Lämna hund i bil

Lillefrun

Trådstartare
Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var borta men när jag kom tillbaka var dom tysta. Men oftast blir dom väldigt upphetsade och ylar och skäller så fort bilen stannar och vill ut, oftast för att dom tycker det ska bli väldigt roligt.

Men dom tycker inte om att vara ensamma hemma heller. Det går mycket bättre nu i huset än i lägenheten . Är nöjda först med en varsin tuggpinne och när jag kikar via kamerorna så växlar dom mellan att hålla koll på vad som händer och ligga och vila.

Jag tror dom är mycket kopplade till just mig, när jag kommer hem skäller dom jätte mycket när dom hör buren men grannen har sagt att när jag är borta, även om det är några timmar så är dom tysta större delen av tiden.

Men om jag ska lämna dom i bilen (en bil vi tränat massor på att vara positiv) på kurser eller tävlingar när jag går banvandring eller måste göra något annat så kommer det ju vara längre stunder som jag så klart ska öva på. Då kommer det ju vara andra hundar som skäller och människor överallt.

Och värmen, på sommaren. Blir det verkligen inte alls väldigt varmt även om man har bakluckan öppen och några fönster? Känns som det men alla verkar ju lämna. Och på kalla årstider kommer jag väl få packa in dom i dubbla täcken eller håller sig värmen ett tag om man inte håller på och öppnar och stänger?

Och separationsångesten, jag är så rädd att dom ska sitta och yla och skälla och må jätte dåligt. Men jag tycker alltid det skälls en hel del på hundklubbar. Är det elakt av mig att försöka lära två vuxna hundar vänta i bilen? Men det skulle verkligen, verkligen underlätta. Jag tränade med en gammal bur och Milou blev så glad att han hoppade upp själv i bilen och in i buren om och om igen (försökte till och med puffa ut Alvin när det var Alvins tur att träna.

Kan säga att det är en nakenhund och en puff med nerklippt päls så dom fryser lätt.

Hur gör ni på dom olika årstiderna så hundarna varken ska bli kalla eller varma? Är era hundar helt tysta hela tiden?

Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var borta men när jag kom tillbaka var dom tysta. Men oftast blir dom väldigt upphetsade och ylar och skäller så fort bilen stannar och vill ut, oftast för att dom tycker det ska bli väldigt roligt.

Men dom tycker inte om att vara ensamma hemma heller. Det går mycket bättre nu i huset än i lägenheten . Är nöjda först med en varsin tuggpinne och när jag kikar via kamerorna så växlar dom mellan att hålla koll på vad som händer och ligga och vila.

Jag tror dom är mycket kopplade till just mig, när jag kommer hem skäller dom jätte mycket när dom hör buren men grannen har sagt att när jag är borta, även om det är några timmar så är dom tysta större delen av tiden.

Men om jag ska lämna dom i bilen (en bil vi tränat massor på att vara positiv) på kurser eller tävlingar när jag går banvandring eller måste göra något annat så kommer det ju vara längre stunder som jag så klart ska öva på. Då kommer det ju vara andra hundar som skäller och människor överallt.

Och värmen, på sommaren. Blir det verkligen inte alls väldigt varmt även om man har bakluckan öppen och några fönster? Känns som det men alla verkar ju lämna. Och på kalla årstider kommer jag väl få packa in dom i dubbla täcken eller håller sig värmen ett tag om man inte håller på och öppnar och stänger?

Och separationsångesten, jag är så rädd att dom ska sitta och yla och skälla och må jätte dåligt. Men jag tycker alltid det skälls en hel del på hundklubbar. Är det elakt av mig att försöka lära två vuxna hundar vänta i bilen? Men det skulle verkligen, verkligen underlätta. Jag tränade med en gammal bur och Milou blev så glad att han hoppade upp själv i bilen och in i buren om och om igen (försökte till och med puffa ut Alvin när det var Alvins tur att träna.

Kan säga att det är en nakenhund och en puff med nerklippt päls så dom fryser lätt.

Hur gör ni på dom olika årstiderna så hundarna varken ska bli kalla eller varma? Är era hundar helt tysta hela tiden?
Mina hundar åker mycket bil och vande sig snabbt vid att vara ensamma och vila i bilen.
Vid hög förväntan kan dom låta lite men blir tysta efter ett tag. Dom ligger nästan alltid bara och sover i bilen.

På sommaren har jag öppen baklucka och silverduk. Parkerar i skugga.
Har inte haft problem med att mina fryser på vintern. Är det svinkallt så har dom haft täcke på sig.

Det enda jag kan svara på är värme och kyla.
Är det varmt så täcker jag bilen med silverduk och har öppen baklucka och vänder bakluckan från solen. Och naturligtvis en välfylld vattenskål. Det funkar bra, och är man några stycken som tränar kan den som lämnar hund kolla de andra hundarna.
Är det kallt så tränar jag inte om det är -10 grader eller lägre. Mycket för min egen skull. Sen kör vi inga långa pass med tanke på hundarna. Nu med korthårig större hund är det tjockt vintertäcke på.
När jag hade en mindre korthårig hund köpte jag sådana där plattor som kan värmas i mikron innan man ger sig iväg.
Jag har enbart haft tysta hundar i bil.
Har du testat att täcka över bilburen när du lämnar dem?

Mina har vant sig väldigt snabbt från när jag skaffat dem att man ligger och chillar i bilen när jag inte är där. Det är ofta de behöver vänta i bilen ett tag när jag tränar, springer in och handlar etc. så länge vädret tillåter. De är helt tysta så länge vi inte precis kommit till platsen och de är jättetaggade.

På sommaren har jag bakluckan och fönster öppna och silverduk om vi ska vara på ett ställe länge, men jag har två hundar som är lite mer värmekänsliga och om det är ordentligt varmt ute så gör det ju ingen skillnad utan det blir ju skitvarmt oavsett var man är (dvs då försöker jag göra någon annan lösning). Vid en rallytävling i våras tyckte jag att det började bli varmt i bilen, och då fick hunden vid bangången istället sitta uppbunden vid ett staket utanför banan. Är det bara fem minuter (dvs in och hämta en bok på biblioteket), så fungerar det bättre om jag har haft AC igång ordenligt och sedan att ha allt stängt. Jag sätter då ett alarm på mobilen så jag har koll på hur mycket tid som gått. I min bil i alla fall så med AC:n ordentligt igång innan (dvs så att jag fryser), och allt stängt så klarar det sig 10-15 minuter utan att det blir varmt i bilen.

På vintern kör jag oftast med modellen att köra igång värmen ordentligt, så att det är varmt i bilen, och sedan hålla koll på hur snabbt det sjunker. Jag var på agilitytävling förra hösten en kväll när det var kanske mellan -2 och -8 (eller däromkring). Bilen var på maxvärme när jag körde dit, och sedan höll sig värmen hyfsat i över en timme. När jag tyckte att det började bli kallt så åkte jag en runda och värmde upp bilen igen (det var ändå paus för mina hundar då, så jag åkte och köpte lite mat). Bilen var under hela kvällen mycket varmare än det var inne i hallen, som var svinkall :p

Allmänt, så har jag under åren försökt känna efter och lära mig hur snabbt temperaturen och luften ändras i bilen, och om jag är osäker så går jag och kollar temperaturen fler gånger.

Jag lämnar mina i bilen dom är oftast tysta men ibland ylas det. Vid förväntan på något roligt t ex. Men ska jag gå en banvandring inför en noseworktävling eller in och handla något så finns det inga alternativ. Jag lämnar bara. Ställer aldrig bilen i solen och har öppet på sommaren och om det är riktigt kallt så har jag ett gammalt isolerande liggunderlag plus en fäll åt dom att ligga på. Täcke på om det är en längre stund och kallt. Dom har vant sig det går bättre och bättre.

