lämna bort för tillriding?

wippi

Trådstartare
är lite nyfiken av era erfarenheter av att lämna bort er älskade häst för tillridning.. i detta fallet gäller det alltså inte en oinriden häst.
Tanken har slagit mig att det kan vara ett alternativ, inte för att jag inte vill göra det själv, utan för att inte bli fast i ett mönster, där vi inte når det utveckling vi söker.

Sv: lämna bort för tillriding?

är lite nyfiken av era erfarenheter av att lämna bort er älskade häst för tillridning.. i detta fallet gäller det alltså inte en oinriden häst.
Tanken har slagit mig att det kan vara ett alternativ, inte för att jag inte vill göra det själv, utan för att inte bli fast i ett mönster, där vi inte når det utveckling vi söker.

Jag skulle nog isåfall hellre åka på kurs TILLSAMMANS med hästen, än att bara lämna in hästen.

ja visst är det ett alternativ, men jag rider hästen för dressyr och hopptränare här hemma.. så jag har inte alls bestämt mig för att lämna bort honon, utan önskar bara erfarenheter av dem som gjort det

Min tränare tar emot hästar på tillridning och jag har bara sett hästarna när de kommit itll henne och när de åkt. Hon föredrar även att sen när hon ridit hästen kanske 1 månad, att ägaren kommer och rider lektioner för henne. Funkar kanonbra och den hästen hon senast hade står nu med sin ägare uppe på hennes stall! Vet att hennes kunder alltid varit nöjda och upplevt en ENORM skillnad.

ja något i den stilen är det mer jag tänkt mig.. är egentlligen inga stora bekymmer med hästen min, så någon längre tid är det inte tal om.. och visst vill jag rida honom för den tränare som bidragit till utvecklingen..

Jag tycker alltid att det är ett gott alternativ att någon rider till hästen så ägaren sedan har något fint att arbeta ifrån.

(Jag vet en tjej som är väldigt duktig på inridning och tillridning och hon är inte dyr alls, om du är intresserad så PM:a så kan du få hennes mail)

//Malin

Jag gjorde det största jobbet med min häst och hade börjat skritta med henne, hon var hur duktig och lugn som helst. Skickade henne till ett inridningsstall i Skåne och när hästen kom tillbaka hem igen var hon helt förstörd.
Vet ej vad dem hade gjort med henne men fick börja om helt från början igen då hon blev en annan häst och var jätte stressad och hade tappat förtroendet för människan.
Men det finns ju många olika in/tillridningsstall så hade kanske bara otur.
Men hört många negativa historier om folk som har lämnat sina hästar på in och tillridningstall..

Och det är något jag inte kommer göra om :(

Jag skulle nog isåfall hellre åka på kurs TILLSAMMANS med hästen, än att bara lämna in hästen.

eller lämna bort häst först ett par månader, sedan ta lektioner för den som ridit hästen. Det tycker jag är det optimala, för då får tränaren i fråga en chans att själv komma underfund med hästen först.

Jag gjorde det största jobbet med min häst och hade börjat skritta med henne, hon var hur duktig och lugn som helst. Skickade henne till ett inridningsstall i Skåne och när hästen kom tillbaka hem igen var hon helt förstörd.
Vet ej vad dem hade gjort med henne men fick börja om helt från början igen då hon blev en annan häst och var jätte stressad och hade tappat förtroendet för människan.
Men det finns ju många olika in/tillridningsstall så hade kanske bara otur.
Men hört många negativa historier om folk som har lämnat sina hästar på in och tillridningstall..

Och det är något jag inte kommer göra om :(

A och O är att skicka hästen till en person som man känner, har referenser från och/eller har ett djupt förtroende för. Jag skulle aldrig skicka hästen till någon okänd, utan lämnar bort den till någon som jag vet klarar av hästen och har de kunskaper/den inriktning som passar.

Jo det är klart, det har jag med lärt mej nu..
Men man trodde ju dem skulle vara duktiga då man har ett in&tillridningstall och arbetar med att rida in och utbilda hästar :crazy:
Fick tips av en bekant då hon kände denna tjej..
Men som sagt tänker aldrig lämna iväg en häst till någon man inte känner !

Hejsan! Jag skulle gärna vilja ha mejladress till den personen som du har lämnat häst för tillridning hos. Vill du mejla den till mig? Powerpower@passagen.se
Eller hur gör man när man kontaktar med pm? Mvh A

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 190
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar