten är ju hur man *VET* om hunden är tillräckligt trygg och det vet man nog bara genom erfarenhet.

Det syns ganska väl bara man vet vad man ska titta efter och hellre får jag reda på en gång att hunden inte är helt hundra i skallen än skolar inte den långsamt och märker det månader senare. En normal och stabil hund ska inte ha några problem med det här och utgångspunkt är att hunden är normal. Jag antar inte att den är knasig det första jag gör. Om det nu skulle visa sig att den hund du tänker på är knasig så kan man ta itu med det senare. Man börjar dock hantera hunden som om den vore normal.

Om hunden är trygg i sig själv och anpassar sig bra i sitt nya hem på en gång så ser jag inte det alls som några problem.

Jag köpte en 12veckors valp och lämnade bort honom i 2 dagar då han bara varit hemma hos mig i 5 dagar. Inga som hellst problem! Även om jag hade väldigt dåligt samvete... men han har alltid varit en väldigt trygg och stabil hund som gillar när det händer lite nya spännade saker.

okej för att återgå till tråden, så svarar jag som de flesta andra, att det märks på hunden, alla är olika invider, men märker man att hunden inte far illa av att vara ensam ett par timmar, eller åka åka bort så kan man göra det. Far den illa ska man naturligtvis inte göra det, vilket jag hopaps att alla hundägare gör, dvs ser till sin hund bästa. det gäller ju alal djur.

När är det okej att lämna en ny hund själv ?

I princip direkt om det är en vuxen och trygg hund som är ensamhetstränad. Dock kan ju tiden anpassas, men en hund med egen grundtrygghet är inte beroende av varken platser eller människor som på samma vis en otrygg. En sväng till affären, tvättstugan och ut med övriga hundar (om man nu har sådana) borde inte rendera några problem.

Jämför med hundar som lämnas in på pensionat då ägaren åker bort. De bor oftast i hundhus och lämnas ensamma efter typ tio minuter.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 295
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 277
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka