Lämna bort hund på nyår?

S

softclix

Satt alldeles nyss och kollade igenom lite annonser och hittade en ganska nära som erbjöd "fyrverkerifritt" nyår för hunden på landet.

Började då fundera lite kring detta. Jag har inte fått hem min valp än och hoppas att jag inte kommer att ha dessa bekymmer (det gör väl alla).
Däremot sambons hund är riktigt rädd för fyrverkerier och skott (trots att han är jakthund- springer hem när man skjutit åt honom :rofl:).

Jag kände spontant att WOW, vilken smart grej, dit ska jag lämna gubbens hund i år (har inte så långt dit)! Men sedan när jag tänkt lite mer på saken så kände jag att jag inte vet om man ska våga lämna honom där. Trots att det ska vara fritt från fyrverkerier så kan det ju gå fel så att han hör nåt och blir orolig.

Vad skulle ni ha gjort, här hemma blir det garanterat massor av fyrverkerier (givetvis inte vi som fyrar av men vi bor i stan så det är inte mycket att välja på) så han kommer garanterat att bli riktigt orolig här medan han kanske på det andra stället klarar sig helt undan denna stress.

Skulle ni ha samvete att lämna bort er hund på nyår? Troligtvis får han ju en mkt trevligare vistelse ute på landet men tänk om han hör nåt där också så att han blir orolig och så är han inte ens hemma bland folk han känner. Reaktionen kommer nog ändå att bli mycket mindre än om han är hemma kan jag tro men jag velar.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Lämna bort hund på nyår?

Nej, jag skulle övh inte våga lämna bort min hund till främmande personer, oavsett tid på året. Skulle jag ha en skotträdd hund så skulle jag hellre ta den i bilen och köra långt ut i skogen och stanna där under tolvslaget i allafall, alternativt lämna den till någon jag känner som bor lite avsides där det inte smäller så mycket (eller inte smäller alls).

Tyvärr är det inte något alternativ att sitta i bilen hela nyårsaftonen, här pangas det från lunch till långt efter tolvslaget så det skulle bli lite besvärligt ;)

Känner mig inte speciellt orolig över att lämna bort honom en normal dag, han trivs i de flesta miljöer och har bott på pensionat flera gånger när vi varit borta. Ingen besvärlig hund att få att trivas.

Det som jag bekymrar mig för är om han skulle höra fyrverkerier långväga ifrån (det ska tydligen inte vara nåt i närheten av där de bor) så att han blir orolig över det.

Hmm, det lutar åt att lämna bort honom, han får med sig sin bur isåfall så känner han sig hemma. Det känns som att oavsett om han hör lite ljud där så är det inget mot vad han kommer att höra hemma.
Ja, jag funderar för fullt, är fortfarande lite osäker på vad som är bäst.

45 som kollat men inga åsikter?

Hur skulle ni ha gjort?

Är det ett alternativ för er att lämna bort hunden i en sådan här situation?

Jag skulle aldrig komma på tanken att lämna bort någon av mina hundar över nyår. Vi har en som inte är skottberörd, men de två andra är det. Modern min tjatar om att sitta tillsammans med de i samhället på nyårsafton, men aldrig. Ena tiken blir så stressad över raketerna och jag vill inte att hon ska må dåligt. Förra året spenderades ute i skogen utan raketer hos släktingar, och det blir samma sak iår.
Man kan umgås med folk andra tider på året också och handlar det om att min hund ska må så bra som möjligt skippar jag en hemmakväll med vänner.
Har du bestämt dig för att lämna bort din hund över nyårsafton skulle jag i alla fall se till att träffa den här personen flera gånger innan för att ta reda på hur han/hon är, samt att hunden kan slappna av i dennes närhet. Men som sagt, för min del skulle jag aldrig lämna bort min hund till en främling - och framför allt inte i ett sånt fall som nyårsafton när hon blir så stressad.

Ja, det är inte frågan om att vi ska umgås med en massa folk eller ha festa eller nåt sånt. Det blir bara en vanlig hemmakväll med lite trevligare middag.

Det är för hundens bästa jag funderar på att lämna bort honom. Vi har inga möjligheter att sitta ute i skogen eller i bilen hela dagen, inte heller känner vi någon som bor på landet som vi kan åka till. Det är därför som jag funderar på detta.

Här hemma kommer han ju garanterat att bli jättestressad, hemma hos personen som erbjuder hjälp är det inget pangande och då blir han inte stressad. Han har lätt för att trivas i nya miljöer så det känns inte som nåt problem. Undrar bara om han kanske kan höra nåt på långt håll? I vilket fall som helst så blir inte stressnivån alls lika hög som om han vore hemma.
Har absolut ingen lust att lämna bort honom men det känns som att det vore det bästa för honom.

Har haft kontakt med tjejen under kvällen och ska på besök under veckan så får vi se.

Ingen annan som tänker som jag i detta? Känner mig som en väldigt dålig hundägare som funderar på detta när jag läser era svar men det måste vä ändå vara bättre för hunden att slippa stressen som det innebär att vara hemma. Vi har ju ingen möjlighet att åka med honom någonstans där det är tyst.

Är det helt förkastligt att lämna hunden på "ljudlöst pensionat" i två dagar?

Jag är inte så rädd för att hunden ska vantrivas hos den man lämnar bort den till, för i allafall min vovva är glad i allt och alla och skulle nog följa med varenda kotte hem om hon fick :D
Det jag är mest orolig för är att det är frågan om en (?) privatperson som man inte har någon aning om vad det är för människa övh. På pensionat, hunddagis etc. är det utbildad eller i allafall väldigt kunnig och pålitlig personal, dit skulle det kännas tryggare för mig att i absoluta nödfall lämna iväg min vovve.
Jag skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om den "pålitliga" människan som jag skulle lämna iväg hunden till inte visade sig vara så pålitlig och tex. kastade smällare på min hund eller gjorde nåt annat dumt med henne så jag fick tillbaka en ännu mer skotträdd hund än när jag lämnade iväg den. Eller ännu värre: att jag lämnade iväg hunden till denne människan och att denne "gick upp i rök" för jo, det inträffar faktiskt hundstölder på detta vis...
Jag skulle nästan hellre överväga att låta vet. ge min hund lugnande under nyår om den verkligen var så skotträdd att den absolut inte klarade av att vara hemma och jag själv inte hade möjlighet att fara iväg nånstans där det smäller mindre.

Det är absolut inte förkastligt alls, många lämnar ju bort hunden på pensionat när dom åker bort på ex semester.

Hunden känner ingen skillnad bara för att det är nyår, möjligtvis om det ändå kommer smälla och ha sig på nyår?

Jag tycker faktiskt att idén är bra, eftersom ni inte kan vara ute i skogen själv..

Jag personligen skulle inte lämna bort min hund över nyår ( egoistiska skäl ;) ) men så har jag många alternativ till att vara kvar mitt i Göteborg..

Att ge lugnande kan ibland ha lite motsatt effekt, min hund blev bara mer rädd/panik eftersom han blev lullig och hans rörelse blev lite snubblig, han uppelevde nog det i kombination med smällare som det värsta han varit med om...

Jag hade nog kunnat gjort det om det var för hundens bästa och den var skotträdd hellre än att låtit den vara hos mig där det garanterat kommer att pangas.

Dock hade jag nog grillat den som skrivit annonsen ordentligt för att få veta vilken kunskap denne har,samt hur garanterat fyrverkerifritt det är,hur många hundar han/hon skall passa under nyår och om denne verkligen har tid för just min hund om den skulle bli ororlig endå. Samt att jag velat träffa personen innan och att han/hon skall träffa min hund också.

Verkar det bra så varför inte?

Jag är inte så kinkig ärligt talat. Jag tar inte förgivet att hunden ska vara skotträdd, tvärt om. Jag tar förgivet att den ska klara en sån situation som alla andra. Att den ska hämta sig och lära sig av erfarenheten. Däremot tror jag att människor kan påverka en situation och skapa risk för skotträdsla, därför hade jag aldrig lånat ut hunden till någon inför en ny erfarenhet sådär som faktiskt är väldigt ovanlig och kan vara obehaglig.

Sen säger jag inte att jag skulle kunna hantera det bättre än någon annan. Men jag skulle inte riskera att lämna hunden till någon som skrämmer upp den istället.

Sen hade jag absolut inte velat vara utan vovsingen min. :D Jag är en innesittare som gömmer mig i värmen med småbarn och djur vid tolvslaget och så tittar vi på färgerna genom fönstren istället. Så jag har inget emot att spendera tolvslaget med hundarna så att de slipper bli själva.

Våra vove har tom varit ute vid tolvslaget och vill helst vara det - för där är ju husse (och alla andra för den delen). :D Men för att skona hans öron får han hålla tillgodo med mig några minuter. Men jag tror att man får känna efter själv. Man känner sig själv, sin hund och vet om man kommer att vara orolig eller ej. Efter som att ni vet att stora hunden blir rädd så är det ju bra att ni kan lämna bort honom så att han slipper bli stressad.

Jag är också mycket tveksam till det här.Inte att lämna bort hunden i sig utan till en helt okänd människa som jag inte vet något om.Nu ska man självklart inte dömma någon i förhand men varför skriver man en sådan annons?Tjäna pengar?stjäla hunden?Vara snäll?Jag menar att omm jag själv bodde på landet o inte skulle göra något särskilt så visst hade jag kunnat erbjuda de jag känner o så att vara hundvakt men är det tänkt att den här människan ska ha en eller femton hundar hemma? Om det är fler än din,är det säkert att de går i hop o vem står för vetrinär om det blir hundslagsmål på nyårsnatten.Ska mannen vara nykter så han har koll på vad som händer hela tiden.Som sagt,jag hade inte gjort det men det kan ju också vara en trevlig snubbe som bara vill hjälpa till o då har man ju missat något.;)

Jag har som sagt varit i kontakt med tjejen som satt ut annonsen och hon verkar trevlig.