Hur varmt det blir i bilen beror jättemycket på den individuella bilen. Bilen jag har nu blir knappt varm alls om den har solen mot bakluckan där alla rutor är väldigt mörka. Lämnar jag hundarna i bilen så öppnar jag dock takluckan och fönster om det riskerar att bli varmt. Det är viktigt att tänka på både inluft och utluft. In genom fönstrena och ut genom takluckan i mitt fall, eftersom värme stiger. Att bara ha bakluckan öppen är inte det bästa med andra ord.

Mina hundar är inte tysta om folk går förbi nära bilen. Men de är av larmande raser också, så det är väl helt i sin ordning egentligen.

Har man en modern bil så kan man ofta sätta igång AC/motor via en app och ha stenkoll på temperaturen i bilen på så sätt också. Det finns många lösningar här.

• Gilla
Reactions: Sel
Har alltid lämnat mina i bilen utan att fundera så mycket, tror de föredrar att hänga med i bilen ändå framför att vara hemma själva. Lägger i en skiva frigolit och goa fårskinn på vintern som min ena hund brukar roa sig med att flytta bort. Är det varmt öppen lucka, fönster plus silverduk. De har täcke om det är kallt och de ska bli sittande en stund.

Den hunden som blir kvar när jag tar ut den andra från träning ylar som världens huskey-gäng, men tystnar när vi kommit ur synhåll. Så de får hållas. :p

När det är varmt parkerar vi i skuggan/med bakluckan mot skuggsida, och har silverduk, öppen baklucka, och lite öppna fönster, eller AC på, lite beroende på situation. På vintern har det (ännu) inte varit aktuellt att lämna någon längre stund, och för kortare stunder (10-15 minuter kanske, som högst) gör jag inget särskilt. Försöker väl att inte ha dörrar öppna onödigt länge och släppa ut värmen, och ser till att de har rejält under sig i burarna (liggunderlag + dyna + filt eller liknande) för att inte bli kalla underifrån.

Familjens små hundar är inte så vana att vara i bilen, och den ena av dem kan skälla lite om det är andra hundar som skäller i bilar intill då han blir stressad av dem. I övrigt är de tysta och ligger mest och vilar, eller sitter och tittar på vad som händer utanför :) Dotterns hund är väldigt mycket biltränad sedan ung ålder, och han ger aldrig några ljud ifrån sig vad som än händer runt omkring. Jag kan dock inte ta åt mig någon ära för att ha tränat honom så bra, då det kom helt naturligt för honom.

Tack för alla svar. Jag har aldrig haft behovet att lämna en eller två ensamma. Haft turen att mina föräldrar kunnat var med eller tagit den en med sig som inte ska eller tävla, Nuär situationen annorlunda och behövt klara det själv.

Hur länge lämnar ni dom som längst?

Tack för alla svar. Jag har aldrig haft behovet att lämna en eller två ensamma. Haft turen att mina föräldrar kunnat var med eller tagit den en med sig som inte ska eller tävla, Nuär situationen annorlunda och behövt klara det själv.

Hur länge lämnar ni dom som längst?
Jag tror det kommer gå alleldes utmärkt att lämna eftersom de är vana vid att åka bil och vara själva hemma.
Att de skäller när bilen stannar kommer upphöra ju mer du lämnar de i bilen och deras förväntan på att det alltid händer något roligt när bilen stannar.
Jag har lämnat mina i 2-3 timmar utan problem. Har vattenskål i buren.
Tips till vintern är att köpa en snuggle safe eller kopia som du värmer innan du åker hemifrån. Håller värmen i flera timmar. Plus kläder på grabbarna och varmt, isolerande underlag i buren.

Mina hundar åker bil dagligen och vår och höst spenderar dom många timmar i bil då jag i helt annan utsträckning tar med dom på det mesta just för dom kan sitta i bilen utan problem.

Lämnar ofta min cocker i bilen då jag inte har så mkt andra alternativ
Inte så länge varje gång. 1 h som längst ( när jag är på ridlektion tex )
Han är alltid med mig men jag måste ju handla mm å då får han sitta kvar.
Verkar nöjd överlag. Inget skäll men får ha ulltäcke om det är kallt.
Han lämnades redan som 9 v valp första gången( förstås superkort. In å ut fort i affären )
Funkar fint!💕

Jag har kunnat lämna mina i bilen från att jag har fått hem dem och långt innan de har kunnat vara själva hemma. Lägger sig och vilar/somnar direkt och är knäpptysta. På sommaren låser jag grindarna och lämnar bakluckan helt öppen och en filt/silverduk som insynsskydd om det behövs och i skuggan såklart. Mina fryser inte men det finns hundbäddar som värms med en powerbank. De kan ligga runt tre timmar i bilen helt utan problem.

Jag har frusen hund och vinterbonar buren med spjälsängsskydd och extra fårskinn i botten. I vanliga fall är där 2-3 babyfiltar och en vanlig fäll i botten. Tycker det verkar lättare för henne att bygga koja av flera små filtar än av en stor. Är det rikgtigt kallt lägger jag något över buren typ en filt till och så har jag värmeplatta man värmer i mikron. Har också parkeringsvärmare på bilen så bara att slå på den om man vill ha mer värme.
På sommaren får man tänka att det aldrig blir svalare i bilen än i skuggan, min hund gillar värme och jag brukar bara lägga en silverduk över sjäva buren och ha bakluckan öppen.
Är det vår eller höst har jag krok så luckan bara är lite öppen, är mest orolig för att hon ska frysa.
På träning och tävling försöker jag alltid parkera med bakluckan vänd bort från där folk går och rör sig så det blir så lugnt som möjligt för hunden.

Har också haft en hund som avskydde att vara i bilen, så hon hade jag alltid med mig i en canvasbur utanför bilen om det var hundiga saker vi var på. Lämnade henne i bilen i nödfall men endast korta stunder.

Mina hundar har genom åren hängt mycket i bilar. De har visserligen varit vana sen första dagarna de har kommit hem, både att åka bil och bli lämnade korta stunder i bilen. Men tack vare att de har följt med överallt utan att det händer särskilt mycket så har de heller aldrig byggt upp någon förväntan.

När det gäller kyla så har jag ullfilt i botten och täcke på om det är riktigt kallt. Sen har jag fördelen av att ha diselvärmare som jag kan ställa in så att den slår igång och värmer bilen. Sommartid undviker jag att lämna i bilen längre stunder, men då har vi även hundgården hemma som han trivs bra i.

Liksom för många brukshundar ser mina hundar bilen som ett andra hem. De älskar verkligen bilen. En tävlingsdag blir det X antal timmar i bilen mellan momenten. På sommaren med öppen baklucka (har burar i "hundbilen") och om det går i skuggan. På vintern med täcke och om det är riktigt kallt kan jag slå på diselvärmaren en stund. Friskluftskrokar är också toppen att ha.

I botten av burarna har vi liggunderlag som isolerar bra och är tryckavlastande och sen vetbeds på det.

• Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag beställt en varsin snugglesafe åt os alla tre. La till en extra för mig själv eftersom jag är så frusen av mig. Köpte en självuppvärmade dyna och filtar och täcken har jag massor. Jag tänker nu så här först mest träna korta stunder och att jag ska kunna stanna och handla på vägen hem (bor på landet utanför stan) istället för att åka hem, lämna dom och sen åka tilllbaka till affären jag åkte förbi. Kommer aldrig lämna dom mer än så på vintern utan mest vår och höst när det är tränings och tävlings säsong.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 655
Senast: Enya
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 270
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 007
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Katthår
  • Uppdateringstråd 30