Hon planerar att öppna pensionat längre fram när de köpt ett annat hus och har haft denna idé med fyrverkerifritt ett längre tag och kollar lite intresset nu.
Jag har liksom ni ställt frågan varför hon gör detta och svaret jag fått är att eftersom hon ändå ska sitta hemma (har egna hundar- ej skotträdda, och även hästar att passa) så kunde hon gärna erbjuda tjänsten till hundar som behövde lugn och ro på nyår. Sedan var det självklart även ett sätt att tjäna några kronor.
Det ska inte drickas under kvällen och hundarna kommer att vara åtskilda om de inte efter ägarens tillåtelse (och ansvar) får vara med de andra hundarna.
Antingen sitter de i eget rum eller i bur så att de ser de andra och har lite gemenskap. Hon kommer att "turas om" att ha dem lösa i huset. Alla hundar kommer att ha sällaksp vid tolvslaget utifall att någon blir orolig.
Antalet hundar blir max 4.

Jag känner efter att ha pratat med henne att detta kan vara ett bra alternativ för vår hund och ska som sagt dit på besök under veckan. Förhoppningsvis är det så bra som det låter, annars får hundgubben stanna hemma.

Om jag hade en skottberörd hund skulle jag inte vilja lämna den till en främmande människa vid klockslaget. Eller oavsett typ av rädsla faktiskt. Jag skulle hellre åka ut själv med hunden.
Alternativt lämna den till någon jag känner väl. Jag skulle inte vilja riskera att det eventuellt förvärras pga en olycka eller okunskap pga att personen i fråga inte är seriös eller inte känner hunden/har inflytande över hunden bra nog.

Kan man verkligen garantera att det blir smällarfritt? Var bor man då?

Jag tycker det låter som ett jättebra alternativ :bow: för den som bor i tätort och inte har möjlighet eller lust att sitta och fira nyår huttrande och tryckande i en bil med sin hund, vid någon obebodd urskog vid norska gränsen.
Förutsatt att man inte bara skickar hunden till nyårsstället ifråga med bussgods och en returbiljett, utan först ringer annonsören och pratar för att sedan åka dit och hälsa på och se sig omkring innan man lämnar hunden där. Såklart.
Är det någon hundmänniska som erbjuder sig detta (också en förutsättning enligt mitt tycke) är denne säkert medlem i nån brukshundsklubb eller dylikt så man kan höra sig för med andra medlemmar vad det är för en människa.

Det är väl inte konstigare än att lämna bort hunden till dagmatte när man åker bort? :confused:

Det jag skulle vara orolig för är hur min äldre skotträdda hund påverkar valpen. Det är inte helt ovanligt att valpar lär sig beteendet av en redan rädd hund. Jag låter mina valpar fira nyår första gången med trygga hundar. Min gammelhund tittar på fyrverkerierna :p

Jag hade aldrig lämnat bort dom. Hade åkt bort där det förhoppningsvis var "smällfritt", till nån stuga, husvagn, eller bekanta ute på vischan. Jättejobbigt för skotträdda hundar. Skulle aldrig heller droga dom. Tycker synd om dom som bor i städerna där det smälls, inte bara på nyår, utan dagar innan och efter. Ett jäkla ofog rent ut sagt.

Många brukshundsklubbar erbjuder sina medlemmar och andra att komma ut í klubbstugan under de "kritiska" timmarna.

Visst kan det vid sådana här tillfällen vara lite extra "besvärligt" som du skriver, men det är sånt man får räkna med som hundägare.

Bara du vet vad som är bäst för hunden och det är bara ditt samvete som avgör.

En lung och "smällfri" afton hos människor du litar på är väl inte helt fel, men om man ändå hör fyrverkerierna på håll och hunden är hos "främlingar" som inte vet hur de ska agera om hunden blir stressad kan det ju bli problem.

Jag kan berätta om när jag dresv hundpensionat. Då var det just folk med skotträdda hundar som lämnade dem till mig över nyår.

Jag bor på landet och här syns fyrverkerier men det hörs inte. Hundarna hade en lugn och skön nyårsafton med långpromenad i god tid innan smällandet började. Lite nyårstugg och tillsyn så att allt var lugnt i hundstallet efter tolvslaget.

Om det är en seriös person/pensionat tycker jag det är en bra ide att lämna bort hunden då det smäller. Kan du själv åka bort MED hunden är det såklart ännu bättre.

Jag skulle inte lämnat min hund till någon jag inte känner, hur kan de garantera att det inte smyger förbi några skitungar även om de bor i skogen...

Jag har nog haft en otrolig tur, ingen av mina hundar har någonsin reagerat på varken skott eller raketer. Har aldrig gjort något speciellt för att få dem trygga heller.

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 172
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka